Proturbo  Autodiagnoosi

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 880659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #585 : 14.07.2012, 13:18:41 »
http://www.mpre.se/indexe.html

Tuolta saa myös ostettua semmoset jatkopalikat joilla tuodaan se raidetangonpää alaspäin.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #586 : 14.07.2012, 19:56:17 »
Jatketaan kääntövarsia alaspäin jollain esim. holkilla jolloin raidetanko jää parempaan asentoon eikä sojota yläviistoon kuten paljon madalletussa käy. Sama pitäis tehdä alatukivarrelle jos aikoo säilyttää hyvät ajo-ominaisuudet.

Niin no joo, sitä lähinnä meinasinkin että miten sitä kääntövartta pitäisi modata, kun pelkän kääntövarren laskusta ei mielestäni ole kuin haittaa, jos myös alatukivartta ei lasketa samalla. Toisekseen en keksi kääntövarren modaukseen oikein muuta konstia kuin katkaisu ja hitsaus, jota taas en itse uskaltaisi kokeilla, kun kyseessä on valurautaosa ja vielä niinkin kriittinen kuin kääntövarsi.
Nuo lisäpalikat ajattelin itsellekin tilata/tehdä, kunhan kerkiää. Kysyin vain uteliaisuuttani että mitä noille kääntövarsille sitten voisi tehdä, kun itse en ainakaan keksi miten niitä voisi parannella, muutakuin leikkaamalla kokonaan pois noiden palikoiden tieltä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #587 : 14.07.2012, 21:07:26 »
voitais pistää kimppatilaus pystyyn?  ???
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #588 : 14.07.2012, 21:49:15 »
Niin no joo, sitä lähinnä meinasinkin että miten sitä kääntövartta pitäisi modata, kun pelkän kääntövarren laskusta ei mielestäni ole kuin haittaa, jos myös alatukivartta ei lasketa samalla. Toisekseen en keksi kääntövarren modaukseen oikein muuta konstia kuin katkaisu ja hitsaus, jota taas en itse uskaltaisi kokeilla, kun kyseessä on valurautaosa ja vielä niinkin kriittinen kuin kääntövarsi.
Nuo lisäpalikat ajattelin itsellekin tilata/tehdä, kunhan kerkiää. Kysyin vain uteliaisuuttani että mitä noille kääntövarsille sitten voisi tehdä, kun itse en ainakaan keksi miten niitä voisi parannella, muutakuin leikkaamalla kokonaan pois noiden palikoiden tieltä.
Joo ymmärsin kyllä mitä ajattelit, ei sitä valuosaa kyllä kannata munkaan mielestä hitsaamaan alkaa vaikka rallimiehet sitäkin kuulemma tekee.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #589 : 14.07.2012, 22:07:45 »
Joo ymmärsin kyllä mitä ajattelit, ei sitä valuosaa kyllä kannata munkaan mielestä hitsaamaan alkaa vaikka rallimiehet sitäkin kuulemma tekee.

Driftingissäkin tuo on melko yleistä ja kai ne on kestäneetkin, mutta tosiaan itsekään en tohtisi ainakaan tieliikenteessä kokeilla miten käy.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #590 : 14.07.2012, 22:17:18 »
voitais pistää kimppatilaus pystyyn?  ???

Ajattelin kysellä tarjousta noiden osien vesileikkauksesta, jos on muita kiinnostuneita. Äkkiseltään ajateltuna ei olisi paha homma leikata esim 40mm tavarasta palat, koneistaa raidetangonnupin kohta sopivan paksuiseksi ja sille kartion mallinen reikä.
Mutta se ei välttämättä ole ihan tämän päivän juttu, kun on tässä vähän noita kiireitä..
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #591 : 15.07.2012, 02:59:23 »
Ajattelin kysellä tarjousta noiden osien vesileikkauksesta, jos on muita kiinnostuneita. Äkkiseltään ajateltuna ei olisi paha homma leikata esim 40mm tavarasta palat, koneistaa raidetangonnupin kohta sopivan paksuiseksi ja sille kartion mallinen reikä.
Mutta se ei välttämättä ole ihan tämän päivän juttu, kun on tässä vähän noita kiireitä..

olen mukana!
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Motronic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • NordicR #359
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #592 : 15.07.2012, 16:32:59 »
Kysytäämpäs täältä. Elikkäs auto on -94 940 D24TIC farkku johon vaihdoin intraxin 40mm/40mm jouset. Mitenköhän suhtautuvat konttorilla? Eikös se ollut niin, että -93--> pitää muutoskatsastaa jousille? Tarvitseeko sarja tuv tai muita lappuja? Niin ja vielä mitä eroa on sedanin ja farkun jousissa?  :)
855 T-5R '95 | V70 D3 '12 | 744 D24T' 89

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #593 : 15.07.2012, 17:08:54 »
Kysytäämpäs täältä. Elikkäs auto on -94 940 D24TIC farkku johon vaihdoin intraxin 40mm/40mm jouset. Mitenköhän suhtautuvat konttorilla? Eikös se ollut niin, että -93--> pitää muutoskatsastaa jousille? Tarvitseeko sarja tuv tai muita lappuja? Niin ja vielä mitä eroa on sedanin ja farkun jousissa?  :)

Aina pitää muutoskatsastaa, vuosimallista riippumatta, mutta tuv-laput tarvitaan uudempiin. Tuohon ei tarvitse, koska on riittävän vanha. Tuossa lainaus slamitin sivuilta:

4) TÄYTYYKÖ OSTAMANI MADALLUSJOUSISARJA TAI ALUSTASARJA MUUTOSKATSASTAA?

Kyllä, alustasarjan tai madallusjousisarjan asennuksen jälkeen autosi on muutoskatsastettava. Jousitusta saa madaltaa enintään 51mm ja maavaran on oltava kuormaamattomana vähintään 80mm. Madallusjousi- tai alustasarjan on oltava erityisesti kyseiseen autoon tarkoitettu, eli auto- ja vuosimallin lisäksi moottorivaihtoehdon ja vetotavan on myös täsmättävä auton tietoihin.

Alustan osien mukana toimitetaan aina asianmukaiset TÜV- hyväksyntätodistukset, jonka avulla muutoskatsastuksessa varmistetaan alustan soveltuvuus autoon ennen muutosten merkitsemistä rekisteriotteeseen. (Kaikki 1.1.1998 jälkeen käyttöönotetut ja 1.1.1996 jälkeen EY-tyyppihyväksytyt automallit.)

Takuunalaisen autoon alustan osia asennettaessa autovalmistajan oma takuu raukeaa jousituksen osalta usein, tarkista uuteen autoon asennettaessa myyjäliikkeestä, miten automaahantuoja suhtautuu muutoksiin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Motronic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • NordicR #359
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #594 : 15.07.2012, 17:18:08 »
^Iso kiitos J_Lanttolalle!  -H-
855 T-5R '95 | V70 D3 '12 | 744 D24T' 89

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #595 : 15.07.2012, 19:13:52 »
Ajattelin kysellä tarjousta noiden osien vesileikkauksesta, jos on muita kiinnostuneita. Äkkiseltään ajateltuna ei olisi paha homma leikata esim 40mm tavarasta palat, koneistaa raidetangonnupin kohta sopivan paksuiseksi ja sille kartion mallinen reikä.
Mutta se ei välttämättä ole ihan tämän päivän juttu, kun on tässä vähän noita kiireitä..
Kiinnostais kyllä muakin.
Mites on kelpaako nämä palikat myös katsastuksessa?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #596 : 15.07.2012, 21:10:19 »
Ajattelin kysellä tarjousta noiden osien vesileikkauksesta, jos on muita kiinnostuneita. Äkkiseltään ajateltuna ei olisi paha homma leikata esim 40mm tavarasta palat, koneistaa raidetangonnupin kohta sopivan paksuiseksi ja sille kartion mallinen reikä.
Mutta se ei välttämättä ole ihan tämän päivän juttu, kun on tässä vähän noita kiireitä..
Jos meinaat teetättää noita niin olisin kiinnostunut jos saisi samassa satsissa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #597 : 15.07.2012, 22:39:03 »
J_Lanttola vaikka tekee tuonne kimppatilaus osioon topiikin, jos ajattelee että teettää vaikkapa 10 sarjaa niin tuskin yhdelle satsille jää paha hinta? ???
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #598 : 16.07.2012, 00:12:43 »
Minäki oisin kiinnostunu tollasista palikoista  :P
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #599 : 16.07.2012, 00:33:36 »
Minä voisin myös ottaa tuollaiset palikat.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

 

KL-varaosat  Race.fi