Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #720 : 12.09.2012, 00:00:46 »
Riippuu mikä katsotaan ensiasennusvanteeksi, minun on ainakin ostettu 16" Aurigoilla ja joissakin yksilöissä on sellainen jopa varapyöränä joten kai 16" voidaan myös pitää ensiasennuskokona. Talvirenkaat taas on 15" ja rekisteriotteessa on tiedot molemmille.

Mutta joo, ei kai ne kuormajouset mikään mahdoton ylilyönti tuohon ole. Vähän vaan epäilyttää jos keula on "tehdasmadallettu" ettei tule koomisen näköistä. Toisaalta parempi etukeno kuin se että keulii...

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #721 : 12.09.2012, 12:28:58 »
Kuinka korkealle 940 sedanin perä jää pätkäisemättömillä farkun kuormajousilla? Tai sedanin kuormajousilla?
Jää kyllä aika korkealle, mulla on sedanin kuormajouset (eli farkun vakion@motonet) ja käsi mahtuu kyllä hyvin väliin. Keula on vakio ja jäi mielestäni vielä keulimaan. Perästä tuli kyllä jäykempi, mutta enemmän kuormattuna painuu kyllä turhan alas. Olisi varmaan voinut kokeilla farkun kuormajousia...
Tässä kuvia, kuormajouset on alla tän vuoden kuvissa. Tos näkyy sekä 195/65-15 ja 205/55-16.

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #722 : 14.09.2012, 17:48:38 »

 Onko kellään muistissa 945:n takajousen yläpään kiristysmutterin koko, mikä jenka ja sen koko pituus??  ;)

  Antza
« Viimeksi muokattu: 14.09.2012, 17:50:50 kirjoittanut Antza »
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #723 : 14.09.2012, 19:54:17 »
mutteri on alkuperäsesti 15 mm kannalla. sit jenka on tavallinen m10

voi olla 17mm kannalla mutteri jos joku taistellu aiemmin tai vaihtanu pinnapultin tavalliseen pulttiin jossa tietty 17mm kanta.

alkuperänen pinnapultti on ehkä 30mm pitkä, mulla taitaa olla täyskierteinen 50mm rosteripultti omassa.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2012, 19:56:44 kirjoittanut The moose »

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #724 : 14.09.2012, 21:07:39 »
mutteri on alkuperäsesti 15 mm kannalla. sit jenka on tavallinen m10

voi olla 17mm kannalla mutteri jos joku taistellu aiemmin tai vaihtanu pinnapultin tavalliseen pulttiin jossa tietty 17mm kanta.

alkuperänen pinnapultti on ehkä 30mm pitkä, mulla taitaa olla täyskierteinen 50mm rosteripultti omassa.

 Kiitos Moose  ;)

 Tuo 15 mm kanta tuntuu tutulta!
 Elikkä näillä tiedoille pääsen eteenpäin.
 Pulttikauppaan ja hankkimaan 50mm pitkää pulttia!
 
 Hienoa ja iso kiitos  :)
« Viimeksi muokattu: 14.09.2012, 21:11:13 kirjoittanut Antza »
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #725 : 14.09.2012, 21:20:40 »
ota ylimääräsiä prikkoja pultin/mutterin kannan alle.. se kuppi kun on niin pirun pieni niin loppua kohden kiristäminen tulee vaikeeks. siks ne ruottis varmaan laittanu 15mm kantasen pitkän mutterin sinne.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
740 vm90 Jääratakärry tarttis jotain alustalle (porrasperä)
« Vastaus #726 : 21.09.2012, 20:40:22 »

Mitähän kannattais tehdä ettei kori kallistelisi niin paljo kun nyt? Iskarit on jotkut GTS:sät ja takana on kuormajouset. (Aika peräpystys kulukee nyt)

Kannattaisiko käyttää 14" tuuman pyöriä 15" sijaan että takapää menisi alempana ja välitykset samalla lyhenisi?

Olen suunnitellut siihen että eteen laitan 15" s/v pellivanteet käännetyin keskiöin että saa lisää raideväliä ja tulisi tukevampi. Takajousista vois varmaan ottaa pois mutta paljoko? riippuu myös siitä laitanko 14" vai 15" pyörät. Jos jousia lyhentää niin pitääkö se lyhennetty pää taivuttaa jotenkin niin, että jousen pää olisi "suorempi"?

Lukkoperäkin ehkä

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Mitähän kannattais tehdä ettei kori kallistelisi niin paljo kun nyt? Iskarit on jotkut GTS:sät ja takana on kuormajouset. (Aika peräpystys kulukee nyt)

Kannattaisiko käyttää 14" tuuman pyöriä 15" sijaan että takapää menisi alempana ja välitykset samalla lyhenisi?

Olen suunnitellut siihen että eteen laitan 15" s/v pellivanteet käännetyin keskiöin että saa lisää raideväliä ja tulisi tukevampi. Takajousista vois varmaan ottaa pois mutta paljoko? riippuu myös siitä laitanko 14" vai 15" pyörät. Jos jousia lyhentää niin pitääkö se lyhennetty pää taivuttaa jotenkin niin, että jousen pää olisi "suorempi"?

Lukkoperäkin ehkä



Itte kelailin tehä silleen, et laitan taakse pätkityt farkun kuormajouset ja vaikka korkeapaine iskarit niin on halpa ja jämäkkä perä ja ei keuli takaa tosiaan niin paljoo jos vähä lyhentää. Tietty riippuu siitä, et miten matalan auton haluut.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Mitähän kannattais tehdä ettei kori kallistelisi niin paljo kun nyt? Iskarit on jotkut GTS:sät ja takana on kuormajouset. (Aika peräpystys kulukee nyt)

Kannattaisiko käyttää 14" tuuman pyöriä 15" sijaan että takapää menisi alempana ja välitykset samalla lyhenisi?

Olen suunnitellut siihen että eteen laitan 15" s/v pellivanteet käännetyin keskiöin että saa lisää raideväliä ja tulisi tukevampi. Takajousista vois varmaan ottaa pois mutta paljoko? riippuu myös siitä laitanko 14" vai 15" pyörät. Jos jousia lyhentää niin pitääkö se lyhennetty pää taivuttaa jotenkin niin, että jousen pää olisi "suorempi"?

Lukkoperäkin ehkä

Siis jos haetaan että auto ei kallistele yhtään, niin laitetaan kai jousiksi paksuimmat mitä löytyy, puslat uretaanista tai alumiinista ja vakaajatangot sellaset ranteen paksuset.  Ei kai siina renkaan tuumakoolla ole mitään tekemistä?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2012, 02:21:10 kirjoittanut tomimikael »

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #729 : 22.09.2012, 09:12:24 »
Tuo mun aihe tais tulla väärään paikkaa

Niko_S

  • Vieras


Itte kelailin tehä silleen, et laitan taakse pätkityt farkun kuormajouset ja vaikka korkeapaine iskarit niin on halpa ja jämäkkä perä ja ei keuli takaa tosiaan niin paljoo jos vähä lyhentää. Tietty riippuu siitä, et miten matalan auton haluut.

Pitää sitten varoittaa että tuo kuormajouset+korkeapainekaasut on sitten tyhjällä kontilla ajettaessa aika kova tössyihin, mutta tuskin haittaa jos tykkää jäykemmästä takapäästä...  :)

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #731 : 22.09.2012, 15:30:29 »
Jäykkyyttä haetaan.  O0

Poissa Sohveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • Aina ei voi voittaa, ei edes joka päivä.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #732 : 22.09.2012, 23:44:44 »
Onkohan 940 miten kova 17" aluilla ja -35mm lesjövorssin jousilla?   :D
*V70 -05 D5 Black Sapphire --- Volvo 240 Ambulance D24*

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #733 : 22.09.2012, 23:48:20 »
Onkohan 940 miten kova 17" aluilla ja -35mm lesjövorssin jousilla?   :D


Riippuu iskareista......ja renkaan profiilista.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Sohveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • Aina ei voi voittaa, ei edes joka päivä.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #734 : 23.09.2012, 00:05:19 »

Riippuu iskareista......ja renkaan profiilista.

No sanotaan nyt vaikka 225/45/17 ja jotku iskarit...
*V70 -05 D5 Black Sapphire --- Volvo 240 Ambulance D24*

 

Elekma  Autoracing