RallyBaron  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kaljumies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #750 : 28.09.2012, 14:53:51 »
Hmmm... tuli 740 ajettua vähän rankemmin penkan puolelta, ja toinen iskari tuli kurkistamaan vähän enemmän konehuoneen puolelle. :-\
Nyt pitäis tietää minkä merkkinen alustasarja autoon on jokunen vuosi sitten ostettu ja asennettu edellisen omistaja puolesta, jotta saisin samanlaiset iskarit ostettua. Ja vanha omistajakaan ei enään muistanut mitkä siihen on laitettu. Osasi sanoa vain että vähän reilu 400e maksanut, joten bilsteinit ym. kalliimmat on poissuljettuja.

Otteessa lukee vain että alustasarja asennettu ja etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan korkeimpaan kohtaan 350mm.

Uskaltaako laittaa jotain halvempaa iskaria alle ?

Ja kyllä, aloittelija liikkeellä. S*

Tuohon liittyen, niin paljonkos sitten tätä autoa on pudotettu jos tuo mitta on pyrän navasta lokasuojaan edessä 350mm ja takana se 335mm ?

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #751 : 28.09.2012, 15:26:20 »
Tuohon liittyen, niin paljonkos sitten tätä autoa on pudotettu jos tuo mitta on pyrän navasta lokasuojaan edessä 350mm ja takana se 335mm ?

Siis auto keulii?  Omassa 745:ssa edessä 380mm ja takana 375, vakiojouset. Luulisi farkussa ja sedanissa olevan aika samat mitat? Eli nopeasti laski madallettu 30 / 40 mm (varmuuden saa sillä että yksinkertaitaisesti ottaa jousen pois ja mittaa sen, ja vertaa vakioon.) Uudet vakiojouset saa motonetista joka nurkkaan viidelläkympillä.  :)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #752 : 28.09.2012, 15:44:45 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

 ;) ja millaset bilsteinit laitetaan  :2funny:

Aika halapojahan nuo bilsteinit ovat... Luullut aina että maksaa paljon enemmän sarjalta! :o
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #753 : 28.09.2012, 16:54:42 »
Siis auto keulii?  Omassa 745:ssa edessä 380mm ja takana 375, vakiojouset. Luulisi farkussa ja sedanissa olevan aika samat mitat? Eli nopeasti laski madallettu 30 / 40 mm (varmuuden saa sillä että yksinkertaitaisesti ottaa jousen pois ja mittaa sen, ja vertaa vakioon.) Uudet vakiojouset saa motonetista joka nurkkaan viidelläkympillä.  :)

Riippuu katsojasta keuliiko vai ei. Toisten mielestä keulii jos perä ei ole korkeammalla kun keula. Itse autohan on aikalailla vaakatasossa noilla mitoilla (350/335) tai jopa perä muutaman millin korkeammalla. Lokarin kaarissa vain on hiukan enemmän tilaa edessä, koska etukaaret ovat korkeammalla kuin takakaaret. Mua ärsyttää kun omassa autossa on takakaarissa hiukan enemmän tilaa, eli tosi törkee amisetukeno mun silmään. Omaan silmään sopivin olisi yhtä paljon navasta kaareen edessä ja takana, tai 5-10mm vähemmän takana. Mutta makuasioitahan nämä onkin. Ja vanhana ammattikoululaisena tullut kammo noihin perä pystyssä meneviin  :2funny:

Mites tuon madalluksen irrallaan olevista jousista näkee? Eihän se mitään kerro mitä jousen vapaa pituus on?
Farkun ja sedanin mitat pitäisi olla kokolailla samat.

Itse asiaan, niin tosiaan korkeimpia mitattuja alustoja on ollut noin 380mm, mistä itse olen kuullut. Nämäkin tosin sen verran vanhoja autoja, että siinäkin tietysti voi aavistuksen olla jo painumista tapahtunut. Eli hatusta heitettynä tuo 350/335 on madallettu semmonen 30-40mm.

EDIT: Äkkivilkaisulla motonetissä jouset halvimmillaan 105,60e/sarja, mallista riippuen enemmänkin.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2012, 17:13:40 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #754 : 28.09.2012, 18:53:49 »
Riippuu katsojasta keuliiko vai ei. Toisten mielestä keulii jos perä ei ole korkeammalla kun keula. Itse autohan on aikalailla vaakatasossa noilla mitoilla (350/335) tai jopa perä muutaman millin korkeammalla. Lokarin kaarissa vain on hiukan enemmän tilaa edessä, koska etukaaret ovat korkeammalla kuin takakaaret. Mua ärsyttää kun omassa autossa on takakaarissa hiukan enemmän tilaa, eli tosi törkee amisetukeno mun silmään. Omaan silmään sopivin olisi yhtä paljon navasta kaareen edessä ja takana, tai 5-10mm vähemmän takana. Mutta makuasioitahan nämä onkin. Ja vanhana ammattikoululaisena tullut kammo noihin perä pystyssä meneviin  :2funny:

Mites tuon madalluksen irrallaan olevista jousista näkee? Eihän se mitään kerro mitä jousen vapaa pituus on?
Farkun ja sedanin mitat pitäisi olla kokolailla samat.

Itse asiaan, niin tosiaan korkeimpia mitattuja alustoja on ollut noin 380mm, mistä itse olen kuullut. Nämäkin tosin sen verran vanhoja autoja, että siinäkin tietysti voi aavistuksen olla jo painumista tapahtunut. Eli hatusta heitettynä tuo 350/335 on madallettu semmonen 30-40mm.

EDIT: Äkkivilkaisulla motonetissä jouset halvimmillaan 105,60e/sarja, mallista riippuen enemmänkin.

Olihan tuossa minun tekstissä vrheitä  :(...

Tuon Motonetin hinnan heitin muistista, ja vissiin sekotin etupään jouset koko sarjaan tai jtn.  :idiot2:

Niin ja tottakai olin hölmö, kun sanoin että mittaa vapaapituus, kun kiireessä unohdin että tulee jousten päälle vielä auton paino, joka on 1250 - 1360 kg sedanissa, ja 1310 - 1410 kg farmarissa  :facepalm:.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #755 : 28.09.2012, 19:42:47 »
Olihan tuossa minun tekstissä vrheitä  :(...

Tuon Motonetin hinnan heitin muistista, ja vissiin sekotin etupään jouset koko sarjaan tai jtn.  :idiot2:

Niin ja tottakai olin hölmö, kun sanoin että mittaa vapaapituus, kun kiireessä unohdin että tulee jousten päälle vielä auton paino, joka on 1250 - 1360 kg sedanissa, ja 1310 - 1410 kg farmarissa  :facepalm:.

No, eipä se niin vakavaa ole  :)

Jouset oli tosiaan siinä 25-30e paikkeilla kappaleelta, eli viidellä-kuudellakympillä saa yhden pään jouset.

Ja tuo vapaapituus ei juuri sen takia kerro mitään, että auton paino tulee siihen päälle, eli auton seistessä pyörillään jousen pituus on jotain ihan muuta, niinkun sanoitkin. Jousen ominaisuuksista sitten riippuu miten paljon mikäkin jousi painuu kasaan kun auto lasketaan pyörilleen. Eli madallusjousetkin voi olla vapaana jopa pidempiä kuin vakiojouset.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #756 : 28.09.2012, 19:48:51 »
http://aijaa.com/Y7Wbd5

Tuossa olisi kuva. Joku päivä pitää ottaa tuo tolppa pois ja tutkia vauriota enemmän.

Toivottavasti selviän vain ylätukikumin vaihdolla, ja iskari olisi ehjä.

Correct me if i'm wrong, mutta mun mielestä tosta puuttuu jotain?
Mun mielestä ensimmäisenä tuohon iskarin varteen tulee iso prikka, joten sen ei edes pitäisi päästä tuollailalla tulemaan tuosta läpi? Vai muistanko ihan väärin? Täytyy tutkia irrallaan olevaa purettua tolppaa pajalla huomenna, jos muistan.
Jokatapauksessa mun mielipide on että sinne tarvitsee muutakin uutta kuin pelkän kumiosan.

EDIT: Kyseenalaistaisin siis sitä onko edellinen rassaaja kasannut kaikkea ihan oikein.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #757 : 28.09.2012, 21:19:50 »
Correct me if i'm wrong, mutta mun mielestä tosta puuttuu jotain?
Mun mielestä ensimmäisenä tuohon iskarin varteen tulee iso prikka, joten sen ei edes pitäisi päästä tuollailalla tulemaan tuosta läpi? Vai muistanko ihan väärin? Täytyy tutkia irrallaan olevaa purettua tolppaa pajalla huomenna, jos muistan.
Jokatapauksessa mun mielipide on että sinne tarvitsee muutakin uutta kuin pelkän kumiosan.

EDIT: Kyseenalaistaisin siis sitä onko edellinen rassaaja kasannut kaikkea ihan oikein.


Samaa mieltä....todennäkösesti kuvassa näkyvä no. 18 puuttuu tai on väärässä paikassa.


EDIT: Tää kuva onkin "uudempien" 900-sarjalaisten. Mutta suunnilleen samanlainen taitaa tuo iskarin yläpää olla vanhempien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2012, 21:22:01 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #758 : 28.09.2012, 23:56:51 »
Aika halapojahan nuo bilsteinit ovat... Luullut aina että maksaa paljon enemmän sarjalta! :o

arvaappa montako motonetin bilsteiniä on myyty nettivaraosassa  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
740 M50B25

Poissa kaljumies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #759 : 30.09.2012, 15:27:25 »
Correct me if i'm wrong, mutta mun mielestä tosta puuttuu jotain?
Mun mielestä ensimmäisenä tuohon iskarin varteen tulee iso prikka, joten sen ei edes pitäisi päästä tuollailalla tulemaan tuosta läpi? Vai muistanko ihan väärin? Täytyy tutkia irrallaan olevaa purettua tolppaa pajalla huomenna, jos muistan.
Jokatapauksessa mun mielipide on että sinne tarvitsee muutakin uutta kuin pelkän kumiosan.

EDIT: Kyseenalaistaisin siis sitä onko edellinen rassaaja kasannut kaikkea ihan oikein.

http://aijaa.com/4Y3d5c
Kyllä tuo prikka oli paikallaa, se oli tuossa phojaanlyönti kumin yläpuolella.

Ajattelin että soittelen ensiviikolla autopurkaamoille ja kyselisin tämmöistä iskarin ylälautasta jos saisi jostain, sillä näyttää olevan melko pahasti rikki.
http://aijaa.com/87gVnz
http://aijaa.com/KXqO6P

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #760 : 30.09.2012, 15:41:14 »
http://aijaa.com/4Y3d5c
Kyllä tuo prikka oli paikallaa, se oli tuossa phojaanlyönti kumin yläpuolella.

Ajattelin että soittelen ensiviikolla autopurkaamoille ja kyselisin tämmöistä iskarin ylälautasta jos saisi jostain, sillä näyttää olevan melko pahasti rikki.
http://aijaa.com/87gVnz
http://aijaa.com/KXqO6P

siinä iskarin varressa kuuluis olla sellanen paksu prässätty prikka.. se on vähän kuin kuppi ja siinä reiässä on kartio joka istuu iskarinvarteen, kohtaan jossa se viiste.. näkyi tuolla sun aiemmissa kuvissa se kohta tyhjänä.


mulla on käytetyt iskarinyläpää lautaset ja setti laakereita, uudet tarvikkeet ja volvon alkuperäset käytetyt. tosin niitä prikkoja ei ole mulla irtosena.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22244.msg397560#msg397560
tossa on niistä jotain, heti kartaanin tietojen jälkeen..
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 15:43:22 kirjoittanut The moose »

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #761 : 30.09.2012, 18:49:01 »
Osaisko joku kertoa hyvän setin tohon 740 sedanin madallukseen ja jämäkämpään alustaan.
Olisko joku bilsteini hyvä setti ja mitkä bilsteinit.
Ja mitkä jouset olis hyvät.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012, 20:47:31 kirjoittanut pultsari_ »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #762 : 30.09.2012, 19:37:31 »
arvaappa montako motonetin bilsteiniä on myyty nettivaraosassa  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mitä tarkoitat?  ::)

 Pitäs omaan ostella kaikki tukivarsien puslat + koiranluut jne... Varmaan volvon orginal (?)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Volsu91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #763 : 30.09.2012, 23:55:24 »
Mistäs näihin seitensatasiin mahtaa saada uretaanipuslia?
2satkuihin kyllä olisi tarjolla...
Polttomoottorisessa autossahan mäntä palaa aina takaisin alas, kunhan sytytystulppa on ensin antanut valoa, ettei mäntä lyö päätään kattoon..
Käyttökulkine: Volvo 945 -96 D24TIC + ZF22 -KAUPAN-

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #764 : 01.10.2012, 02:26:04 »
Mistäs näihin seitensatasiin mahtaa saada uretaanipuslia?
2satkuihin kyllä olisi tarjolla...

Mittojen mukaan saa teetettyä ainakin   ::)
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Kulkukoira  Proturbo