Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877568 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pasi-st

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #795 : 06.10.2012, 17:43:25 »
Mulla on uudet farkun kuormajouset, joista vajaa kaksi kierrosta poikki. Nousee kyllä reilusti pois kupista kun tunkinpaikalta nostaa. Eli lyhyempää iskaria tarttis laittaa. 
E61 535d, G20 6,2d, XC60

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #796 : 08.10.2012, 21:22:36 »
Minä olen vaihtamassa pidemmät jouset. 225/45-17 renkaiden ja pyöräkaaren väliin jää tilaa viitisen milliä ja joustovaraa pohjaanlyöntikumiin on vain 3 senttiä. Uudet jouset on jo tilattu ja auto on pukkien päällä. Iskarit lähti helposti irti, mutta jouset on tiukemmassa. Jousipuristimia ei mahdu käyttämään. Puristin jouset tunkilla kasaan ja kiinnitin sidoin reikänauhalla ja pultilla. Tukivarret ei pääse laskeutumaan tarpeeksi alas, että saisin jouset irti. Olisko teillä kokeneemmilla hyviä neuvoja??
Pitääkö tukivarsia irroittaa. Oletteko käyttäneet sisäpuolisia jousipuristimia?  ???
960 3.0 1993 Silvermetallic

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #797 : 08.10.2012, 21:47:56 »
Minä olen vaihtamassa pidemmät jouset. 225/45-17 renkaiden ja pyöräkaaren väliin jää tilaa viitisen milliä ja joustovaraa pohjaanlyöntikumiin on vain 3 senttiä. Uudet jouset on jo tilattu ja auto on pukkien päällä. Iskarit lähti helposti irti, mutta jouset on tiukemmassa. Jousipuristimia ei mahdu käyttämään. Puristin jouset tunkilla kasaan ja kiinnitin sidoin reikänauhalla ja pultilla. Tukivarret ei pääse laskeutumaan tarpeeksi alas, että saisin jouset irti. Olisko teillä kokeneemmilla hyviä neuvoja??
Pitääkö tukivarsia irroittaa. Oletteko käyttäneet sisäpuolisia jousipuristimia?  ???

Meinaatko nyt etu- vai takajousia? Takajousethan on yläpäästään alunperin kiinni mutterilla pinnapultissa ja mulla mahtuivat ainakin tulemaan täydessä ulosjoustossa pois ihan vaan mutterit avaamalla ilman mitään puristimia. Iskaritkin oli paikallaan. Yleensä sieltä kyllä tulee ne pinnapultit samalla pihalle kun ne mutterit on niin ruosteessa, mutta eipä tuo mitään haittaa. Etupäähän taas pätee ihan sama kuin kaikkiin muihinkin McPherson tolppiin: Tolppa käteen, jousi puristimella läjään ja iskarin päästä mutteri auki jolloin paketti purkaantuu.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2012, 21:49:59 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #798 : 09.10.2012, 13:17:23 »
Sorry, kyseessä on takajouset. 960 vuosimallia 1993 ja multilink alusta, missä iskarit on jousien sisällä. Edellinen omistaja on vaihtanut nivot tavallisiin iskareihin ja laittanut tosi lyhyet ja jäykät jouset. Nämäkään ei mahdu tulemaan pois ilman puristimia, joten normaalimittaisia kuormajousia saa varmaan puristaa oikein kunnolla  :)
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #799 : 09.10.2012, 13:21:51 »
Sorry, kyseessä on takajouset. 960 vuosimallia 1993 ja multilink alusta, missä iskarit on jousien sisällä. Edellinen omistaja on vaihtanut nivot tavallisiin iskareihin ja laittanut tosi lyhyet ja jäykät jouset. Nämäkään ei mahdu tulemaan pois ilman puristimia, joten normaalimittaisia kuormajousia saa varmaan puristaa oikein kunnolla  :)

Ensinnäkin sulla on todennäköisesti iskarit rikki, jos perä roikkuu, sillä nivomatit kantavat osan kuormasta.

Avaa tukivarren etuosasta (muistaakseni) kolme pientä ja yksi iso pultti. Aseta kuitenkin tukivarren alle tunkki, jolla saat sitten rauhallisesti tukivarren laskettua alas.

EDIT: Mielestäni tuohon ei pitäisi olla tarjolla edes kuin tavalliset, eli jäykkäperäisen kuormajouset eivät sovi.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 13:43:51 kirjoittanut BuuBBa »
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #800 : 09.10.2012, 13:37:49 »
Ensinnäkin sulla on todennäköisesti iskarit rikki, jos perä roikkuu, sillä nivomatit kantavat osan kuormasta.

Lainaus
Edellinen omistaja on vaihtanut nivot tavallisiin iskareihin

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #801 : 09.10.2012, 13:43:04 »
Onko hotonetin iskarit spaxeja? :)

Ei ole, Spaxin iskareita voi ostaa esim www.rallyracefin.fi  ohan ne monta kertaa kalliimmat kuin motonetin tarvikeiskarit, mutta eipähän tarvitse vaihtaa 1,5kk välein kuten on todettu halpis iskareilla.  :)

ne on trw iskareita motonetissä tai jotain muuta, ei spaxia.

Joo Kyb ja Monroe taitaa pääasiassa olla nuo motonetin iskarit (?) Itse en ainakaan omakohtaisten kokemuksien jälkeen osta mitään halpoja tarvikeiskareita..

En yleistä, mutta itsellä ja monilla kavereilla mennyt rahat hukkaan, kun on langennut motonetin "halpoihin" iskunvaimentimiin...
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #802 : 09.10.2012, 13:45:03 »
Edellinen omistaja on vaihtanut nivot tavallisiin iskareihin

Prkl, meni hieman pointti ohi..

Mutta irroitus onnistuu kuitenkin mainitsemallani tavalla.
Suosittelen suoraan 240 farkun kuormajousia sopivasti katkaistuna.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #803 : 09.10.2012, 13:51:05 »
mites tuota onko immeiset niitä lyhkäsempiä kääntövarsia vielä hommailleet lolvoihinsaÄ?

Mikä on näiden tilanne?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #804 : 09.10.2012, 14:31:04 »
Mikä on näiden tilanne?

Ei oo taas kuulunu mitään koneistamolta, eli ei mitään hajua tilanteesta. Saas nähdä tuleeko ne sieltä vai ei.. Leikattuna jo on, eli enää koneistusta vailla.
Taitaa olla useampi viikko jo siitä kun arveli ehtivänsä "tällä viikolla". No, kaverilla näkyy kyllä kiireitä olevan, mutta silti..
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #805 : 09.10.2012, 14:35:04 »
Ei oo taas kuulunu mitään koneistamolta, eli ei mitään hajua tilanteesta. Saas nähdä tuleeko ne sieltä vai ei.. Leikattuna jo on, eli enää koneistusta vailla.
Taitaa olla useampi viikko jo siitä kun arveli ehtivänsä "tällä viikolla". No, kaverilla näkyy kyllä kiireitä olevan, mutta silti..

No eipä itsellä ole mikään kiire asian suhteen kunhan kaudelle 2013  ???
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #806 : 09.10.2012, 19:35:41 »
Prkl, meni hieman pointti ohi..

Mutta irroitus onnistuu kuitenkin mainitsemallani tavalla.
Suosittelen suoraan 240 farkun kuormajousia sopivasti katkaistuna.

Ok, suuret kiitokset vinkistä.  :)  Tuota pitää lähteä heti kokeilemaan.
Kävin Motonetin tiskillä vertailemassa 745/945 kuormajousia ja nivojousia. Halkaisija oli sama, mutta lanka oli millin vahvempi (13 mm). Sian saparo pitää vain leikata päästä pois. Meniskö nuo 240 farkun kuormajouset heittämällä paikalleen, vai onko niissä tuota saparoa?
Eteen tulee vakiojouset. Sitten on tarkoitus leikata jousia siten, että oikea korkeus ja balanssi saavutetaan. Tällä hetkellä etäisyys pyöräkaaresta napaan on n. 31 cm. Aivan liian kova ja matala näille roudan raiskaamille teille.
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #807 : 09.10.2012, 22:24:48 »
No eipä itsellä ole mikään kiire asian suhteen kunhan kaudelle 2013  ???


no viimestään.. :D
740 M50B25

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #808 : 10.10.2012, 08:17:32 »
Ok, suuret kiitokset vinkistä.  :)  Tuota pitää lähteä heti kokeilemaan.
Kävin Motonetin tiskillä vertailemassa 745/945 kuormajousia ja nivojousia. Halkaisija oli sama, mutta lanka oli millin vahvempi (13 mm). Sian saparo pitää vain leikata päästä pois. Meniskö nuo 240 farkun kuormajouset heittämällä paikalleen, vai onko niissä tuota saparoa?
Eteen tulee vakiojouset. Sitten on tarkoitus leikata jousia siten, että oikea korkeus ja balanssi saavutetaan. Tällä hetkellä etäisyys pyöräkaaresta napaan on n. 31 cm. Aivan liian kova ja matala näille roudan raiskaamille teille.

Noissa 245 jousissakin joutuu hieman katkomaan, että sopii. Jos kuitenkin haluat matalemman kuin vakio, niin silloin tuo seiska/ysisarjan farkun kuormajousi voisi olla parempi. Vakio etujousilla perä jäisi niillä melko paljon alemmas, kuin keula, mutta jos etupäätäkin lähdet katkomaan, niin sitten asia eri..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #809 : 10.10.2012, 13:27:35 »
Itellä on kans 960 -91 multilink-perän kans pähkäilyä, vaihdanko yhen nivon ja jousen ehjään vai vaihdanko tilalle tavalliset iskarit ja toiset jouset. Nivot toimii muuten hyvin, mutta parkissa toinen puoli laskee pikkuhiljaa alas.  :P

Kuinka paksulla langalla tuo 245 kuormajousi on? Lähinnä arveluttaa minkälaiseks kyyti menee kun sitä pitää vielä mennä katkomaankin. Alkuperäsellä setupillahan tuo menee ku huopatossuilla eikä oo tippaakaan pintakova.

Eikö näihin tosiaan saa mistään madallusjousia TAKApäähän? En oo löytäny vaikka useampi ilta on menny nettiä plaraillessa...
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012, 13:29:12 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Ateho  Elekma