Proturbo  Autodiagnoosi

C70 Italian T5 "Gennaron turistirysästä herrasmiescoupeksi"

  • 11 Vastauksia
  • 5977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Tuossa joku aika sitten oli valinnan aika (konttaa tuossa vieressä) ostaa entisen sinisen ärrän tilalle joku uudempi manuaali tehofarkku + itelle kauppakassityökulkine, tai sitten kauppakassifarmari ja itselle joku kevyesti harrasteltava mielenkiintosempi auto. No päädyin/päädyttiin sitten jälkimmäiseen ja kävin pitkähköin hampain etsimään ärrälle vaihdokkia. Coupe oli aina kiinnostanut tutun tekniikan ja ajattoman ulkonäön takia, joten sellanen oli etusijalla, kriteerinä vain että EI vihreää, marjapuuronpunaista eikä kahden litran tekniikalla...  :D Noh. pitihän se arvata, että itselle parhaalta vaikuttanut vaihtoehto oli sitten kuitenkin kaksi kolmesta.
Toisen foorumilaisen kanssa pari viikkoa viestinvaihtoa ja autot vaihtoon noin puolessa välissä matkaa. Pienen rengassekoilun ja ärrän lähdölle vuodatetun kyyneleen jälkeen kotimatkakumppaniksi tuli siis siistissä kunnossa oleva '98 C70 T5 Italian veronkiertokoneella. Tällä se aikanaan joku Gennaro kuskaili vaaleita turistityttöjä trattorioihin ja illalla ajeli kiltisti äitin viekkuun unille...  :facepalm:
Autoa on tarkoitus pitää pitkäaikaisena perheen kakkosautona (ja varmaan omana ykkösenä...  :) ) ja ajattelin pikkuhiljaa siistiä ja vähän muokkailla ulkonäköä ja tekniikkaa omaan makuun.









Kesärenkaat pidettiin, kuten kuvista huomaa entisellään. Vaikka nuo omat nebulat alkavat kumien osalta olla kohta pelattu, niin omaan makuun sopivat paremmin tuohon tumman vihreään ja ensi kesäksi sitten uus kumikierros.
Kotimatka sujui mallikkaasti pientä turbovajetta lukuun ottamatta, ostohetkellä oli jo tiedossa että kaikki vedot eivät ihan tallella ole ja syynä ilmeisesti turbon kello. Pikkasenhan tuo ärrän jälkeen luuskalta tuntui ja jopa nuhasemmalta kuin kotiin hankittu kaksilitranen ranskanpullafarkku.

Tänään sitten autosta muutaman sata metriä subbarikaapeleita poistaessa ajattelin, että nyt on sopivan tihkusateinen keli vähän sitä kelloa katsoa ennen uuden tilaamista ja eikun pellin alle ja palikkaa irti.




Ihan siistin näkönen kello sieltä löytyi pienen putsauksen jälkeen ja pienen puhaltelun perusteella kalvokin saattaisi olla jopa ok. Herkistelin akselia hieman ja kiristin pari kierrosta klapit pois ja iskin takaisin kiinni. Hirveitä odotuksia ei ollut mutta Hei! Täähän kävi ahtamaan ja löytyhän niitä tehoja sieltä! BSR:n mittarin mukaan noin 0,6-0,8:aa baria tulee ja ihan pirteeltä vaikuttaa. Tiedä sitten miten tarkkoja nuo mittarit on mutta kyllä tuo ensi kevääseen noilla tehoilla menee hienosti.

Suunnitelmissa laittaa tässä lähiaikoina ainakin:

- Sisustan jalomuovi"somisteiden" tilalle 3M:n tummaa hiilikuituteippausta. *tehty

- Pieni hillitty takalippa kontin päälle. *tehty

- P1800 replica -vaihdekepin nuppi. (sen verran puuta siedän ihan "sukulinjan" kunnioituksen takia...   -H- ) *tehty

- Maskille pitäisi tehdä jotain... Tuo merkitön XC ei omaan silmään sopinut, niin laitoin nyt toistaiseksi varastossa olleen vakiomallin. Saatanpa tuosta merkittömästä muokkailla merkillisen kun tollanen volvon "poikkiviiva" löytyy myös... *tehty

- Edellisen jälkeen haluan tuon ratin paksummaksi ja joko etsin ärrän kehän tai sitten verhoilen/verhoilutan paikalla olevan tummalla harmaalla paksummaksi. Tummanvihrein tikkauksin tietysti. =)

- Ovia voisi vähän äänieristellä jos siltä tuntuu.

- Kirkkaslasiset valot ja joko tummat tai jenkkimallin vilkut. *tehty

- Ehkä tummat takavalot.

Kun tekniikka on muuten katsottu tikkiin, niin keväämmällä sitten olisi tarkotus vähän kiusata moottorinohjausta ja putkistoa samalla päivitellä. ...ja vaatiihan tehonlisäys sitten jarrua ja alustaa ja ja ja....  :-X
Mutta pikkuhiljaa ja pieteetillä mennään.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016, 14:32:06 kirjoittanut Mietthe »
- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Ja tämäkin bongattu Äänekoskella silloin kun teitte kauppoja  :D, ootko ennen käynyt tuolla Laserilla Äänekoskella?

Millanen on tuo: "P1800 replica -vaihdekepin nuppi" ?

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
En ainakaan äkkiseltään muista käyneeni mutta toisaalta lauantain autokauppojen jälkeinen Jyväskylän yöpyminenkin on vaan osittain muistissa...  <Kippis> Ebaystä löytyy noita nuppeja, ihan tollanen peruspulikkahan tuo.


- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Mahtavaa saa alkaa tätäkin seuraamaan. Parit nenän kautta tuhahdukset pääsi tätä luettaessa.  Kriteerit näytti sitten täyttävän tämä yksilö hyvin.   :pomo:

Hyvä että tuo kello nyt alko vähä paremmin toimimaan säätämällä. Mulle vaan väitettii kiven kovaa ettei se auta joten jäi itellä sitten kokeilematta.   :idiot2:

Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Juu. Tätähän tää alkuhuuman "pikkuhiljaa" laittelu sitten on kun eilen taas autoa kattelin ja muistin, että se kuskin penkki ei kippaa. No sitten huomasinkii jo että penkki oli irti ja verhoilut avattu...  :) Niksipirkkana voi sanoo, että hiton hyvin mahtuu imuroimaan kun irrottaa penkin.  8)




Toisen puolen vaijerihan siellä oli katki ja sormet verillä tuskan, penkin alta löytyneen somersbyn (kiitos Daiffille!) ja jekkulanka-sokeripalavirityksen avulla kippaa taas. Harmi että mikrokytkin oli ottanut siipeensä, niin sähköstä kippaussiirtoa ei kotikonstein saanut pelittämään mutta eipä tuo nyt häiritse. Repun mahtuu taakse hyvin heittämään kun taakse toiselle puolelle pitää kohta sovitella recaron turvapenkkiä. =) Sellanen jekkisviritys tuli kyllä etten oo varma pitäskö hävettää vai olla ylpee...



Saas nähdä mitä seuraavaksi. Maskin askartelu voiskin olla...
« Viimeksi muokattu: 23.09.2015, 17:21:44 kirjoittanut Mietthe »
- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Ai oliko se sommersby tyhjä ?  ::)
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Ai oliko se sommersby tyhjä ?  ::)

No ei kun avaamaton!  ;D
- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
No ei kun avaamaton!  ;D

No sehän lämmitti mieltä sitten.  :D
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Eilen pientä hipistelyä eli tein jotain merkillistä. Kun ei se merkitön oikein iskenyt ja löytyi sässynöistä tollanen, ilmeisesti kaverin muinoisesta S40:stä tuo "poikkiviiva". Vähän kilinkolinmustaa ja lakkaa kuluneeseen verkkoon ja hyvä tuli. Tuonne saattaisi vielä tumma tai hopea Lockwood -tyylinen teräsverkko sopia taustalle... Pitääpä kokeilla joskus.




Alkaahan se jo olla ok näkönen, noille valoille pitänee kyllä tehdä kohta jotakin... Tarkotus ois saada tuosta vähän erottuva, omannäkönen mutta tyylikkäällä ja hillityllä tavalla. Tarkkaan pitää kyllä miettiä mitä kaikkea siihen tunkee.




« Viimeksi muokattu: 25.09.2015, 20:17:14 kirjoittanut Mietthe »
- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Mulla oli XC maskissa ihan Motonetista tollasta verkkoo.

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Hyvinhän tuokin sinne sopis. Nurkista löytyiskin tuota abs -hunajakennoa vielä kun ärrän puskurin aukot sillä aikanaan laitoin. Jotenkin vaan tuo Lockwood kiehtoo kun on kuitenkii sellanen "käsite" autoilun historiassa...  ??? Voihan se olla et käy yhtä hyvin ku lisävalot leppäkertulle mut taidan kokeilla.


- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

Poissa Mietthe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
    • Showroom
Päivitelläänpä tännekin pitkästä aikaa kun talvi meni lähinnä ajellen ja nyt on ehkä jotain edistystä saanut aikaankin coupen kanssa. Lähinnä kyllä kosmeettisia muutoksia, tekniikka ja alusta saanee nyt jäädä ensi keväälle jos ei tuota rahaa ala satamaan taivaalta samaan tahtiin, kuin perheenlisäyksiä...  :pupu:






Jalomuoveista pääsi tuota pyhimyksen nuppia lukuun ottamatta suht näppärästi eroon 3M:n vinyylikalvolla ja vaihdekeppi ja käsijarru saivat uudet, mustat nahkapussit. muuten sisätilat onkin melko samassa kuosissa. (jos Recaron lastenpenkkiä takaistuimella ei lasketa...) Vielä kun sen ärrän rattikehän ja mukitelineellisen käsinojan löytäisi jostain näppärästi... Niin ja ahtopainemeettarin voisi upottaa diskanttiritilään kun saa hankittua toisen ritilän. Ainoaa en uskalla käydä teurastamaan.






Ulkonäköä nyt on sen verran tullut muokkailtua, että etu- ja takapää saivat pienet lipat. Etupään on Leon cupra R:n tarvikelippa ja takapäähän löytyi ebaystä edullisesti värikoodattuna läpyskä. Uudet kesänakit piti päivittää ja teippailin täksi kevääksi nyt rotvallinaarmut kultaisen reunatarran alle kun aattelin että tuohon vihreään sointuu paremmin kuin entinen valkonen. Kyllähän tuo vähän matalampi sais olla... Nii ja tummat vilkut laittelin kanssa ja niihin nyt totutan silmää... saishan nuo takavalotkin ehkä pari astetta tummemmat olla. Lie uskaltaa niillä tummennussuihkeilla vaikka kokeilla.


 Sen verran tekniikkaa on tullut räplättyä kun ei se syksyn jälkeen kuitenkaan oikein jaksanut ahtaa, että oon nyt jonkun verran tutustunut tuohon turbon sielunelämään. Vähän kun kaivelin, niin löytyi yksi mahollinen ahdontiputtaja kun vaahtomuovisuojan alta löytyi murtunut öljysumpun ilmapaluuletku, joka yhistyy takasin turbon imuilmaputken juureen.





Sepä on nyt paikattu ennen kuin uuden putken saan tilalle ja hukkaportin kellolle tein tuollasen säätötyökalun ja säädin nyt aukeamaan n. 4Psi:ssä normaalin 2,2:n sijaan, niin tuli käyttöalueen voimaa jo kummasti lisää. Postissa on tulossa Mamban säädettävä kello mutta pitää nyt miettiä laittaako nyt jo vai ensi keväänä kun putkisto ja ohjelma kokee muutoksia. Ei muuten mutta löysin jousi taitaa olla 9Psi... Kokeilemalla ja säätämällähän tuo selviää.





En nyt äkkiseltään muista onko muita ihmeitä... Kohtahan tuo pitäisi katsastaa, niin palaillaanpa sen jälkeen asialle. =)
(Pitää ainakin paremmat kuvat laittaa kun saa kunnon vahan laitettua pintaan.)


« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 13:47:50 kirjoittanut Mietthe »
- Perhemöhkönä '04 XC90 2,5 AWD
- Isin pakoautona 1998 C70 Italian T5
Exät: '99/'00 Lazerblå AWD R
              '99 S70

 

Autoracing  KL-varaosat