RallyBaron  Samppasport

Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat

  • 106 Vastauksia
  • 78313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Titanium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
« : 25.12.2010, 10:08:44 »
Onko kellään kokemuksia ns. epäkeskopulteista?
Löysin omaa silmää miellyttävät vanteet, mutta pulttijako on 5x110. (Omassa 5x108)
Keskireikäkin olisi sopiva ilman sovitteita, mutta arveluttaa noi pultit.
Kuinkapaljon omat orkkispultit antaa myöden, niissähän on myöskin irtoholkit?

Minunpuolestani tämän otsikon alle voi kerätä myös muita juttuja pulttijaon muutoksista. (Spacerit ym.)
PV -62, PV-64, Amazon -66, 1800s -65 x 2 , 244 -77, 245 -81, 740 -89, 850 -93, 855 -95, v70R -98, v70 -00, v70 -03, XC 90 -03, v70 -05, C70 -98, XC 60 -10, 244 Turbo -82 Nykyiset: XC 60 -20, Amazon -69, Amazon hgv -69, P1800-62, 244 -90

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #1 : 25.12.2010, 12:41:17 »
Mulla oli taannoin 4x98 vanteet, 4x100 autossa ja kun keskiösovite oli oikean kokoinen niin ongelmia ei ollut. Jokainen pulttihan vetää millin verran kieroon ja reiät vanteissa yleensä on parikin milliä pultinvarrelle reilut. Mitään irtoholkkeja tai kartioprikkoja en käyttänyt vaan ihan tavallisia aluvannepultteja.

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #2 : 25.12.2010, 13:14:05 »
Normipulteilla toimii  hyvin 5x110 jaolla oleviin vanteisiin, jos keskiö sovite on erikokoinen niin muovisia soviterenkaita en suosittele.  Menee nimittäin epäkeskoon tuo vanne  kiristäessä kun muovi antaa periksi.(aiheuttaa pompotusta ja tärinää).
Itse laittaisin epäkeskopultit niin voi turvallisin mielin päästellä. :arkkupakastin:

Niin noista spacereistä vielä jossa on jaon muuttaja. 15mm taitaa olla kapein minkä saa, alumiinia ne tahtovat olla sillä en itse laittaisi kuin ne "pinnapultti" mallit.
Mustasta tai automaattiteräs tangosta yms. saa teetettyä "mittojen mukaan" kestävät spacerit, joista ei kierre korkkaa tai halkea jakojen välistä yhtä helposti kuin alumiinisessa.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2010, 13:27:20 kirjoittanut Nieminen »

Poissa Titanium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #3 : 25.12.2010, 13:17:40 »
Tämähän kuulostaa hyvältä  :)
Vanteissa on oikea keskireikä ilman mitään holkkeja, joten keskittää varmasti oikein.
PV -62, PV-64, Amazon -66, 1800s -65 x 2 , 244 -77, 245 -81, 740 -89, 850 -93, 855 -95, v70R -98, v70 -00, v70 -03, XC 90 -03, v70 -05, C70 -98, XC 60 -10, 244 Turbo -82 Nykyiset: XC 60 -20, Amazon -69, Amazon hgv -69, P1800-62, 244 -90

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #4 : 25.12.2010, 18:37:50 »
Jos oikein tarkkoja ollaan niin tässä ketjussa ei ole kyse jaonmuutoksesta, nyt puhutaan epäkeskopulteista mutta vanteen jako ja navan jako pysyy silti ennallaan.

Ja, itsekin olen käyttänyt Ooppelissa Volvon jaolla olevia vanteita, ei mitään ongelmaa vaikka käytin tavallisia pultteja. Sen olen huomannut, että jos vanteen kiinnitys tehdään muttereilla, niin silloin ei onnistu laittaa erillä jaolla olevia vanteita, pulttien kanssa ei ongelmaa jos keskireikä on ok.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Titanium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #5 : 25.12.2010, 19:16:32 »
Jos oikein tarkkoja ollaan niin tässä ketjussa ei ole kyse jaonmuutoksesta, nyt puhutaan epäkeskopulteista mutta vanteen jako ja navan jako pysyy silti ennallaan.
Ekassa viestissä lukee, että tähän voisi kerätä yleisesti kokemuksia epäkeskopulteista ja pulttijaon muutoksista. ;)
PV -62, PV-64, Amazon -66, 1800s -65 x 2 , 244 -77, 245 -81, 740 -89, 850 -93, 855 -95, v70R -98, v70 -00, v70 -03, XC 90 -03, v70 -05, C70 -98, XC 60 -10, 244 Turbo -82 Nykyiset: XC 60 -20, Amazon -69, Amazon hgv -69, P1800-62, 244 -90

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #6 : 25.12.2010, 19:47:43 »
Juu, kaikenlaiset vääräuskoisetjaot samaan topicciin.

Itse pähkäilin taannoin toisen jaon tekemisestä lisäksi 850:iin.
Etupäässä voi napoihin tehdä uudet reiät huoletta 112 asti (maksimissaan ehkä 114.3), siis napaan ja levyyn uudet reiät reiät ja napaan uudet kierteet.
Takapäässä tämä on vähän työläämpi homma (johtuen ohuemmasta laipan materiaalista, eli takanapoihin pitäis hitsata tavaraa lisäksi) ja tätä ei vielä ole toteutettu joten käyttäjäkokemukset tulee joskus myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2010, 19:57:32 kirjoittanut j_tapio »

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #7 : 25.12.2010, 23:04:45 »
Juu, kaikenlaiset vääräuskoisetjaot samaan topicciin.

Itse pähkäilin taannoin toisen jaon tekemisestä lisäksi 850:iin.
Etupäässä voi napoihin tehdä uudet reiät huoletta 112 asti (maksimissaan ehkä 114.3), siis napaan ja levyyn uudet reiät reiät ja napaan uudet kierteet.
Takapäässä tämä on vähän työläämpi homma (johtuen ohuemmasta laipan materiaalista, eli takanapoihin pitäis hitsata tavaraa lisäksi) ja tätä ei vielä ole toteutettu joten käyttäjäkokemukset tulee joskus myöhemmin.

Tuon jaon muutoksen olisin tehnyt, mutta himskatti kun uudet navat on niin pirun kalliit! :'(
Eikä viitsisi autoa seisottaa jos vanhoihin tekisi. :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #8 : 01.02.2011, 15:43:53 »
Löytyiskö täältä ketään halukasta tekemään Jaonmuutos adaptereita? 5x108 - 5x112 olisi tarvetta ja veikkaisin, että muillekkin tuo malli kelpaisi :D Jos joku halukas löytyy, niin vaikkapa yv:llä vois ottaa yhteyttä :)

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #9 : 01.02.2011, 20:45:34 »
Tuoltapa löytyy-> http://www.ka-mu.fi

Poissa Blomberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #10 : 01.02.2011, 21:04:28 »
Jokin kimppatilaus vois olla paikallaan? Kuinkahan ohuena adapterit on mahdollista keston suhteen teettää, 15mm? Vai koneistaisko napoihin uuden jaon :)

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #11 : 03.02.2011, 23:29:08 »
Jokin kimppatilaus vois olla paikallaan? Kuinkahan ohuena adapterit on mahdollista keston suhteen teettää, 15mm? Vai koneistaisko napoihin uuden jaon :)

15mm vähintään mielestäni ainevahvuus, jos mahdollista niin napoihin ehdottomasti!

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #12 : 04.02.2011, 10:30:18 »
15mm vähintään mielestäni ainevahvuus, jos mahdollista niin napoihin ehdottomasti!

Autojen omat navat (joissa on pultinkierteet) saattaa olla jopa 9mm paksuja.

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #13 : 07.02.2011, 12:27:07 »
Tarkoitin Spacerin paksuutta jos esim. alumiiniä on? niin eipä kovin hyvin kestä 9mm kierteellä.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #14 : 08.02.2011, 14:30:49 »
Itsekin mietin vanteita ostaessa noita jakomuutoksia tms. kikkailuja, kun haluttua vannetta tuntui olevan vaan väärällä jaolla.

Tosin, sitten etsin aikani, kunnes löysin volvon jaolla olevat, ja about saman hintaisetkin oli, ja mikä tärkeintä sopivat suoraan ilman mitään kikkailuja.

Eli summa summarum:
Hommatkaa OIKEALLA pulttijaolla olevat vanteet, se ei ole riskin väärti muutamankympin säästön takia vetää autoa romuksi, kun yksi rengas/vanne irtoaa. Olen ollut meinaan mukana kun näin on käynyt, eikä ollut hauskaa, ja hintaa tuli toistsasataakertaisesti sen säästön verran.

Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

KL-varaosat  Race.fi