Futurez  Kulkukoira

Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat

  • 106 Vastauksia
  • 78340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #15 : 09.02.2011, 12:12:04 »
Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.

Kyllä laillisia spacereitä on, esim Momo:lla.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #16 : 09.02.2011, 12:14:22 »
Kyllä laillisia spacereitä on, esim Momo:lla.

Mistä se laillisuus näkyy niissä? Onko niihin stanssattu E-hyväksyntä vai tuleeko joku dokumentti mukana, TUW paperi?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #17 : 09.02.2011, 12:17:39 »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #18 : 09.02.2011, 12:26:11 »
http://www.vannetukku.fi/levikepala-keskittava-4pulttiset-16mm651mm-p-11440.html
Tüv hyväksytyt, mutta ei katulailliset  :nohnoh

Niiin niin, eli siis vallitsevien lakipykälien mukaiset joita esim. saksassa saa käyttää myös kadulla.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #19 : 09.02.2011, 12:44:42 »
Kuin mä muistelisin että johonkin tiettyyn vanteeseen tehty spacer olis hyväksytty, mutta vain sitten siihen vanteeseen.
TJSP!

Poissa Nieminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #20 : 09.02.2011, 12:46:12 »
Mikä hyväksyntä sitten niissä pitäisi olla että tieliikenteessä saisi käyttää jos tuo "Tuv" hyväksyntä riitä? Emännän autossa nuo ovat paikoillaan olleet vanteiden/alustan muutos katsastuksessa eikä valittamista tullut.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #21 : 09.02.2011, 12:59:50 »
Mikä hyväksyntä sitten niissä pitäisi olla että tieliikenteessä saisi käyttää jos tuo "Tuv" hyväksyntä riitä? Emännän autossa nuo ovat paikoillaan olleet vanteiden/alustan muutos katsastuksessa eikä valittamista tullut.

Nyt ei pidä sekoittaa laillisuutta ja epähuomiota/piittaamattomuutta toisiinsa. Ainakin joskus vuosia sitten kun itse kysyin omakatsurilta näistä niin hän kaivoi jonkun asetustekstin esille jossa sanottiin jotenkin et vanteen ja navan välissä olevia levityspaloja ei voida hyväksyä ja siinä kohdassa ei kyllä ollut mitään "poikkeuksena tapauksia"

Poissa Blomberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #22 : 10.02.2011, 20:41:04 »
Esim RH:n vanteista moni on ns. adapterivanteita jolloin vanteessa on jako 5x130 (porschen) ja väliin tulee spaceri jolloin jako muuttuu esim. 5x112mm. Löytis vaa 5x108 jaollekkin mutta kun ei  :buck2:

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #23 : 27.02.2011, 19:31:27 »
Mistähän mahtaisi löytyä 5x108-5x120 adaptereita? Vai joutuuko alkaa teettämään josain koneistamolla? Mites tollasten spacerien/adapterien asennus onnistuu kun volvossahan(240sarja) on pinnapultit vakiona? Kun spacerit/adapterithan tulevat pulteilla kiinni itse autoon ja volvossa on pinnapultit.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1950
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #24 : 27.02.2011, 19:34:34 »
Mistähän mahtaisi löytyä 5x108-5x120 adaptereita? Vai joutuuko alkaa teettämään josain koneistamolla? Mites tollasten spacerien/adapterien asennus onnistuu kun volvossahan(240sarja) on pinnapultit vakiona? Kun spacerit/adapterithan tulevat pulteilla kiinni itse autoon ja volvossa on pinnapultit.
Esim
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3040.0
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #25 : 27.02.2011, 20:04:34 »
Esim
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3040.0

Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #26 : 27.02.2011, 20:14:45 »
Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.

Kannattaa kysellä noilta tekijöiltä et jos joku tekis omien mittojen mukaiset.

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #27 : 27.02.2011, 20:15:23 »
Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.

Samalla idealla jaonmuutos adapterit tehdään. Tuossa ei vaan jako muuttunut.

Valmiita muutosadaptereita ei taida löytyä ja bemarien vanteiden kanssa taitaa mennä et:t liian pieniksi, kun ne ovat valmiiksi jo aika pienillä et:llä (~20).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #28 : 27.02.2011, 22:23:43 »
Itsekin mietin vanteita ostaessa noita jakomuutoksia tms. kikkailuja, kun haluttua vannetta tuntui olevan vaan väärällä jaolla.

Tosin, sitten etsin aikani, kunnes löysin volvon jaolla olevat, ja about saman hintaisetkin oli, ja mikä tärkeintä sopivat suoraan ilman mitään kikkailuja.

Eli summa summarum:
Hommatkaa OIKEALLA pulttijaolla olevat vanteet, se ei ole riskin väärti muutamankympin säästön takia vetää autoa romuksi, kun yksi rengas/vanne irtoaa. Olen ollut meinaan mukana kun näin on käynyt, eikä ollut hauskaa, ja hintaa tuli toistsasataakertaisesti sen säästön verran.

Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.

Olen samaa mieltä kuin sjs, sitä paitsi vääränlaiset pultit voivat aiheuttaa pyörän irtoamisen vaikka olisivat 200Nm voimalla kiinni.
Spacerit on hyväksytty vain kilpailukäyttöön ja suomen tieliikenteessä ei.

Tutun kaverilla oli spacerit jotka eivät keskittänyt (ehkä sen takia). Nykyään hän ei käytä minkäänlaisia spacereita, koska ei pahemmin ajele. (R.I.P, kun vanne irtosi kesken ajon ja auto tapasi kallion. kiitos spacerin.)

Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011, 22:35:19 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #29 : 27.02.2011, 22:47:20 »
Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.

Sama juttu, ilman on pärjätty vallan hyvin tähän päivään saakka enkä näe tarvetta nuille tulevaisuudessakaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

RallyBaron  Samppasport