Elekma  Autoracing

Volvo 965 AMB, -91, B280F (Leimattu vuodelle 2021)

  • 78 Vastauksia
  • 39092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (hifistelyä)
« Vastaus #60 : 04.05.2013, 19:19:29 »
On taas tullust tusattua useampi tunti lanssin parissa.

Tällä kertaa irroitin katolta peltisauman suojana olleet valkoiset kumilistat. Kumilistat suojaa pistehitsi saumaa jolla kattopelti ja kylkipellit on hitsattu kiinni.
Ritinä ja rapina kävi kun revin kumit irti. Ruoste oli päässyt pesiytymään muutamiin kohtiin oikein kunnolla. Puhdistuksen jälkeen tuli reikiä 5kpl esiin mistä vesi on auton sisään mennyt. Oli jo aikakin irroittaa kumit katolta. Pellissä oli kunnon kraatereita jotka olisivat pian menneet myöskin puhki.

Reiät kitillä umpeen ja maalaus. Maalasin tuolla yhdistelmä venemaalilla (International Kombi, pohja-pinta-ruostesuoja) kun maali ei listan alta mihinkään näy.

Rempattua listaa:
http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/katto_zps3f58bc84.jpg.html?sort=3&o=0

Uudet kumilistat ostaisin mutta kun ei niitä siniseltä tunnu saavan. Eli tarve olis valkoiselle kumilistalle määrä mittana missä päät olisi virtaviivaistettu ja muotoiltu.

Nyt pesin kumilistat karavaani liikkeestä hakemallani vaunupesuaineella. On kyllä hyvää tavaraa. Joku ruotsalainen pullo missä on atf:n näköistä punaista alkaalista litkua. Irroittaa pölyn, siitepölyn jne tosi hyvin kun hinkaa raalla aineella eikä laimenna.

Seuraavaksi listat kiinni Sikaflexin asuntovaunun tiivistysliimalla/ tiivistysaineella ( kestää UV-säteilyä).
« Viimeksi muokattu: 20.06.2013, 13:15:19 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Kattolistat, irroita-kiinnitä!)
« Vastaus #61 : 16.06.2013, 16:28:59 »
Nyt saatu katto siihen kuntoon että vesi ei tihku sisään eli voi ajaa jopa sateessa.

Tänään kunnostettu paarien lattian alla oleva rahtiluukku eli se missä pidetään tunkkia ja kolmiota jne.

Muutama tunti maalin ja ruosteenpoistoa erilaisilla laikoilla ja neekerintukalla, tinnerillä puhtaaksi ja sitten tuota samaista Combi maalia pensselillä pintaan.

Lastiruuma nyt: http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/monttu_zpsbabb7f24.jpg.html?sort=3&o=1

Sitten oli pää tuolla takapuskurin alla ihmettelin mikä mokkula siellä roikkui johtojen perässä.
Otin mokkulan irti ja teräsharjalla hinkasin kökköä pois ja kökön alta paljastui teksti "back horn" eli peruutuspiippariha se oli.
Eli pitää ostaa uusi piippari niin saa melua taakse kun peruuttelee tuolla möhkäleellä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2013, 13:16:37 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Rahtiluukun kunnostusta)
« Vastaus #62 : 11.12.2013, 12:14:15 »
Auto laitettu seisomaan ja sitä myötä pikku kunnostukset aloitettu. Josko talvimiittiin ottais taas lanssin ajoon.

Tänä talvena ajattelin korjailla potilastilan lämmitystä ja ilmastointia.
Ne on ollu poissa pelistä kun molemissa systeemeissä on ollut vuoto.

Viikonloppuna purin kaapin/ happisysteemit pois tieltä jotta pääsee käsiksi tuohon lämmitys/ jäähdytys/ puhallus yksikköön.
Ahdasta siellä on ja väkivalloin sain vanhan lämppärin kennon pois paikoiltaan.



Kuvassa lämmityskenno jo puuttuu. Ahdasta on...

Kennohan näytti aika väsyneeltä ja sieltä se oli vuotanut kuparijuotoksista.
Vanha kenno mukaan ja eräälle jäähdytinkorjaamolle.

Tilasin uuden kennon mittojen mukaan tosin 2 senttiä kapeampana jotta menee ilman väkivaltaa ja ehjänä paikoilleen.
Halpaa touhua tuokaan ei ollut mutta jos tuolla fixillä saa lämpöä niin homma ok.

Nyt pitää vielä poistaa lämmitysletkusta joku sähkösäätöinen ventiili. Takatilassa on ollut joku hieno automaattisäätö systeemi (ei toimi) mutta muutan nämä manuaaalisiksi ihan budjetäärisistä syistä.

Seuraavaksi pitää purkaa takatilan ilmastoinnin kenno ja viedä kenno koeponnistustestiin, että onko ehjä vai ei.

Ohessa irtonainen kylmästöinti systeemi. Toi näyttää jo siltä että halvaksi tuo ei tule.



Sitten irroitin lämmitysletkussa olevan sähköisen säätöventiilin. Miten testaan että toimiiko tuo?
Ja jatkokysymys mitä ja miten minun pitää kytkeä tuohon jotta saan säädön toimimaan manuaalisesti ja ehkä jopa termostaatilla?
Mitä komponentteja tartten jne.

« Viimeksi muokattu: 11.12.2013, 16:42:54 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Rahtiluukun kunnostusta)
« Vastaus #63 : 11.12.2013, 18:28:18 »
Nyt pitää vielä poistaa lämmitysletkusta joku sähkösäätöinen ventiili. Takatilassa on ollut joku hieno automaattisäätö systeemi (ei toimi) mutta muutan nämä manuaaalisiksi ihan budjetäärisistä syistä.
Mistä tiedät ettei toimi jos kummassakin systeemissä ollut vuoto? ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Rahtiluukun kunnostusta)
« Vastaus #64 : 11.12.2013, 18:32:26 »

Ohessa irtonainen kylmästöinti systeemi. Toi näyttää jo siltä että halvaksi tuo ei tule.



terve mikä sykkyrä  :o :o :o
riippuen vuotopaikasta, jos se nyt oikiasti tuossa kennossa on niin tuon kunnostaminen lienee tulee halvemmaksi kuin uuden ostaminen jos tuommoista edes uutena saa  ???

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Rahtiluukun kunnostusta)
« Vastaus #65 : 12.12.2013, 18:39:26 »
Mistä tiedät ettei toimi jos kummassakin systeemissä ollut vuoto? ::)

Älyboxiin ei tule virtaa, joka ohjaa koko systeemiä. Yritetty korjata mutta silti se ei toimi.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Uusi takatilanlämppärin kenno haettu Raision jäähdytin Oy:stä. Mittojen mukaan sain kennon ja tosi nopeasti tuli valmista. Maanantaina tilasin ja eilen oli jo valmis...

Jos viikonloppuna asentais

Vanha vs. uusi

Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Takalämppärinkenno paikoillaan. Kennon sivustat tilkitty aluminisoidulla äänieristysmatolla. Lämmönkesto 120 astetta ja nestehän on about 90 asteista joten luulis kestävän.



Sähköventiili korvattu manuaalisella säätimellä toistaiseksi kunnes tuon sähköisen sielunelämä aukeaa.




Sitten tuli möngittyä autona alla selviteltyä Webaston toimimattomuutta. No sieltähän löytyi aika oleellinen puute pumpulle tuli polttis letku mutta lähtevä oli poikki ja letkupää tukkiutunut paskasta. Mascotilla annoin 12V niin kyllä se pumppu tuntui sykähtelevän. Pitää perjantaina ostella uusia klemmareita ja letkunpätkiä.
Vasen pätkä oli irronnut pumpusta.



Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (Öljyvuotoa korjaamassa)
« Vastaus #69 : 26.02.2018, 18:34:27 »
Tämä on tällainen laiska projekti eli vuosittain lanssi.com iin tehdään jotain pientä projektia ja kesät ajetaan sitten pillit päällä.  ;)
Ei tämä kyllä showroomiinkaan kuulu...
Vuosien saatossa kaikki ilmaiset kuvien pilvipalvelut ovat lopettaneet milloin mistäkin syystä joten kuvalinkit ei enää toimi. Sori siitä...

Tällä hetkellä työn alla jo vuosia jatkunut koneen öljyvuodon tukkiminen (B280F koneeseen). Nyt vuotaa siihen malliin että pakko oli jotain tehdä. Ruokalusikka vartissa vuosi.

Vuotokohta ilmeisesti jakopään kopan ja kannen tiivisteen risteyskohta pelkääjän puolella. Ja vuosi vain silloin kun kone kävi.
Eli vaihdetaan jakopäänkotelon tiiviste+ liimaa jotta tuo risteyskohta tiivistyy. Suosituksesta käytän Hylomaria liimana.
Samalla vaihtuu kampiakselin etustefa ja virranjakajan stefa. Ja varotoimenpiteenä vaihtuu myös öljynpaineanturi ,joka on niin veemäisessä paikassa että helpompi vaihdella, kun romut on pois edestä.
Öljynpaineantureita on useita erimallisia pervoissa, joten olkaa tarkkana kun ostatte uutta.
Vaihtoon tarvitaan pitkä 22mm hylsy (kun laturi on pois tieltä).
Ja tiedoksi kampiakselin pultti on kokoa 35mm.

Ventiilinkopan kannet+ jakopäänkoppa lasikuulapuhallettu ja maalattu hopeaksi, kiitokset veljelle tuosta.

Samalla parannetaan käyttövarmuutta eli vaihdettu uusi Boschin kansi (omaa wanhaa varastoa)+ pyörijä (30eur).
Laturista vaihdettu hiilet/ lataussäädin (Bosch, hinta 60eur), alkuperäinen varaosanumero (Bosch) korvautunut uudella.

Konerempan jälkeen pääsee käsittelyyn auton pohjassa oleva varapyöräteline. Eli ruostunut teline/ kiinnikkeet ehjätään ja laitetaan uusi vararengas auton pohjaan (ulkopuolelle).
« Viimeksi muokattu: 12.03.2018, 18:29:24 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #70 : 05.03.2018, 18:42:49 »
Havainto liittyen venakoppien tiivisteisiin...

Vasemman puoleiseen koppaan kelpaa lähes minkä tahansa PRV koneen tiiviste mutta oikean puoleinen on täysin kone/Volvo spesifi osa eli se pitää olla juuri oikea B280F koneeseen tarkoitettu.

Esimerkki: ostin Peugeot 604 venttiilinkopan tiivisteet, vasen sopi paikoilleen mutta ei oikea.
Sitten oli suunnitelmissa ostaa B28 koneen tiivisteet mutta vasen sopii B280F koneeseen mutta oikea on taas väärä.

Sitten kyselin asiaa foorumitoverilta joka vahvisti varaosanumerot seuraavalla tavalla:

B280E/F
1271483   vas
1271486   oik

B28
1271483   vas
1271484   oik

No nyt on tulossa oikea osa GCP:ltä niin saa koneen nippuun.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (tiivisteet vaihdettu)
« Vastaus #71 : 12.03.2018, 18:28:05 »
Kone taas nipussa ja käyntiin lähti.

Kustannuksista mitä koneeseen tehtiin:

- Venakopan tiivisteet 20eur kpl eli yht. 40eur.
- Jakopääntiiviste 70eur
- Virranjakajan pyörijä Bosch 30eur
- Virranjakajan kansi 120eur (löyty omasta takaa, mutta tuon se Bosch maksaa)
- Laturin jännitteensäädin Bosch 60eur
- Öljynpaineanturi+ tiiviste 32eur
- Kampiakselin ja virranjakajan stefa yht. 55eur
- Hylomar 10eur
- Öljynsuodatin 11eur
- Öljyt Teboil gold 40eur
- Brake cleaneria runsaasti koneen siivoukseen/ rasvanpoistoon noin 15eur.

Työtunteja noin 20 tuntia, paljon aikaa meni vanhojen tiivisteiden kaavintaa/ hiontaan. Viheliäistä hommaa kun kone paikoillaan. Toinen asia mihin meni paljon aikaa oli veemäisessä paikassa olevien pulttien irroittamiseen/ kiinnittämiseen (nosturia ei käytössä).
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #72 : 10.04.2018, 19:54:16 »
Konepelti oli rämähtänyt itsekseen alas tallilla, konepellin toinen pumppu oli porsinut ja toinen ei jaksanut pitää ylhäällä.

Pumput irti ja kappas toinen oli alkuperäinen. Päättelin tekstistä kun oli made in west germany. Alkuperäiset oli Stabiluksen valmistamat. Eivät kestäneet kuin 27 vuotta...
Varaosanumero oli 3526163.

Ostin tilalle Lesjöforssit, 50eur/ pari. Saas nähdä kestävätkö seuraavat 27 vuotta.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Lanssi käy ja kukkuu taas. Maadoitusvika löytyi.
Talvimiitissä käynti 2019 oli testiajoa ja pehmeästi auto taas kävi.

Ennen talvimiittiä tuli vielä vaihdettua uudet tulpanjohdot kun vanhat olivat wanhoja.
Kotimaasta ei löytynyt mistään firmaa mistä olisi ko. johtoja saanut. Pl. marmoritiski mutta hinnan takia en sieltä edes harkinnut tilaavani.

Uudet Bougicordin johdot ( tuotenumero: Bougicord 6424) tilasin loppujen lopuksi "herra/ mr" autosta. Hinta oli 90eur satsi+ 13eur DHL:n express rahti. Sunnuntaina tilasin ja johdot olivat pakettiautomaatissa torstaina. Ensi kokemus ko. lafkasta ja hyvin meni.

Seuraavaksi pitäisi viedä lanssi korjaamolle ja saisivat vaihtaa kampiakselin takastefan, kun sieltä puskee öljyä läpi...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #74 : 01.04.2020, 09:40:09 »
Ambulanssi ollut alkuvuoden Oulussa TV-sarjan kuvauksissa ja pari viikkoa sitten hain sen takaisin etelään.
Tuli ajettua useamman sadan kilometrin siirtoajot autolla niin pääsi taas katsomaan mitä tuo V6 kuluttaa 90Km/h matka-ajossa.
Kulutuslukema ambulanssin korilla/ massalla 10.8L/100km.

Autoa hakiessa järjestäjä sanoi että takaluukun kaasujouset kuolleet viimeisen viikon aikana.

Lähdin niitä uusimaan mutta eipä sitten ihan mätänetistä löytynyt. Oli jokin erikoiskoko, pieni sylinteri mutta iso newtonit.
Sain vinkin käydä Lesjöforssilla kysymässä ja kappas, sieltä löytyi sopivat kaasujouset oikeanlaisilla päillä.
Korin päästä piti vaihtaa pallopäät uusiin kun lesjö käyttää pienempiä palloja/kuppeja.

Hinta suolainen 50eur kappale eli 100eur meni takaluukun ehjäämiseen. No jos niillä menis seuraavat 30vuotta...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

 

Futurez  Kulkukoira