En kyl vakio ohjelmalla lähtis koska auto käy silloin kiihdyttäessä ihan järjettömän rikkaalla.
Tossa on bosch ME 7.5.1, ja siinä, kuten valtaosassa muitakin boschin moottoriohjauksia pitkän ajan polttoainekorjaus (LongTermFuelTrim) on 24,9% maksimissaan kumpaankin suuntaan. Siihen vielä lyhyen ajan korjaus (Short Term Fuel Trim) on 24,9% tuohon päälle.
Tämä tarkoittaa, jos vakio suuttimet ovat vaikka 300ccm ja uudet ovat 390ccm, tuosta 390ccm otetaan pois 24,9% = 291ccm, eli kyllä ne juuri menevät arvojen sisään, JOS sinulla on muuten KAIKKI kunnossa.
Normaalisti tosin tuo korjausarvo on täysin kunnossa olevassa ja normaalisti toimivassa VAKIOSSA koneessa 0-7% välissä (plussalla yleensä koska oletan että sinun autossa on enemmän kun 10tkm mittarissa), niin se auttaa vähän, mutta silti, sinulla käy kone jatkuvasti 20% nurkilla rikkaalla kiihdyttäessä, mikä vähentää tehoja merkittävästi ja karstoittaa moottoria.
Matka-ajossa tasakaasulla lambda korjaus kyllä hoitaa homman kotiin, niin kauan kun se menee tuohon vakio + 25% LTFT x 25% STFT = noin 56% saa olla heittoa kumpaankin suuntaan ennenkun korjaus loppuu kokonaan kesken.
Tosin tuossa ME 7 järjestelmässä moottorin vikavalo palaa jatkuvasti, jos ajat yli 150km yli 10% korjauskertoimella.
Mulla on kahdessa audissa ollut tupla ME7 boksit ja ajanut niitä joskus E85 polttoaineella, silloin korjaus-kerroin menee tappiin (tarvitaan 25-30% lisää bensaa) ja n. 150km ajoin jälkeen moottorivikavalo syttyy.
Mutta loppupäätelmä, ei se riko mitään, mutta kiihdytyksessä ja kaasu pohjassa käy sikarikkaalla, ja pitkällä aikavälillä karstoittaa moottorin+katit ja polttaa tulppia.
Jos oot fiksu faijja ja on pakko vaihtaa suuttimet, ajat sen aikaa E85 tankissa