Samppasport  Futurez

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 107719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« : 29.09.2011, 00:00:39 »
Eli jos tuo flekti toimii oikein, niin se on kiinteä vain kylmänä heti käynnistyksen jälkeen noin 10s ja sitten kun kone on todellakin kuuma tai keli on helteinen. Tasan kerran olen sen kuullut humisevan kuumuuden takia ja silloin oli noin 30c lämmintä ja ajettiin liikenneruuhkassa.

Noh olen kuullut että 5-10hv tulisi jos tuon poistaisi, mutta jos se flekti on ehjä niin sen poistolla sieltä tuskin tulee yhtäkään lisähevosvoimaa. Meinaan vaan että voi omalla vastuulla mennä kokeilemaan pitää käsin kiinni siitä ropellista. Minä en ainakaan jaksa 1,5hv mopon moottoria pysäyttää käsin edes tyhjäkäynniltä.

Saattaahan se flekti siinä pyöriä mutta ei se voimaa tarvitse paljoakaan pyöriäkseen siinä vapaana.

Täysin eriasia on sitten kiinteät flektit tai rikkinäinen visko. Ne vievät turhaa energiaa varmasti.

Mutta vakio vinokoneessa viskon vaihtaminen sähköiseen tuskin näkyy edes polttoaineen kulutuksessakaan. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #1 : 29.09.2011, 00:15:15 »
Hyvä pointti... oletan että jos visko olisi todella jumissa se pitäisi koko ajan samanlaista ääntä kuin heti startin jälkeen? Ja onhan tuossa vakioratkaisussa se "turvaominaisuus" että viskon hajotessa se jää täysille kierroksille kun taas sähköflekti hajotessaan sammuu, omalla logiikalla ainakin olettaisin että vähän liian viileä kone on parempi kuin ylikuuma jos noista kahdesta pitää valita.

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #2 : 29.09.2011, 00:17:32 »
Enpä oo huomannu yhessäkään volvossa mitään eroa kun vaihtaa flektin viskosta sähköiseen, ainoa on tuo humina kylmänä :D
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #3 : 30.09.2011, 14:31:56 »
Visko vie tehoa aina vaihtelevissa määrin, sähkö systeemissä kulutus on aina sama kun puhallin toimii.

Vaikka se vastus ei tyhjäkäynnillä tunnu kummoiselle, lisääntyy sen vastus vähän samaan tapaan kuin ilmanvastus. Varsinkin kuumissa keleissä. Joten polttoainetta palaa turhaan. Tähän vaikuttaa suuresti se lämpötila, jossa visko alkaa tarttumaan.

Ajon aikana jo pelkkä ilman virtaus syylärin lävitse riittää useimmiten koneen jäähdyttämiseksi, jolloin viskon viemä vähäkin teho on täysin turhaa kulutusta. Sähköllä tätä ongelmaa ei ole.
Paikallaan ollessa tai hitaasti liikuttaessa viskosysteemin jäähdytysteho vaihtelee erittäin runsaasti kierrosluvun funktiona. Sähköllä teho on vakio, plus liikkeen tuoma lisävirtaus.

Jostakin "kummallisesta" syystä, viskot ovat kadonneet historian hämäriin ja sähkö on korvannut viskon.
Mitä jäähdytystehoon tulee, niin koskaan omassa kontissa sähköflekti ei ole pyörinyt maksiminopeudella, edes helteissä ruuhkassa seistessä kylmästöinti päällä. Joten normaali pyörimisnopeus on toistaiseksi riittänyt tähän asti. Se kertonee jotakin sähkösysteemin tehosta.

Se, onko vaihtamisesta mitään hyötyä, on toinen juttu.

Jos visko toimii hyvin, täyttää se tarpeen. Mutta jos ei toimi kunnolla, niin silloin vaihtaminen on perusteltua.
Tietysti jakopääremppaa sähköflekti helpottaa kummasti, kun sen irroittamiseen riittää kahden ruuvin avaaminen.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #4 : 30.09.2011, 15:08:33 »
Koitas pysäyttää toimiva flekti sormella kun koneessa on 6000rpm.

On se silti kumma kun on penkitetty merkittäviä eroja ja kyllä ainakin omassa kulkineessa kaasuunvastaavuus paranee ihan perseelläkin tunnustelemalla kun laittaa sähköisen.
No, mulla onkin iso perse. :hello:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #5 : 30.09.2011, 16:38:40 »
Koitas pysäyttää toimiva flekti sormella kun koneessa on 6000rpm.
Juu, älkää kokeilko, ellette halua sormistanne eroon pysyvästi!  :buck2:

On se silti kumma kun on penkitetty merkittäviä eroja ja kyllä ainakin omassa kulkineessa kaasuunvastaavuus paranee ihan perseelläkin tunnustelemalla kun laittaa sähköisen.
No, mulla onkin iso perse. :hello:

Aamen!

Ei lisättävää....   P>

Itse yritin hienovaraisesti vihjaamalla viskojen katoamisen selittävän jotakin mutta töräytitpä sen niin suoraan, ettei pointtia voi olla tajuamatta!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #6 : 30.09.2011, 17:05:59 »
Enpä muuten ottanut huomioon tuota nopeuseron aiheuttavaa lämpöä. :-[
@1000rpm tuo ei vie juuri kakkaakaan tehoa mutta kierrosten lisääntyessä se kyllä ottaa omansa.

Lopputulos taitaa sittenkin olla että on järkeä vaikka yön pimeinä tunteina tuntuikin päinvastaiselta.

Bmw muuten käytti aika pitkään hihnakäyttöistä flektiä. Ovatkohan siirtyneet jo sähköiseen?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #7 : 30.09.2011, 17:40:20 »
Semmoistakin systeemiä löytyy tän vuosituhannen
autoista, ellei vielä uusistakin, että on tuplaflektit,
joista yhdessä on sähkömoottori, ja se sitten pyörittää hihnavälityksen kautta toista flektiä.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #8 : 30.09.2011, 21:58:34 »
Enpä muuten ottanut huomioon tuota nopeuseron aiheuttavaa lämpöä. :-[
@1000rpm tuo ei vie juuri kakkaakaan tehoa mutta kierrosten lisääntyessä se kyllä ottaa omansa.

Lopputulos taitaa sittenkin olla että on järkeä vaikka yön pimeinä tunteina tuntuikin päinvastaiselta.

Niin, jos 1000rpm voimaa kuluu 1 yksikkö, niin 6000rpm kierroksilla voimaa kuluu 32 yksikköä.  :juhau:



Joten ei se flektin vastus täysin merkityksetön ole...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #9 : 30.09.2011, 22:07:22 »
Niin, jos 1000rpm voimaa kuluu 1 yksikkö, niin 6000rpm kierroksilla voimaa kuluu 32 yksikköä.  :juhau:

Muistankohan oikein että viskon sanotaan syövän huipputehosta jotain 5-8 hevosvoimaa. Vinokoneessa tehohuippu on jossain 5500 rpm paikkeilla jolloin kuluu 28 yksikköä ja kun lasketaan tuosta helpolla luvulla todetaan että yksi hevosvoima on noin neljä yksikköä. Normaaliajossa tuota ei kannata paljon yli kolmen tonnin kierrättää ja silloin kuluu kahdeksan yksikköä eli massiiviset kaksi hevosvoimaa.

Sitä voi sitten jokainen itsekseen miettiä että mikä on se paras ja halvin keino saada lisää suorituskykyä, flektin vaihto vai vaikkapa rengaspaineiden säännöllinen tarkistus...

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #10 : 30.09.2011, 23:19:56 »
Niin, jos 1000rpm voimaa kuluu 1 yksikkö, niin 6000rpm kierroksilla voimaa kuluu 32 yksikköä.  :juhau:



Joten ei se flektin vastus täysin merkityksetön ole...   ;)

Viskoflekti ei ole kiinteä, vaan hidastuu kierrosten noustessa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #11 : 30.09.2011, 23:26:29 »
Ehkä se visko sitten veks kun, haetaan viimeisiä heppoja koneesta mutta kukin tyylillään. Vaparin tehot maksaa 4x verraten ahdettuun mutta kuka tykkää mistkäkin. Onhan kireen vaparin ääni todella upea.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #12 : 30.09.2011, 23:29:15 »
Ehkä se visko sitten veks kun, haetaan viimeisiä heppoja koneesta mutta kukin tyylillään. Vaparin tehot maksaa 4x verraten ahdettuun mutta kuka tykkää mistkäkin. Onhan kireen vaparin ääni todella upea.


On....mut väittäisin että juurikin kierrosherkkyydestä tuo visko syö ison osan....ja kierrosherkkyys on iso osa kireän vaparin viehätystä  S*
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #13 : 30.09.2011, 23:37:29 »
300-sarjan visko on niin olemattoman kokoinen ainakin, että ilman tuulitunnelia lämmöt nousee joutokäynnillä ruuhkassa punaisen rajalle turbokoneella.. Laitoin sähköflektin 9000 turbosaabin lämpökytkimellä ja ongelmat hävisivät. Ajossahan tuo sähköflekti ei pyöri koskaan, ainostaan kun jätetään auto joutokäynnille.

Tuulitunneli on poistettu tilanpuutteen takia.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #14 : 01.10.2011, 08:07:33 »
Tietysti jakopääremppaa sähköflekti helpottaa kummasti, kun sen irroittamiseen riittää kahden ruuvin avaaminen.  :)

Miksi sähköflekti pitää irrottaa jakopään remppaa varten? ???


EDIT: 242:seen laitettiin aikanaan sähköflekti viskon tilalle. Kaupunkiajossa lämmöt pysyy paremmin kurissa, ei se keittämään kyllä koskaan päässy viskollakaan mutta ei se visko kyllä enään ihan tervekkään ollu. Lisänä kabiinissa kaukokäyttönappi jolla flektin saa päälle koska haluaa. O0
« Viimeksi muokattu: 01.10.2011, 08:11:41 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Carcom Oy  Ateho