Autoracing  KL-varaosat

-07 V70 etupyörän laakerin vaihto

  • 20 Vastauksia
  • 27999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : 24.07.2015, 15:25:42 »
Puolentuuman vermeillä täälläkin selvittiin :) yhden lyhyen jatkon tarvitsi siihen pulttiin joka on "syvimmällä". Eikä tarvinnut palloniveliä jne irrotella.

Poissa heke.r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : 12.02.2016, 15:28:52 »
Pitäisikö napapultti kiristää auto alhaalla, vai auto ilmassa? Eli renkaat maassa, vanteen keskikuppi irroitettuna tietenkin että pultin näkee? Vai kirrataanko jo ennen renkaan laittoa? Kyse awd:n taka navasta mutta samahan siella edessäkin on. Vm.2005 tuskin eroa silti.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2016, 15:30:26 kirjoittanut heke.r »

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2167
  • Näillä mennään
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : 12.02.2016, 15:54:34 »
Sama missä kohtaa. Mutta itse kirrannu aina kun on pyörä ilmassa
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : 13.02.2016, 14:44:01 »
Pari pyöränpulttia napaan paikalleen ja niistä pitää vastaan vaikka sorkkaraudalla, niin saa väännettyä napapultin kiinni.

Ja taas muistutus: UUSI pultti ja annettuun momenttiin (35Nm + 90 astetta)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : 22.07.2017, 16:02:38 »
Vaihdoin juuri V70 -07 2.4D vasemman etulaakerin. Työnsin vetarin niin pohjaan kuin menee mutta silti sinne ei mahtunut puolen tuuman hylsysarjan 18 millinen väliin millään. Lenkkiavaimilla selvittiin muuten, sen syvimmällä olleen osalta piti avata joustintuen toinen pultti että sai kallistettua olka-akselia siten että sai juuri tilaa hylsylle, koska se vetarin klunssi oli muuten tiellä.

Näissä mahtaa olla jo tripod-vetari, joka purkautuminen on pieni riski ja niin käydessään triviaali korjata.

Lisäys: Kannattaa laittaa rasvaa uuden laakerin booreille, jotta saa jatkossakin vetarin nätisti irti.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2017, 21:42:52 kirjoittanut venttiili »
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : 09.09.2021, 21:05:08 »
Vaihdoin oikean etunavan -03 V70een, tällä kertaa en irroittanut muuta kuin jarruosat(kokonaisena, eli satulan kannakkeen 2 pulttia vaan irti, kilpi ja abs-anturi) ja napapultin. Vetari piti työntää ihan äärimmilleen taakse ja ripustaa, sit mahtui 1/2 ja 3/4 hylsyillä, jatkoilla ja mutkilla ja piippumallisilla lenkkiavaimilla irroittamaan navan pultit tarpeen mukaan rattia käännelen. Se syvin pultti oli tietenkin pahin. Kun pultit oli irti, pyöränpulteilla pakotin vanhojen napapaketin pulttien avulla napaa irti, ja varovasti naputin lekalla kunnes napa tipahti.

Edellisellä kerralla tämä tuli tehtyä niin että olkavarsi napoineen oli kokonaan irti ja ruuvipenkissä, kun tukivarren pusla vaihtui samalla.

Navan kolo tuli putsattua ja 99 euroa maksanut motonetin SKF-napa meni pakastimesta tilalle aika nätisti. Vasemmalla edessä vastaava on kestänyt nyt 140tkm. Pulttien kiinnittäminen oli paljon nopeampaa kuin irrotus, kun ruuvilukite oli vielä pehmeää. Uusissa pulteissa ei tainnut olla prikkaa kuten edellisissä, niin ne menivät kai syvemmälle. Jokaisen pultin sai kirrattua jopa 1/2 momenttiavaimella lopuksi. Kasaus meni muuten hyvin mutta äijä oli sen verran puhki että pitkään mietti miten päin jarrukilpi laitetaan.




v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing