Ateho  Elekma

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 52895 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #30 : 16.05.2016, 20:50:36 »
Taas hieman kuvantäyteistä tekstiä pitäisi kirjoitella.

Tuli lattiamatto hommattua ja aluksi hieman pesua matolle ja sen jälkeen mattamustaa spraymaalia. En tiedä miten pysyy mutta ainakin moni muukin on kyseisellä taktiikalla lattiamattoja värjäillyt, niin päätin kokeilla. Elikkäs 4 purkkia mattamustaa meni lattiamaton etuosaan. Joka kerrosten välillä vedin mattoharjalla koko maton läpi, että jokapaikkaan sai mustaa. Etuosahan lattiamatosta vain tulee ja takaosa joutaa lavalle ellei ketään halua ruskeahtavaa lattiamaton takaosaa noutaa?




Onko laatu mennyt vain huonommaksi kuvissa  :D :D

Taka-kelkka tuli myös tiputeltua ja putsailtua ja maalattua. Myös oheishilppeet (panhard ja ylätukivarret). Tukivarsia kun katsoin niin päätin että parempi ostaa vain uudet ja vahvikehitsata kun hiekkapuhalluslaite sanoi itsensä irti aikoinaan eikä ihan teräsharjalaikalla saa joka koloa puhtaaksi. Jos jotain kiinnostaa alkuperäiset hieman ruosteiset takatukivarret niin yv:tä voi pistellä! Tosiaan Skruvatin neljän päivän toimitusaika ei ole pitänyt lupaustaan. Viikon jo odotellut eikä vieläkään tulleet vaikka löytyi osat hyllystä... No jos tämän viikon aikana.



Ja samaa keltaista kuin vakaajissa, niin saa räväkkyyttä alustaan.

Myös muovipuskurit tuli hommattua ja sommittelin paikoilleenkin. Kuten aloitusviestissä sanoin että autoa tullaan rakentamaan "race" henkisesti niin 2x pikalukkoja vain! Saa nähdä sitten miten lerpattaa kun ajoon joskus saa. Puskureiden sisäkulmiin ajattelin jonkin kumitiivisteen liimailla ettei vain naarmuta maalipintaa mikä tullaan toivottavasti suihkimaan lähiaikoina. Löytyy muuten alkuperäiset kommandopuskurit mitkä voisi olla kaupan!




Kun tukivarsia ja takapään heloja/puslia nyt odottelen Skruvatilta niin tuli pohjatöitä aloiteltua ja ikkunat ja kylkilistat irroitettua. On kumma kun päässyt tiivisteen alle vesi muhimaan niin apparin puoleinen takaikkunan kehys alakohdasta hieman rapsakka. Muuten muiden ikkunoiden kehykset kuin tehtaalta lähtiessä! No helposti fixattavissa onneksi.



Tosiaan Heinäkuussa olisi inttiin lähtö aika ikävä kyllä ja tavoitteena saada nyt taka-akselisto paikoilleen uusilla osilla , jarrulinjat tehtyä ja pohjat sekä maalaus ennen sitä niin saa auto lepäillä rauhassa ja keskittyä vain moottorin rakentamiseen. Värimaailmahan pyörinyt vihreessä värissä ja tullut päätökseen että Volvon oma 118 värikoodilla tullaan vetämään.

Aikasemmin olen pari autoa maalaillut mutta ovat olleet raskaskalusto värejä eli ei erikseen värimassaa + lakkaa, joten vinkkejä maalaukseen saa antaa! Onko haasteita värierojen kanssa kun maalaa ovet erikseen ym...?

Kaveri kenellä tuo photoshopin käyttö tutumpaa kun minulla muokkasi tuohon "Mannen 242" nuo vanhan mallin neliölamput kun ovat enemmän mieleeni kuin nappisilmät. Anteeksi vaan...  :D Vanteiksi ajatellut JapanRacingejä ja sama toveri muokkasi myös kyseiset vanteet alle...



Suuntaa antavaa tulevaisuuden lookkia. Toivottavasti... Paitsi vanteet 17" (kuvassa 16") ja ei ihan noin maanläheinen. Vielä Group A spoikka kontin päälle ja pikalukkoklipsut muokata niin antaa melko hyvän kuvan ajatuksistani.

Tämmöistä tällä kertaa... Satunnaisia kuvia lisäillään myös instagramiin mistä näkee myös koko kaveriporukan toilailut ja autoilut! (Itsellä tosiaan porukan ainut volvo  ::) )
https://www.instagram.com/k14_crew/

Katsellaan ja jaksellaan!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:41:01 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #31 : 24.05.2016, 22:07:24 »
Yksinpuhelua  :pupu:

Ei se mitään, kerrotaan silti...

Tänäpä tuli postista vihdoin ja viimein haettua Skruvatin paketti. 2-4 toimituspäivää venyi 2-4 viikoksi  :D No tärkeintä että tulivat...

Tänään vahvikehitsasinkin tukivarret jo. Jos loppuviikosta pääsisi suihkimaan epoksia päälle ja pääväriä niin pitäisivät ruosteenkin loitolla.



Melko amatööri olen hitsauksessa mutta olen kyllä ihan tyytyväinen saumaan. Tosiaan paljon parempaa kuin projektin alkutaipaleella kun lokareita leviteltiin.





Tuli myös hanttarinpuoleinen takasivuikkunan karmi korjailtua ja epoksia suihkuttelin jokaisen ikkunan karmiin niin ei pääse vesi heti tekemään vahinkoja tulevaisuudessa.

Myös ylätukivarsien helat puristelin paikoilleen. Kohta pyörilleen ja pohjatöiden tekoa ja maalia niskaan niin alkaa kori olemaan kunnossa. Kommenttia vaan tulemaan jos ketään edes seurailee  :D

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa...

EDIT: Niinjuuu tuli automaalit.netistä kysyttyä tuota 118 värikoodilla maalia, niin onkin akryylimaali. Tosiaan paikallinen maalikauppa sanoi että pitäisi värimassa ja lakka elikkäs olisi metalliväri. Noh, maalashommat helpottui kun tuolla taktiikalla on tullut pari autoa ennenkin maalattua.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:41:19 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #32 : 25.05.2016, 20:24:20 »
nättii shittii  ELK

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #33 : 30.05.2016, 14:38:59 »
nättii shittii  ELK

Tiedä sitten nätistä... Ei vaisinkaan, kyllä mahdollisimman huolella ja ajan kanssa nyt yrittää tehdä kun auto ei täksi kesäksi ajoon kerkeä millään.

Pientä moottoriaiheista päivitystä tälläkertaa. Kansi tuli haettua takaisin! Iso kiitos nimimerkki: exclusive

Tosiaan kansi on perus pieni 530 johon exclusive väsäsi kanavatyöt , miraseetit , venttiilien hionta , jäykät jouset ja säädettävä nokkapyöräkin pistettiin pakettiin. Nokaksi valikoitui V mallinen nokka.

Tosiaan kansi pitää vielä viedä koneistukseen tulevaisuudessa kunhan männät saan ostettua niin tietääpi paljon uskaltaa kantta laskea ja puristuksia nostella. 9 pintaan rutut olisi suunnitelmissa. Tulee tosiaan käymään perus 98 bensalla joten 9.5 ei huono olisi...? Pitänee kysyä ammattimiehiltä lisää! Myös ohjurinkumia vaihtaa samalla mitkä exclusive mukaan antoi sekä tasopinnan oikaisu.

Kuvaa hieman kannesta.




Imu


Pako

Sentään jotain moottoriin liittyvää nyt aikaan saatu  :D

« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:41:36 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #34 : 04.06.2016, 12:40:31 »
Päiväää vain! Eilen tuli tallilla taas hieman turailtua. Tuli asenneltua välijäähdytin paikoilleensa sekä heräteostoksena ostin aerocatchit konepeltiin kun perus pikalukkosokat eivät konepellissä passaa omaan silmääni ja vakiohan ei ole vaihtoehto racing henkisessä autossa  :D

Tosiaan välijäähdyttimeksi valikoitui 280X300X76MM kokoinen 3" lähdöillä. Nettivaraosasta bongasin hyvään hintaan niin piti talteen ottaa. Kyllähän isompikin mahtuisi keulille mutta kyllä uskon kyseisen riittävän näin aluksi. Kuvatuksia kuvatuksia...

Alapäähän tuli väänneltyä lattaraudasta tuommoiset raudat mitkä tietty hitsasin palkkiin. Myöhemmin vielä pitää pienet lattaraudan väkäiset hitsutella niin saa öljylauhduttimenkin sopivasti etupuolelle, 13 riviselle lauhduttimelle jätin vielä tilaa.


Yläpuolen kiinnitys tuli toteutettua niin että raa´asti lukkopellistä akkukoneella reikää ja väliin hommailin motonetin pakoputkiosastolta värinänestokumeja pari kipaletta.

Siellähän se istuu kivasti. Tosiaan hieman ahtoputkille tarvii kairata vielä tilaa.


Sitten tosiaan nuo heräteostoksena ostetut aerocatchit löysi paikkkansa. Tai toinen kun ei kiireellisenä ehtinyt molempia asennella vielä. Asennoksi valitsin hieman vinoon asennetun, niinsanotusti konepellin reunalinjan mukaan mikä näytti omaan silmään kivalta. Tässä huono kuva mutta otan edestä ylhäältä vielä kuvaa kun saan toisenkin asenneltua kiinni niin ymmärtää mitä meinaan. Tuota aerocatchin kierrepätkää vielä pitää hieman lyhentää kun tulee valon eteen muuten.

JVEEM kuittaa!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:41:49 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #35 : 05.06.2016, 13:13:00 »
Eikös olis ollut helmpompi putkittaa tuo kuuleri, jos lähdöt olisi alaspäin? Valopellissä on aika passelit reiät jo valmiina.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #36 : 05.06.2016, 22:16:29 »
Eikös olis ollut helmpompi putkittaa tuo kuuleri, jos lähdöt olisi alaspäin? Valopellissä on aika passelit reiät jo valmiina.
Eipä tarvitse paljoa kairata valopeltiin tilaa että ahtoputki mahtuu. Visuaalisista ja oman makuasian takia pistin noin päin.  ;) Akun joutunee varmaankin siirtää mutta muutenkin miettinyt jos kabiinin puolelle akun pistäisi.
Volvo 242DL -79

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #37 : 05.06.2016, 23:34:31 »
Tää on makiaa! Ittellä sama suunta vajaaovisen kanssa, ainoo vaan että sulla sentään jotain tapahtuukin, mulla on vaan alusta ja korihommat tän kesän tavote. Tykkään  O0
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #38 : 06.06.2016, 21:31:56 »
Tää on makiaa! Ittellä sama suunta vajaaovisen kanssa, ainoo vaan että sulla sentään jotain tapahtuukin, mulla on vaan alusta ja korihommat tän kesän tavote. Tykkään  O0
Haha, tapahtuu ja tapahtuu  :D Oma halli kun ei ole niin 2-4 kertaa viikossa pääsee väsäileen. Joskus kerkiää vain kääntymään hallilla ja joskus kerkiää väsätä 5h päivään. Muttakun tuntuu että se 5h ei riitä kun intoa olisi väsäillä enemmän ja enemmän...  :idiot2:  :D

Tosiaan tänäpä tuli tuo toinenkin aerocatch lukko asenneltua paikoillensa. Lyhyt ja ytimekäs päivitys  :D


Tarvin järkkärin...  :D

Etupuskurin sovittelua seuraavaksi ja taka-akselin paikoilleen laittoa luvassa. Sen jälkeen mahdollisesti jarrulinjojen tekoa ja pohjien tekoa siinä ohella.

EDIT: Saakos noita kylkilistojen valkosia kiinnitysklipsuja siniseltä tai yleisestä varaosapuljusta vielä ?

« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:41:58 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa 240GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #39 : 07.06.2016, 20:16:48 »
Motonetistä niitä ainakin sai johonkin aikaan. Oliko niitä peräti vielä hieman erillaisia, kiinnitysreikä pellissä erikokoinen eri malliin nähden. :D

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #40 : 13.06.2016, 21:56:56 »
Motonetistä niitä ainakin sai johonkin aikaan. Oliko niitä peräti vielä hieman erillaisia, kiinnitysreikä pellissä erikokoinen eri malliin nähden. :D
No näinhän se on! Turha lähteä merta pidemmälle kalaan, motonetistähän niitä löytyypi vielä.

Tänäpä tuli vihdoin ja viimein taka-akselisto pistettyä paikoillensa. Oli vähän v-mainen homma yksin hallin lattialla ja tunkin kanssa nostella, mutta siitäkin selvitty nyt  :D Vielä jarrulevyä taakse niin saapi tiputtaa pyörilleensä. Vakaajat ovat alkuperäiset turbomallin vakaajat. Voipi olla että vaihtuvat vielä ennenkuin auto ajoon tulee IPD:n tai vallilan takomon vääntämiin 25/25mm vakaajiin. Tosiaan auto ei toivottavasti tule ajoon tuolla perällä, kun kyseessä alkuperäinen 1030. Veronpalautusrahat on sitten hyvä tuhlata 1031 + truetrackeriin!  ;) Ja saapahan mieleisensä joululahjan kun itse ostaa  :D Myös Kaplhenke Racingin säädettävät ylätukivarret ja panhard tanko olisi mukavat hommata, mutta ehtiihän alustaa päivitellä ajan kanssa.

Tässä yksi kuva.



Semmoista kysymystä kysyisin että miten saada ehjänä ovien ikkunan ympäryslistat irti? Maalauksen ajaksi tietty ja mahdollisesti saavat rubbercomp/plastidip pinnoitteen päällensä.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:42:05 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #41 : 13.06.2016, 22:10:23 »
Muistaakseni ovien ikkunan ympäryslistoissa on pieniä hakasia, jotka taittamalla lista tulee suht helposti. Saatan kyllä muistaa väärinkin :idiot2:
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #42 : 14.06.2016, 22:25:00 »
Muistaakseni ovien ikkunan ympäryslistoissa on pieniä hakasia, jotka taittamalla lista tulee suht helposti. Saatan kyllä muistaa väärinkin :idiot2:
En huomannut minkään sortin hakasia, mutta irti sain ja jopa ehjänäkin  :D Ja tosiaan saivat jo PlastiDip kerroksen päällensä. Saapi nähdä miten pysyy moinen dippiväri tai mitä tököttiä nyt onkaan. Jos ei pysy niin teipauttaa sitten, mutta eiköhän pysy kun kaveri moisella vanteensa vetänyt ja etumaskia ym ja hyvin on säilynyt jo pari vuotta. Ja tiedä mitä tälle autolle kuuluu jo silloin kun päässä pyörii visioita moniin suuntiin  :D
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #43 : 18.08.2016, 23:48:42 »
Jos vaikkapa tylsään iltaan hieman piristystä ja tänne kirjottelisi kuulumiset. Tosiaan koppahan ei ole vieläkään maaleissa, mutta kaikkea pientä tullut askarreltua ja osahankintojakin tehty. Työpäivien jälkeen ei oikein hirveetä motivaatiota ole ollut mennä tallille pohjatöitä tekemään, sillä onhan ne nyt aivan persiistä... Lommoja ja takakaaria nyt kittailtu ja koko auto kauttaaltaan hiottu ensimmäisellä paperilla (p120 epäkesko). Tosiaan ensimmäinen oma projekti kun on, niin eihän siitä tehdasuutta tule mutta päästän läpi. Vielä hionta p180 , p240 , p320 ja p400 ja voikin fillerit heittää niskaan jonka jälkeen ovien karmit , luukkujen ja ovien reunat maalataan päävärillä eli volvo 118 vihreällä ja asetellaan paikoilleen, jonka jälkeen vielä p500 hionta autoon ja pintamaali päälle. Kuvaa tylsästä , rasittavasta pohjatyövaiheesta...



Tosiaan osahankinnoista ja askarteluista että pieni välijäähdytin oli ja meni ja tilalle tuli isompi mallia motonet 3" lähdöillä. Nyt myös hyödynsin valopellistä alhaalla olevat reiät käyttöön, joihin tarvi hieman kairata tilaa. Välijäähy tuli myös vedettyä mustaksi muutamastakin syystä. Ensinnäkin tulee hieman huomaamattomampi maskin takana eikä niin silmään pistävä mutta uskon että myös jäähdytystehoon vaikutta. Musta absorboi lämpöä itseensä mutta luovuttaakin sitä tehokkaammin. Myös itse valopelti tuli vedettyä konehuoneen väreihin, elikkäs puolikiilto musta.



Myös 25 rivinen öljynlauhdutin ja suodattimen siirtosarja tuli hommattua ja lauhdutin löysi paikkansa kivasti välijäähdyttimen edestä.



Myös tekniikkaankin ostettu palikkaa, H-profiilit ARP pultein. Mäntiä saapuu maahantuojalle ensikuussa, joten sieltä saapuu vielä wössnerin takomukit sekä pinnapultit. Myös cometicin mls 1.14 kokoinen pahvi tuli hommattua. Laakereita ja tiivistesarjaa vielä vailla. Kiertokangen laakereiksi tulossa ACL racet ja runkolaakereiksi perus Glycot. Mitäs moottorin tiivistesarjoja suosittelette? Mitenkäs puristussuhde? Tosiaan kantena viilailtu 530 mistä ei olla höylätty pois. Wössnerin männäthän ovat vakiomitoituksella jonka kanssa puristussuhde tulee 8.5 kohdille. Paljonko kannesta kannattaisi pois ottaa että puristukset asettuisivat 9 pintaan eikä mäntiin minkäänsortin venttiilikoloja tarvitse tehdä... Ja pahvina tosiaan Cometic 1.14



Ja takapuskurin lailla myös etupuskuri tulee kiiinni pikalukoilla...


Tosiaan nyt vielä hieman pohjatöitä ja jos ensiviikolla saisi pohjavärit niskaan ja vielä tämän kuukauden puolella pääväri niskaan. Kyllä ensikesäksi ajoon tulee! Pakko! Vaikka vielä ajossakaan auto ole niin villejä visioita pyörii jo tulevaisuutta ajatellen!

JVEEM kuittaa!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:42:28 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #44 : 29.08.2016, 23:02:03 »
Pieni välipäivitys vaihteeksi...  :D

Tosiaan nyt on pohjavärit korin pinnassa. Ovet , lokarit ja takaluukku saa vielä odottaa kun ei tilaa ollut hienossa maalauskopissa moisille. Tosiaan siedettävähän siitä korista tuli pohjatöiden osalta ja pintakin oli melkein täydellistä omasta mielestä kun maalailin pohjaväriä. Noh, vielä kerran ruisku täyteen maalia ja vasenta takakylkeä maalaamaan. Prkl minkä räkäsyn sylkäsi ruisku keskelle kylkeä ja viereen mukava valuma...  >:(

Luojan kiitos että oli vielä pohjaväri, ettei pääväriin moista temppua tehnyt. Huomenna tosiaan vielä valumat pois ja tietty kokoauton hionta p500 epäkeskolla jonka jälkeen ovet , takaluukku ja lokarit vielä hiontaväreihin. Hiontavärioperaation jälkeen ovien sisäkarmit ym vihreäksi ja luukut kiinni ja muuten kori maaleihin!

Seuraava päivitys mahdollisesti vihreästä korista.

Ja vinkkinä vaan kaikille harrastelijoille että käyttäkää sitä hengityssuojainta. Vaikka tyhmäkin tajuaa että moinen pitäisi olla varsinkin suljetussa tilassa missä ilma ei pahemmin kierrä niin itse innostuneena en pahemmin moiseen perehtynyt ja voin sanoa että ihan seis koko ukko...

Sumea kuvatus vielä loppuun.

« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:42:45 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron