Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 52935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #60 : 07.12.2016, 18:16:44 »
Ja nyt on kansikin noudettu. Kohta pääsee kasailemaan  :P Vielä kori pitäisi uuteen hallipaikkaan siirrellä.


Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #61 : 09.12.2016, 19:37:07 »
Kylläpäs nyt kirjoitellaan. Tosiaan autolle ei mitään tapahtunut mutta hieman suunnitelmien muutoksia.

Tosiaan alakertahan on huolella ylimitoitettu tuolle minun kokoonpanolle ja tärkeinhän asia moottorin toiminnassa on tietenkin moottorinohjaus ja nyt miettinyt ja laskeskellut asioita ja tullut päätökseen että luovutaan LH:sta. Tosiaan aikanaan kun oli suunnitelmissa pistää keulille se avaamaton B230FT hieman isommalla hyrrällä ja pienillä piristyksillä niin tuli hommattua pakettina nuo LH palikat itselleni, mutta sen jälkeenhän on kaikki muu mennyt uusiksi. On takomukia , h-profiilia ja kanttakin viilailtu jo mukavasti mutta moottorinohjaukseksi jäänyt aikaisemmin ostetut LH purkit. Varmasti toimiva paketti, ei itsellä mitään vastaan ole, mutta uskon että on kannattavampi vaihtaa itse säädettävään kun teholukemat (toivottavasti) alkavat olemaan lähellä 400 tai jopa yli. Ja tosiaan kuten sanoin että ei mitään vastaan ole LH:ta mutta ei moni näillä teholukemilla moiseen enää ole panostanut. Varmasti soiva ohjaus n.250-300hp lukemissa. Ja jokainenhan tekee omaan autoon omat päätökset joten en tarvitse itse LH puolustajia avautumaan.

Mutta tosiaan suunnitelmina nyt että ohjaukseksi tulee Megasquirt 2 v3.0. Samalla lähtee suuttimetkin vaihtoon ja hankintalistalla on 1000cc -> olevat. LH tavarat taitaa tulla myyntiin kun viikonlopun vietosta kotio pääsen sunnuntaina. Saa yksityisviestillä kysyä mutta on 240 johtosarjaa missä mukana bensapumpunrele , LH2.4 guldbox ja bensapurkki, numeroita nyt en ulkoa muista, Tonin tekemät lastut 630cc suuttimille ja -012 immulle mitkä myös myynnissä. Suuttimet ovat melkein uudet, käytetty vain paikoillaan ja immu on käyttämätön ja paketissaan! Tosiaan Fefe immu kyseessä. Mutta pistän näistä omat tekstit myyntiosioon kuvineen päivineen sunnuntaina/maanantaina mutta kyseiset lastut toimineet +300hp autossa samankokoisilla suuttimilla ja fefe immulla.

Tulipahan kirjoiteltua...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 21:15:17 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #62 : 10.12.2016, 16:55:01 »
Päivitellääs ja kyselläämpäs taas.

Tänään tuli tosiaan pohja massailtua ja heitettyä vielä kiveniskusuojaa niin tuli siisti musta ja suojaava pinta pohjaan. Ruostetta tosiaan ei löytynyt muualta kuin laatikkokannattimen alta pientä kukkasta. Voisi sanoa että olen tyytyväinen koriin  :P

Taka-akselisto tuli myös irroitettua tänäpä ja avasin perämurikan niin nyt kysymys, onko tämä nyt 1030 vai 1031? Ei taida kyllä jäähdytysrimaista 1031 olla? Tiedä sitten... En ole niin volvojen tietäjä/ammattilainen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Huomenna putsailemaan tukivarsia ym. Ja vahvikehitsata alatukivarret ja epoksia + maalia alustan osille!

Huomasin vaan vanhaa juttua, onko jo hommattu 1031 akselin?

Tuota niin onko päätetty että tämä on 1030? Vähän huono kuva mutta oliko myös 1030 noilla valukoloilla lautaspyörälle? Rihat ei vielä kerro mitään, on ollut molemmissa. Livenä kyllä heti näkee lautapyörästä onko 1030 vai 1031 en tiedä tuo kuva ehkä vähän valehtelee. 1031sen pyörä selvästi tukevampi

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #63 : 10.12.2016, 17:58:37 »
Huomasin vaan vanhaa juttua, onko jo hommattu 1031 akselin?

Tuota niin onko päätetty että tämä on 1030? Vähän huono kuva mutta oliko myös 1030 noilla valukoloilla lautaspyörälle? Rihat ei vielä kerro mitään, on ollut molemmissa. Livenä kyllä heti näkee lautapyörästä onko 1030 vai 1031 en tiedä tuo kuva ehkä vähän valehtelee. 1031sen pyörä selvästi tukevampi
En ole akseli asiaa sen enempää tutkinut, enkä ole vielä 1031 ostanut. Tosiaan vanhaa akselia en sen enempää tutkinut kuin etsein "1031" merkintää ja kyselin täältä foorumin kautta. Pitänee akseli asiaa sitten vielä tutkia myöhemmin. Suunnitelmissa kyllä hommata se -588 Torseni perään ja varmasti 1031 akseli 3.54 välityksellä. Alunperinhän piti veronpalautukset käyttää moiseen, mutta koneistukset tuli siihen ja laatikko suunnitelmatkin vaihtui M90:stä tuohon ZF laatikkoon.

Vanteet ja perähän tässä vielä on suurimmat hankinnat. Tosiaan kyllähän kaikkiin teräspunosletkuihin ja an liittimiinkin saa sitä rahaa sijoitettua mutta moottori ja vaihteisto alkaa olemaan kasausta vailla. Ja tietty tuota uutta moottoriohjausta.
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #64 : 10.12.2016, 19:43:33 »
Huomasin vaan vanhaa juttua, onko jo hommattu 1031 akselin?

Tuota niin onko päätetty että tämä on 1030? Vähän huono kuva mutta oliko myös 1030 noilla valukoloilla lautaspyörälle? Rihat ei vielä kerro mitään, on ollut molemmissa. Livenä kyllä heti näkee lautapyörästä onko 1030 vai 1031 en tiedä tuo kuva ehkä vähän valehtelee. 1031sen pyörä selvästi tukevampi

Lottoaisin että tuo on 1030, kun omaan 1031 akseliin masentelin sisuksia takaisin niin tulee enemmän "täyteen" tuosta lautasen kohdilta. Mutta vain mittaus paljastaa varmaksi

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #65 : 10.12.2016, 21:00:38 »
Samoilla linjoilla oma veikkaus, että on 1030. Onhan alusta aikoinaan ollut viimesen päälle, kun ollut Oksasen omistuksessa. Muunmuassa 1031 ,lukkoperää , 25/25 vakaajat , konin pamput ym ym. Mutta uskon että koko akseli vaihdettu eikä pelkkää murikkaa sisältä, kun edellinen omistaja otti alustan palikat talteen noin 10v sitten jonka jälkeen koppa odotti tallissa siihen asti, kun kävin 2015 joulukuussa noutamassa.

Mutta pitää vielä asia varmistaa!
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #66 : 22.12.2016, 19:59:40 »
Huhhuh... Muutto tehty! Vielä tosin puskurit ja lokarit vanhalla tallilla, kun ei auton kyytiin mahtunut, mutta muuten on nyt kori ja muutkin pikkupalikat saatu uuteen paikkaan siirrettyä. Kyllä siinä vain hommaa oli ja sitä roinan määrää kun keräili vanhan hallin hyllyiltä. Ei olisi uskonut että noin paljon kaikkea pientä löytyy.  :D

Mutta nyt vietetään joulu rauhassa ja uusivuosi jonka jälkeen aletaan rakentamaan autoa sata lasissa! Ensi kesäksi tosiaan pakko päästä ajelemaan! Eiköhän tässä joulun jälkeenkin tule jotain pientä jo näpräiltyä mutta seuraavaa päivitystä sitten tammikussa kun oikeasti jotain tapahtunut pitkästä aikaan.



Siinä se nyt lepäilee. Tammikuussa sitten aloitellaan mahdollisesti alakerran kasausta ja konehuoneen johdot vedellään lokarin sisäpuolelle ym... Nyt kuvien laatukin hieman parempi  :D Siirron aikana auto kävi ensimmäisen kerran ulkona maalauksen jälkeen ja muuten tyytyväinen mutta kuskin puolelle tullut pienen pieni epätasaisuus pohjatöihin. Noh, senkin huomaa kun sitä tarkasti etsii valoa vasten joten menkööt. Ensimmäisiä kunnon pohjatöitä tässä yritettiin tehdä. Muuten tyytyväinen maalipintaan ja tuleehan se kokemaan vielä sen vesihionnan ja kiilloituksen niin saa hieman lisäkiiltoa ja roskat pois pinnasta. Pohjatöiden virhettähän se ei korjaa, mutta vanhempana ja viisaampana voi sitten pohjatöitä tehdä uusiksi.

Tässä vielä tämän vuoden puolella pistän tilaukseen tuon Megasquirt 2 v3.0:n ja johtosarjan kyseiselle ohjaukselle kun tuli jo LH kamppeet myytyäkkin. KL Racingiltäkin pitäisi vielä tilailla palikkaa, että jos sitä kimppatilausta tulisi tammikuussa niin pitänee ehtiä mukaan.

Hyvät joulut ja vuoden vaihteet kaikille ja jatketaan 2017 Tammikuussa!
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #67 : 02.02.2017, 01:51:16 »
Morjesta. Kuvan täyteistä päivitystä voisi vaihteeksi kirjoitella.

Vuosipäiväkin tuli auton kanssa viime Joulukuussa, ja vieläkään ei ajossa  :D Jos nyt kesäksi! Tosiaan vuosi vaihtui ja aloiteltiin volvon rakennusta sähköhommilla. Pitkien releen, virranjakoblokin ja etuvalojen johdot siirtelin lokarin väliin. Tuli myös tehtyä melkein kokonaan uudesta johdosta, kun oli hieman haperoita osa johdoista. Tulipellissä oleva johtonippu nyt saa jäädä tuohon, mutta tulee vielä pistettyä pienempään pakettiin ja punottua sukkaa ympärille ja harmaa iso liitin saa lähteä veks. Konehuoneeseen pistin sitten motonetin veneosastolta löydetyn läpivientikumin tuomaan johdot etulyhdyille. Omaan silmään siisti paketti ja ei niin näkyvä.



Ja konehuoneen näkymä, keulalta katsottuna on tämä:

Tosiaan, harmaa iso liitin saa lähteä veks ja tulipellin johdot vielä siistimpään pakettiin, niin kelpaa minulle  :)

Sähköhommien jälkeen sitten meni tuo käyttöauton virkaa toimittava onnen ooppeli hajoamaan. Tosiaan kytkinasetelmahan sieltä oli pettänyt, mutta siinäkin hommassa vaan vastoinkäymisiä oli. Noh, kytkin vaihdettiin ja minun tuurillani startti hajosi heti seuraavana aamuna. Siihen sai pistää sitten ison osan volvon rakentelu rahoista sitten...  :facepalm: Minkäs teet, jollain on liikuttava kun matkaa nykyiseen talliinkin on n.50km.

Käyttöauton remppailun jälkeen tuli sitten tehtyä akkuteline. Akku tullaan sijoittamaan hantin selkänojan taakse. Akkutelineen väsäilin lattaraudasta väännellen ja hitsailen, jonka jälkeen koko teline hitsattiin tukevasti koriin kiinni. Telineen kylkeen väänsin 90 asteen korvakkeet, joihin porailla reiät ja kierretangolla sitten kiristetään akun päälle oma panta. Teline tehty juuri akun mittojen mukaan, niin on kyllä jämpti. Toivottavasti kyseinen akku vaan pysyy markkinoilla myynnissä  :D Akun koko vaihtuu -> uusi teline. Tässä yksi synkkä kuva. Mustaa tuppaa olemaan sisustassa...  ::)


On muuten sitten tuota pohjatöiden aikaista hiontapölyä kaikkialla vielä...

Myös bensalinjastoa on tullut mietittyä. Linjoiksi tulossa kokonaan AN8 paitsi paineensäätimessä AN6 liitännät, mutta adaptereilla. Paineensäätimeksi valikoitui jenkkiläinen merkki "BLOX". Pumppujen ja kerääjäsäiliön sijaintia tullut matkittua hieman käyttäjä: Likoselta. Eli siirtopumppu pultattu turvatankin viereen oikealle puolelle ja kerääjäsäiliö tulee sijaitsemaan lähellä takatulipeltiä, niin kuin pääpumppu ja suodattimetkin. Myös tuohon Boschin -044 pumppuunkin tuli hommattua AN8 adapterit. Toisessa päässä on AN8 takaiskuventtiili, ja toisessa perus AN8 lähtö. Letkuiksi sitten tulossa teräspunosletkut.

Kuva pumpusta liittimeineen:


Myös moottorihommiakin aloiteltu vihdoin ja viimein. Alakertaa kasailin, mutta jäi hieman vajaaksi, kun ei löytynyt sopivaa momenttiavaimia H-profiileille. Kaikki momenttiavaimet liian järeitä tallilla. Noh, motonetistä nyt tarttui mukaan oikea momenttiavain ja viikonloppuna jatkuu kasailu.

Onko noille öljyruiskuille joku oma momentti? Pistin nyt vain mikä tuntui omaan käteen sopivan piukalta. En kyllä mitään lukitetta pistänyt. Pitäisikö vielä avata ja pistää? Tosiaan nyt viikonloppuna pitäisi alakerta kasata loppuun, jonka jälkeen jäädään odottelemaan uutta kansipahvia. Vanha pahvi vaihtuu paksumpaan, koska tuli tehtyä laskuvirhe puristuksissa. Olin muistanut kannen palotilan väärin...  :facepalm: No hyvä että nyt tuli tarkistettua ja sai pahvin vaihdettua paksumpaan. Kunhan tulisi vielä perille. Alkuperäisellä pahvilla puristukset olisi ollut hieman päälle 10.1:1 Joka on hieman kovat perus 98 bensalle. Paksummalla pahvilla puristukset tulevat 9.1:1. Pitäisi saada hieman lisäpotkua ennen ahdinta.

Tosiaan lohkossa nyt sisällä: Wössnerin takomukit , H-Profiilit ARP pultein , Glyco runkolakrut , King Racen kk-laakerit. Ja ihan 8v hattu on tulossa päälle, vaikka männissä kolot. Sopivat molempien kansien kera.



Megasquirt 2 V3.0 on myös tilailtu ja johtosarja, mutta ei vielä ole saapuneet. Myös KL kimppatilaukseenkin tuli osallistuttua, niin rapakon takaakin on hieman palikkaa tulossa. Kansipahvin saavuttua saakin loppu moottorin kasailtua ja laatikko asennettua perään ja päästään asentamaan keulille jonka jälkeen päästään jälleen sähköhommiin.

Mimmoisia moottorin tukikumeja porukka suosittelee? Dieselin kumit ovat jäykemmät? Vai jotkun oikein mallia race? Minkä korkuiset vakio kumit muuten ovat? Linkkiä vaan kehiin toimivaksi todetuista kumeista.

Kirjoitellaan taas, kun jotain tapahtuu! Tässä vielä yksi fiilistely kuva  :D



« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:45:51 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #68 : 02.02.2017, 03:41:25 »
Mimmoisia moottorin tukikumeja porukka suosittelee? Dieselin kumit ovat jäykemmät?

Jos moottorin eläminen on takaa-ajatuksena, niin laita koneelle sivutuki. Sen saa tehdyksi tavan koiranluusta  :)

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #69 : 02.02.2017, 07:23:17 »
moottorin ripustus mielestäni riipuvainen ajoneuvon luonteesta ja käyttötarkoituksesta. ilman sisustusta oleva räppäilyvermes vai maksimaalista matkamukavuutta vaativa reissupeli.

meillä ollut monessa laitteessa jääkiekkojen hyötykäyttöä, 240 ajettiin niin että kone ja myös vaihdelaatikko kiinnitetty läpipulteilla jääkiekot väliin. ratkaisu toimiva ja ei värinät ja jurinat häirinnyt, toki varmasti enemmän ääntä kuin vakioilla. vaakakupissa painoi enemmän voimayksikön paikallaan pysyminen, ja se toimii. nyt tulossa vastaava kiinnitysmenetelmä erääseen räpsyyn.

yksi vaihtoehto on tällainen, myös paljon käytetty mutta edellyttää intoa ja mahdollisuutta valmistamiseen. tässä kuva vielä puolivalmistevaiheessa. esim. amebariikan autoihin näitä myydään "bolt on", ja hiluxeihin ja muihin maastoajoneuvoihin. kone pysyy varmasti paikallaan jos poikittaispultti ei katkea.


Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #70 : 02.02.2017, 12:48:29 »
Mimmoisia moottorin tukikumeja porukka suosittelee? Dieselin kumit ovat jäykemmät?
pistin omaan 240 dieselin kumit ja uuden moottorin takatuenta kumin. Tuntui hiukan heiluminen rauhoittuvan. Ton moottorin ylätuennan meinasin rakentaa vielä.

Tuliko tää nyt etanolilla kun meganki hommasit?

Joko ens talvena laitetaan isot venttiilit? :)
« Viimeksi muokattu: 02.02.2017, 12:51:19 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #71 : 02.02.2017, 15:03:29 »
razori: Jotkut sopivan jämäkät kumit hakusessa on, mutta ei kuitenkaan ihan jääkiekon luokkaa, ettei koko kori heilu mukana. Ja yritetään nyt löytää sopivat kumit, ennen kuin mitään lisätukia väsäillään. Jos aivan holtittomasti heiluu tuo vinomoottori, niin lisätukea vaan kehittelemään.

Wompatti: No autohan on ilman sisustusta oleva räppäilyvermes, mutta kyllä matka-ajoakin tulee autolle, kun pompin kokoajan kahden eri kylän väliä, mutta en sitten tiedä onko siinä mukana sitä matkamukavuutta tällä autolla. Enemmänkin varmasti hyvää fiilistä, että pääsee itse rakennetun auton rattiin. Itselle tulossa laturi tuolle ölppäsuodattimen puolelle, niin estääkö tuo kiinnitystapa sen käytön mahdollisuuden? Näitä lisätuki tapojakin on monia, mistä valita.

exclusive: Ai hiukan vain? Mielestäni vinokone kun heiluu melko reippaasti, niin ihan hiukan ei varmaan riitä. Eikös Autoracingillä ollut jotain kumeja myynnissä? Ja Etrasta on jotkut ostanut? Itse en kyllä löytänyt autoracingin nettisivuilta mitään. Ja ihan 98 bensalla mennään, koska tulee pompittua melkein päivittäin kahden kylän välillä (50km matka). Porista saa etanolia, mutta sieltä sitten ei, niin tässä syy. Jos olisi aikoinaan isompaa tankkia konttiin asennellut, niin mahdollisesti viina kelpaisi Volvolle.

Ja shh... Ei kerrota tulevaisuuden suunnitelmia vielä  ;) Ei vaisinkaan  :D Mahdollisesti venttiilit suurenee kun yksi kesä ollaan ajeltu noilla STD kokoisilla. Samalla menee myös alustan osia uusiksi... Coiloverit ja kaplhenken panhardia , ylätukivartta ym ym... Mutta ensi kesä mennään nyt näillä, että suunnitelmien muutoksia ei oikein sallita jos kesällä cruisinkeihin aiotaan päästä.

Niin oliko kellään tietoa öljyruiskujen momentista? Vielä kun on mahdollista ottaa auki ja pistää momenttiin ja kierrelukitetta. Nyt pistin tosiaan ilman lukitetta ja omaan käteen sopivan piukasti kiinni.

Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #72 : 02.02.2017, 15:45:32 »
razori: Jotkut sopivan jämäkät kumit hakusessa on, mutta ei kuitenkaan ihan jääkiekon luokkaa, ettei koko kori heilu mukana. Ja yritetään nyt löytää sopivat kumit, ennen kuin mitään lisätukia väsäillään. Jos aivan holtittomasti heiluu tuo vinomoottori, niin lisätukea vaan kehittelemään.

Dieselin kumeista on aika hyvä aloittaa, niinkuin jo meinasitkin. Ja kyllähän se vinokone vippaa.. Käynnistyksessäkin imusarja heiluu sentin jos toisen suuntaansa :D

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #73 : 02.02.2017, 16:33:35 »
Paljastetaas salainen tukikumiresepti nyt :D Omaan vinokoneeseen tosiaan tilasin aikoinaan ebaysta Land Rover Defenderin V8 koneen tukikumit.

Sopii tois puolelle bolt on ja toiselle piti muistaakseni uusi reikä porata eri kohtaan moottorin tukeen, koska se kuljettajan puoleinen on 240:ssa epäkeskeinen. On tosi jäykät, ei heilu kone oikeen mihinkään enää noilla ja ei tarvita mitään ylimääräsiä tukia. Hintaa oli alle 15e/pari.
Hyvän ylimääräsen tuen laittaminenkaan ei välttämättä ole aina ihan yksinkartaista, koska jos sijainti ei ole hyvä, se kampeaa väännössä konetta vinoon.

Noista öljyruiskujen momentista ei nopeesti tuntunut löytyvän tietoa :/ Tällanen viesti löytyi aiheeseen liittyen Turbobricksiltä:

Lainaus käyttäjältä: stealthfti @Turbobricks.com
I have the latest printing of the engine reconditioning green manual for the B200/B230.  In it, there is no torque spec given for the squirter bolts.  I extrapolated a value based on the thread size and the fact that the bolts are hollow.

On the 93 L block I built, I torqued the squirter bolts to 225 lb/in with red loctite on the threads, using a beam type 3/8in drive torque wrench.  That translates to about 18 lb/ft.  The bolts felt sufficiently snug.  I used the red loctite to ensure that the bolts would not loosen.

HTH

Thomas Fritz
...the stealth FTi

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #74 : 02.02.2017, 18:40:36 »
kyllä tää on niin tehty että laturi mahtuu olemaan omalla paikallaan. itse en kyllä missään tilanteessa tekisi tuollaisia ylimääräisiä jäykkäreitä.

 

KL-varaosat  Race.fi