On se bensasuodatin siellä joitakin vuosia (4) ollut, pitääpä tarkistaa kirjanpidosta, kun vuodet nykyään kuluvat niin nopeasti. Tässä on kai Fenix-pa-suihkutus, ja en ole muistaakseni kuullut pa-pumpun käymistä. Eikä kone yleensä käynnisty ilman muutaman sekunnin pyöritystä, mikä varmaan viittaa juuri siihen, että pumppukin käynnistyy vasta kun starttaa.
Jarrut (ATE, ABS) on tässä toteutettu käsittääkseni ilman alipainetehostusta.
Pitääpä kokeilla ruiskutella sinne etupuolen ilmaletkuihin. Mitenköhän sen tyhjäkäyntiventtiilin voisi testata? Tyhjäkäynti itsessään on kyllä oikealla tasolla, joskin hivenen hakeva.
En nyt bräkleenillä saanut toivottua vaikututusta kovin selvästi aikaiseksi. Lisäsin sitten kuitenkin kolme klemmaria, yhden polttoaineen paineensäätäjään ja kaksi imusarjan päähän (MAP-anturi ja jokin muu), ja uskallan sanoa, että tulos ei ainakaan huonontunut. Tyhjäkäynti on edelleen jollakin lailla hakevaa, viiden sekunnin jaksoissa, ensin 800 kierrosta, jolloin moottori hiukan tärisee, sitten 900, jolloin käynti tasoittuu.
Mutta ainakaan moottori ei sammunut! Aikaista silti sanoa, ilman pidempää koeajoa, onko ongelma poistunut, kun se muutenkin on ollut niin ilmoista tai jostakin riippuvainen.
Nyt, neljä paivää myöhemmin, se alkoi taas. Kylmänä kone sammuili yhtenään, lämmettyään ei enää.
Kokeilin irrottaa sähköjohdon tk-venttiilistä. Kävi vielä paljon huonommin, eli joku vaikutus sillä on, ei liene jumissa. Sain myös vikakoodin 2-2-3, mikä viittaa juuri ko. venttiiliin. Lisäksi tuli 2-1-2, lambda-anturi, mikä on vähän yllättävää.
Kiristin hiukan imusarjan pultteja ja muttereita. Lämmitin moottorin tyhjäkäynnillä ja kävin tankkaamassa. Ei sammunut. Mutta taitaa olla vieläkin ennenaikaista juhlia.
Nyt meinasi sammahtaa heti kylmänä, ja vikakoodi 2-1-2, lambda-anturi, ilmestyi taas. Voisiko lambda-anturin pätkiminen aiheuttaa tällaista?