KL-varaosat  Race.fi

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #180 : 17.05.2017, 18:52:34 »
Tänään tuli postissa uudet pääsuuttimet 2x155 ja 65 ilmasuutin. Pitää huomenna tai loppuviikosta laitella paikalleen ja kokeilla toimiiko, kun ulkona sataa vettä. Tilasin myös yhdestä nettikaupasta käytetyt roadstar:in kaiutinkotelot kaiuttimineen :D Jos kokeilis kuuluuko noista mitään ja vaihtaisi jossain vaiheessa paremmat kaiuttimet sisälle. Toinen kotelo oli vähän halki, mutta se ei haittaa, kun löytyi isän varastosta yksi kappale lisää :D

no nyt aletaan oikein HIFISTELEMÄÄN! :2funny: O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #181 : 17.05.2017, 19:05:25 »
no nyt aletaan oikein HIFISTELEMÄÄN! :2funny: O0
Kyllä :D Max 8watt. Impedance 4ohm  :2funny:

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #182 : 05.06.2017, 03:02:03 »
Toinen noista kaiuttimista ei toiminut niin pitää hommata uudet heti tilipäivänä. Toisessa kotelossa olleen halkeaman korjasin 2-komponetti epoxilla. :) Snowcapeillekkin tein kiinnikkeet vessanpesualtaan kiinnikkeistä ja haponkestävistä ruuveista.

Eli otin pesualtaan kiinnikkeistä nuo rautaneliöt talteen, kun sattui sopivasti olemaan 4kpl. Suurinpiirtein samaan kohti porasin molempiin snowcappeihin 2 reikää ja laitoin noilla kiinnikkeillä kiinni. Pitää vielä ostaa senkkausterä tai isommalla poranterällä käsin vähän pyöritellä, että saa ruuvit uppoamaan syvemmälle ja laittaa muoviputkea tai jotain vastaavaa tueksi niin, kuin uusiotuotanto snowcapeissakin on. Näistä snowcapeista oli siis etukiinnikkeet osaksi poikki.

Perjantaina rupesi kylillä volvo oikuttelemaan. Oli aina välillä sammuksissa ja aina startatessa jäi latauksen ja jarrunesteen merkkivalo palamaan ja ei ladannut, kun 12v. Polkaisin kaasua niin sen jälkeen latasi taas normaalisti. Kaveri epäili, että laturinhihna löysällä. Omasta mielestä oli kireellä, mutta kiristin vähäsen niin sen jälkeen on taas ladannut. Ei älyttömän vanhat gatesin hihnat oo.   

Eilen vaihtelin termostaatin, kun olen vaihtanut tarviketiivisteen noin 2v sitten ja se termostaattikotelo taas vuotaa niin vaihdoin tilalle alkuperäisen termostaatin tiivisteineen. Tarviketiiviste oli ihan läjässä ja ei kyllä ottanut juuri ollenkaan kanteen kiinni ja olin vetänyt mutterit edellisellä kerralla niin tiukkaan, että pelkäsin pinnapulttien katkeamista. Uusi alkuperäinen tiiviste näytti paikallaan siltä, että voisi jopa tiivistääkkin :)

Vaihdoin myös alkuperäiset sytytystulpat takaisin paikalleen, kun niillä ei hirveästi oo ajettu ja varalta vaihdoin silloin uudet ngk:n tulpat päästömittaukseen/säätöön. Kompromissinä säädin silloin ngk:n tulpille 0,75 kärkivälin ja jotenkin on käynti ollut hirveän epätasaista. Pikkuserkku perjantaina kyselikin, että miten kone heiluu niin paljon, kun kylillä käytin konepeltia auki koneen käydessä. Tuntui käyvän nyt vanhoilla orkkistulpilla paljon tasaisemmin. Ngk:t oli tämän näköiset. vasemmalta oikealle 1-4. kolmosen tulppa oli paljon karstaisempi, mutta sen pytyn pakoventtiilissä on pikkuisen liian iso välys. On tarkoitus tässä säätää venttiilit samalla, kun vaihdan jakoremmin. Jäähdytysneste loppui termostaattia asentaessa kesken niin en hirveän kauaa käytellyt. Pesin konehuoneesta valuneet/roiskuneet jäähdytysnesteet pois ja vettä roiskui myös laturinhihnoille yms niin sen jälkeen taas käynnistäessä ei ladannut kunnolla. Kattelin, että laturin vaihdon jälkeen olen ajanut n.1800km :D



Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #183 : 11.06.2017, 23:52:50 »
Perjantaina ostin mittaamatta noihin roadstarin koteloihin kaiuttimet. 5.25 ostin ja eihän ne passanneet, kun ilmeisesti vanhat kaiuttimet on ilmeisesti 5". Mittasin niin vanhat on 11.5cm leveät. 5.25" on 13cm ja 4" 10cm. Noh on mulla ollut tarkoitus vaihtaa myös eteen kaiuttimet niin laitoin nuo 5.25" kaiuttimet etuoviin. :D Meni suhkoht kivuttomasti, mitä nyt ritilä meinasi kanittaa ovenkahvaan.

Tänään vaihtelin volvoon moottoriöljyt+suodattimen sekä oikean etu alatukivarren. Öljynvaihto meni ihan ongelmitta, mutta alatukivarren vaihdossa piti vähän värkätä. Piti vaihtaa myös alatukivarren taaempi pusla, kun autodoc:ilta tulleessa tukivarressa oli sen verran paksumpi akseli, että se ei mennyt vanhan puslan sisään niin piti käyttää uutta mukana tullutta. Alapallonivelen myös laitoin mukana tulleilla uusilla pulteilla kiinni, kun se lattarauta/kierre systeemi ei meinannut mennä alatukivarren reikiin. Huomenna sitten jos varais ajan pyöränsuuntaukseen.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #184 : 17.06.2017, 02:41:15 »
Torstaina käytin volvon pyöränsuuntauksessa. Autosta tuli viimeinkin kevyt ohjata, kun vaihtoi uuden alatukivarren jossa on pusla kunnolla paikallaan. Tosin mietin, että suuntasikohan ne edellisessä paikassa väärillä arvoilla. Ei ne tuollakaan säätänyt camberia, tosin se ne oli arvojen sisällä. Välttämättä kaikki ei säädä sitä jos on arvojen sisällä. Oikean ja vasemman puolen välillä on vaan nyt aika iso ero camberissa. Auto on kyllä nyt tosi hyvä ajaa ainut vaan, että ratti on suuntauksen jälkeen pikkuisen kierossa. Ilmeisesti kattonut rattimuovien mukaan ratin suoruuden  :uglystupid2:

Perjantaina ostin hattuhyllylle niihin roadstarin koteloihin 4" pioneerin kaiuttimet. Pikkusen piti modata kaiuttimien kiinnitystä, kun diskantti otti kiinni koteloon ja ruuvit ei ihan yltäneet kiinni. Tosin nyt olin mitannut kotelot ja verrannut kaiuttimien tietoihin niin tiesin, että ottaa kiinni, mutta halusin nuo ostaa niin tein kotelon ja kaiuttimenruuvien väliin pienet korokepalat. 

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #185 : 18.06.2017, 09:11:10 »
Kyllä rattii kuuluisi suuntauksen jälkeen olla suorassa kun autolla ajetaan suoraan. Ainakin minua ärsyttää suuresti jos näin ei ole. Voisivat ehkä takuuna säätää sen suoraksi vielä?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #186 : 18.06.2017, 21:17:43 »
Kyllä rattii kuuluisi suuntauksen jälkeen olla suorassa kun autolla ajetaan suoraan. Ainakin minua ärsyttää suuresti jos näin ei ole. Voisivat ehkä takuuna säätää sen suoraksi vielä?
kyllä. Pitää kysyä huomenna säätäisikö miten ja milloin sen suuntauksen. Ainakin kaarvanilla säätivät takuuseen toissa vuonna, kun ekalla kerralla oli ratti kierossa. Nyt käytin point-s:ällä, kun sitä on moni kehunut.  Nyt vaan ei ajeta mihinkään, kun jakopää remontti jäi kesken.  ;D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #187 : 18.06.2017, 23:54:39 »
viikonloppuna kävin volvolla mökillä ja ajelin kaupungilla. Lauantaina kävin illalla yhdellä pienellä huoltoasemalla tankilla ja siinä tankatessa ihmettelin, kun polttoainepumppu piti ihme ääntä niin, kuin olisi vetänyt ilmaa välissä tai vastaavaa ja piti katsoa, että meneekö sinne tankkiin mitään. Noh siitä sitten lähin ajeleen ja kaupunkiin päästyäni volvo ei toiminut oikein milläänlailla. Kaverin vieressä parkissa ollessa kävi jälkikäyntiä, starttautti pitkään ja kaupungilla valoista lähtiessä paukkui kaasuttimessa. Piti käydä uudestaan tankilla eri ketjun huoltamolla kylläkin. Sen jälkeen volvo rupesi taas toimimaan. Mitä lie pohjakuraa tuli sieltä toiselta bensa-asemalta.

Tänään ajelin mökiltä kotipaikalle niin aattelin, että vaihdan jakoremmin volvoon, kun se on ollut työlistalla. Aluksi muuten meni hyvin, mutta kampiakselin pultti ei meinannut lähtä pulttikoneella auki. Jonkin aikaa siinä pulttikoneella takoin ja aattelin, että jos nyt ei lähde niin kasaan takaisin nippuun. Noh pultti lähti auki. Purin jakopään ja vanha remmi näytti vielä ihan hyväkuntoiselta, että olisi sillä vielä ajanut. Kasasin jakopään inan jakopää-sarjalla. Tällä kertaa meni kerralla merkit kohdalleen, kun viimeksi apuakselin merkit tuotti päänvaivaa, kun apuakselin pyörä pääsi aina pyörähtämään hampaan vinoon. Noh homma jäi kesken, kun en saanut kampiakselin pulttia kiinni. 60nm meni kyllä, mutta en saanut vedettyä pulttikoneella, kun 30 astetta. Tosin ei ole astekulmamittaa vaan piirsin pultinkanttiin merkin ja hihnapyörään toisen merkin milloin pitäisi olla 60astetta. Pitää huomenna käydä melkein ostamassa niin saa kunnolla mitattua. Eikä oo kampiakselin lukitustyökaluakaan, kun en raaskinut tilata niin vähän haastetta tuo :D Jos ei saa kiinni niin pitää pikkuserkun luona käydä tekemässä kiinnipito työkalu hihnapyörään. Itellä, kun ei ole mitään hitsaustyökaluja, kun kotipaikan sähköt on niin antiikkiset.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #188 : 19.06.2017, 22:01:49 »
Tänään sain tehtyä jakopään loppuun, tosin en vielä käyttänyt käynnissä. Muistelin, että olisin edellisellä kerralla vetänyt kampiakselin pultin kiinni pulttipyssyllä, mutta sitten muistui mieleen, että taisinkin vetää isolla räikällä ja putkella kiinni. Ostin astekulmamitan, mutta ei siitä oikein ollut apua, kun ei pystynyt pitämään siitä kiinni. Kasasin jakopään kopan, vesipumpunpyörän ja laturinremmit paikalleen, että saisi vähän enemmän vastusta. Laitoin vitosen silmään ja emäntä oli apuna painamassa jarrua, kun vedin kampiakselin pultin kiinni vanhalla momenttiavaimella jossa ei ole sisuskaluja+putkenpätkä jatkona. Sen jälkeen kasasin viskon ja tuulitunnelin takaisin paikalleen.

Pitäisi homma jostain uusi jakopään yläkoppa, kun alkaa olemaan niin halki jokaisesta kiinnitys reiästä. Pistin kuitenkin vanhan takaisin. Syyläri myös pitäisi alkaa vaihtelemaan :D Termostaattikotelon tiivistys olisi myös työlistalla, kun ei se uudella alkuperäisellä tiivisteellä näköjään pidä niin pitää laittaa vähän tiivisteliimaa kaveriksi.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #189 : 23.06.2017, 15:30:17 »
Eilen käytin termarinkopan auki ja liimasin ydinsodan kestävällä tiivisteliimalla kiinni. Oli tuolla pikahuolto topicissa Xuppo:n kanssa puhetta tuosta lisätiivistämisestä ja, että termarin koppa saattaa hapettua kuopille. Termarin kopassa ei näkynyt hapettumaa, mutta sylinterikannessa näytti olevan pientä syöpymää termarin tiivisteen kohdalla. Tänään ilmailin volvon loppuun ja ajelin mökille, ei näyttäisi ainakaan vielä vuotavan

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasuttimen säätöä
« Vastaus #190 : 26.06.2017, 20:20:04 »
Tänään käytin uudelleen pyöränsuuntauksessa point-s:llä. Nyt tuli rattikin suoraan. Tiskillä ollut mies muisteli, että hänelläkin on ollut tuommoinen volvo, että muistaakseni se oli vähän haastava saada se ratti suoraan. :)

Nyt viime päivinä volvoa on vaivannut enemmän tuo jälkikäynti. Se alkoi sen yhden tankkauksen jälkeen ja ennen jakopään remonttia. Ajattelin, että jos remmi on jo venynyt ja sillä ajoitus pielessä, että se remmin vaihto auttaisi, mutta ei. Mitä tuossa kattelin niin minusta puolella tankilla ei tee, mutta varttitankki jos on jäljellä niin alkaa enemmän tekemään jälkikäyntiä. Tosin ei aina käy jälkikäyntiä. Imuvuodot tarkistin tuossa ja ei ollut. Mietin sitäkin, kun ilmanputsarin imuputki on tulipeltiä päin ja imee vaan konehuoneesta ilmaa, että voisiko johtua ettei saa tarpeeksi ilmaa/kylmää ilmaa. Tuossa dgv:ssä ei ollut paikallaan/vakiona sammutinsolenoidia niin kyselin freetechnicsiltä asiasta niin vastasivat, että DGV malliin ei ole nykyään saatavilla solenoidia. Useimmiten sitä ei
kyllä tarvitakaan. Kattelin netistä solenoidia niin misab:illa maksoi 800Kr ja webcon Uk Ltd:llä £44.75.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #191 : 26.06.2017, 21:34:23 »
Samaa oli myös omassa alkuun. Tyhjäkäynti pitää saada sinne 750-800 kierroksen tuntumaan ja kaikki imuvuodot pois sekä tyhjäkäyntiseos laihalle, ettei hörise sammutuksen jälkeen. Kaiken kaikkiaan todella vaikea saada tuo jälkikäynti loppumaan täysin.

Enemmänkin ominaisuus tuon DGV kanssa, kuin vika. Eikä vain volvoissa :)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #192 : 27.06.2017, 00:14:49 »
Samaa oli myös omassa alkuun. Tyhjäkäynti pitää saada sinne 750-800 kierroksen tuntumaan ja kaikki imuvuodot pois sekä tyhjäkäyntiseos laihalle, ettei hörise sammutuksen jälkeen. Kaiken kaikkiaan todella vaikea saada tuo jälkikäynti loppumaan täysin.

Enemmänkin ominaisuus tuon DGV kanssa, kuin vika. Eikä vain volvoissa :)
Okei. Kiitoksia tiedoista. :)  Minä, kun vasta vähän väänsin rikkaammalle tyhjäkäyntiseosta sen nyykähtelyn ja tulppien värin takia.  :idiot2: Netistä luinkin, että liian iso tyhjäkäynti tai liian rikas seos voisi aiheuttaa tuota jälkikäyntiä. Helpoimmalla taitaa päästä jos maailmalta tilaa sen solenoidin. Webconin sivuilta ei löytynyt, kun dgav/dgev passaava solenoidi, mutta eikö sen pitäisi passata myös dgv:hen, kun eihän noissa taida olla muuta eroa, kuin ryyppy. http://www.webcon.co.uk/shopdisplayproducts.asp?id=858&cat=DGAV%2FDGEV

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #193 : 27.06.2017, 08:52:35 »
Kyllä sen pitäisi käydä, kun nuo kaasuttimet on samaa mallisarjaa? Ihan 100% varma en kuitenkaan ole.

Itsellä on tuossa varaosina vähän erimallinen weber (possunokka volvosta), josta käy suurin osa osista tuogon DGV:hen, mutta esimerkiksi tyhjäkäyntisolenoidissa oli M8x1 kierre tuon DGV:n M6x1 sijaan, vaikka tyhjäkäyntisuuttimet oli vaihtokelpoisia keskenään.

Kannattaa muuten harkita öljyhuuhtelun (tai öljytilan pesun) tekemistä koneelle, sekä perinteistä vesisumua kaasarin läpi. Näillä saa koneesta karstaa pois, joka aiheuttaa sitä jälkikäyntiä :)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #194 : 27.06.2017, 14:43:22 »
Kyllä sen pitäisi käydä, kun nuo kaasuttimet on samaa mallisarjaa? Ihan 100% varma en kuitenkaan ole.

Itsellä on tuossa varaosina vähän erimallinen weber (possunokka volvosta), josta käy suurin osa osista tuogon DGV:hen, mutta esimerkiksi tyhjäkäyntisolenoidissa oli M8x1 kierre tuon DGV:n M6x1 sijaan, vaikka tyhjäkäyntisuuttimet oli vaihtokelpoisia keskenään.

Kannattaa muuten harkita öljyhuuhtelun (tai öljytilan pesun) tekemistä koneelle, sekä perinteistä vesisumua kaasarin läpi. Näillä saa koneesta karstaa pois, joka aiheuttaa sitä jälkikäyntiä :)
Kattelin niin dalmhems:illä näytti olevan kans tuota weberiin sopivaa solenoidia. Niin minäkin luulisin. Se possunokka volvon kaasutin on ilmeisesti Weber 32 DIR. Renault/Volvo 2-kurkkuinen (32/32) vaiheittain aukeava pystykaasutin mitä netistä kattelin.

Pitäisi melkein jossain vaiheessa tehdä moinen operaatio, kun pappa on ajanut 5v tällä niin voi olla, että karstaa on kertynyt.. tai sitten ei, kun se yleensä ajoi 1-2 vaihteella melkein kaasupohjassa :D

 

Kulkukoira  Proturbo