Ateho  Elekma

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #195 : 01.08.2017, 07:58:50 »
Helpoimmalla taitaa päästä jos maailmalta tilaa sen solenoidin. Webconin sivuilta ei löytynyt, kun dgav/dgev passaava solenoidi, mutta eikö sen pitäisi passata myös dgv:hen, kun eihän noissa taida olla muuta eroa, kuin ryyppy. http://www.webcon.co.uk/shopdisplayproducts.asp?id=858&cat=DGAV%2FDGEV
Töiden takia jäänyt nyt volvon laitto ja päivittäminen vähemmälle. Tilasin tosiaan dalhems:ilta ja webconilta tuon solenoidin, mutta kumpikin oli vääränkokoinen. Kummankaan sivuilla ei muistaakseni ollut mainintaa kierteen koosta. Mitä netistä löysin niin ilmeisesti on tosiaan ollut sekä 6mm ja 8mm kannalla olevaan ilmasuuttimenpidintä ja tuota 8mm kannalla olevaa solenoidia löytyy ns joka paikasta ja tuossa omassa se ilmasuuttimenpidin on 6mm. Kyselin myös uudestaan kaasutinexpertilta, mutta heillä ei ollut tuota 6mm solenoidia eikä ole kuulunut, että löytyykö sitä mistään. Mietin tuossa, että mihin ja miten paljon ilmasuuttimen vaihto isompaan muuttaa seosta ja asetuksia, kun nyt toimii kyllä muuten niin hyvin. Ostin työpaikalta venttiilien ja kaasuttimenpuhdistusainetta ja kaadoin sitä tankkiin pariin tankkaukseen niin ei ainakaan nyt ole käynyt jälkikäyntiä, kun ehkä kerran. Pitäisi vielä tehdä jakohihnan jälkikiristyskin, kun 1000km remmin vaihdosta tuli täyteen viimeviikolla.

23.7 tuli käytyä torniossa oikea moottoritapahtumassa katsomassa vanhoja koneita ja rompetorilla. Ei oikeastaan muuta volvoon liittyvää tarttunut matkaan, kun volvo henkilöautojen huoltoarvot kirja 200,700,850,900 1991-1993. Pikkuisen liian uusi omaa volvoa ajatellen, mutta on tuossa kuitenkin jotain samaa tietoa.

s73

  • Vieras
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #196 : 01.08.2017, 08:21:43 »
Pystyykö imusarjaan tekemään M8x1 kierettä?
Kierretappia näkyy olevan.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #197 : 01.08.2017, 21:31:32 »
Pystyykö imusarjaan tekemään M8x1 kierettä?
Kierretappia näkyy olevan.
Tarkoitatko kaasuttimen kylkeen. Voisi kai tehdä isomman kierteen, mutta on uusi kaasutin niin en uskalla siihen ainakaan ite alkaa tekemään jos sattuu tulemaankin joku virhe.

s73

  • Vieras
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #198 : 02.08.2017, 11:09:43 »
Tarkoitatko kaasuttimen kylkeen. Voisi kai tehdä isomman kierteen, mutta on uusi kaasutin niin en uskalla siihen ainakaan ite alkaa tekemään jos sattuu tulemaankin joku virhe.

Niinpä olikin, eipä siihen viitsi kierrettä tehdä.  :facepalm:

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #199 : 02.08.2017, 18:34:40 »

Niinpä olikin, eipä siihen viitsi kierrettä tehdä.  :facepalm:
Pitää katsoa jos ei mistään löydy tuota solenoidia tai alkaa tuo jälkikäynti enemmän vaivaamaan niin käyttäs sitten  koneistamolla tuon kaasuttimen jos ne pystys tekemään isomman kierteen.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jälkikäyntiä
« Vastaus #200 : 06.08.2017, 19:19:57 »
Eilen kävin tankilla yms niin yhden kerran kävi jälkikäyntiä. Kylillä istuin parkissa ja mietiskelin siinä, että volvo, kun rupesi silloin käymään jälkikäyntiä useammin ja tulpat oli vaaleat niin säädin tyhjäkäyntiseosta rikkaammalle ja taisin myös ennen sitä vaihtaa toisiopuolelle isomman pääsuuttimen, että ei tullut säädettyä tyhjäkäyntiä isommalle. Päästömittauksessa silloin säädettiin tyhjäkäynti kohdalleen silloin, mutta nyt kone, kun on kunnolla lämmin käy huonommin ja vähän ravistaen. Kattelin siinä kiekkamittaria ja huomasin, että lämpimänä kierrokset on jotain 800rpm luokkaa. Pikkuisen säädin kylillä tyhjäkäyntiä isommalle suurinpiirtein sinne 800-100 väliin. Ainakin käy tasaisemmin ja kaasupolkimeen tuntuu vastaavan paremmin, kun aikaisemmin tuntui seos jotenkin paksulta kiihdyttäessä.

Tänään tein jakohihnan jälkikiristyksen. Eli käytin kiristimen mutteria löysällä ja kiristin takaisin 50nm. Katselin onko termarinkopan liimaus pitänyt niin huomasin , että ylävesiletkusta oli vuotanut nestettä. Termaria vaihtaessa, kun käytin letkun irti kuului letkusta rutinaa niin saattoi kudokset mennä rikki. Noh pitää tilata uus piakkoin. Huomasin myös, että imusarjan alla on pikkuisen vettä lohkon kyljessä. Koitin tunnustella imusarjan alta kannesta niin ei älyttömän kostea ollut, mutta kannen alta lohkosta jäi ihan tippa jäähdytysnestettä sormen päähän. Sopivasti kyllä on imusarjan vesireiän kohdalla tuo vuoto, mutta 2004 olen vaihtanut alkuperäsen imusarjantiivisteen niin voisiko se nyt vuotaa :D kilometrejä ei kyllä varmaan ole tullut, kun 12000km. Pitää vielä seurata, että onko imusarjantiiviste vai kannentiiviste joka vuotaa...  :-\ kannen ja lohkon raja on kyllä ihmeen mähmäsen näköinen

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #201 : 15.09.2017, 00:32:24 »
Oikeastaan ei ole tullut muuta, kuin ajeltua volvolla viime aikoina. Yhden kerran on käynyt jälkikäyntiä sen jälkeen, kun nostin tyhjäkäyntiä ja silloinkin kävi niin, että parkissa sammutin auton, mutta halusin jättää mankalle virran päälle niin pikkuisen ilmeisesti jäi virta-avain sammuessa pykälien 1 ja 0 välille niin kävi vähän jälkikäyntiä. Vähän tahmean oloinen on virtalukko, pitäisi kokeilla uudella avaimella minkä teetin toissa kesänä, että tahmaako silläkin. Sytytustulppiakin miettinyt, että käviskö ostamassa alkuperäiset, kun nyt on paikalla ngk:t ja mitä foorumia lukenut niin ne ei ilmeisesti hirveästi tykkää rikkaasta seoksesta ja ryyppy päällä seos voi olla vähän rikas välillä :D :D

Käyttäjältä 20-VALVE ostin alkuperäisen 200 sarjan uuden lisämittarikehyksen pohjineen ja kävin eilen torstaina hakemassa postista. Pitää nyt katsoa laitanko vielä kehystä paikalleen, kun voi olla, että nuo bilteman mittarit ei passaa siihen, kun niissä on semmoinen 52mm muovimutteri kiinnitys.

Kävin myös torstaina töihin mennessä ostamassa motonetistä tilaamani moottorin ja vaihteiston tukikumit. Oikean puolen moottorin tukikumi oli hyllyssä ja muut piti tilata. Oikean puolen tukikumi oli meylen tekemä ja vasen moottorin tukikumi ja vaihteiston tukikumi oli professional parts of swedenin tekemiä. Pitää katsoa ensiviikolla jos saisi vaihdettua paikalleen. Pitäisi jollain saada moottori tuettua siksi aikaa. Kaveri oli vaihtanut äitinsä autoon niin oli nostanut tunkilla öljypohjasta moottoria, mutta itseä hirvittää tunkata, kun se öljypohja tuntuu niin ohuelle. Suunnittelin, että jos laittaisi lankun poikittain konehuoneeseen ja räikkäliinalla nostaisi moottoria sen verran, että saisi kumit vaihdettua.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #202 : 22.12.2017, 01:16:59 »
Enimmäkseen tullut oltua töissä niin ei ole tullut vaihdettua tukikumeja vielä, mutta jotain pientä on tullut laitettua. Tilasin tuossa eurocarb:ilta weberin päälle ns imukotelon (tai millä nimellä sitä nyt kutsuisi), kun veronpalautukset tuli. Maalailin kotelon tuossa viimeviikolla mustalla, että jos se vähän muistuttaisi alkuperäistä. :D Free tchnicsin sivuilla luki tämmöisen samanlaisen kohdalla, että Tämä imukotelo on alumiinivalua ja sen alapinta on käsin viimeistelty. Taso ei aina ole suora. Vaatii usein viimeistelyä ollakseen oikeasti tiivis. Niin tätäkin piti vähän hioa alapuolelta ja tein mukana tulleen tiivisteen kaveriksi paksusta tiivistepaperista toisen tiivisteen niin sain kunnolla tiivistettyä.
 
Alunperin tässä oli matalan mallin cisac jossa ilmansuodattimen lämmönsäätöläppä toimii vaijerilla ja ajattelin jättää sen pois, koska en halunnut porailla reikiä uuteen koteloon. Varastosta pengoin korkean mallin cisacin ilmansuodatinkotelon putkineen. Pesin kotelon ja vaihdoin uuden ilmansuodattimen. Alunperin oli tarkoitus käyttää alkuperäisiä ilmansuodattimen putkia/letkuja, mutta matalan mallin putki ei passannut oikein ja korkean mallin haitariletkussa oli reikä niin piti suunnitella jotain muuta.

Motonetistä ostin silikoniletkun pätkän ja biltemasta letkusarjan http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Letkut/Muut-letkut/Letkusarja-2000030787/ + varastoista kaivoin vielä pätkän sopivan kokoista viemäriputkea. Viemäriputkea tarvin tuon silikoni pätkän ja letkusarjan väliin, kun ajattelin laittaa siihen huohotinletkun ja tuo letkusarja ei muutenkaan olisi sopinut suoraan koteloon. Pitäisi vielä ostaa letkujatko ja letkua niin saisi yhdistettyä tuon liekkilukolta tulevan letkun tuohon ilmansuodattimen letkuun. Pitäisi myös ostaa uusi alumiiniletku pakosarjalta ilmansuodattimelle, kun ostin väärän kokoisen tuossa ja vanha vähän otti kipeää irroittaessa niin ei yllä enään paikalleen tai no yltää, mutta ottaa laturin jäähdytinsiipiin kiinni. :2funny:

Tuosta bilteman letkusarjasta vielä, että 1-2 topicissa olen tainnut nähdä tuota käytössä. Onko kokemuksia, että onko se kuinka kestävää ja tiivistyykö se tarpeeksi putkia yms vasten. Jotenkin tuntuu heppoiselta ja klemmarilla jo sainkin toiseen päähän reiän putkeen, mutta silti tuntui, että sivuleikkureilla ei saa leikattua ylimääräistä pois ??

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #203 : 11.03.2018, 22:17:27 »
Noni otin ja purin pois tuon imukotelon, kun putkiston kanssa meni hermot ja tilasin mopo sportista semmoisen pyöreän kromiputsarin. Tänään vaihdoin ensiöpuolelle kokeeksi tyhjäkäyntisuuttimen 65 ja laitoin tuon kromiputsarin paikalleen.

Pikkuisen oli tiukka sovite laittaa kaasuttimen päälle tuo, kun tuntui, että ei millään mee pohjaan asti. Kiristelin mutterit niin tiukkaan, kun meni. Pikkuisen meni putsarin pohja montulle pinnapulttien kohdalta. Oli sen verran tiukka sovite tosiaan, että tuntui jäävän tuo pohja jotenkin jännitykseen ja niin, kuin olisi muuttunut kuperaksi tuo pohja. Ilmansuodattimessa oli jotain rasvaa reunassa niin ilmansuodatin näytti kuitenkin ottavan tasaisesti putsarin pohjaan. Kromiputsarin mukana tuli paksu korkkitiiviste niin vaikka kiristelin mutterit tiukkaan niin silti näyttäisi, että ei tiivistä tarpeeksi keskikohdalta eli taitaa olla vähän jäädä jännitykseen. Mietin jos laittaisi tiivisteliimaa kaveriksi tai käyttäisi vielä pois ja viilaisi reikiä.

Ostin motonetistä kulmaletkun ja jatkoliittimen niin sain huohottimenletkun yhdistetyksi ilmansuodattimeen.


Edit:
Käytin tänään maanantaina putsarin vielä pois ja lähti aika kivuttomasti irti. Aika paljon oli mennyt montulle putsarin pohja pultinreikien kohdalta ilmeisesti, kun on tuo korkkitiiviste sen verran paksu niin sekin menee aika läjään niin aiheuttaa tuota. Olisin laittanut pelkän tiiviste paperin väliin ja kiristänyt kaasutinta vasten suoraan tuon, mutta ottaa tuo keskellä oleva rauta kiinni kaasuttimeen silloin. Laitoin tiivisteliimaa korkkitiivisteen ja putsarin väliin. Laitoin myös 6mm aluslevyt 5mm aluslevyjen alle niin näytti kiristyvän tasaisemmin kiinni. Nyt myös jostain syystä putsari menee paikalleen kaasuttimen päälle ilman ylimääräistä ähertämistä. En tiedä mikä kanitti silloin ekalla kerralla.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2018, 17:07:59 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #204 : 12.04.2018, 01:38:12 »
Tuli eilen vaihdettua polttoainesuodatin ja muutama letku+klemmari samalla. Tuossa viime kesänä jo ihmettelin, kun polttoainesuodatin oli niin tyhjän näköinen vaikka auto oli käynnissä ja kesälläkin oli aika pitkiä starttaukset. Nyt talvella, kun olen käyttänyt volvoa käynnissä niin on pitänyt sahata aika pitkään, että lähtee käyntiin ja auto käynnissä polttoainesuodatin on ollut melkein tyhjä, varmaan joku desi on ollut pohjalla. Mietin tuossa, että olisikohan suodatin ollut tukossa jo lähes uudesta asti, kun m-filterin tuote oli tuo edellinen suodatin ja viime keväänä vaihdoin samalla, kun vaihdoin kaasuttimen. Sitten netistä luin, että jos joku liitos vuotaa niin pääsee polttoaine palaamaan takaisinpäin. Ainakaan mitään näkyvää vuotoa en ole huomannut.

Ostin motonetistä wix:in suodattimen ja polttoaineletkua ja miniside klemmareita. Vedin nyt polttoainesuodattimen eri paikkaan niin sai vaakatasoon, kun ajattelin, että toimisiko se paremmin ja sai vähän paremmin kiinni. Vaihdoin samalla pumpulta kaasuttimelle uudet letkut, kun en saanut vanhoja irti vanhasta suodattimesta. Bensapaineensäätimen juureen ja kaasuttimen päähän vaihdoin letkuun uudet pienemmät klemmarit, kun kaasuttimeen tulevan letkun klemmarin olin kiristänyt ihan loppuun asti. Suodattimen vaihdon jälkeen ei tarvinut paljon avainta näyttää, kun lähti käyntiin ja polttoainesuodatinkin oli lähes täynnä, kun käyttelin jonku aikaa pihalla.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #205 : 27.04.2018, 12:04:36 »
Maanantaina otin volvon taas ajoon ja tiistaina vaihtelin kesärenkaat alle. :D Eilen pesin talven liat pois ja kävin töissä volvolla ja illalla sitten kylillä juhlimassa kärppiä. Tuntuu nyt toimivan volvo aika hyvin, kun vaihdoin sen tyhjäkäyntisuuttimen, mutta ilmat on aika kylmät vielä niin pitää seurata sitten lämpimillä keleillä käytäytymistä.

Ryyppy/kylmäkäynnistys tällä hetkellä vieläkin riepoo, kun kylmänä käynnistäessä pitää imu vetää täysin auki ja heti, kun auton saa käyntiin puottaa pienemmälle, että moottori ei tukehdu. Muutenkin kylmänä lähtee käyntiin niin, kuin lehmä makuulta eli kierrokset nousee huonosti jos ei polkaise kaasua. Vähän aikaa, kun saa käydä niin sen jälkeen käy paremmin. Olen koittanut säädellä sitä ryypyn mutkatankoa, mutta tuntuu, että se ei auta ainakaan siihen, että kone heti heräisi. Toinen mikä tuossa ryypyssä ärsyttää on se, että se automaattisesti menee pois päältä, kun painaa tarpeeksi kaasua. En ole tarpeeksi perehtynyt, että vetääkö alipaine vai tanko sen pois vai johtuuko se vaan tuosta tarvikevaijerista, kun netistä vaan löytyi ohjeita sen mutkatangon säätämiseksi. Esim autolla lähtee ajamaan imu päällä ja kierroksia on sopivasti joku 1400rpm ja ajaa esim 60km/h ja pysähtyy seuraaviin valoihin niin imu on pudonnut pois pelistä ja auto käy tyhjäkäynnillä jotain 600-800rpm niin äkkiä saa vetää taas imua päälle, että ei sammu siihen risteykseen.   

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #206 : 03.05.2018, 23:28:58 »
Oikeestaan mitään ihmeellistä en oo nyt volvolle tehnyt muuta, kuin ns kevät huollon. Ostin motonetistä alkuperäisen öljynsuodattimen, ropuntiivisteen, purkin magnateg:ia ja alkuperäisen bosch:in virranjakajan kannen ja pyörijän. :D Ostin motonetistä intermotorin pyörijän varalta jos ei mitään muuta löydy mistään, mutta tarviketorilla sattui olemaan bremin tekemään pyörijään niin ostin sen ja ajattelin palauttaa joku päivä sen intermotorin takaisin. Eilen vaihtelin öljyt ja virranjakajan osat paikalleen. Pitää viikonloppuna testata oliko mitään vaikutusta. :D

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #207 : 09.05.2018, 22:51:27 »
Meinasitko tosiaan että sulla ei enää koskaan ole volvon pyöriälle käyttöä.. kun puhutaan kulutus osista.. toiset hamstraa säkkikaupalla 8)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #208 : 10.05.2018, 12:26:42 »
Meinasitko tosiaan että sulla ei enää koskaan ole volvon pyöriälle käyttöä.. kun puhutaan kulutus osista.. toiset hamstraa säkkikaupalla 8)
Varmasti on tarvetta, mutta en mää tuota intermotoria halua hamstrata. :D On kaksi edellistäkin pyörijää vielä tallessa varalta jos uusi hajoaa.. ja jopa se palanut/sulanutkin keskikonsolissa :P   

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #209 : 25.06.2018, 23:56:05 »
Kävin pari viikkoa sitten hakemassa oulun sähködieselistä boschin kannelle kaveriksi boschin pyörijän. Ei sattunut olemaan just volvoon passaavaa pyörijää, mutta joku vastaava joka pitäisi olla muuten sama, mutta rajoitin on 6500 rpm :D , kun volvon pyörijässä on rajoitin 6200rpm. :D

Tuli käytyä tuossa myös Oulun automuseon rompetorilla josta tarttui vaikka mitä mukaan mm. 240 mittaristo jossa oli iso kierroslukumittari paikallaan ja mukana tuli pikku kello johtoineen. :) Tuolla pikahuollossa kyselinkin 240 kierroslukumittareitten erilaisuuksista ja selvisi, että tuo ostamani mittaristo oli vm-92 240 volvosta eli siinä on kiiltävä mittaritaulu ja oma volvo, kun on vm-88 niin siinä on mattapintaiset mittaritaulut. Noh pitää mennä nyt tuon virheen kanssa jonkin matkaa.

Tilasin tässä joskus volvoon cvi:ltä ylä ja alavesiletkun ja 240/740 imuvaijerin + kuoren ja tuo vaijeri ja kuori jäi tilauksesta pois, kun ei sillä hetkellä sattuneetkaan olemaan varastossa. Maksoin paypal:illa ja cvi:llä lukee, että eivät toimita jälkitoimituksia, että jos jotain jäi tulematta niin laita uusi tilaus. Pitäisi ilmeisesti laittaa viestiä, kun vaijerit jäi tulematta, mutta ei ole tullut vaijereista rahoja takaisin vai pitääkö vaan laittaa uusi tilaus menemään. ?

Ostin myös taannoin motonetistä uuden syylärin volvoon. Järjestelmässä lukee, että tarkista, että paketissa on tulppa flektinanturin reikään. Eka syyläri tuli ja ei ollut tulppaa paketissa. Toinen syyläri tuli eikä siinäkään ollut tulppaa mukana, mutta tulpan tilalla oli reikään sopiva flektinanturi :D


Tänään asentelin uuden syylärin+letkut paikalleen. Vanha alkoi olla jo aika risa.


Täyttelin järjestelmän ja tarkistin, että ei näy vuotoja. Kävin pitemmän lenkin ajelemassa, että loput ilmat lähtisi järjestelmästä. :D

 

Kulkukoira  Proturbo