Elekma  Autoracing

200-sarjan hankinta

  • 184 Vastauksia
  • 158445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikkuesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #165 : 16.11.2015, 04:44:35 »
Hei! Uutena käyttäjänä kans täällä.

Kävin viikonloppuna hakemassa uuden projektin talliin, kyseessä siis 242 GT (B23E & M46) aj. 320tkm
Auto oli seissyt ulkosella noin 20 vuotta ja nyt olisi tarkotus pelastaa tämä.

Tietyt asiat autossa ihmetyttää ja ajattelin, jos joku tietävämpi osaisi näistä kertoa.

Edellinen omistaja (setä) sano auton olevan vuosimallia -77 ja, että kyseessä on volvon juhlamalli.
Varusteita autosta löytyy rutkasti mm: ohjaustehostin, sähköikkunat, sähköpeilit, ajotietokone, vakionopeudensäädin, niskanojat takapenkillekkin, kattoluukku, ulkolämpömittari ja erikoisempi ratti (kruunun kuva). Kaikki pitäisi olla tehdas asennettuja.  Eli varusteita on enemmän mitä perus GT mallissa, tai itse en ole löytänyt internetin ihmeellisestä maailmasta samoilla varusteilla olevaa.

GT:ssä yleensä on tietääkseni pyöreä- tai neliskanttilamppuinen keula, tässä taas on ns voimakeula. Onkohan itse vaihdettu?

Tiivistettynä ihmetyttää:
-Varustetaso
-Keula
-Vuosimalli (GT tuotiin markkinoille 1978)

Ja mikähän mahtaa olla auton arvo tänä päivänä kunnostettuna?

Kiitoksia etukäteen tietäville ja pahoittelut, jos viesti ei osunut oikealle palstalle.
850 2.0 T5 & 242 GT

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #166 : 16.11.2015, 12:02:31 »
Hienolta ja erikoiselta kuulostaa.
Mikä vuosiluku on painettu ikkunoihin? Jos siis ei ole varmaa tietoa niin Volvon ikkunoissa on vuosiluvut joista saattaa päätellä.
Ratti ja monet muutkin varusteet kuulostavat lisävarustelistalta ruksituilta. Saattavat olla jälkeenpäin pikkuhiljaa asenneltuja, mutta Volvon omia lisävarusteita yhtä kaikki. Pelkästään jo kattoluukulliset pitkäoviset mallit ovat harvinaisia.
GT malli on ollut jo uutena harvinainen, nykyään vielä harvinaisempi. Itse olen yli kymmenen vuotta Volvoa harrastanut ja olen kerran tainnut sellaisen aidon livenä nähdä.
Hinnat tulevat vielä nousemaan (halpoja eivät ole toki tälläkään hetkellä).
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa pikkuesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #167 : 16.11.2015, 17:06:58 »


Tuommoset merkinnät löytyy sivulaseista, tosin vänkärin sivulasissa SUNEX teksin alla on numero 75.
Koittaa tästä nyt päätellä.. Viimestään vuosimallin saa selvitettyä kyllä papereista, kun ne löytyvät taikka uusien lappujen  tilattaessa.

Autossahan kyllä riittää laittoa, taivas alla ilmeisesti seissyt ainakin suurimman osan tuosta n.20 vuodesta, pohja on mennyt aivan mädäksi ja koneen joutuu käyttämään tod.näk. auki. Ryhdiltään auto kyllä yllätti ja koritöistä selvitään suhteellisen pienellä vaivalla.

Vielä kun joku osaisi kertoa tämän keulan tarinan niin olisi suuri apu. Tietäisi alkaa uutta hommaamaan tai nykyistä fiksaamaan.
850 2.0 T5 & 242 GT

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #168 : 16.11.2015, 18:07:28 »
Volvolla vuosi vaihtuu yleensä kesällä eli loppuvuonna valmistetut autot ovat vuosimalliltaan seuraavaa vuotta. Täyden varmuuden saa valmistemumeroa tutkimalla. Tulkintaohje on faqissa.

En löytänyt faqista mutta täällä on jotain noista numeroista www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13459.0
« Viimeksi muokattu: 16.11.2015, 18:14:57 kirjoittanut Puavo »
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #169 : 16.11.2015, 22:41:50 »
Jep mutta 1977 saati 1975 ei ollut vielä VINiä käytössä. Täällä en ole nähnyt vanhan numeron avainta, mutta '77 on H ja '78 on L. Jenkkimalleissa 242 kattoluukku oli yleinen, Euroopassa ei todellakaan, missään koskaan edes mainostettu sitä? Oliko kyseessä kuitenkin oikea luukku? Myös kokonaisia kattoja on Volvohinkin vaihdettu.

Laittaisit kuvan valmistekyltistä, sekin auttaisi.

Poissa pikkuesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #170 : 17.11.2015, 00:24:51 »
Kiitoksia tiedoista!




L merkintä löytyy lätkästä, kuten kuvasta näkyy eli ilmeisesti -78.

Ja luukusta vielä kuvaa:




850 2.0 T5 & 242 GT

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #171 : 17.11.2015, 05:30:33 »
Kattoluukku näyttää Finlandia 2000 malliselta. Ei siis ole alkuperäinen. Noita asenneltiin paljon `80 luvulla eri automerkkeihin ja vuosivat lähes järjestäin jo uutena.
Auto ollut siis rakentelun kohteena jo alkutaipaleellaan ja keulakin on saattanut vaihtua siinä samassa voimakeulamalliseksi jos jostain romikselta on löytynyt esim. lunastettu 264.
Tuossa autossa on kuitenkin aito Suomihistoria jota nuo ajanmukaiset varusteet ja varhainen rakentelukin korostavat.

Ps. Noita aukeavia takasivuikkunoitakaan ei ollut kaikkein edullisimmissa malleissa (L malli) Eli niissä tuuletus oli vain etuikkunoiden ja Volvon oman puhaltimen varassa.
Tuulilasi on luultavasti myös vaihdettu jossain kohtaa yläosan aurinkotummennuksesta päätellen.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 05:45:03 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #172 : 17.11.2015, 09:43:19 »
Onhan se numeron perusteella 242 GT. B21E ja M46. Tumma sisäkatto  O0
Kuulemma -78:a oli molemmilla takapäillä, siis uudella ja vanhalla, kumpi tässä?

PS. Kaikissa malleissa oli kylläkin läpivirtaustuuletus...

Poissa pikkuesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #173 : 17.11.2015, 16:09:12 »
Aivan. Itsekin olen miettinyt tuota tuulilasia, että on jossain kohtaa vaihdettu.

Todennäköisesti on tuo keulakin vaihdettu, sillä ei sovi GT:n alkuperäiset teippaukset konepeltiin mitenkään järkevästi. Uutta siis hommaamaan, sitten kun se on ajankohtaista!

Vanhan mallin takapää näyttäis olevan ja takavalotkin on joku herra itse vaihtanut ilmeisesti..



Kuvasta poiketen nin löytyy vetokoukkukin.

Kuten tässä nyt on ollut puhetta, että on ollut rakentelun kohteena aikoinaan, nii ihmettelin kauittimien paikkoja sisustassa, hattuhyllyllä on ilmeisesti ollut alkuperäisenä kaiuttimet, mutta taka sivupahveihin oli tehty reijät, ei taida olla alkuperäiset?

Kuva vielä autosta kun se haettiin:


Kuvan Borbetit pyörätin paikanpäällä alle, oli nimittäin vähän kärsineet alla olevat eikä pitänyt ilmaa, nousi trailerille paremmin.
850 2.0 T5 & 242 GT

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #174 : 17.11.2015, 16:51:16 »
Etulippa näyttää jotenkin kummalliselta, ei uuden eikä vanhemmankaan malliselta. Ehkä modifioitu joskus itse?
Takavalot otettu varmaan siitä samasta 264 josta etuvalot ja maskikin. Takapahveissa ei ole alun perin kaiuttimen reikiä.
Ovatko alkuperäiset oranssiraitaiset penkit tallessa?

Läpivirtaustuuletus oli toki kaikissa malleissa, ja Volvo siihen kovin satsasi jo `60 luvulla esitellyssä, 200 sarjan edeltäjässä 140/160 sarjalaisessa. Aukeavia takasivulaseja ei ollut 2 ovisten halvimmissa malleissa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 16:55:36 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa pikkuesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #175 : 17.11.2015, 17:28:21 »
Niimpä onki vähän kummallinen tuo lippa, en oo kauheasti kerennyt tutkia tarkemmin autoa. Saattaa toki löytyä vielä lisääkin kummallisuuksia.
Penkit löytyy kaikki ja vieläpä yllättävän hyvässä kunnossa, toki hometta ottanut, mutta pesullahan niistä selvitään. Ja koko sisusta on oikeastaan tallessa, kaiuttimia ja soitinta lukuun ottamatta.(toki jotain pieniä osia puuttuu)
Arvelinki että reijät on itse tehty pahveihin, täytyy niillekkin jotain tehdä sitten kun sekin on ajankohtaista.
850 2.0 T5 & 242 GT

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #176 : 07.09.2016, 11:11:05 »
Käyhän pikkuesa kurkkaamassa mun dieselvolvon projektipäiväkirjaa : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33208.90
Itsekkin tein GT- löydön tuossa jokuaikasitten..
Vähän jäänyt päivittely GT:n suhteen mutta laita yksityisviestiä jos haluat lisätietoja mitä oon selvitelly noista.

Kaikissa GT-malleissa ois pitäny olla nappisilmäkeula, ja maskissa lisävalot. Sulla on jälkiasenteinen Finlandia 2000 tuo kattoluukku, ei volvon orkkis :P Ratti on alunperin ollut ns. pikkuratti ja keskiössä oranssi GT-lätkä. (voin laittaa kuvan, tuossa omassanikin sellainen nyt on taas :D)

Onko sulla alkuperäiset nuo varapyöräkotelot tuolla takana? Mulla on ne vaihdettu tarvikekoteloihin, joten varmaa tietoa ei ole että onko ollut pienet munapussit vai noi isot, sillä loppupään GT:t kuten mulla on on saattanut osa olla isoilla varapyöräkoteloilla. (Ja myös ilman kojelaudassa olevaa oranssia raitaa) Liekkö tehtaalla GT-osat loppunut kesken :D

Laita ihmeessä mulle yksärillä viestiä ja lisää kuvia tuosta löydöstä.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #177 : 07.09.2016, 23:30:12 »
242 GT, auto jolla olen mennyt synnytyssairaalasta kotiin vuonna 92, ajanut ensimmäiset metrini ja istunut kyydissä yli kymmenen vuoden ajan S*.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Wildzuria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #178 : 30.10.2016, 17:30:37 »
Minkä arvoinen on tänäpäivänä Volvo 240 -89vm? Ajettu vain 61tkm ja 100% ruosteeton. Katsastettu ja kaikinpuolin virheetön, museokilpiä vain täytyy vielä muutama vuosi odottaa.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan hankinta
« Vastaus #179 : 31.10.2016, 07:51:04 »
^n.5000€
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Kulkukoira  Proturbo