Tulipa itse tehtyä tuo homma tuossa muutama viikko takaperin. Apuna oli Bilteman jousipuristimet, joilla pärjäsi hyvin, kunhan hoksasi lyhentää rälläkällä niitä tuuman verran.
Pyörän pultit auki ja auton keula ylös pukeille tai tietenkin nosturille, jos sellainen mahdollisuus on. Hallitunkilla nostin itse auton ylös. Etupäästä pitää konehuoneen alta irroittaa muovisuoja ensin, jotta auton saa nostettua ylös.
Etujoustintukia irroittaessa ei tarvitse irroittaa vetoakselia eikä raidetangon päätä. Ensin kannattaa irroittaa kaksi johtoa joustintuesta(jarruille menevä, toinen on abs-anturi?) ja siirtää ne sivummalle. Riittää kun irroittaa kallistuksenvakaajantangon yläpään ja puristusliitoksen joustintuen alapäästä. Puristusliitos aukeaa 15 mm avaimella, vakaajatangon irroittamiseen tarvii lisäksi torx-avaimen, muuten mutteri pyörii tyhjää.
Noiden kahden avaamisen jälkeen pystyy joustintuen alapään irroittamaan kampeamalla sen ulos esim. kahdella lankun pätkällä. Kun alapää on kammettu irti voi yläpäästä (konetilan puolelta ) avata kolme 13mm pulttia. Konetilan muovit
Kun tolpan on saanut nitkuteltua irti, niin jousi tulee puristaa kasaan puristimilla. Suosittelen kiinnittämään tolpan ruuvipenkkiin operaation ajaksi. Kun jousi on puristettu, niin joustintuen yläpään voi avata. Yläpäässä ei ole kuin yksi 18mm mutteri. Avaamiseen tarvii kunnon avaime, jossa on vartta ja jonka pää on sopiva, että sen saa sinne koloon kunnolla. Avaamiseen tarvii myös kokoa 6 kuusi olevan kuusiokoloavaimen, jolla estetään se ettei tanko, johon mutteri kiinnittyy, pyöri tyhjää.
Kasaaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Takapään purkamienen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kun auton perän on pukeilla, niin rengas irti. Jarrulevyn takaa tukivarsien liitoskohdasta pultti auki(18mm) ja sen jälkeen jousen saa puristamalla pois.
***********************************************************************
Sellainen ongelma tuli tuossa hommassa itselläni vastaan, että mistä muualta kuin siniseltä löytyy etujoustintuen yläpään kiinnittämiseen tarvittavia pultteja. Pultti on 10.9 lujuudella oleva kuumasinkitty m8x30 ja päästäpuristettu(eli kierteet puuttuvat puolen sentin matkalta pultin päästä, asialla ei ilmeisesti ole mitään merkitystä?). Oulun liikkeet on kierretty läpi ilman tulosta. Biltemasta myivät RST-pultteja tilalle, luvaten että rst-pultti on tuota alkuperäistä kestävämpi, mikä ei taida pitää paikkaansa (A470 vs 10.). Voisiko joku tietävämpi kertoa, että millaisella pultilla nuo alkuperäiset voisi korvata? Sähkösinkittyjä ja mustia kyllä löytyy, mutta moni varoitteli niiden käytöstä.