..
Ainut, että täyttääkö sitten Volvon vaatimukset A5/B5 öljystä?
...
Tähän ottaisin vielä sen verran kantaa, että ei ole erikseen mitään Volvon A5/B5 -vaatimuksia. On vain ACEA A5/B5.
Jos Volvon moottori vaatii ACEA A5/B5:ttä ja kannun kyljessä näin seisoo, niin sitten sen pitäisi olla Volvon mukaan riittävän suorituskykyinen siihen moottoriin.
Jos Volvo haluaisi vielä erikseen varmistaa öljyn suorituskyvyn tekemällä jotain omia testejä, niin sehän laittaisi siihen öljynvaatimukseen jonkun oman luokituksensa.
Mitä tulee tuohon sulfaattituhkaan, niin sillähän epäsuorasti mitataan metallipitoisten lisäaineiden määrää öljyssä, jotka palaessaan juurikin muodostavat metallipitoista tuhkaa.
Testi ASTM D874;n mukaisesti menee seuraavasti:
Otetaan öljynäyte, joka lämmitetään kunnes näyte syttyy. Jäljelle jää tuhkaa ja hiilijäämiä. Jäähdyttyään tähän jätökseen kaadetaan rikkihappoa joka lämmiteään kunnes seos ei muodosta kaasuja. Tämän jälkeen näyte menee uuniin 775c ja pidetään kunnes kaikki hiili on hapettunut. Annetaan jäähtyä. Tämän jälkeen lisätään rikkihappoa ja vettä, lämmitetään jälleen kunnes ei muodostu kaasuja. Tämän jälkeen näyte menee takaisin uuniin 775c ja 30min, jonka jälkeen näyte otetaan pois ja punnitaan.
Tämä toistetaan niin kauan kunnes kahden peräkkäisen näytteen paino heittää max. 1mg. Tämä painolukema jaetaan näytemäärän alkuperäisellä painolla x 100 = sulfaattituhkamäärä painoprosentteina.