Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: räkänokka - 18.05.2011, 15:30:48

Otsikko: 740 TIC -89 (Omistaja vaihtunut)
Kirjoitti: räkänokka - 18.05.2011, 15:30:48
Tästähän pidin topiccia jo vanhalla foorumilla mut lisätään nyt tännekkin kun kerran on aiheellista.

Vähän tietoja autosta :
Tekniikalle tehtyä :
B200 ET
Superchip- lastu
T03/04 ahdin (Finnturbon muokkaama)
3" putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
A-nokka johon koneistettiin jakajan ura
530-kansi josta kanavat siloteltu ja r-seetit
B230ET suuttimet ja bensanpaine mollukka
Kevennetty pottapyörä
Iso kiina cuuleri
ahdot 0,9
Ja motronic tottakai  :-\

Penkitetty Tampereella Tatech:illa : 202hp/310nm 0,65bar ahtoja
http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/?action=view&current=HSF-789Penkityslappu.jpg (http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/?action=view&current=HSF-789Penkityslappu.jpg)

Muuten itse autosta löytyy sähköpeilit, sähkö ikkunat x4, kattoluukku (sähköinen), puoli nahka sisusta. M46 laatikko. Luistava kytkin  ::)
Hyviä puolia vielä lisää : Ei ahtimen malli merkintää papereissa eikä tehoista sanaakaan.
Ei vähäpäästöinen  :P

Ja sitte niitä ongelmia koska jokaisessa autossahan niitä löytyy enemmän tai vähemmän..
Leima umpeutunut
Pari pientä ruoste reikää
Taka iskarit ja jouset menee vaihtoon
Ex eukko potkas takavalosta pakki lasin sisää
Etu parkeissa on jonku sortin maadotus häikkä
Töötti ei toimi
Ja tuo kytkin menee vaihtoon
Ja motronicissa on jotain häikkää. Syöttää soppaa nii kerpeleesti. Ei lähde ees käyntii jos on startti sumutteen piuha kiinni eli suuttimet on kaikki koko ajan auki.
Tästäkin oli juttua edellisellä foorumilla. Mutta mikään ei auttanut mitä siellä tarjottiin vaihtoehdoksi.
vaihdettua : Moottorin lämpötila anturi, suuttimet, startti sumutin,tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan pohja, jakajan kansi, pyörijä, moottorin käynti nopeuden ja sytytyksen anturit. Kokeiltu kolmella eri aivolaatikolla, Johtosarjakin on ehjä. Tähän kaivattaisiin ihan ensimmäisenä apuja. Mistäköhän mahtaa tuolta löytyä suutinten etuvastus ?

Kun ei mennyt kaupaksi kun koitettiin myydä ni otetaan taas rojektiksi sitä mukaa mitä instistä kerkiää.. kuvia --> http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/ (http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/) Autoa siis vastaavat ne kuvat missä se on musta.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 31.07.2011, 00:33:44
No niin... Alkaa taas löytymään inspiraatiota  kun valtion tarjoamat aamut alkaa käymään vähiin ja kortinki saa kohtapuoliin takaisin :P

Viikon päästä lähtee työn alle. Tähän mennessä on purettu imusarja ja ahtoputket pois ja moottorin lämpötila anturi.

Alusta komplinaatiota olen miettinyt.. Oliskohan ihan mahdoton idea jos sovittelis etutolppiin W124 korisen diesel farkun jouset ?? Olis meinaan jäykkää ja sais pätkittyy sopivan matalaks. Lyhentäis iskarit tietysti vastaamaan korkeutta :PP
niin siis muutenhan siinä ei vissiin ongelmaa muodostu muuta kuin noissa jousikupissa ja yläpäässä..
Tuleekohan leimalla katsuri väliin jos tolppaan on muokattu jousikuppi vastaamaan mersun jousta ???
Ja yläpäässä sama... Vai pitäiskö sit aina leimalle vaihtaa tolpat missä volvon jouset ?

Mahtaakohan tämä olla aivan älyvapaa idea ???  :idiot2:

Ja sitten kyssäri noista lh-jeteistä että onkos 200 sarjassa ollut tuota lh 2.4:sta ? Ja eikös sen tunnista lh 2.2 :sesta siitä et tuossa 2.4 on vikakoodin luku mahdollisuus ?
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: JuHaU - 31.07.2011, 00:48:57
Ja sitten kyssäri noista lh-jeteistä että onkos 200 sarjassa ollut tuota lh 2.4:sta ? Ja eikös sen tunnista lh 2.2 :sesta siitä et tuossa 2.4 on vikakoodin luku mahdollisuus ?

On ollut B2XXF koneisissä, siis viimeisissä 2 satkuissa. Ekat taisi olla -89.
2.4:ssa on vikokoodinlukuboksi.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 31.07.2011, 00:53:12
Kyseinen vehke B200F juurikin. Vm tais olla 90 :P


Mahtaakohan kenelläkään olla kokemusta Lh:n asentamisesta motronicin tilalle 700 sarjalaiseen ?
Ja jos vaparista vaihtaa Lh:n ahdettuun niin mitä muutoksia joutuu tekemään ?
Olisi siis täydellinen lh johtosarjoineen ja kaikkine antureineen..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 31.07.2011, 18:29:02
Takapään jousitus alkaa olla loppuun saakka päätetty..
Eli jousiksi pätkityt 245 kuormajouset ja G-astran säädettävät fk:n iskarit.
http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64 (http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64)

Mut tuo etupää on vielä hieman pimennossa.. Ja siihen kaivattaisiin vastausta et sanooko katsuri jos itse muokkaa tolppiin toisesta autosta jouset ?? Ja mistäköhän sais lyhkäsemmät iskarit jotka sopis volvon tolppiin ? Ellei sorvissa lyhennä noita omia..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: rausku - 04.08.2011, 00:09:12
Takapään jousitus alkaa olla loppuun saakka päätetty..
Eli jousiksi pätkityt 245 kuormajouset ja G-astran säädettävät fk:n iskarit.
http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64 (http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64)

Meneekö nuo astran säädettävät ihan heittämällä takapäähän? Ei huonompi ratkaisu takapään jousitukseen jos menee?
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 04.08.2011, 22:00:30
Holkit on kapeemmat ku volvon iskareissa et joutuu jotain prikkaa laittaa väliin.
Ja ovat kohtuu paljon lyhkäsemmät ku nuo volvon..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: Fileman - 05.08.2011, 12:30:03
Eikö tuo moottoriohjaus olisi paree vaihtaa kokonaan Megasquirttiin? =]
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 05.08.2011, 13:10:06
Valtion tarjoama päiväraha ei oikeen riitä megaan  :-\
Muuten kyllä.

Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: _hape - 05.08.2011, 13:37:03
Valtion tarjoama päiväraha ei oikeen riitä megaan  :-\
Muuten kyllä.

aamuja :2funny: pääsin ite just pois vuoden ahertamisen jälkeen :)
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: sekokupu - 05.08.2011, 14:35:18
Takapään jousitus alkaa olla loppuun saakka päätetty..
Eli jousiksi pätkityt 245 kuormajouset ja G-astran säädettävät fk:n iskarit.
http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64 (http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64)

Mut tuo etupää on vielä hieman pimennossa.. Ja siihen kaivattaisiin vastausta et sanooko katsuri jos itse muokkaa tolppiin toisesta autosta jouset ?? Ja mistäköhän sais lyhkäsemmät iskarit jotka sopis volvon tolppiin ? Ellei sorvissa lyhennä noita omia..

Miksei eteen jotkut oikeat madallusjouset ja esim bilsteinin B8:t? Sais oikeasti toimivaa alustaa. Ja esim taakse samanlainen kierros.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 05.08.2011, 17:24:46
_hape : Kiitos  ;D
Onneks ei oo enää paljoo (62)
Sekokupu : Kuten jo totesin aikasemmin ni noil päivärahoil ei ihan hirveitä kustanneta  :'(
Ja ku on niin paljo gines viikonloppuja ja vartioo näin spollena ja pienellä saapumiserällä ni ei oikee mistään töistäkään rahoja saa... Ni pitää sit pelleillä tällästen halpojen vaihtoehtojen kanssa....
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: The moose - 05.08.2011, 18:03:55
Takapään jousitus alkaa olla loppuun saakka päätetty..
Eli jousiksi pätkityt 245 kuormajouset ja G-astran säädettävät fk:n iskarit.
http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64 (http://osaverkko.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FKZZOP64)

Mut tuo etupää on vielä hieman pimennossa.. Ja siihen kaivattaisiin vastausta et sanooko katsuri jos itse muokkaa tolppiin toisesta autosta jouset ?? Ja mistäköhän sais lyhkäsemmät iskarit jotka sopis volvon tolppiin ? Ellei sorvissa lyhennä noita omia..

tuolla alustamuutos topikissa on moneen kertaan todettu 240 iskarin olevan käypänen pienillä tolpan sisäisillä muutoksilla. holkkia ympärille ettei hölsky ja päälle/alle että mutteri kiristyy.

240 iskari on siis lyhkäsempi ja jäykempi. ja mahtuu 7 tolppaan. = butjetti ratkaisu.  :)
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: sekokupu - 05.08.2011, 18:18:08
_hape : Kiitos  ;D
Onneks ei oo enää paljoo (62)
Sekokupu : Kuten jo totesin aikasemmin ni noil päivärahoil ei ihan hirveitä kustanneta  :'(
Ja ku on niin paljo gines viikonloppuja ja vartioo näin spollena ja pienellä saapumiserällä ni ei oikee mistään töistäkään rahoja saa... Ni pitää sit pelleillä tällästen halpojen vaihtoehtojen kanssa....

No sitten oottelemaan hetki että pääsee puhaltelemaan nollia ja rakentelemaan kunnon alustaa 8)
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: InlineFour - 05.08.2011, 18:43:20
Jaa Haminaan oot eksyny. Sieltä minäki vähä yli vuos sit alotin, nyt on TJ turvallisesti miinuksella ;)
Oot näemmä multa osiakin joskus hakennu, ja vissiin juuri tuolla volvollakin, sellaisesta
hopeanharmaasta 760:sestä puolisentoista vuotta/ vuosi sitten?
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 05.08.2011, 22:52:13
Joo siis tuo on näemmä jäänyt sanomatta että tähän tuli viime vuoden puolella laitettua 200 sarjalaisen kaasut eteen ja pätkityt lesjöt = Ei nappaa
Ne saa mennä leimaamisen ajan  :buck2:
Ja juu Inlinefour sultahan mä vissii jonku takaoven hain ???
Hamina ! Ehkä mariaanienhauta ei olekkaan maailman syvin paikka  :2funny:
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 08.08.2011, 00:37:46
Tuli tänään nypläiltyä tuo vehke nippuun kun vaihdoin moottorin lämpötila anturin. Lähti käymään ja kävi tyhjäkäyntiä ihan hyvin mutku koski kaasuun ni rupes röpeltää ja sit hokasin et sieltähän on bensa finaalissa.. Kävin hakee lisää ja sit rupes sataa vettä ni laski inspiraatio samantien.. Joutuu pihalla puljailee tota ku tallissa ei oo tilaa..

Onkos muuten Lh 2.4 se pienempi ohajin boksi aina "guld box" jos se on kiiltävä ? Kun ei oo tota Lh tietämystä sen vertaa  :o Kun tuo Lh minkä hain ni molemmat boksit on kiiltaviä ja sen pienemmän 3 vikaa numeroa on 176..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: Sjtv - 08.08.2011, 05:31:49
Se on kultaloota jos se on kullan värinen, erittäin helppo tunnistus siis.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 08.08.2011, 13:04:39
Tämä harvinaisen selvä. Jotain kuvia vois koittaa tänään laittaa tuonne bukettiin..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: räkänokka - 08.08.2011, 18:03:42
Nyt toimii aivan täydellisen samalla tavalla kuin ennen mutta kytkin luistelee omiaan aika pahasti  ::)
Paitsi kun tasa kaasulla köröttelee niin hitusen röpeltää... Ei haise enään raaka bensa ja käy jopa tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Dumppi pitää myös putsata kun jumittaa hieman auki..
Jää reikien hitsailu ja putken muokkaus ensi viikonloppuun... Kun joutuu palaamaan haminaan   :idiot2:
akku on myös sanonut sopimuksensa irti seisomisen aikana  :'( Ei pidä enää virtaa ollenkaan sisällä....
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 Alustan suunnittelua
Kirjoitti: _hape - 08.08.2011, 20:18:37
heitä ne dumpit pois sieltä sotkemasta. häviää röpötykset justiinsa ;)
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *menee HERMOT*
Kirjoitti: räkänokka - 13.08.2011, 21:24:20
NYT on menny hermot toho kotteroo ! Se siis toimi viikko sitten niinku sen kuuluuki eli ei kulkenu ylimääräsiä bensamääriä..
Tänään kun yritin sitä käyntiin ni ei ensin sanonu mitää. Kävin keittää kahvit ja menin takas ni kettujen kettu samat oireet taas.
Eli bensaa kulkee iha p*rkeleesti liikaa eikä suostu toimimaan alle 3000 rpm.
Jos jotain kiinnostaa tällänen laitos ilman ahdinta, välärii ja putkee nii voin luopua !!
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *menee HERMOT*
Kirjoitti: Greycap - 13.08.2011, 22:05:37
Kyllähän nuo viimeisimmät oireet pahasti ilmamassamittariin viittaisi, kun isän Saabista petti LH 2.4:n IMM siinä ei saanut laskea kierroksia liikennevaloissakaan paljon alle kolmen tonnin ettei sammunut siihen ja bensankulutus oli tosiaan jotain aika jännää kun meni kartoilla eikä mitatuilla seoksilla.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *menee HERMOT*
Kirjoitti: hevonen - 13.08.2011, 23:22:14
Joo, tossahan on ilmamäärämittari. Se kissanluukku joka mittaa vaan ilmavirtaa, muut anturit päättelee ilman lämpötilan ennen ja jälkeen coolerin. Motikkahan ei sitten mittaa mitään seoksia, se antaa vaan bensaa ja toivoo että sitä on tarpeeksi. :idiot2:

räkänokka: ketäpä kiinnostaa tuo laitos ilman ahdinta, väläriä ja putkea... Sehän on vajavainen vapari. Tai ehkä joku haluaa alakerran?

Meinaan kun ei noita ehjiäkään tahdo saada enää kaupaksi.(motikka)
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *menee HERMOT*
Kirjoitti: 252R - 13.08.2011, 23:41:21
niin no, ootko varmasti kattonu ettei dumppi ole koko ajan hieman raollaan? ja kaikki putket ja letkut paikallaan?
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *menee HERMOT*
Kirjoitti: räkänokka - 14.08.2011, 10:11:38
Putket ja letkut ja muut on katottu et on kiinni eikä vuoda. Ja dumppi ei ole koko aikaa auki.
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 *En luovuta*
Kirjoitti: räkänokka - 14.08.2011, 18:32:36
Pää nollattu eilen ja motivaatio darrassa räpelletty.
Vaihdoin immun ja taas rokkaa. Saa nähä mitä se sanoo seuraavilla lomilla parin viikon päästä..
En luovukkaan tuosta vielä. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä  :D
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 25.08.2011, 18:32:41
Vaikka tuo nyt onkin tuolla nettiautossa myynnissä niin se ei tarkoita sitä että se olisi unohdettu..
Ihan normaalisti sitä tullaan korjailemaan sillä aikaa leima kuntoon..
Eli jos tuo ei toimi niinkuin kuuluu niin viikonloppuna lähtee johtosarja irti taas ja tarkistaa ettei se sittenkin olis niistä johdoista kiinni.. Viimeksi kun tuo oli käynnissä ja pienen lenkin sillä heitin ni ihan täyttä varmuutta ei toiminnasta saanut, kun piti lähteä kohti ympyrä kaupunkia. Ja nyt on taas pari viikkoa tullut motivaatiota keräiltyä täällä suomen suurimmassa illuusio opistossa..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 27.08.2011, 14:18:59
Empäs paljoa vaihtelekkaan johtosarjaa  :(
Otin eilen vanhat johdot pois ja rupesin vertailemaan vm -87 johtoihin ni noihan on ihan erilaiset... Vanhemmissa johdoissa kulkee sellaisiakin johtoja joita tuossa mun kulkineessa ei edes ole  :idiot2:
Ja avaimetkin unohtui haminaan ni ei paljoo edes sitte kokeilla et pelaako vaik jotain ropeltaiski...
Pistää vastaan aika hyvin    :-\
Noh pitää mittailla nuo omat johdot et kulkeeko niistä virta läpi...
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 01.09.2011, 02:15:22
Laitoin tänään tai siis eilen vanhan johtosarjan takaisin ja siirsin akun takaisin keulille sekä vedin suuttimien maadoituksen akun miinukselta.
Ainakin tuossa paikallaan kun käytteli ni tuntu toimivan normaalisti eikä haissut bensa. Paitsi kun laitto lastutetun boxin kiinni  ;D
Vaihdoin myös 4 sylinterin suuttimen liittimen ja osan johtoja kun toinen johdoista on ollut hieman heikko pysymään liittimessä sille tarkoitetulla paikalla.
Oli myös irronnut viime lomien taisteluissa ecun kannakkeeseen tulevien maadoitus johtojen liitin systeemi ni kiinnitin senkin takaisin runkoon.
Saas nähdä mitä seuraava päivä tuo tullessaan...
Otsikko: Vs: 740 TIC -89
Kirjoitti: räkänokka - 01.09.2011, 17:18:43
Kokeilin tuota tänään ja kävin heittämässä pari pientä lenkkiä ja toimi aivan normaalisti eli ilmeisesti ei ole kunnolla maadoittanut takakontin kautta..
Ihan turhaan tullut painittua johtosarjan ja antureiden ym imm:n kanssa  :2funny:
Noh.. Taas yhtä kokemusta viisaampi..
Otsikko: Vs: 740 TIC -89 (Omistaja vaihtunut)
Kirjoitti: räkänokka - 03.09.2011, 22:36:46
Tuli siis myytyä tämä ja pienten vastoin käymisten kuten ruiskun kettuilun jälkeen lähtivät pois volvo ja ostaja..
Kävin melkeempä heti perään hakemassa "pervon" tästä lisää myöhemmin..