Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Karhjo - 17.07.2011, 01:30:45

Otsikko: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 17.07.2011, 01:30:45
Heippa  hyvä volvoväki!

Olen hyvin vihernokkainen veteraaniautoihin hurahtanut kaveri. Ja minulla sattui mahtava sauma pelastaa vanhan, muutaman vuoden seisoneen  Peeveen kotiin ja nyt olen hieman vielä uuden auton hurmoksessa etten ole ihan selvänä mistä minun pitäisi aloittaa.

(https://lh4.googleusercontent.com/-Gd_g2C3dy_g/Tig_z0QgT3I/AAAAAAAAAzE/EV-W91Fs5PQ/s720/DSC02824.JPG)

Auto on teknillisesti hyvässä kunnossa ikäänsä nähden. Tiivisteiden vaihdolla varmaan pääsee pitkälle.  Moottori käy hyvin, mutta muutaman käyttöpäivän jälkeen tyhjäkäynillä ilmeisesti rele(?) alkoi nakuttaa. Tämä vissiin johtuu siitä ettei akku lataa?  Tämän lisäksi ilmeisesti valojen switsi/katkaisin tai mikälie (se joka tulee sieltä sisältä siihen pikku laatikkoon kuskinpuolella sulakerasian ylävasemmalla) on hapettunut kun lamput eivät pala. kynällä katsoessa virta kulkee siihen valojen katkaisimeen asti ja tämän ohittamalla vaikkapa johdon pätkällä saa ainakin parkit palamaan ::) . Onkohan se avattavissa vai pitääkö ostaa uusi? Tuossa on itse isän kanssa huomatut asiat mutta olisi hyvä kuulla oikein enempi näiden kanssa harrastaneiden mielipiteitä mitkä asiat pitäisi ottaa tarkempaan syynäykseen, jotta tietää mitä osia pitää alkuun tilata, jotta auton joskus saa katsastuksesta läpi. Siis normaalista katsastuksesta. Rungoltaan auto on perushyvässä kunnossa, pohja on terve mutta lokareissa on paikkailtavaa. Auto on tuotu Ruotsista, mutta on rekisteröity Suomessa 2005 ja poistettu rekisteristä 2006 jonka jälkeen ilmeisesti on vain pihalla käytettynä ollut.

Huomasin vastaavaa vuosimallia olleiden autojen kuvia katsellesani ettei yhdestäkään löytynyt vastaavaa "lintua" konepellin päältä. tässä mallissa näyttäisi olevan vai onkohan se otettu jostain muusta? Auton kuskin puoleisella kyljellä on myös spottivalo joka on ilmeisesti lisävaruste? ja sivupeilejä löytyy yksi kappale kuskin puoleiselta lokarilta. ikkunoolta löytyy ruotsin pv-clubin tarrat ja ilmeisesti ollut jonkun ruotsalaisen hennossa syleilyssä. Sitten oli vielä se radio.. Autohon on asennettu radio ja se vaikuttaa saman henkiseltä. Eli vanhalta, mutta vaikea uskoa, että jo silloin olisi ollut? vai onko tämä jokin deluxe malli :idiot2: Tuskin sillä huomasin miten tökerösti kauitin roikkui nippusiteellä piilossa apukuskin jalkatilassa ;D

Tarkoituksena olisi pitää auto alkuperäisen tyylisenä normaaliin katsastukseen. Museo-autoksikaan en sitä halua laittaa. Liikaa hommaa ja liian vähän rahaa. Alkuun tavoitteena katsastuskuntoon saattaminen ja myöhemmin kosmeettisten vikojen laitto. Eipä tässä muuta. Kiitos että jaksoitta lukea. Otan mielelläni vastaan neuvoja ja vinkkejä.

Ps. Miten hanskalokeron napin saa asennettua paikoilleen? Löysin koko osapaketin minicrip pussista sieltä hanskalokerosta. siinä oli se nappi, jousi ja se sisäpuolelle tuleva salpakehikkoineen ja ruuvineen. Olen pyöritellyt ja käännellyt sitä käsissä mutten käsitä miten sen sinne asentaisi. Ei ole ilmeisesti edellinenkään omistaja osannut kun sen sieltä pussista vielä löysin.


Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 17.07.2011, 21:17:27
Öljyä se vuotaa muutaman ruokalusikan aina sammutuksen tai paikalleen jättämisen yhteydessä, mutta piti vähän päästä kuulemaan lämpimän koneen ääntä niin vaihdoon öljyt. Kun tiedossa ei ollut alkuperäisiä öljyjä niin laitoin traktorin moottoriöljyä tilalle. Sitä ainakin paikalliset vanhaat miehet kehuu käyttäneensä aikanaan omissa autoissaan.

muutamankymmentä kilomeetriä kylätietä ajellessa ja takasin kotia tullessa kone hyrräsi oikeen mukavasti. jokin laakeri vaan kuuluu hieman taustalta mutten tiedä mikä, mutta moottorista se ainakaan ole.. 

Tästä se varmaan pikkuhiljaa se minunkin tekniikkaan perehtyminen. Kantapäänkautta jos ei muuten.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 21.07.2011, 18:54:23
Jos kuvat herättäisivät edes hieman mielenkiinnostusta:

https://picasaweb.google.com/Joni.Karhu/VolvoPV444E?authuser=0&feat=directlink
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Kulmamies - 21.07.2011, 21:07:03
Jos kuvat herättäisivät edes hieman mielenkiinnostusta:

https://picasaweb.google.com/Joni.Karhu/VolvoPV444E?authuser=0&feat=directlink

Varmasti :) Kuvia voi linkittää myös suoraan topkiin, niin tulee vähän eloa päiväkirjaan.

Ohjeita (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0)
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Acke - 21.07.2011, 21:22:06
Onkohan vanha poliisiauto? Tuli tosta lisävalosta mieleen, ja värikin sopis... Toisaalta ei taida olla muita siihen viittaavia merkkejä.
Komea PV joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Jani O. - 21.07.2011, 21:30:00
Ryhdikkään oloinen yksilö, hanttarin eturenkaana näyttäs olevan Esso, mulla samanmoinen amazonin vararenkaana  ::) Ja kyllä ton ikäsessä voi hakuvalo olla muutenki ku poliisikäytössä...
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: StoLA - 21.07.2011, 21:36:18
Nyt on komee pv!  S* Tuli vanhat mafia leffat mieleen tosta spotti valosta  ;D
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 21.07.2011, 22:51:46
Onkohan vanha poliisiauto? Tuli tosta lisävalosta mieleen, ja värikin sopis... Toisaalta ei taida olla muita siihen viittaavia merkkejä.
Komea PV joka tapauksessa.

Ilmeisesti ollut ihan lisävaruste tuohon aikaan. Ainakin moni fiisaampi on minulle niin toitottanut. Tosin ei toimintakunnossa. Säätökahvasta(sisäpuolella) roikkuu yksi piuha ja se kahva on ikävästi ratin kääntämisen tiellä. Onnistuinkin pihalla autoa pyöritellessäni rystysilläni särkemään sitä lisää (teippiviritys) (https://lh4.googleusercontent.com/-B3FyDDAydbI/TihCWCwv2EI/AAAAAAAAAz8/NklWK09frxM/s720/DSC02836.JPG)

Hienosti on säilynyt onneksi ja onneksi tää näyttää noissa kuvissa paremmalta kuin luonnossa  :D

Ryhdikkään oloinen yksilö, hanttarin eturenkaana näyttäs olevan Esso, mulla samanmoinen amazonin vararenkaana  ::) Ja kyllä ton ikäsessä voi hakuvalo olla muutenki ku poliisikäytössä...

Tosiaan. Nuosta renkaista minulla ei ole mitään hajua mistä ovat ja kenen ovat alunperin. Mulla olis viel toiset neljä vannetta ja niissä on jotain valkokylkisiä renkaita joista kahdessa on isommat renkaat. Edellinen omistaja on nuota haalinu talteen ja sain ne sit kaupanpäälle. Voisko ne olla Duetin?
Voisin niistä näpsäästä kuvia tänne jotta voidaan selvittää niiden alkuperä. Kuhan jouran.

Nyt on komee pv!  S* Tuli vanhat mafia leffat mieleen tosta spotti valosta  ;D

Nyt on hyvä paukutella henkseleitä  8).

Ja sitten vielä kun muistan. Onko teillä kokemusta ratin korjaamisesta? Pakko laittaa tuo rattikuntoon ennenku alkaa murenemaan tuo muovi(?) pinnoite lopullisesti tuosta, kun pitää käännellä vähän eri momentilla kun nykyautoos. jossain V8-lehdessä kuulemma joskus ollut ratinkorjauksesta artikkeli.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: mikkis83 - 22.07.2011, 09:52:43
Upean näköinen vanhus! :pomo:

Ja mitä tuohon pääskyyn tuossa kyljessä tulee, on se ihan PV:n oma juttu. Muistaakseni myös -54-mallissa tuollainen?
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Jani O. - 22.07.2011, 16:05:53
On ollut mm. veekasissa juttua ratin korjaamisesta. Pääpiirteittän menee niin että esim rautasahan terällä halkeemat läpi jotta roskat ja irtotavara lähtee ja sitten jotain kestävää kittiä täyteen, hionta ja maali päälle.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 25.07.2011, 21:00:41
Noniin. Tänään meinasin aloittaa sen ratin laittamisen. Ostin ebox 2-komponentti liimaa ja vesihiomapaperia 350-1000 karkeuteen. Sitten aloin pähkimään, että miten sen ratin saisi irti? Kait se torvi siitä jotenki pitäisi saada irti, mutta kauheesti en uskaltanu väännellä tai käännellä. Minkähänlainen niksi tuossa on?
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Mursu - 25.07.2011, 21:09:56
pirun nätti pv  S*
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 14.09.2012, 23:15:47
Huoh. Laitto kuume on kova, mutta ei auta ku inttissä vielä kärvistellää ens tammikuulle asti. Hyvin on sotku syöny vuoden aikana säästöt :( . Ei auta ku hommia paiskia alkuvuodesta viel enne ku tippuu.

Kiinnostusta ylläpitääkseni, tulostin ja kansioin kaikki maholliset PV-manuaalit yhteen mitä googlella löysin. Ja "taiteellinen" puoli töhersi kantee jotai musteläiskiä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-6UsRVxAiPzQ/UFOMMY17ZTI/AAAAAAAAA2Y/mYtTeYuhPTk/s771/14.9.2012+-+1)

Harmikseni en löytänyt mistää B4B moottorista mitää dokumenttejä. B16:t ja suuremmat löytyy kyllä joka sivuilta. Onko tietoo saako ilmasena mistää? en oo löytäny.

Myös erehdyin tilaamaan volvopienoismalleja, nyt mulla on sitte volvopyhäkkö olkkaris telkkarin päällä. Saa nähä kauanko se siinä saa olla ja kauniimmalta puoliskolta kysytään  :idiot2:
(https://lh5.googleusercontent.com/-I6KHvi_ud6I/UFOLFDOFPfI/AAAAAAAAA18/OGHgHkjhvec/s903/14.9.2012+-+1)

Levottomia unia tullu aina välillä, kun on auto säilössä isän hallissa yli 300 km päässä tästä nykyysestä asunnosta. No eipähä mee pilalle ku lämpimäs saa olla. Viimeksi sen päälle oli alkanu kyl uhkaavasti kertyä pölyä ja muitte autojen varaosalaatikoita. kun kävin koettamassa. Aikaahan nuo vie tunnetusti. Mutta kuume ei oo silti yhtää laantunu ::)

Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: InlineFour - 15.09.2012, 11:03:55
Ai täälä o tällänenki. Toi hakuvalo on makee  :P
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: juriihi - 15.09.2012, 19:09:18

Tarkoituksena olisi pitää auto alkuperäisen tyylisenä normaaliin katsastukseen. Museo-autoksikaan en sitä halua laittaa. Liikaa hommaa ja liian vähän rahaa. Alkuun tavoitteena katsastuskuntoon saattaminen ja myöhemmin kosmeettisten vikojen laitto. Eipä tässä muuta. Kiitos että jaksoitta lukea. Otan mielelläni vastaan neuvoja ja vinkkejä.



Komia Volvo vanhus! Oikia on meininki auton tyylin ylläpitämiseen... Seurantaan ehdottomasti! :hello:
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Ilari - 16.09.2012, 09:19:06
Hieno puntti, mulla on vm 54 projekti. Mallia ikuisuusprojekti. :D
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Customer - 16.09.2012, 10:05:20
Hieno on kyllä. Vielä hienompaa että on täysin kasassa ja katsastuskelpoinen. Oma vm -65 on purettuna korigrillissä maitohorsmapuskassa, sekin mallia ikuisuusprojekti :o
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Kupru - 16.09.2012, 10:51:13
On kyllä hieno!
Jaksamisia siellä intissä.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 30.01.2014, 15:22:13
Nyt on päästy hommiin parin vuoden pölynkeräyksen jälkeen. Tänään nousi b4b moottori vaihdelaatikon kanssa ylös. kuvittelin, että olis moottori lähteny ittestää mut vissii suunniteltu tällä tavalla. Hyvää oppia tuli irrottelusta. mm se että vaihekeppi on hyvä ottaa pois ennen irroitusta  :uglystupid2:

Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Mursu - 30.01.2014, 20:29:55
jaha että sellanen parinvuoden tuumaustauko :D
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 30.01.2014, 23:35:35
Kyllä  ;), Tämän näköinen tää ny ois.(https://lh4.googleusercontent.com/-XY0tniFuoJk/Uup3ZsSKMNI/AAAAAAAABxY/5CYCkcuRXM0/w1112-h834-no/20140130_172037.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-v9AqL-f93Jk/Uup3nDCxyKI/AAAAAAAABxY/diipOUKG_Mw/w1112-h834-no/20140130_172018.jpg)

On muuten pieni ja vaatimaton vaihdelaatikko  :2funny:

(https://lh5.googleusercontent.com/-ekaoA5ZiDYE/Uuq_tGacEQI/AAAAAAAABxA/b9jzI1LC4Ms/w626-h834-no/30.1.2014+-+1)

purkaminen jatkuu..

(https://lh4.googleusercontent.com/-3kJgF4GUc9o/Uuq_tFk5oyI/AAAAAAAABxQ/vg0UFTQjrlk/w626-h834-no/30.1.2014+-+2)
Tätä en ymmärrä et miksi on pitänyt moottorin+vauhtipyörän kotelon+vaihteiston yhteen kiinnitys tehä näin vaikeeksi. Se kotelo nimittäin on 4pultilla vauhtipyörän alla kiinni, eikä sitä saa irti ennen vauhtipyörää siksi siis vaihteistokin tuli mukanan  :idiot2: Aluksi luulin, että saa ja ihmettelinki miksi siinä oli vain kaksi pulttia kotelon ulkopuolisia kiinnityksiä.
..Vai onko tää joku vanhusten juttu, muistelin vain että muis loodis oli nopeempi irroitus tapa.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 01.02.2014, 23:35:44
Tänään sai osaset pientä esipesua.
(https://lh3.googleusercontent.com/-Zt-OuW1Dm7E/Uu1fEzYx_cI/AAAAAAAAByY/PaBBU9l9DEY/w1112-h834-no/1.2.2014+-+2)
(https://lh5.googleusercontent.com/-Cz17Wo5F7E0/Uu1fE2x1c0I/AAAAAAAAByo/dh8rOd73q0g/w1112-h834-no/1.2.2014+-+3)
(https://lh5.googleusercontent.com/-tPdAuGvuxHE/Uu1fEzBX-TI/AAAAAAAABy4/QtOVKxmjaTc/w1112-h834-no/1.2.2014+-+4)
(https://lh5.googleusercontent.com/-P55poW2Eq88/Uu1fE9GzBGI/AAAAAAAABzY/-DgR2Ze4Os4/w1112-h834-no/1.2.2014+-+6)
(https://lh4.googleusercontent.com/-e8fwVrEKigA/Uu1fE1Gid9I/AAAAAAAABzo/PcvKplNV1Dc/w1112-h834-no/1.2.2014+-+7)
(https://lh4.googleusercontent.com/-5C-NlLJKdlY/Uu1fE9X4YyI/AAAAAAAABz4/y8jOiPThltU/w1112-h834-no/1.2.2014+-+8)

Ei ollu pahasti karstaa venttiileissäkään. Pari pakoventtiiliä pitää uusia ja imuventtiilien ohjurit
(https://lh5.googleusercontent.com/-q6swUo7Gny0/Uu1fExZ589I/AAAAAAAABzI/0ME80_NkMV0/w1112-h834-no/1.2.2014+-+5)

Kokeilin teräsharja laikalla ja pitääs vähä kiillotella. ehkä joku kuuman kestävä lakka päälle.
(https://lh5.googleusercontent.com/-gEVG2X2iWWg/Uu1fE4WJitI/AAAAAAAAB0I/DbL3KzmX1uk/w1112-h834-no/1.2.2014+-+9)

Mites muuten onko tuo volvon rekka-moottorien vihreä sama tai likelläkää tätä b4b sävyä? huomenna vipa päivä ennen kuin pitää ottaa taas taukoa ja alkaa opiskella  >:(
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 02.03.2014, 23:11:37
Ei ollu vielä tullut osaset VP:ltä joten aloin purkamaan etupeltejä, Ihan helppo homma jos ei olis ollut näin pahoon lahot :2funny:
(https://lh4.googleusercontent.com/-6KO4X1s2Dro/UxOUD0IpyyI/AAAAAAAAB2U/dfsBPS-0tG4/w626-h834-no/Vol+-+1)
-kuskinpuolen lokarin sisäpuolellekki se aurinko kivasti saumoista paistaa, pienen vasaroinnin jälkeen.

(https://lh5.googleusercontent.com/-tWwjnp8PEk4/UxOUD5gU0QI/AAAAAAAAB2g/weK-m8Nuj64/w626-h834-no/Vol+-+2)
- Mukavaa kun näkee työnjäljen. Pitäis jaksaa nuo johot sun muut ottaa vielä pois mut haluais mieluusti tehä jotain kivempaa :nohnoh

(https://lh5.googleusercontent.com/-aY-A7T6icKM/UxOUD5RMrcI/AAAAAAAAB24/L4EwHjUjkbw/w626-h834-no/Vol+-+4)(https://lh5.googleusercontent.com/-mhGjnygoFDw/UxOUD80WAvI/AAAAAAAAB3E/pAa_GZ8YN44/w626-h834-no/Vol+-+5)
-Pahasti lahoa nämäkin. Tuota verkko+kitti-patenttia on tän auton lokarit täynnä, hyvin on kyl pysyny kiinni :P ja onneksi on varalla ehjät alkuperäiset paitsi toinen taakse.

(https://lh3.googleusercontent.com/-7ld8L9HC418/UxOUD49oD3I/AAAAAAAAB3Y/5-uE0V2gviE/w626-h834-no/Vol+-+6)
-Lampun koteloki sanoi sopimuksen irti ja lähti mäkeen lokarien mukaan.

(https://lh5.googleusercontent.com/-avRKJzAYs6w/UxOUDz4jHLI/AAAAAAAAB3w/0DnF3g0xFl8/w1112-h834-no/Vol+-+8)
-Tätä mä hieman ihmettelin, kun on vedetty niin rumasti tää etuhiekkapelti(?) kiinni. näyttäis olevan limissä saumat ja hitsi täs päällä. kahdenvaiheella otanko irti, isä kyl kehotti jättämään kun ei se ollu alapuolelta mätä muuta kun lokarien liitoskohdasta:
(https://lh6.googleusercontent.com/-uk8jPdZ3314/UxOUDw_awwI/AAAAAAAAB38/fsLMUoyf5Ls/w1112-h834-no/Vol+-+9)

Täs vaihees ajattelin harjotella pellitystä ja tän näköine kappale tuli väännettyä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-15ZAfikKTAg/UxOUD2zTA3I/AAAAAAAAB4I/dRlUsAyal9A/w1112-h834-no/Vol+-+10)

Tällästä tänään. huomenna koitan tehä nuo etuhiekkapellin kulmat kuntoon ja raaputella vanhoja massoja irti. massaus oli kyllä hyvin säilyttänyt sisemmät lokapellit ja ne pystyy hyödyntämään.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 05.03.2014, 22:14:39
Tänään sain etuakselin irti ja lahoa löytyy lisää. rungon ja akselin väliin oli kertynyt komiasti n. 4mm hapanta rautaa joka lähti melkee tujulla katseella irti. Pitäiskö siitä tulkita et sen verta pitääs uutta laittaa tilalle ;D.
(https://lh3.googleusercontent.com/-dl8t1f0sPhc/UxdyELIzxAI/AAAAAAAAB6s/QePuQwUpquM/w626-h834-no/Volvo+PV+444E+-+9)(https://lh5.googleusercontent.com/-vSgluefgvD8/UxdyECwU6PI/AAAAAAAAB64/0_tvoTCblaU/w1112-h834-no/Volvo+PV+444E+-+10)

yllättäen ylätukivarsien kohalta oli runko lahonnut kunnolla. Tähän varmaan voi laittaa paksumpaa peltiä, paljo maalia ja massaa. Jos kestäis vaikka toisen ikuisuuden :buck2:.
(https://lh4.googleusercontent.com/NVbQI1GBkP8gzl8pOJwxvpmsma9KxWBGPzMT2ppAxBM=w1112-h834-no)(https://lh4.googleusercontent.com/-HSuwSmygbOs/UxdyEI8X8rI/AAAAAAAAB7g/1r8NNmeN97c/w1112-h834-no/Volvo+PV+444E+-+13)

Tulihan tuo etualapeltiki hitsattua jo eileen. Saa nähä joutuuko laittaa lasikuitukittiä ja paljonko, että sais siedettävän näköiseks. tuohon sivuun hitsasin viel vahvisteen alle ja tuli kyl jäykkä! mitään kulmaa ei kyl tullu katottua niin saa nähdä rupeeko kaduttaa kasaukses.
(https://lh4.googleusercontent.com/-YZr-nRbEi5Y/UxdyEHj8E2I/AAAAAAAAB5Q/-hlFy8YRUtE/w626-h834-no/Volvo+PV+444E+-+2)

Huomisen tavoitteena olis saada etuakseli purettua loppuun ja ehkä noiden happamien kohtien paikkailu, v-käyrän ja taidon mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Customer - 05.03.2014, 23:09:27
Oikeen siistiä peltihitsausta nuin se pitääkin tehdä :) Elä pistä mitään lasikuitukittiä. Tinaus saumoihin, miksei koko ala jos raaskii tinaa laittaa. Niinhän ne
on ennenkin tehty. Tai sitten saumojen tinauksen jälkeen metallipakkeli muuhun alaan.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Shikaka - 06.03.2014, 21:17:09
Hieno projekti, lopussa kuitenkin kiitos seisoo  :pomo: Seurataan..
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 07.03.2014, 22:11:05
Kiitos vain! koritinaa pitää käydä hakemassa. Onkohan motonetti siihen paras vaihtoehto?

Eilen sain purettua akselin ja koitin puhdistaa parhaani mukaan, mutta hullukaa sitä kaikkea rasvaa irti saa. Sitten kokeilin meidän vanhaa hiekkapuhallinta ja silläkää ei oikee rasvaa ja massaa irti saanut.   Taitaa jäädä myöhemmäksi osien lopullinen puhdistaminen.

Tänään tuskailin kokopäivän toisen runkopalkin kanssa joka oli pahasti mätä siitä etuakselin kiinnityskohdalta, vähän jokapuolelta. Ajattelin jos sen kunnolla korjaas ja laittaas niinkuin alunperinki vähä vaan paksumpaa peltiä. (https://lh6.googleusercontent.com/-rWKZTere8sY/Uxohf3TR7DI/AAAAAAAAB8Q/XmWNK3DYLco/w1112-h834-no/7.3.2014+-+1)

Nyt on sitte se toinenki runkopalkki laitettava yhtä hyvin :idiot2:


Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Mursu - 08.03.2014, 02:32:47
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602621/Korrek-Tehopesu-1l kokeiles tommosella lähtee kyllä kaikki paskat pinnoilta :) itellä oli auton oven sisäpinnalla jotain ruskiaa ja tahmeeta ainetta joka ei lähteny sitte millää, hinkkasin sitä hiomapaperilla,lastalla ja kaikilla pesuaineilla mitä löysin mutta tolla sitte lähti vaan pyyhkäsemällä :D
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 15.04.2014, 21:04:44
Jotain maalailun yrittämistä menossa tällä hetkellä. Konekki tuli koneistamolta ja kansi lähti vuorostaan sinne ku saatii venttiilit sun muut ruottista. Tässä näitä kuvia:

(https://lh6.googleusercontent.com/-riJk_hai4xc/U01xiZJL74I/AAAAAAAACFQ/J2YEUlfxS1U/w560-h747-no/15.4.2014+-+3)

(https://lh6.googleusercontent.com/-hwlfbg2D6_s/U01xiUJtanI/AAAAAAAACFQ/OgwDhkxkcWg/w560-h747-no/15.4.2014+-+1)

(https://lh4.googleusercontent.com/-HokIT9UkoR8/U01xiYwYFbI/AAAAAAAACFQ/LJ-O-U3Js8k/w996-h747-no/15.4.2014+-+2)

Puhtaassa ympäristössä jooh  ::) Silmät nii ristissä ja aamuvuoro töissä niin ei jaksa kirjoitella tarkempia kuhan pidetään topikki hengissääzzzzzzzzzzzzZZzzz
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Tomba - 17.04.2014, 13:25:13
Ihan kiva projekti  :pomo:  Se pääskynen konepellillä on ainakin vielä 55-mallisessa H:ssa, sellaisella ajelen kesällä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 22.04.2014, 13:20:34
Kiitos!  Jep ilmeisesti se on ollu joku lisävaruste, ei ollut pääskystä toisessa tämän mallin volvossa.

Nyt kansiki tuli ja eileen puhdistin ja maalasin sen. Hieman mietityttää, että pysyykö maali lämmön takia, mutta ainakin kokeelaan! Pohjamaali on jotain metallille (rännit yms tarkoitettu) ja pintaan VP-partsin "b4b"mysteeri-vihreetä.
Tänään kerkesin laittaa venttiilit jousineen paikoilleen ja putsailin männistä karstoja. Kohta pääsee koneen kasaus puuhiin!  S*

(https://lh3.googleusercontent.com/-i80B2iqewaU/U1Y_coBbO9I/AAAAAAAACGU/oFtn1vE7Y54/w996-h747-no/20140421_174311.jpg)
Kaksi venttiileistä vain vaihdettiin, kun niissä oli vielä pintaa. Ohjurit tietty uusia ja sit pintaa vähä kiilotettiin. Täähän on oikee irvikuva "how to do it" verrattuna muiden koneiden laittoihin, mut ei tästä mitää kisapeliä tehdäkkään, vaan ihan kesäauto parhaimille ja kiireettömille päiville, johon tällä kyllä päästään.

(https://lh4.googleusercontent.com/-98TAtxEUofM/U1Y_lrpIU8I/AAAAAAAACGU/a7eq4U_R3Lg/w996-h747-no/20140421_194246.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: wh - 09.02.2015, 17:07:22
Miltä rojekti näyttää nykyään?
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 09.02.2015, 18:05:05
Täytyy myöntää, että nyt ollaan oltu hiljaasena. Moottori oli hiomolla aika kauan (valohoiros) ja sen takia hiljenin loppu kesästä. Auto on isän tallis ja ite ollu koko syksyn ja talven Oulussa. Keväämmällä jatkuu! :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 22.05.2015, 16:20:12
Huh, kylläpäs kesti kauan alkaa kasaamaan moottoria. 

Kävi sitten niin, että vasta nyt pääsin kasaamaan moottoria ja kehtaan väittää  että se on valmis parin viikon sisään.
Kuten tiiätte niin ei tää jatkuva homman venyttäminen ainakaan helpottanut kasausta. Piti moottori-manuaalia ja räjäytyskuvia vahtia kokoajan, että hoksas mitäs tuli mihinkin, koska eihän noita ny millään muista vuoden taakse.

(https://lh3.googleusercontent.com/-97FyCDaD5vA/VV6o7yYQg4I/AAAAAAAACoA/8GXNWvVMtpI/w1118-h839-no/20150521_201708.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-kq66-WbWEV8/VV6o7-Mc-DI/AAAAAAAACoA/mMtS4-IMOP4/w1118-h839-no/20150521_201700.jpg)

Öljyn siirtoletkut pitää kyllä uusia, mutta oli pakko kokeilla laittaa kiinni, Eivät kyl pitäneet ollenkaan, kun puhalsi paineilmaa läpi. Kaikenmaailman osaa tuli taas tilattua Ruotsista ja Saksasta, mutta letkuhommat taidan hoitaa suomen sisältä. Luulis letkuliikkeiltä onnistuvan.

Tuo bensapumppu kyllä yllätti, kun pesin sitä. Enpä tiennyt, että bensa sitä voi syövyttää mutta näin täytyy uskoa, kun kattoi tuota lasin sisäpuolta että oli pikkaasen syöpynyt. Ei onneksi liikaa. Ehkä siihen on laitettu nykyajan 95:sta?

Tällästä pitkästä aikaa. Pahoitteluni pitkälle odotukselle seuraajat.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Demi - 22.05.2015, 17:17:06
Ohhoh komian näköistä työtä ei kun samaa rataa vaan
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 31.05.2015, 22:24:57
Huh. Tajusin, että olen luvannut tämän kulkevan pyörillään elokuussa :idiot2:  Joutuu vähän asettamaan tekemisiä uuteen tärkeysjärjestykseen, mikäli postiivisemmissakaan mielissäni aion sitä lupausta pitää.

Eli uusin välietappi olis saada kriittiset kohdat kuntoon ja tekniikka pelittämään ja konttorille. Saa ny nähä. Joten jäitä hattuun.

Huomasin, että edelleen on osaa ruosteessa ja likaasena, että pakko on vielä pintakäsitellä. Eli putsailin laturin ja starttimoottorin noesta ja piestä, harjasin messinkinharjalla porakoneella, pesin tinnerillä kevyesti ja vedin ruosteenesto pohjat ja jotkut mustat paukkupullot päälle. Sitten kaasu-vivuston harjasin kanssa ja vedin siihen törkeesti maalit pensselillä, kun alko ruiskun kanssa takkuaminen tympimään. Vielä bensaletkun rassailin kaasarille, joka oli muuten rautainen ja pirun kova. Pikkaasen joutui taittelemaan, että sopi. Ihmettelin vaa miten olikin vääntynyt vinoon kun sen takaisin vääntäminen oli niin lujassa. Sitten kaasarilta jakajaan meni ohuempi kupariputki ja se menikin melkeen helpommin, tietysti pienemmän putken vaativaa hellyyttä käyttäen jotui sitäkin vääntelemään.
 
Tietysti ennen putkien laittoa kaivoin kaasarin jemmasta ja purin sitä sen verran, että ylsin sitä harjaamaan joka rakoon. bensa tepsi siihen ihan nätysti. Huomasin, että tuo kohon säilliön (mikä lie oikea termi) kiinnityskansi on hieman vääntynyt runkoon nähden ja se kurkkuun bensaa syöttävä liitokseen jää rako mikäli kiristää sen kanteen kiinni. Tää oli jo alkujaanki paikattu ite tehdyllä välipahvilla. Hetki meni tajutessa, että mun pitää tehä ite semmonen, ku eihän sitä kaasarin paikkaussarjasta löytynyt. Onneksi oli ylimääräsiä tiivisteitä joista sai askarreltua sopivan väliin.  Nyt on niin tiivis kun vain osaan. Vääntyminen oli kyllä ylläri ja en tiedä olisko se haitannut kauheasti. Tietysti se olis siitä imeny likasta ilmaa ja ehkä jotain hiekkaaki saattanu saada.

Niin joo ja piti avata öljypohja uusiksi, kun öljytikku ei sopinut kulkemaan alumiinisesta ohjuriputkestaan läpi, Oikasin sen ja tälläkertaa testasin että tikku meni putkeen ja ulos nätisti. Sen jälkeen pohja takas. Tulipa taas harjoiteltua.


(https://lh5.googleusercontent.com/-S3EunInTm8s/VWtSWd00OHI/AAAAAAAACqI/mg9LL-Tt7P8/w425-h567-no/20150531_151638.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-PqPysk9suAI/VWtSW1gzTxI/AAAAAAAACqU/OL2v_g1fav0/w425-h567-no/20150531_151656.jpg)
Seuraavaksi hyökkäsin alustan osiin. Ovat kyllä melko ruosteessa, öljyssä ja alustamassassa.  Osa onneksi oli jo lionnu puolivuotta nafta ämpäris niin ei sitä kovaa likaa enää ollut kaikissa osissa. tukivarsia yritin raivokkaasti bensahuuruissa harjata. Punaista maalia näkyy eli toiveita ehjästä pellistä oli. Hetken päästä löysin punasella maalilla maalatun korroosiopaikan. Prkl, tämäkin vielä.  Vähän on paineita saada valmiiksi ja osat on mitä on. Onneksi lopulta vaikutti siltä, että nää on pienellä korjauksella kelporautaa vielä.

(https://lh3.googleusercontent.com/-58LdTm-fCto/VWtSVseyKwI/AAAAAAAACqQ/42nueMOUoD0/w425-h567-no/20150531_151549.jpg)

Ruotsista ja Saksasta on tullut lähetys tiedot ja niiden pitäis olla käytettävissä keskiviikkona viimeistään. Yhteensä 19kg osaa tulossa  ::)

Vielä ennen kuin piti lähteä anoppia pelkäämään, niin löytyi jemmasta sitruunahappo säkki. Ikinä en oo kokeillu sillä osien putsausta ja nytkin vähän hätäpäissäni heitin n. 3-5 dl sitruunahappoa semmoseen n 35-40l vetoiseen entiseen suolisankoon. Perään kaikki alustan osat mitä mahtui. Huomenna kattoa onko liuos edes tummentunut vai pitääkö sitä jauhetta lisätä vielä. Kokeilen myös harjata siinä samalla niitä osia, kun luin jostain, että pahasti paskaaset osat ei muuten oikee puhdistu.
Pahoittelen kirjoitustyyliä, silmät ristissä kuten on tavaksi tullut  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: VALON NÄYTTÄJÄ - 01.06.2015, 01:21:21
Happo piitää sitte olla lämmintä jotta toimis jotenkikutenki. Sähköä ku vielä lasetat akkulaturilla sekaan niin voila 8) sen verran vielä että happo sekotetaan 65 asteiseen veteen. Ei mee 3 päivää että sekottuu veteen.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 02.06.2015, 21:38:57
No tämäkin asia opittiin siis kantapään kautta  :D
Eli kylmävesi kraanasta vati täyteen ja jauhetta meni se mitä paakusta irtosi. Noh kyllähän se nyt on jo liuennut. Kannoinkin eileen töistä päästyäni vadin pannuhuoneeseen lämpiämään ja ihan nätisti pientä kuplaa näytti nousevan tänään kun kävin katsastamasta sitä. Ei ollut irronnut vielä ruosteet, mutta rasvat oli vähän niinkuin huvenneet. Ehkä ens viikolla vois jo lupailla?
Laitoin myös yhen rasian alusta pultteja yms. purkkiin ja viisaampana sekootin kuumaan veteen. Eihän se kauaa mennyt ku sekin oli jo keltasta ja mutterit ja pultit alkoi kuplia hitaasti, mutta varmasti.

Tuo sähköhomma kyllä kuulostaa kiinnostavalta. Jotain luin, että pitää olla akkulaturi ja napoihin rosteria toiseen ja kappale toiseen. Niin ja vissiin ei kauheen kaukana sais olla toisistaan, joku 15cm max? Harmi vaan, kun on niin syvä ämpäri ettei osia oikee ulotu pohjalta kaivelemaan. Ellei kaada happoa johonkin muualle siksi aikaa.

Jotta ei tuo aika mee vaan happovatien tuijotteluun niin aloin paikkaamaan etupään sivupeltejä sieltä loksujen alta. Jos kattoo kuvia edellisiltä sivulta niin tietää missä kunnossa ne on.
No joutuuhan siinä leikkaamaan käytännös koko ulkopuolen pellin alas asti ja sitten miettiin mites tästä selvitään. Ei oo tuota ohuemman pellin hitsausta tullut harrastettua liikaa ainakaan. no se sisäpuolen alareuna oli ihan puhki ja siihen harjoittelin, mutta tuli niin rumaa jälkeä etten kuvaakaan kehdannut ottaa, mutta jotta jotain todistusta on tehdystä työstä niin tässä sitä päälipuolta alkaa hahmottua:
(https://lh5.googleusercontent.com/-4l1qKTVhwmw/VW3152_8vmI/AAAAAAAACrE/26v-xowmkXc/w638-h851-no/20150602_203334.jpg)
ja alapäästä puuttuu muuten mutteri pellin takaa :2funny: Pitää vielä kikkailla sinne semmoinen.

Aika huokoosta saumaa tuli, kun ei osaa niin jollain pitäisi sulkea se. Joskus jostain luin, että pitääs laittaa esim sikaflexiä siihen hitsisaumaan ja oikeen painaa se siihen, mut pitikö se tehä ennen vai jälkeen pohjamaalauksen? toinen olis koritina, mutta mä epäilen että, mun kannattaa jättää sen harjoittelu toiseen kertaan tällä aikataululla, kun ehtii nuota koritöitä tehä paremmalla ajalla myöhemmin lisää.

Josta aasinsiltana vielä paljastan, että nykyinen lupaus saada auto käyttöön johtuu siitä, että lupasin tulevalle vaimolleni sen hääautoksi
(https://lh3.googleusercontent.com/-TfQLOjKw3Ek/VW315RNIqiI/AAAAAAAACq4/wq7k01ZYQbE/w1118-h839-no/20150602_203546.jpg)
Ja auto on yhtä vanha hankinta kuin kihlattu eli sen nelisen vuotta odotettu ajoon pääsyä  ::) vaikka koeajot on kyllä suoritettu hankintaa tehdessä.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Customer - 02.06.2015, 21:47:36
Kone on kyllä tosi siisti :)

Pistä vain koritinaa tuohon saumaan, etenkin kun on noin arka paikka kosteudelle. Lähtee pian kesimään tiivisteen välistä.
Tai no helpompi vaihtoehto on metallikitti mikä on kuin nykyajan koritinaa, mutta en siihenkään luottaisi niin paljon kuin
oikeaan tinaan.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 13.06.2015, 23:40:08
Paremmalla ajalla laittaisinkin, mutta nyt iskee deadline päälle  :'( . Olen hokenut itselleni, että pitää laittaa hiekkapuhallus ja kaikki kuntoon sitten myöhemmin. nyt haluttaa jo vähän ajella kun on tuota kattelut sen nelisen vuotta tallissa tyhjänpanttina.

Pesin niitä hitsisaumoja asetonilla ja vetelin siihen alumiinikittiä. Luulen, että se on edes parempi niin kuin ilman. oli muuten pirun kovaa tavaraa. meinasi usko loppua ennen kuin kitti.

Tukivarret yms alustan nippelit kaivelin happokylvystä ja ihan hienosti oli jo lähtenyt ruoste. Joihinki paikkoihin oli jäänyt semmoset kivettyneet ruostelaput jotka lähti kohtuu helposti vasaralla ja tuurnalla. Mutta en ehkä tän kokemuksen perusteella pelkällä hapolla lähtis näin kovassa ruosteessa olevia osia putsaamaan jatkossa. Kevyt ruoste lähtee hyvin, mutta tommoset 15% ruosteeksi muuttuneet rautapalikat alkaa olee liian kova pala. Pesin hapot pois kuumalla kraanavedellä ja messinkiharjalla. Kuivasin paineilmalla ja jätin tohon mattotelineelle kuivamaan ennen maalausta.

(https://lh3.googleusercontent.com/KhPHMhfRB9mysB2zzJivBb6OCpALTEluAqdFzavOlkA=w649-h487-no)

Tää pikku boksi oli kyl siinä ja siinä etten heittänyt menemään. Oli nimittäin puolet ruostunut irti. Mutta sisuunnuin niin, että hitsasin sen vielä kasaan niin hyvin kuin kykenin. Eli tää on se jalkavaihtajan suojarasia.

(https://lh3.googleusercontent.com/2D8RqYMfyWrZTOq-TMfT3mjKh41v4Lv1IXzXRi2DXWk=w876-h657-no)

Lisäksi revin vanhan etupalkin (se etuvarsien edessä oleva putki) irti kun olin saanut uuden postista. oli vähän kumma fiilis kun piti nitkutella kolmet päällekkäiset pellit irti ennen ku sain sen sopimaan. Tiedä sitten oliko sekin vaihettu jo aikaisemmin. Ainakin oli taittunut sen verran että piti alkuun takoa sitä leukaa auki että sai sopimaan. Nyt se istuu kun nenä päähän. Ei vaan joutanut ottaa tästä vielä kuvaa kun oli niin kiire tehä hommia  ;D

Olin tosiaan tilannut maalit sekä sitä alumiinikittiä jo aikaisemmin ja nyt sitten pääsee ekaa kertaa testaamaan näitä aineita. Eli automaalit.netistä tilasin ja oli kyl nopiaa palvelua, kaksi päivää ja maalit oli kotona. Laadusta en uskalla sanoa, mutta sopii budjettiin.
(https://lh3.googleusercontent.com/L5_w7iSONjSpjX8VwwC2sJ052OC65omeCCAP2KXCF00=w493-h657-no)

No epoksipohjamaali oli kyllä tosi hauskaa maalattavaa. Vaikka kuinka ruiski niin sitä ei saa valumaan. Se on ku tehty mulle. Harmi kun en saanut oikeen ruiskua säädettyä. Ohennetta kyllä oli, mutta alkaa olee tuo ruisku niin tukkoonen jo. Enpä siitäkään joutanut ottaa kuvaa kun vasta tunti sitten selvisin sisälle. Ihan ok etenemä yhdelle päivälle. tässähän loppuu hommat kesken :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Volvomies89 - 15.06.2015, 00:34:04
Tuo Mipa on ihan hyvää tavaraa ruiskuttaa ja jättää hyvän pinnan.
T. ammatikseen autoja maalaava.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 17.06.2015, 23:12:31
Hyvä juttu. En oo vielä ehtiny testaamaan, mutta kerron tuloksista sitten. Eipä tuo pohjamaali mihinkään riittänyt ja nyt käytiin hakemas kaupungista lisää vastaavaa tavaraa mutta tikkurilan merkkistä. Ehin kuiteski keulan vetäästä harmaaksi niiltä osin mitkä sain puhtaaksi. Simpukka oli häjy kun en koko ohjauksen akselia ottanut irti, mutta tällä mennään. Samalla ku haettiin maalia niin tuli myös uusittua kaikki öljyn ja bensan siirtoletkut. Kyllä kiiltää :o
(https://lh3.googleusercontent.com/K5xkINHv9M82RdEDbVS4MAoXest8Z3LqUbgb_v_5tjc=w1314-h986-no)
Olis vaan pitänyt leikellä nuo päät kotona irti. ottivat tietty siitäkin pikkulisää, mutta muistaa ensikerralla.

Huomenna aamusta rautakaupasta puhallushietaa ja siivota nuo lokasuojat ym. siivottavat osaset. Syy miksen oo käyttäny sitä noihin alustan osiin johtuu siitä, että ei meinaa saada tuota vehjettä kunnolla toimimaan. Aina tulee hietaa liikaa tai sitten tulee pelkkää ilmaa. lisäksi pari vuotopaikkaakin löytyy. Noh tällästä se on eikä saa valittaa kun isä antaa omiaan käyttää :-[
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 23.06.2015, 22:39:22
Hirveesti on tullu maalailtua. Juhannuksenaki tuli täydet työpäivät tallissa. Tänään vedin kylkiä puhtaaksi ja sain pohjamaalia pintaan. Samalla sain pari kuhmuakin tasoteltua. Vaikka kyllä niitä vielä jäikin
Tässä vielä varoituskuva miten ei maalata :2funny:
(https://lh3.googleusercontent.com/-6Ete4psVG_Q/VYmwiZ1kv-I/AAAAAAAACw0/dTvrN0XJwxA/s640/20150623_220315.jpg)

Tää känykällä kuvien linkkaaminen on hirveen vaikeeta. Jos ei näy niin korjaan myöhemmin.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 26.06.2015, 23:42:22
Olipa jännää kasata pv:n etuaksilaa. Olo mitä mainioin kun naarmutin tuoreet maalatut pinnat naarmuille säheltäessä osaa kiinni. Täältä tulee hatunnosto kaikille jotka onnistuu näissä ilman naarmuja.
Kun luulin jo, että pääsin huokaisemaan helpotuksesta niin kattelin vähä kauempaa että näyttääpä oudolta. No enköhän mä asentanut alatukivarret ja rummut varsineen väärinpäin. Näinkin voi näköjään käydä.

No tänään laitoin oikeinpäin kun v-käyrä oli laskenut tarpeeksi matalalle. Nyt on kii autossa ja auto taas neljällä pyörällä 3 vuoden tauon jälkeen. Jospa sitä pääsis moottoria laittamaan vkl:na ehkä ensviikosta pääsis kokeilee ensikäynnistystä S*
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 29.06.2015, 16:56:28
(https://lh3.googleusercontent.com/GBN4pvV0I8mZCuCsFQYopJt28sOjlLycCk5J6HZxGFM=w1038-h778-no)

  :pomo:

Nyt vaan kattellaan kaikki piuhat ja letkut kiinni sekä tarkistellaan sytytys yms. Kyllä tää tästä.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 12.07.2015, 23:25:05
Juman kekka, se elää!
https://youtu.be/oV-joTg-p2M

Elikkäs moottori käynnistettiin ensimmäistä kertaa tänä päivänä. Pistää kyl pakostakin hymyn korkialle. Kuitenkin ihan ensimmäinen moottori jonka voi sanoa kasanneen ihan itte.

Ei tietysti lähteny kauheen helposti. Akku on seissyt 4-vuotta tallin lattialla enkä oo ollut sitä latailemassa niin ei taida varata paljoakaan. Toinen epäilyksen aihe on laturi. Ei antanut juuri merkkiä viisareihin. Se kyllä parani kun koputeltiin kumivasaralla sitä ja jännitteensäätimen koppaa varovaisesti. Kun antoi kaasua niin niin alkoi varaamaan ihan lupaavasti mutta tyhjäkäynnille tasaannuttua alkoi taas tyhjentämään. Tähän hätään en tahtois alkaa vaihtaa 12-volttiseksi , kun olis haluja saada se toimimaan noillakin niin toivottavasti tuossa ei oo isosta ongelmasta kyse :( . Faari selitti jotain että jännitteensäätimestäki sitä lataustehoa voisi säätää, mutta en tiiä ku vasta eilee  löysin sähköoppaan enkä usko että sisäistän näitä juttuja tähän hätään kirjan välistä. Eikä faarin jutut välttämättä ole sitä luotettavinta tietoa.

Konetta käytettiin varmaan semmonen puoltoista tuntia yhteensä ku tarkasteltii saumoja yms. Volvo opas sanoo että 3tuntia ja 1000krs/min. Mutta käytetään se toinen puoltoistane vaikka huomenna :D. Ääni muuttui kyl paremmaksi kun videolla kun männänrenkaat haki paikkaansa ja moottori lämpeni jne. Olis tehny mieli jäädä pitemmäksiki aikaa kuuntelee tappikoneen kehräystä mutta ei se akku olis varmaan pitempää jaksanu. Mitään suurempaa vuotoa ei ollut muutakuin kytkinkopan pohjasta laskee tippa ehkä kerran tuntiin. Kone on vähän keula pystys nii voinee edesauttaa huopatiivisteen tihkumista. Tai ainakin toivon niin.

Tällästä tälläkertaa. Ei mitään kehumisen arvoista suorittamista mutta itellä lataus ongelmasta huolimatta ihan hyvä fiilis. Ehkä tää tästä.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 12.07.2015, 23:47:28
Postailen nyt poikkeuksellisesti heti uuestaan perään kun unohtui mainita tuo öljynpaine. Tyhjäkäynnillä kun saatii edes jonkinasteinen perussäätö kuntoon niin 1kg kylmänä ja lämpimänä 0,5. Kun nosti kierroksia mutu tuntumalla noin 2500 kiekan paikkeille niin päästiin 2 kiloo, lämpimänä varmaa tonnin tai puoli lisää. Tulos on tietysti vähän ailahteleva kun ei oo kiekkamittaria ja öljynpaine katottiin kojetaulun 60-vuotiaalta ;D mutta suuntaa antava. En tiedä paljon pitäis olla mutta vaikutti kiertävän. Lämmöt pysyi tiukasti  mittarin keskialueella ja tyhjäkäynnillä putos hieman allekkin.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Joukor - 13.07.2015, 09:48:03
Tasavirtalaturi ei vaan jaksa tyhjäkäynnillä ladata, mulla oli vm 65 kupla, 6 v järjestelmä, ja siinä oli ihan sama juttu. Laturin valo hehkui aina, kun kierrokset laski ja oli vähänkin kuormaa päällä.

Mutta onnittelut koneesta ! Hieno projekti muutenkin ja kiva seurata edistymistäsi.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: kalkkis - 13.07.2015, 10:10:32

Ei tietysti lähteny kauheen helposti. Akku on seissyt 4-vuotta tallin lattialla enkä oo ollut sitä latailemassa niin ei taida varata paljoakaan. Toinen epäilyksen aihe on laturi. Ei antanut juuri merkkiä viisareihin. Se kyllä parani kun koputeltiin kumivasaralla sitä ja jännitteensäätimen koppaa varovaisesti. Kun antoi kaasua niin niin alkoi varaamaan ihan lupaavasti mutta tyhjäkäynnille tasaannuttua alkoi taas tyhjentämään.

Ihme että sait käyntiin, koska nää 6 v systeemit ei sahaamista suosi. Itse hankin Biltemasta hinnat alkaen 6 v elektronisen laturin joka on pääsääntöisesti aina kiinni. Näin toiveita saada kone käyntiin. Akku sippaa helposti talvessa, kahdessa jos ei lataile sitä useaan kertaan. Laturin hankin Biltemasta sen takia, koska lienee ainut paikka josta saa 6 v laturin järkihintaan. Ctekin 6 v laturin hinnassa taisi olla 0 perässä, jos sellaista yleensä saa.

Pitkään seisoneessa laturissa kenttäkäämien magneettisuus hiipuu säilönnän aikana. Ilmeisesti sulla ei ollut mennyt. Katsoitko myös että hiilet on kunnossa? Näissä on myös mekaaninen säätäjä, jotka on toimintavarmoja mutta sitten kun laukeaa niin ainakin minun mielestä säätö on henkimaailman asioita. Mutta virtaan ei tuu kyllä ihmeemmin 1000 kierroksella vaikka mitä teet. Tosin näiden Volvojen perä on sellainen että koneessa on varmasti kierroksia riittävästi kun ajelet autolla ja virtaa tulee akkuunkin asti.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 13.07.2015, 15:20:41
Tasavirtalaturi ei vaan jaksa tyhjäkäynnillä ladata, mulla oli vm 65 kupla, 6 v järjestelmä, ja siinä oli ihan sama juttu. Laturin valo hehkui aina, kun kierrokset laski ja oli vähänkin kuormaa päällä.

Mutta onnittelut koneesta ! Hieno projekti muutenkin ja kiva seurata edistymistäsi.

Kiitos! Tää laturin heikko lataus on siis kuusvolttisten tyyppivika. Tietyllä tapaa lohduttaa, että ei siitä ole kiinni.

 
Ihme että sait käyntiin, koska nää 6 v systeemit ei sahaamista suosi. Itse hankin Biltemasta hinnat alkaen 6 v elektronisen laturin joka on pääsääntöisesti aina kiinni. Näin toiveita saada kone käyntiin. Akku sippaa helposti talvessa, kahdessa jos ei lataile sitä useaan kertaan. Laturin hankin Biltemasta sen takia, koska lienee ainut paikka josta saa 6 v laturin järkihintaan. Ctekin 6 v laturin hinnassa taisi olla 0 perässä, jos sellaista yleensä saa.

Pitkään seisoneessa laturissa kenttäkäämien magneettisuus hiipuu säilönnän aikana. Ilmeisesti sulla ei ollut mennyt. Katsoitko myös että hiilet on kunnossa? Näissä on myös mekaaninen säätäjä, jotka on toimintavarmoja mutta sitten kun laukeaa niin ainakin minun mielestä säätö on henkimaailman asioita. Mutta virtaan ei tuu kyllä ihmeemmin 1000 kierroksella vaikka mitä teet. Tosin näiden Volvojen perä on sellainen että koneessa on varmasti kierroksia riittävästi kun ajelet autolla ja virtaa tulee akkuunkin asti

Joo kyllä se oli ihan ihan nyt lataamisesta kiinni. Akku oli laturissa kiinni aina sahaamisten välissä kun tosiaan jouduttiin useempaan kertaan sahaamaan. Ei muuta ku vähä isompi hörppy bensaa kurkkuun ja sit lähti kun akku oli just ja just saavuttanut riittävän jännitteen. Pitää kyl hankkia oma laturi. Pitää vaan kattoa ettei pala koko auto vahingossa. Pitää ottaa tavaksi irroittaa akun kengät nii vähentää riskiä. Äkkilähdötkin jää siten tekemättä.

Eipä tainnut mennä käämit kun latasi. Mutta myönnettäköön en sille mitään purkua kummempaa tehnyt. Hiilistä en osaa sanoa millaset pitää olla. Mutta ainakin ottivat kiinni ku jousia piti pidätellä kasausvaiheessa. Pitää keskustella tästä lisää seuraavalla tallikerralla. Ja mitata paljonko lataa kaasua painettaessa. Siitä säätäjästä en kyl tiiä mitään mut ehkä se selviää kun avaan volvo manuaalin oikeasta kohtaa :idiot2:
 Kaasariakin säädettiin. Siinä oli faari apuna kun säädettiin ilmaruuvia ja kierrosruuvia ihan korvakuulolta eikai se muuten onnistu. Alko käymään ihan nätisti. Tietty pelkään ettei se laittanut liian laihalle sitä, ettei riko paikkoja. Mutta ei kai se nyt ihan nii herkästi mee. Ei se kuulemma paljoa laittanu ja se oli kuulemma kiinni asti ruuvattu ennen kun aloitettiin säätäminen. Häjyä ku ei ite tiiä miten se pitäis olla, mutta luotan hänen kokemukseensa.

Eli ehkä mä luotan teidänKIN kokemukseen ja hankin vain uuden akun ja 6volttisen akkulaturin joka kulkee sit tästä etiäpäin autossa aina.
Sitten seuraava ongelma on jarrut, mä laitoon sylinteriin nesteet ja kokeelin polkea niin vuotaa sieltä polkimen puolelta aika iloosesti. Olis pitänyt pestä se silloon alussa kun autoa testailin ku ei se musta silloon vuotanut. Noh, uuet tiivisteet tulossa ku laitoon viestiä v-palveluun ja niillä sattu olee hyllyssä yks korjausarja. Sen jälkeen se ei oo ku pari korjauskohtaa pohjaan  ja säätämiset katsastusta vaille. Mutta kyl tässä viel päiviksi hommaa piisaa. Toivotaan ettei tulis mitään lisäyllätyksiä niin ehkä ehtis opettaa bestmanille ajamistaki ettei vaa pääse, eiku tarvii ite ajella kirkolta vaikka kyl se oliski mageeta mut pitäähän sitä kaverikin päästää kokeelemaan :) Toivotaan että ehin ittekki ajella vähän ennen h-hetkeä.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Mursu - 13.07.2015, 15:49:55
pitää lykätä häitä että saa volvon kuntoon :D
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: ata - 13.07.2015, 20:29:25
Hyvin edistyy ja lisää kummasti motivaatiota kun saa auton käymään.

Säätimestä kannattaa hienolla hiomapaperilla/kärkiviilalla puhdistaa ne releen kärjet. Säätökään ei kovin vaikeata ole. Yleensä tasavirtareleissä on kolme kelaa, jäniitteen- ja virran säätö ja takavirtarele joka kytkee laturin "irti" sammutettaessa. Säätäminen tapahtuu kääntämällä pihdeilla releen jousta kireämmälle tai löysemmälle niin saa muutettua esim jännitettä. Ja hyvin pieni muutos vaikuttaa. Ensin tietysti selvitettävä mikä niistä on mikäkin. Takavirtareleeseen ei kannata koskea, muuta kuin puhdistaa kärjet. Se on normaalia jos ei tyhjäkäynnillä lataa ja jos kierroksilla on yli 7V ei kannata säätää mitään.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 13.07.2015, 22:57:18
No nyt tuli hyvää tietoa. Kiitosta vaan. Kyllä siellä kolme tolppaa oli muistaakseni, täytyy kattoa ensikerralla. Aloitan vaikka sillä liittimen hionnalla.

Käynnistelin taas moottoria kun tahdoon vähä rasittaa sitä josko jotain ilmenis. Ensi  annoin lämmitä vähä pienemmillä kierroksilla ja lämpimänä aloin pikkuhiljaa painaa kaasua pohjaan. No paineet kävi siinä päälle kahdessa ja puolessa ja sitten hiljensin ja huomasin että tyhjäkäynti paine oli olematon mutta lienee kuitenki ihan normaalia kun kone lämpiää. Menin kurkkaa moottorin alle niin oli pari ruokalusikallista pahvin päällä lätäkkönä öljyä. Ei vissii ollu öljypohja riittävän kireellä... mä kuvittelin et ois piisannu mut ei sitten. Edelleen pelottaa se takapään pito. kytkinkopan pohja oli selvästi märkänä myös. Kone on edelleen vähän etukenossa niin ei voi vielä takuuseen mennä. Lisäksi öljytikku pikkasen ylämerkin päällä nii vois olla siitäkin. Mutta ei voinu ottaa pukkia edestä alemmas ku tunkki oli toisen autoprojektin luona. Ehkä huomenna saan sen käyttöön ja lisäkäsiä virran mittaamiseen. Pikkaase se vanha akun lataus mittari epäilyttää ku alkuun alkaa latamaan sen mukaan mutta sitten se palaa keskelle vaikkei kierrokset pienenisi. Niinku olis vähä jumissa.

No lisäksi kasasin toisenkin lokarin kiinni ja luurankoa laitoon heppiin. Alkaa se näyttämään autolta jo. Ku sais nuo lapsellisuudet kuntoon ja uuden akun. Toivottavasti jarru korjaussarja tulee pian niin saa senki laittaa kuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 18.07.2015, 23:38:19
Emmä tiiä noista 6-volttisista, mutta mikäs sais olla se jännite semmosella käytetyllä akulla täytenä? Mä latasin ton täyteen ja antoi 6.8volttia ylöspäin pyöristäen. Luulen, että selviin sillä vielä, kun tänään oon starttaillut sen 6-7 kertaa ja ajellu pari rinkiä pihassa ja muutenvain käyttänyt varmaan toista tuntia. Aina se on käynnistynyt vaikka ei aina yhtä herkästi. Sitten vähän aikasempia hommia, ennen ajelua  ;)

Sellaanen kömmähdys pääs taas käymään, etten ollut testannut vaihdelaatikkoa kepillä ennen asennusta. Oli päässyt jotenkin vivusto väärään asentoon ku keppi ei mennyt kohdilleen, ei sitten millään. Kun sen sai lovesta läpi niin se ei liikahtanut mihinkään. No siinä vaiheessa aloon jo huolestumaan kovasti. Onneksi siinä tunnelin päällä oli tarkistusluukku. Ei muuta kun auki ja sitten saikin vaihdelaatikon kannen auki. Siinä oli vivut vissiin päällekkäin tai jotenkin silleen, etten osannut keppiä laittaa. Sen jälkeen taas kaikki kiinni ja kas, keppikin alkoi asettumaan paikoilleen ja vaihteet löytyi. Tää oli kyllä musta ihan typerä homma ja saatto olla, että sitä keppiä laittaessa jotenkin sain ne vivut vinksalleen. Pääasia, että nyt toimii.

(https://lh3.googleusercontent.com/lQYNgpGRf4IzlTLDSuDFC6aM_HssPVdbEEoxqtzN6E0=w1314-h986-no)

Mutta joo, mä sain jotain aikaiseksikin. Tulipa sitten kasattua jarrupääsylinteri, kun sain uuden korjausarjan ja kasasin sen alkuun väärin. Nimittäin korjaussarjassa oli sellanen irtonainen kumipala samankokoisella reiällä kun siinä toppariprikassa ja halkaisija sama kun männällä. laitoon sen siihen sen ja männä väliin. Eihän se sitten toiminu ku mäntä ei päässyt liikkumaan tarpeeksi. :2funny: . Mutta en mä varmuutta sen sijainnille saanut kun ei ollut purkiessa sellasta tiivistettä. Toimii näköjään ilmankin. Paineet tulee jarrulle. Ehkä se oli sitten johonkin erimalliseen mäntään. mene ja tiedä.

Sen jälkeen aloin ilmaamaan jarruja ja eihän siitä tullut sitten mitään. Mä käytin lainaan saamaani jarrujen ilmauspumppua, mutta en saanut sillä aikaiseksi kun loputtomasti ilmakuplia putkesta. Noh mä luovutin sen suhteen ja ilmasin perinteisesti polkemalla ja käytin siihen puuvartta jolla kiilasin aina polkimen pohjaan, kun ei apukaveria ole. Kyllä se sitten alkoi pikkaasen onnistumaan ja paine löytyi. Ei siihen mennyt kun 2.5 päivää  ja puoltoista pulloa jarrunestettä, kun eka vajaa pullo tuli läpi niin sakeena. Taisin laittaa jarruvaseliinia männälle vähä liianki reippaasti ::) . Lopullinen ilmaus sitten myöhemmin kun saan kaverin polkemaan.

Lisää näitä yhden miehen hommia. Takalasit ja konepelti. Oli muuten ihan jännä, että onnistuin siinäkin. Ei ihan heti olis uskonut. Takalaseista eka oli tietysti helppo, kun sai tiivisteen aukaasunarun vedettyä toisesta lasin reiästä. Toinen olikin jo haasteellisempi. Meinasin jo luovuttaa, mutta sisuunnuin ja sain senkin kiinni. Se meni silleen nätisti kun sain sen tiivisteen huulen meisselin kärjellä "heppiin" siihen lasiaukon kielelle niin se pysyi aika nätisti paikoillaan sen jälkeen kun alkoi varovaisesti vetää sitä narua pois ja kävi välillä antamassa vähän painetta ulkopuolelta niin se asettui paikoilleen.
Konepelti kyllä olis jäänyt laittamatta, mutta onneksi moottorinostimen sain pumpattua justiinsa tarpeeksi korkeelle, että sain sen roikkumaan siihen kiinnityksen ajaksi.

Sitten ajoin auton pihalle ja tein sellasen pölynpoisto pesun. Kyllä siinä palas taas mieleen se harmi, että maalipinta ei ole mitenkään siisti. on vanhaa paikkamaalausta joissa näkyy saumat, sitten on tää oma maalaus ja joissain paikoissa näkyy jossain välissä ollut punainenki maali, kun ylimaalaus on vissiin suoritettu vähän heikosti nii musta pinta on vähän rapistunut.  Maalaus urakka jää seuraavalle vuodelle, kuitenkin vasta peräpään täydellisen läpikäynnin jälkeen. Tässä kuitenkin kuvia:

(https://lh3.googleusercontent.com/bVMtc_7ggkXGTVmutRgfqcxNJn16RIbSEzie9qmKtME=w1314-h986-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/ZwpB2q0jM3XHiDAhXfS1-kpZJ8oFaJiKW_wbhm43PDc=w1314-h986-no)

Seuraavaksi pitäis nostaa auto taas pukeille ja kömytä laittamaan uutta käsijarruvaijeria ja paikkaamaan pari mätää paikkaa pohjasta. Sitten olis sellasia pikkujuttuja huomiomatta rekisteröintikatsastusta vaille. Kilvetkin on jo käyty tilaamassa  :)

Sen vielä täytyy papupadan porista, että täytyy kyllä kehua miten paljon tässä on tullut opittua, kun alkaessa tieto oli tasan 0 auton laitosta. Renkaat ja jarrupalat oon vaihtanut ennemmin. Toki kaikki näpertely on aina ollut tuttua.

Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Mursu - 19.07.2015, 08:36:49
kunnon vahaukset niin näyttää huonokin maali vähä paremmalta ja on komia pevetti
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: ata - 19.07.2015, 08:37:20
Emmä tiiä noista 6-volttisista, mutta mikäs sais olla se jännite semmosella käytetyllä akulla täytenä? Mä latasin ton täyteen ja antoi 6.8volttia ylöspäin pyöristäen. Luulen, että selviin sillä vielä, kun tänään oon starttaillut sen 6-7 kertaa ja ajellu pari rinkiä pihassa ja muutenvain käyttänyt varmaan toista tuntia. Aina se on käynnistynyt vaikka ei aina yhtä herkästi.
N. 6,4V lepojännitteellä on täysi akku. Jos mittaa heti ajon/latauksen jälkeen niin on enemmän. Ja koska tasavirtalaturi on huono lataamaan pienillä kierroksilla, akku ei välttämättä ehdi latautua takaisin siihen mitä käynnistys on vienyt lyhyitä siirtoajoja tehdessä. Eli akku ilmeisesti kunnossa. Isällä on -54 ja kyllä senkin akkua joskus ladataan vaikka on uusi. ;)

Tuolta voit opiskella ehkä jotain uutta akuista. 6V järjestelmän kyseessä ollessa jakaa vain jännitearvot kahdella.
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Customer - 19.07.2015, 20:06:25
On se kyllä upea tuo vanha korimalli 8) Onnittelut että olet saanut läjään taas!

Näköjään näissä vanhemmissa tuollainen huoltoluukku kardaanitunnelissa. Uudemmissa ei ole olenkaan.

Haluaa myös tollaset ikkunat, kojelaudan, ratin ja tuulilasinpyyhkijät 8)
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 20.07.2015, 23:14:10
Kiitos  :)

Kyllähän tuo ratti ihan nätti on. Pitää vaan suojata ettei hajoa. Kun pitäis varmaan valaa uusi muovi ton vanhan tilalle. Joskus tulevaisuuudessa. Lasit on kyllä mustakin paljo paremmin koriin sopivat näissä alkuvuosien malleissa :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Merlin - 21.07.2015, 07:07:41
Söpö sämpylä. S*
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: KUMMITUS - 21.07.2015, 10:02:25
Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen ostamaan optiman 6v akun. Jos mordenin akun ulkonäkö ei haittaa. Saahan optimankin
naamioitua vanhan näköiseksi, jos haluaa.

On paljon tehokkaampi startatessa ku esim. bilteman akku. Omassa harrasteautossa jo toista kesää optima kiinni ja ei oo ollu mitään ongelmia.



Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: LaitinenP - 22.07.2015, 10:38:44
Söpö sämpylä. S*

Niin on. Ja niin hienosti ja omakohtaisesti dokumentoitu työ sen kanssa. Seurannassa on  :)
Otsikko: Vs: Volvo PV 444E -53
Kirjoitti: Karhjo - 29.07.2015, 22:29:02
Kiitos  S*

Sellainen ilouutinen, että läpi meni katsastuksesta! Eikä menny tiukalle kun häät kolmen päivän päästä :2funny: .  On uusi akku jotta ei siitä jää kiinni ja tänään päästiin testiajelulle. Kyllä siinä on vielä käynnin kannaltakin laittoa sillä imu-pakosarjan välistä valskaa ja ei siten tykkää käydä pienellä kierroksella. Sen mä hoidan häiden jälkeen, kun ei vaikuttanut isommilla nopeuksilla ja pääsee tallista hetkeksi pois.
ajellessa tuli huomattua että jalkoohi tulee ihan hirmu lämmintä, kun vesikiertää sisätiloohin. sitä en tiiä onko siellä joku puhallluski mutta ei ainakaa hiljenny vipuja säätelemällä.  No ikkuna auki nii kiertää lämpö pois. Pyyhkijät toimi aluksi jähmeesti ja sitten loppu toiminta kokonaan. Pitää kattoo niitäkin myöhemmin.

Nyt hetkeksi :sundaydriver: töihin ja häiden järkkäilyyn. Lisää pienen tauon jälkeen mikäli maltan.