Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"

  • 19 Vastauksia
  • 10473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« : 19.07.2014, 01:36:10 »
Muutama viikko sitten tarttui haaviin tällainen öykkärimalli. Ollut jo tovin mielessä alkuperäisen Turbon hommaaminen ja tässä onkin ollut niinsanotusti tutka päällä myyntipalstojen suuntaan. Tämä löytyi niinkin kaukaa kuin foorumin kierrätyskeskuksesta :) Kyseessä on B19ET:llä ja harmaalla plyyshisisustalla varustettu metallimusta voimakeula. Kilometrejä on 390000 ja aiempia omistajia on ollut kolme, joista keskimmäisellä auto on ollut 1986-2012. Varusteita ovat sähköpeilit, sähkölasit, ilmastointi ja sähköinen takaluukun avaus, jotka ilmastointia lukuunottamatta toimivat. Keulalla on välijäähdytinsarja, joka on kirjallisen materiaalin ja paisuntasäiliön vuosileiman perusteella asennettu noin vuonna 1988. Tupakkamuovit löytyvät myös, irtonaisina tulivat mukana snow-cap ja kattoluukun avaruuskupu. Ei-alkuperäisiä osia ovat Pioneerin kaiuttimet ja turbotimer, jotka ovat luultavasti 80-luvulta peräisin, takavaloramppi, soitin sekä lähes uudet Lesjöforsin madallusjouset. Virgoja on peräti kaksi sarjaa. Etupenkkien välissä on joskus ollut alkuperäinen lisävarustekäsinoja, mutta siitä on muistona enää kiinnitysreiät ja asennusohje.

Kuten otsikosta voi päätellä, tätä laitellessa pussihousut ovat jalassa eli autoa kunnostetaan alkuperäishengessä. Lähtökohta on varsin hyvä, sillä autoon on tehty hyvin vähän muutoksia ja kaikki Turbon erikoisosat ovat tallessa. Korissa on lukuisia pieniä ruostepaikkoja, joten auto vaatii ylimaalauksen. Edellinen omistaja on jo vaihtanut helmat uusiin ja hitsannut pari muuta reikää. Tällä hetkellä pohja vaikuttaa kovalta eli siellä ei pitäisi isompia hitsailuja olla. Takalokasuojien mätänemistä ovat sisälokasuojat ansiokkaasti hidastaneet. Sisusta on kuskinpenkin lässähtäneisyyttä lukuunottamatta hyvässä kunnossa ja tekniikka toimii kohtalaisen hyvin. Ensi töiksi moottoriin on vaihdettava väljistynyt vesipumppu ja pahasti haljennut pakosarja. Jossain turbon tienoilla on myös huomattava öljyvuoto joka on katsottava kuntoon, samoin venttiilikopan tiiviste vuotaa. Ahtimen kunnosta riippuen voi olla että asennan samoilla lämpimillä hyllystä löytyvän hyväkuntoisen vakiogarrettin. Edellinen omistaja on uusinut jarrulevyt ja -palat, iskarit, joitakin tukivarsia, laturin ja muutamia muita osia, mikä on hyvä juttu.

Auto myyjän pihassa kaupantekohetkellä. Etu- ja sivuvilkut olivat kirkaslasiset




Jossain välillä Viiala-Seinäjoki


Ratti oli mallia ralli, mutta alkuperäinen pikkuratti tuli auton mukana. Täytyy sanoa että sopi erittäin hyvin käteen tuo mokkaratti, mutta tähän autoon se ei valitettavasti sovi ;)








Tässä ratti jo vaihdettuna


Ruostepaikkoja




Näkymiä mahan puolelta. Öljyvuoto on kastellut pohjaa oikein kunnolla.






Tämä on niitä kuuluisia belgialaisia Trappist-kanistereita :D


Takaluukussa ollut 700/900-srj Injection-merkki poistui


Porkkanavilkut




Aurinkoisena kesäpäivänä on juhlavaa ajella turbo-Volvolla kattoluukku auki Ray-Banit päässä ja kuunnella ruotsalaista populäärimusiikkia


Kirjallisuutta. Näiden lisäksi mukana oli tietysti käyttöohjekirja ja huoltokirja




Mikä ihmeen B19ET-IBS? Volvon markkinointikieltä ja tarkoittaa Intercooler Boost System ELK
« Viimeksi muokattu: 19.07.2014, 14:02:56 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #1 : 19.07.2014, 01:48:22 »
Mikä ihmeen B19ET-IBS? Volvon markkinointikieltä ja tarkoittaa Intercooler Boost System ELK

Järjestelmässä on solenoidiventtiili, johon on kytketty kierrosluku. Isoilla kierroksilla nosti jonkin verran ahtopainetta. Vähän kuin Turbo+ 940 versiossa.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #2 : 19.07.2014, 01:53:36 »
Järjestelmässä on solenoidiventtiili, johon on kytketty kierrosluku. Isoilla kierroksilla nosti jonkin verran ahtopainetta. Vähän kuin Turbo+ 940 versiossa.
...joka nostaa 4000 kierroksella ahtopainetta 0,12 barilla :juhau:

Toimii muuten hienosti. Kuulee äänestäkin, tämä kun viheltää ahdoilla kuin ambulanssi haljenneesta pakosarjasta johtuen :D Sävel muuttuu siinä 4000 kierroksen kohdalla...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #3 : 19.07.2014, 11:01:52 »
Aaahh... Kyllä tällänen iskee sydämeen.  S*

Tiennykkään että nähin saanu sähköluukun konttiinkin  :o
Mutta hieno!

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #4 : 19.07.2014, 12:06:03 »
No nyt!  S*

Ei ollenkaan huono aihio entisöintiin. Ulkoisesti samanlainen kuin omatkin Belgialaiset, eli pientä kukkaa siellä sun täällä. Sulla on vaan pohja aikalailla paremmassa kunnossa. Oliko tässä sähköinen vain manuaalinen kattoluukku?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #5 : 19.07.2014, 12:30:00 »
Aaahh... Kyllä tällänen iskee sydämeen.  S*

Tiennykkään että nähin saanu sähköluukun konttiinkin  :o
Mutta hieno!

Kyseessä on vain solenoidi joka avaa lukon, itselläni oli vanhassa 244GL:ssä semmoinen :|

Mutta ei muutakuin kori iskuun ja kovaa ajoa! Fiilis on varmaan oikeasti korkealla kun pääsee tuolla kruisailemaan.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #6 : 19.07.2014, 12:54:24 »
Kyseessä on vain solenoidi joka avaa lukon, itselläni oli vanhassa 244GL:ssä semmoinen :|

Mutta ei muutakuin kori iskuun ja kovaa ajoa! Fiilis on varmaan oikeasti korkealla kun pääsee tuolla kruisailemaan.
orggis on moottori. Harakirinä sai solkkuja.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #7 : 19.07.2014, 12:59:38 »
Oivoi, tää on porno S*
No kun halvalla sai.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #8 : 19.07.2014, 13:13:07 »
orggis on moottori. Harakirinä sai solkkuja.

Joo, niinhän se tais moottori jopa olla, surinaa se piti kun nappulaa painoi. Elämäni turhin varuste :D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #9 : 19.07.2014, 13:35:16 »
Joo, niinhän se tais moottori jopa olla, surinaa se piti kun nappulaa painoi. Elämäni turhin varuste :D
Mun mielestä se oli tosi kytännöllinen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #10 : 19.07.2014, 13:53:44 »
Saakohan tuota takapuskurin alle tulevaa näkösuojaa mistäänk vai täytyykö tehä ite?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #11 : 19.07.2014, 14:00:56 »
Kattoluukku on veivillä ja takaluukussa on tosiaan surinasta päätellen moottori. Se vain avaa lukon, luukku nostetaan auki lihasvoimin. Avausnappi on hanskalokerossa ja tähän on vielä asennettu ylimääräinen nappi kojelaudan alle kuskin puolelle.

Näkösuojasta en tiedä, täytyy selvittää. Eikös se ole jonkinlainen pelti jossa on louversit? Tässä on ollut vetokoukku, joten voi olla sen takia poistettu.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #12 : 19.07.2014, 14:55:59 »
Kaunista katsottavaa. S*

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #13 : 20.07.2014, 01:42:12 »
Pakosarja ja ahti irroteltu.


Homma oli ihan mukavaa, kunnes...


Oli ahtimessa kevyehkö FOD*. Ei muuten ole ollut mikään pieni objekti joka tuolla on jammaillut


Coolerin "kylmältä" puolelta. Murua löytyy...


Joo-o... taitaa olla niin että samalla kertaa kone ylös ja auki. Ihmeesti tuo vaan keräsi ahtoja, hitaasti tosin mutta lähelle orggismittarin punarajaa.

*Foreign object damage
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
« Vastaus #14 : 20.07.2014, 01:52:08 »
Ai muoviämpäri. :'(

Miten hitaasti tuo keräsi ahtoja sen 0,5bar? Omassa on 1bar vasta siellä 3000rpm ja nyt alkoi jotenkin pelottamaan.  Vois sitten ottaa omasta bleedin pois ja vertailla.

 

Elekma  Autoracing