Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (Isot etuvedot 2007 ->, Volvo P3-alusta) => Aiheen aloitti: VolksWolvo - 26.10.2011, 18:59:45

Otsikko: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: VolksWolvo - 26.10.2011, 18:59:45
Takapään jarrupalat pitäisi vaihtaa V70 2009 mallissa, jossa on sähkökäyttöinen käsijarru. Mutta pitäisi olla laite, jolla saa jarrusylinterin palat siirrettyä huoltoasentoon.

Onko "sininen" ainoa paikka pääkaupunkiseudulla / Etelä-Suomessa?    :-\


(Miksu) Edit:
Hakusanojen lisäystä tähän viestiketjuun:

sähkökäsijarru
sähköinen käsijarru
sähkö
automaattinen
seisontajarru
seisonta
sähköllä toimiva seisontajarru käsijarru
jne. jne. jne.  :)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Niclashki - 27.10.2011, 12:48:26
Hei.

Ei ole ainut. Kaikissa korjaamoissa missä on uudempi boschin testeri, niin saavat satulat ajettua auki. Itse vaihdatin esim malminkartanon ad-korjaamossa.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: VolksWolvo - 28.10.2011, 14:54:04
Jatketaan kysymystä. Onko olemassa "tee se itse miehelle" olevaa laitetta?? :(
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: (Miksu) - 28.10.2011, 20:44:30
Jatketaan kysymystä. Onko olemassa "tee se itse miehelle" olevaa laitetta?? :(

Vähän arveluttaa antaa neuvo...   mutta VAROIVAISUUTTA NOUDATTAEN, KUN ON VÄLIIPURISTUMISVAARA, ESIM SORMILLA.
9V paristolla moottorit saa ajettu auki moottorit (moottorista liitin irti, paristosta johdonpätkillä sähkö moottoriin, johdot toisinpäin moottori puristaa ja toisinpäin avaa)
Männät joutunee pihdeillä puristamaan sisään, kun moottorit on ajettu auki
Homman jälkeen sitten liittimet moottoreihin kiinni ja hytistä vetämällä käsijarrukatkaisimiesta männät taas puristuksiin.

(jos 9V pariston antama virta ei riitäkkään, niin sitten 12V akusta, mutta pitää olla erityisen varovainen oikosulun vaaran kanssa, kun virta on reippaasti suurempi.)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2011, 20:49:51
Miten mulla on sellainen olo, että jossain epämääräisessä kahvipöytäkeskustelussa olisin kuullut, että tuo olisi mahdollista säätää nollille myös mekaanisesti. Satulassa olisi joku tulppa, minkä alta pystyy pyörittämään jollain kuusiokololla tjms.

Vahva mutu :)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: (Miksu) - 28.10.2011, 21:31:35
Miten mulla on sellainen olo, että jossain epämääräisessä kahvipöytäkeskustelussa olisin kuullut, että tuo olisi mahdollista säätää nollille myös mekaanisesti. Satulassa olisi joku tulppa, minkä alta pystyy pyörittämään jollain kuusiokololla tjms.

Vahva mutu :)

Moottori on parilla ruuvilla kiinni, sen kun irroittaa, niin alta paljastuu ihan sellainen kanta jota pystyy työkalulla pyörittämään, ei se sähkömoottori on se tulppa :)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: tujuhein - 04.11.2011, 20:22:50
Hei,

Joo. Eli parilla ruuvilla oli sähkömoottori kiinni ja sen jälkeen pystyi torxilla pyörittämään sylinterin sisällä olevan kierretangon auki. Sitten vääntää vasara/lenkkiavain/ruuvimeisseliviritelmällä jarrusylinterin taakse ja ei muuta kun osat kasaan ja rengas kiinni.

Ei oikeastaan eronnut tavallisella käsijarrulla varustetun auton jarrupalojen vaihdosta. Helppo homma näin jälkeen päin sanottuna.

Nyt kun tietää mitä tekee, niin vaihtotyö kestää noin yhden tunnin.

Kiitos foorumin vinkeistä - niistä oli apua!

-Tumppi
Otsikko: S80 -07 sähkökässärisatulat
Kirjoitti: Spoileri - 21.01.2012, 14:29:39
Juu, eli milläs tyylillä tommosen takasatuloista on tarkotus saada männät sisään? Kiertämälläkö, ja kumpaan suuntaan? Varovasti koitin puristaa, mutta eivät oikein tuntuneet halukkailta yhteistyöhön, aiheuttaa se kässärisysteemi vissiin jotain ylimääräisiä kuvioita.
Otsikko: Vs: S80 -07 sähkökässärisatulat
Kirjoitti: Kulmamies - 21.01.2012, 14:36:38
Juu, eli milläs tyylillä tommosen takasatuloista on tarkotus saada männät sisään? Kiertämälläkö, ja kumpaan suuntaan? Varovasti koitin puristaa, mutta eivät oikein tuntuneet halukkailta yhteistyöhön, aiheuttaa se kässärisysteemi vissiin jotain ylimääräisiä kuvioita.

Yhdistin kysymyksesi vanhaan keskusteluun.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Spoileri - 21.01.2012, 15:14:41
Sitä vaan kummastelin, kun männän päässä on kolme loukasta, ihan niinkun olis tarkotus hoitaa homma mäntää pyörittämällä. Noh pitänee sitten repiä ne moottorit irti. Kaikennäköstä helevetinaikasta hommaa sitä... :peetu:
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: (Miksu) - 21.01.2012, 19:37:47
Sitä vaan kummastelin, kun männän päässä on kolme loukasta, ihan niinkun olis tarkotus hoitaa homma mäntää pyörittämällä. Noh pitänee sitten repiä ne moottorit irti. Kaikennäköstä helevetinaikasta hommaa sitä... :peetu:

Itehän ostit auton, jossa tollaaset on, eli oma valinta, lällää  :D

Joo, sen jälkeen, kun se sähkömoottori on ajettu huolto-asentoon tai otettu pois ja ruuvattu paljastuvasta ruuvista se satula huolto-asentoon, niin sieltä männän päästä saa sitten pyörittelemällä/painamalla sen männän sisään, eli kyllä niitä silti tarvitaan, vaikka se ei ilman muita toimenpiteitä vielä riitäkkään.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Spoileri - 21.01.2012, 21:48:22
Puristimella pistin männät sisään kässärisysteemin höllättyäni sen kummempia pyörittelemättä, ihan niinkun aina muistakin vehkeistä maailman sivu, eikä nuo hanttiin pistäny. Ei kai sieltä mitään levinny, ainakin jarrut on ja kässärikin skulaa.

Niin, eikä meikäläisen lompsassa loju viisnumeroisia nelosella alkavia summia setelirahaa, että eipä ole omia ostoksiani tämä. ;)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: (Miksu) - 22.01.2012, 00:15:36
Puristimella pistin männät sisään kässärisysteemin höllättyäni sen kummempia pyörittelemättä, ihan niinkun aina muistakin vehkeistä maailman sivu, eikä nuo hanttiin pistäny. Ei kai sieltä mitään levinny, ainakin jarrut on ja kässärikin skulaa.

Niin, eikä meikäläisen lompsassa loju viisnumeroisia nelosella alkavia summia setelirahaa, että eipä ole omia ostoksiani tämä. ;)

Ei sielä mitänn rikki mennyt, jos meni sisään.
Muistelin vaan, että joskus vähän oli jämähtänyt ja pyöräyttämällä lähti menemään sisään, mutta nyt kun tarkemmin muistelin, niin alun jälkeen sen kyllä meni ihan painamalla.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Nipa - 13.05.2012, 20:46:27
Tämän ketjun ohjeilla vaihto oli tosiaan "pala kakkua".
Eli kuvathan kertovat monesti ennemmäin kuin tuhat sanaa.
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/2012-05-12_16-01-52_765.jpg)
Satula irti kuten mistä tahansa autosta takajaurrupalojen vaihdon yhteydessä.
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/2012-05-12_15-43-48_906.jpg)
Moottori irti, kahdella torxilla kiinni. Tuossa keskellä näkyvä boori, mistä kiertämällä esim. isolla torxilla tai sopivalla talttapäällä saadaan jarrut "huotoasentoon" ( jengat olivat muistaakseni vääränkätiset )  :)
Sopivalla puristimella joutuu painamaan männän sisään ja kannattaa seurata painaessa, ettei jarrunestesäiliö tulvi yli.
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/2012-05-12_15-46-04_850.jpg)
Moottorikin vielä, tälle ei toimenpiteitä ainakaan vielä  :P
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/2012-05-12_15-46-15_947.jpg)
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä uusien palojen kanssa. Uudet palat paikallaan kun vetäisee kässärin päälle, niin moottorit kirivät itsensä oikeaan paikkaan, ei vaatinut muita toimenpiteitä ainakaan oma auto.

Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: jso8650 - 28.08.2012, 09:23:51
Tarvitaan tunkki, "varmuusväline" ajoneuvon alle, pyöränmutteriavain, 15 mm kiintoavain (jarrusatulan irrotus), torx T30 (käsijarrumoottorin irroitus) ja T40 (männän "vapautus") sekä suurehkot siirtoleukapihdit männän puristamiseen. Kannattanee huomioida, että jos sattuu olemaan jo kulahtaneet levyt, joutuu käsärinmoottorin irroittamaan satulan paikallaan ollessa ja vapauttamaan männän samoin. Tässä voipi sitten tarvita jo vaikka minkä mittaista jatkopätkää torxiin. Kuiteski ekakertaa mainitussa hommassa toisella puolella about 45 min ja toisella puolella jo "oppineena" noin 30 min.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: vekang - 16.08.2013, 14:44:36
Vähän arveluttaa antaa neuvo...   mutta VAROIVAISUUTTA NOUDATTAEN, KUN ON VÄLIIPURISTUMISVAARA, ESIM SORMILLA.
9V paristolla moottorit saa ajettu auki moottorit (moottorista liitin irti, paristosta johdonpätkillä sähkö moottoriin, johdot toisinpäin moottori puristaa ja toisinpäin avaa)
Männät joutunee pihdeillä puristamaan sisään, kun moottorit on ajettu auki
Homman jälkeen sitten liittimet moottoreihin kiinni ja hytistä vetämällä käsijarrukatkaisimiesta männät taas puristuksiin.

(jos 9V pariston antama virta ei riitäkkään, niin sitten 12V akusta, mutta pitää olla erityisen varovainen oikosulun vaaran kanssa, kun virta on reippaasti suurempi.)

Paristojuttu toimii sikahyvin!!! Kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Jarsi - 21.03.2015, 21:04:21
Suuri kiitos hyvistä ohjeista. Olisi muuten jääneet jarrupalat taakse vaihtamatta.
 
Ohjeiden avulla sain palat vaihdettua, lopulta alkoi askarruttamaan pitääkö sähkömoottoria purkaa vai meneekö sylinteri takaisin ilman moottorin irroitusta. Sylinteri oli itselläni todella tiukassa annoin vasaraa ja putkitonkeja niin lopulta se palasi alkuasentoon.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: karka - 22.03.2015, 15:43:52
Biltemasta saa sen koodauslaiteen 85 EUROA  ei tarvi särkeä niitä sähkömoottoreita  :nohnoh
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: kreme - 01.03.2017, 20:18:05
Liiallista itsevarmuutta ketjusta ja ohjeista saaneena kysyn, jos jarrusatulan mäntä pääsee liian ulos (kyllä, niinkin voi käydä....) ja puristamalla ei mene sisään, että millä keinoin jatketaan?

Sain satulan ketjun ohjeilla irti, moottorin irti satulasta ja talttapäisellä meisselillä pyöräytin ilmeisesti ensin reilusti väärään suuntaan (kunnes huomasin männän tulleen lähes kokonaan ulos), hakiessani huoltoasentoa.

Huomasin virheeni ja vaihdoin suuntaa, mutta ilmeisesti liian myöhään.
a) mäntä pääsi käytännössä täysin ääriasentoonsa, eikä istuudu takaisin puristamalla, koitin välillä pyöritellä ja hakea huolto-asentoa, mutta mäntä ei enää liikahtanutkaan
b) puristin hajosi puristettaessa, vaikka oli metallinen
c) männän suojakumin välistä roiskahti lopulta jotain nestettä (oletan jarrunesteeksi)
d) mäntä pyörii pyörittämällä siirtoleukapihdeillä tai talttapäisellä meisselillä moottorin reiästä pyörittämällä, toisessa ääriasennossaan "auki/kiinni" (siitä puoliskosta, joka jää satulaan kiinni)
Mutta ei ole halukas menemään sisään päin.
Onko aavistustakaan, että menikö pelkät tiivisteet vai hajosiko koko laitos?

Alkaa tuntua, että halvemmaksi tulee remontit teettää vieraalla, kuin yrityksen ja erehdyksen kautta opiskella.
(https://s30.postimg.org/cqd1ww5gt/IMG_20170301_192549.jpg) (https://postimg.org/image/cqd1ww5gt/)

Edit: kiukulla uudestaan talliin ja pari terävää vasaran kopsautusta mäntään ja sehän uppos kuin kusi hankeen..
Tästä hämmentyneenä palat nippuun ja osat kiinni, kiristys, vanne paikoilleen ja ukko kuljettajan paikalle. Kokeilin pelonsekaisin tuntein kytkeä käsijarrun päälle, joka haki hieman pidempään paikkaansa mutta lopulta hiljeni. Kumarruin katsomaan, että suihkuaako jarrunesteet kaaressa paineesta, mutta ei mitään. Takaisin kuskin paikalle, jarru ylös ja takaisin kiinni. Edelleenkään ei näkynyt vuotoja. Jarrunestesäiliön pinta ei juuri kokeiluista ja pumppailuista huolimatta laskenut.

Jarrua pumppaamalla huomaa järjestelmään päässeen ilmaa, mutta muutamalla polkasulla rupeaa vastaamaan. Onko väärin olettaa, että SAATETTIIN selvitä säikähdyksellä? Huomenna kaupasta DOT4:sta ja pätkä kirkasta letkua ja ilmata pois sinne päässeet kuplat (?)

Koko operaatio vaati sellaset 4h töitä, mutta toivottavasti toisella puolella olis jo vahingosta viisastunut ja siten nopeampi operaatio.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: hessu80 - 01.03.2017, 20:56:33
Sanoisin, että mitään ei ole mennyt rikki. Moottorin reiästä pitäisi osata pyörittää käsijarrun mäntä sisään ja sitten vain työnnetään varsinainen mäntä perässä. Se pitää osata työntää suorassa ja voimaakin saattaa tarvita. Pieni mahdollisuus on, että käsijarrun mäntä on päässyt pois kierteiltään ja on nyt siellä edessä "poikittain". Silloin joudut ottamaan pölytiivisteen irti ja varsinaisen männän pois, jotta saat käsiarrun männän takaisin paikoilleen.

Jos tähän jälkimmäiseen päädytään, niin sitten kannattaa hakea uusi tiivistesarja kasausta varten.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: kreme - 01.03.2017, 21:53:14
Sanoisin, että mitään ei ole mennyt rikki. Moottorin reiästä pitäisi osata pyörittää käsijarrun mäntä sisään ja sitten vain työnnetään varsinainen mäntä perässä. Se pitää osata työntää suorassa ja voimaakin saattaa tarvita. Pieni mahdollisuus on, että käsijarrun mäntä on päässyt pois kierteiltään ja on nyt siellä edessä "poikittain". Silloin joudut ottamaan pölytiivisteen irti ja varsinaisen männän pois, jotta saat käsiarrun männän takaisin paikoilleen.

Jos tähän jälkimmäiseen päädytään, niin sitten kannattaa hakea uusi tiivistesarja kasausta varten.
Kiitoksia rohkaisusta, muokkasinkin edellistä viestiäni juuri äsken, että sain männän menemään pohjaan, korjataan sen verran että vasaran kopautuksen jälkeen ei se vieläkään itsestään mennyt sisään, mutta puristimen rippeillä sain sen kuitenkin pohjaan ihan helposti.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: hessu80 - 01.03.2017, 22:01:32
Kiitoksia rohkaisusta, muokkasinkin edellistä viestiäni juuri äsken, että sain männän menemään pohjaan, korjataan sen verran että vasaran kopautuksen jälkeen ei se vieläkään itsestään mennyt sisään, mutta puristimen rippeillä sain sen kuitenkin pohjaan ihan helposti.
Asia siis kunnossa, hyvä niin... Ilmaa sinne tietysti vähän pääsi, jos nestettä kerran tuli ulos. No... aina oppii ja ilmat saa pois ilmaamalla.

Huoltoasentoon ajaminen tehdään tietysti ennen kuin satula otetaan käteen, niin vältytään suuremmilta ihmettelyiltä.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: kreme - 02.03.2017, 13:00:26
Vielä jos joku viisaampi kertoisi, että mistä kaupasta saa DOT 4 plussaa? (DOT 4+) vai huuhtelenko litrasella purkilla uudet nesteet koko järjestelmään DOT 5.1:stä, joka on ABS-järjestelmälle suositeltua?
(https://s21.postimg.org/9lp8u6ntf/dottia.png) (https://postimg.org/image/9lp8u6ntf/)
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: hessu80 - 02.03.2017, 14:06:47
Ei tuolla niin väliä laittaako DOT 4, 4+ vai 5.1. Kaikki ovat glykolipohjaisia ja niissä on vain eri kiehumispiste ja viskositeetti. DOT 5 on silikonipohjainen ja sitä ei pidä sotkea sekaan. Joskushan jarrunesteekin kannattaa aina vaihtaa, nyt voisi olla hyvä hetki.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: petriko - 17.03.2018, 19:13:53
Tuo huoltoasento onnistuu hyvin IcarSoft Vol II laitteella ja tietty palautus normaaliin. Välttyy siis moottorin irroittamiselta.
Tosin se maksaa sen reilu 200 euroa (halvimmillaan 139 http://www.icarsoft.fi/ mutta jostain syystäeivät lähetä maksutietoja jotta olisi voinut ostaa tuon sieltä. 2 kertaa yritin ja tilaus vahvistettu mutta ei voi maksaa???) mutta on oiva apuri kaikkeen muuhunkin. Vikojen etsimiseen, kuittaamiseen ym.

Pääsy ajoneuvon kaikkiin järjestelmiin
Lue, diagnosoi ja poista vikakoodeja moottorista, automaattilaatikosta, ABS:sistä, turvatyynyistä yms.
Huoltovälin nollaus
Öljyn huoltovalon nollaus, jarrupalojen resetointi-ominaisuus, ohjauskulmien anturien kalibrointi jne
Sähköisen käsijarrun auki- ja kiinniajo
Kaasuläppäkotelon sopeutus
Anturiarvojen reaaliaikainen seuranta
yms.

(https://thumb.ibb.co/c323kH/IMG_20180317_152319.jpg) (https://ibb.co/c323kH)

(https://thumb.ibb.co/bYAvzc/IMG_20180315_203017.jpg) (https://ibb.co/bYAvzc)

(https://thumb.ibb.co/k6HQzc/IMG_20180317_152527.jpg) (https://ibb.co/k6HQzc)

Just laitettu uudet levyt ja palat

(https://thumb.ibb.co/jPdhec/IMG_20180317_161601.jpg) (https://ibb.co/jPdhec)




Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: mbsilver - 07.01.2020, 18:38:37
Jahas, seisontajarrun kanssa hiukan ongelmia...  Oikean puoleinen jarru jäi päälle seisontajarrun vapautuksen jälkeen. Ei suostunut irrottamaan vaikka kuinka rumppasin ja kopistelin.  Pyörä irti, moottori irti ja männän päästä ruuvaamalla löysää paloille.
Siinä pimeässä tienvarrella purkaessa ihmettelin kun moottorin akseli lyhyt, ehkä vajaa 10 mm pitkä liekö 30 Torx?
 
Mutta kun ruuvasin mäntää, oli se syvällä ja joku huomattavasti isompi kokoinen Torx, en muista kokoa?  Mites tuo noin voi olla, onko sieltä karannut jotain sisään, kun eihän tuo moottorin lyhyt ja ohut akseli mitenkään käy siihen männän päässä olevaan Torxiin?

Jäikö jotain kiireessä ja pimeässä huomaamatta?  Pitää huomenna jatkaa hommaa, kun sai nyt edes auton ajettua kotiin.
Otsikko: Volvo V70 vm 2012 takajarru remontti, DIY malli
Kirjoitti: jokkeV70 - 19.08.2020, 09:37:34
Volvo V70 vm 2012 takajarruremontti
Vaihdoin taakse jarrulevyt ja jarrupalat. Osat tuli Autodocilta, noin 100€. Työ ja osat teetettynä  korjaamolla; tarjous välillä 300 - 400 €. Päätin opetella homman ja tehdä sen itse. Ohjeet DIY hommaan sain tätä saitilta, ja youtubesta. Kolmekoppasella on jo vähän erilainen  rakenne kuin kakkosessa(youtube). 

Sähköisen käsijarrun voi  ajaa huoltoasentoon kotikonstein antamalla virtaa jarrussa olevalle moottorille esim 12V akusta.  Liitin irti ja varmista oikea vain pyörimissuunta, avautumissuunta kestää pidempään. Muutoin homma sujuu hyvin, jos on tehnyt johonkin autoon jarruremontteja ennen. Jarrulevyn irroitus vaatii TORX 50 hylsyn.

Neljä muuta ruuvia irtoaa normityökaluilla, kun antaa vähän irroitusöljyä. Lisäksi tarvitaan kuparirasvaa ja jarrupuhdistusainetta, molempia  saa sprayna. Likainen homma, tarvitaan teräsharjaa liukupintojen putsaukseen.

Ei muuta kuin hommaan kiinni rohkeasti, jos on vähän teknistä taitoa, aikaa ja välineitä. Netistä saa osia edullisesti.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: P3llinen - 27.09.2020, 17:23:04
Täällä kans onnistunut levyjen/palojen vaihto takana  8) Itseä mietitytti, kumpaan suuntaan käsijarrun ruuvia pitää kiertää, niin ruuvvin päältä katsottuna kiinni (myötäpäivään) pyörittelemällä meni jarru huoltoasentoon.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Tm81 - 15.05.2021, 08:10:37
Moro. Mulla kans 12 malli v70. Vaihdoin jarrulevyt ja palat. Avasin käsijarrumoottorin niin ruuvin alla olevat korvat murenivat täysin. Tässäkin löi oikean puolen juntturiin. Kävin eilen illalla hakemassa jo oikealle uuden satulan. Koska muutenkin mäntä liikkui huonommin. Saakohan käsijarrumoottoria erikseen ostettua vasemmalle? Pitääkö ilmata lukijalla vai miten? Itsellä creader professional s7. Tällä ajoin aluksi huoltotilaan mut nyt herjailee. Condition not correct..
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Tm81 - 15.05.2021, 08:12:53
Löytyiskö osaajaa Tampereelta, joka kerkeäisi käydä tänään katsomassa ja jos tarviaa paremman lukijan hommaan. Jos ei nyt asetu.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Tm81 - 15.05.2021, 10:57:52
Creaderillä ei taida onnistua käsijarrun ajo kohdalleen. Muuten toimi hyvin mut herjaa käsijarrua . Voiko käsijarrun aja patterilla kiinni. Tai pitääkö?
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: hessu80 - 15.05.2021, 12:16:52
Creaderillä ei taida onnistua käsijarrun ajo kohdalleen. Muuten toimi hyvin mut herjaa käsijarrua . Voiko käsijarrun aja patterilla kiinni. Tai pitääkö?
Pitäis mennä kiinni kun laittaa käsjarrun päälle. Voi tarvita muutaman toiston.Testeriä tarvitaan oikeastaan vain avaamiseen.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Volvo Doukie - 07.02.2022, 22:36:28
Mulla meni muuten hienosti, mutta herjaa palojen vaihdon jälkeen ajoittain "käsijarru vaatii huollon". Viimeksi toimi pari viikkoa normaalisti ja nyt, kun lauhtui tuli taas vikailmo. Tämä siis vaikka ei ole jarrua käytetty ja välillä heti käynnistyksen jälkeen ja välillä "hetken" ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: tomppakoo - 03.03.2022, 10:24:08
Neuvoisitteko vielä tumpelolle miten käsijarrun moottorin virtaliittimen saa irti (V70 2013 III)?
Ei viittisi rikkoa ja on tiukassa kuin faan.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: Lankku - 03.03.2022, 11:18:09
Neuvoisitteko vielä tumpelolle miten käsijarrun moottorin virtaliittimen saa irti (V70 2013 III)?
Ei viittisi rikkoa ja on tiukassa kuin faan.
Painat vähän sisään, alaviistosta ruuvarilla kevyesti painat lukkokynttä ja vedät pois. Monesti lukituksen välissä on kuraa eli tarvitsee kopistelua tai paineilmaa.
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: merkku - 30.10.2022, 19:15:02
Huolsin v70 jarrut ja ajoin käsijarrun moottorit Dicella huoltoasentoon. Nyt ei jostain syystä saa käsijarrun vivulla vapautettua huoltoasentoa, dice ei yhdistä myöskään PBM moduliin ja Vdashin ”vapauta huoltoasento” myös epäonnistuu. Patterilla kokeilin ajaa molempia sähkömoottoreita ja toimiivat. Mutta koska ei saa kalibroitua eikä huoltoasentoa resetoitua, herjaa näytöllä osittaista käsijarrua ja kuuluu pling plong samalla tavalla kuin turvavyö olisi auki. Mikä neuvoksi?

Vikakoodit:
BCM-U041741 Invalid data teceived from electrical parking brake -system internal failures -general checksum failures ja PBM-U210054 control module not configured -system programming failures -missing calibration
Otsikko: Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
Kirjoitti: merkku - 30.10.2022, 22:00:07
Sain loppujen lopuksi yhteyden käsijarru/PBM-moduliin ja siellä piti kalibroida joku tasoanturi. Sen jälkeen poistui tuo pbm-u210054-virhe. Sen jälkeen onnistui huoltotilan deaktivointi. Ei meinannu ensin yhdistää millään moduliin, mutta ilmeisesti läppärin boottaus auttoi.