Moro
Näin uutena foorumilaisena (vaikkakin jonkin verran foorumia jo selanneena) ja jonkinlaista Volvo-kuumetta potevana rohkenen esittää muutaman kysymyksen ja ajatelman kommentoitavaksi koskien vuoden 2014 ja sitä nuorempia automaattivaihteisia diesel-V70:sia kohtaan. Ajattelin alle 100 tkm ajettua seuraavin vähimmäisvarustein: polttoainelämppäri, mukautuva vakionopeudensäädin, sähkötoiminen takaluukku, tutkat eteen ja taakse ja navigaattori. Vuodessa ajoa 23-25 tkm ja vaihtoon siis alle 200 tkm ajettuna, joten...
1. automaattivaihteisto: momentinmuunninlaatikot tuntuu olevan dsg-koeajojen jälkeen luotettavampi ja mukavampi vaihtoehto, joten Volvon tarjoamat 6- ja 8-portaiset Aisinit lienevät vaihtoehdot. Kokemusta on yhdestä omistamastani 6-vaihteisesta Aisinista (se mikä Volvoissa, Saabeissa, Opeleissa, Alfoissa jo viime vuosikymmenellä...) ja se rupesi tod.näk. porsimaan venttiilien jumien/vuotojen vuoksi auton pitoajan ehtoo puolella jossain 220 tkm paikkeilla, vaikka öljyt oli vaihdettu ohjelman mukaan ajallaan ja lopulta vieläpä huuhtelemallakin. Auto meni vaihtoon jo siitäkin syystä. Liekö 2014 ja nuoremmissa Volvoissa samaa lootaa? Käsitin, että AWD-mallit 6-vaihteisia, joten liekö vielä sama laatikko? Onko kehitysversioita tullut? AWD ei ole ehdoton minulle. Liekö 8-portaiset luotettavampia? Missä moottoreissa on 8-portaiset?
2. diesel-moottorit: erot Volvon moottorien osalta D2/3/4 ja 5-malleissa? Kaikki lienevät 2-litraisia 4-pyttyisiä, paitsi jos AWD, niin 2.4 ja 5-pyttyä?? Ero noissa vain softassa? Dieselien tulevaisuutta ajatellen olen ajatellut, että Euro6 voisi olla eduksi, vaikka (tai onneksi) AdBlue- tai SCR-systeemejä ei kai V70 käytetyissä dieseleissä edes ole, vai? Turbon siipien, imusarjan, maf/map(?)-antureiden ja dpf:än ja toki itse egr:n kunnon ja toimivuuden kannalta olen aiempien dieselien kanssa päätynyt EGR OFF-softaukseen voiman noston ohella ja ongelmia ei ole em. kanssa ole ollut. Miten herkkiä Volvon dieselit on edellä mainittujen osalta vikaantumaan? Eroja tältä osin D2-D5-malleissa? Tavoittelen turvallisia teho- ja vääntölukemia 200 hv/450 nm, joten siltäkin osin erot D2-D5 kiinnostaa? Automaatin kestävyys?
3. polttoainelämppäri: löytyy tehdasasenteisena laajasti. Miten ovat kestäneet? Onko Weba, Eberi vai Ardic? Myrkkyä ovat automaattikäynnistyminen auton halujen mukaan, pakkokäynnistyksen ja sammutuksen puute (esim. kesällä olisi hyvä pyöräyttää käyntiin) ja kaukosäädön puute kunnon toimintasäteellä... Parasta olisi kun saisi vain aamulla herätessä tuikata kaukosäädöllä 20-30 min. lämpeämään ja sammuttaa viimeistään ekojen kilometrien jälkeen kun kone lämmin. Jälkiasennuksena (+500-800 €) saanee kunnon etäkäyttömahdollisuuden joko merkkiliikkeestä tai sitten oli joku kännykkävirityskin?
4. mukautuva vakionopeudensäädin: toimiiko oikeasti? Wolkkarissa ja uudessa Fordissa ainakin toimi. Jos toimii Volvossakin, niin sen varusteen haluan! Normivakkari nyt on vähintäänkin oltava.
5. sähkötoiminen takaluukku: ohjaus kiinni ja auki kuskin paikalta? Kaukosäätimestä kiinni ja auki? Jalalla takapuskurin alta?
6. taka- ja etututkat: onko ongelmia takatutkan kanssa jos jälkiasentaa vetokoukun tai jos on jos koukku asennettuna? Onko ongelmia peräkärryn tai takapyörätelineen ja pyörän kanssa? Sekoileeko/hajoileeko antureita?
7. navigaattori: mites karttapäivitykset saatavilla ja mihin hintaan? Peltipoliiseista ei taida varoituksia tulla, joten vanha TOM TOM on pidettävä käytössä pelkästään sen takia että ilmaiset tolppapäivitykset!
Volvoilla olen ajanut, mutta en ko. korimallin V70:stä, enkä varsinkaan tämän päivän tekniikalla ja varusteilla.
Jos vaan joku tietävä jaksaisi kommentoida. Silmät ristissä foorumia kolunneena hajanaisia vastauksia löysin, mutta usein liippaa eri malliin, vanhempaan vuosimalliin tms.