Kiitokset esitelinkeistä. Hyvä, et voi niihin perehtyä, saa helpommin kuvaa siitä, millasia vaihtoautoja ylipäänsä voisi olla ja mihin joku tietty sijoittuu.
Kävin tässä yksi päivä
koeajolla, V60:aa koittamassa. Oli tarkoitus koeajaa ihan muu auto, mut sit vähän ylläriksi itsellenikin koetettiin ylle linkattu. Olin siitä yksilöstä ja autosta ihan silleen vau, en tiennyt, et niin eleettömän sutjakkoja automaatteja on.
Aattelin sit, et kun V60 olisi ehkä vähän ahdas tavaroille, pitäis myös V70 kokeilla. Ajatuksena, et se olisi yhtä hyvä, mut isompi. Vaan koeajetun yksilön automaatti toi mieleen vanhat kokemukset, jossa vaihtamisen tuntee nykäyksinä isommin kuin vaikkapa vag dsg-askeihin verraten. Nimenomaisesti tämä
https://www.kamux.fi/vaihtoautot/volvo/v70/ipz-498. Jotenkin siitä ei tullut samanlainen vaikutelma. Rattiin välittyi enemmän vetelyä ja automaatti ei ollut yhtä eleetön. Ohjauksen tarkkuuden tuntuma oli myös tyystin poissa V60:aan verrattuna, mut tätä on hankala arvioida, auto varotteli rengaspaineista ajon alusta asti. Eikä 30 minuutissa (parin tunnin kokeilusta oli puhe alun perin, mutta jostain syystä myyjä lopulta antoi lapun vain 30 minuutille) oikeen kunnollisempaan, paineiden tarkastukseen jne. olisi ehtinyt. Toisaalta tuli sellainen tuntuma, ettei tuota sen enempää ole tarpeen edes koittaa, siitä ei tullut hyvä fiilis.
Mietin, et onko noissa ollenkaan sama laatikko. Luulin, että olisi, mut tuntuivat kovin erilaisilta. Samoin moottoreita luulin suunnilleen samoiksi (hiukan eroa tehossa, mut kulutukset, koko, pytyt aika samaa), mut jotenkin V60 oli noista kahdesta tuossakin sivistyneemmän oloinen. Voi toki vaikuttaa, et pienemmän Volvon alle ajettiin muutamat kilsat octavialla ja isomman alle tuttua omaa. Oma ei mitenkään ole kummoinen, mut sen käyttäytyminen ja piirteet ovat tuttuuden kautta niin neutraalia.
Sit tätä kirjoittaessa mietin, et horisenkohan ihan ufon kuuloisia. Mut jooh, pitää ettiä joku muu kiinnostavan oloinen V70 kokeiluun.
EDIT: ei ansaitse uutta viestiä, joten päivitän lopputuloksen tähän. Lopulta valikoiduksi päätyi 7-hengen ihmiskuljetin, jonka merkki ei ole ruotsalainen. Isot kiitokset avusta. Tuo ratkaisu ei ole kuin joiksikin vuosiksi, ehkä siitä 2-5 vuoden päästä jatketaan Volvistiksi.