Tässä olisi taas auton ostaminen ajankohtaista. Minulla oli joskus 2008 XC70, joka jätti hiukan pahan maun suuhun. Taisin saada siinä kaikki mahdolliset tyyppiviat. Kardaani, perä, suuttimien johtosarja ja pari suutinta vaihdettiin, eikä tullut ihan halvaksi.
Nyt kuitenkin haaveilisin XC70:stä uudelleen. Farmareita korotetulla alustalla, nelivedolla ja kohtuullisella vetokyvyllä ei oikein liikaa ole tarjolla. Volvon hiljaisuus on erityisesti mieleen kanssa.
Haussa olisi ehkä noin vuosimallia 2011 - 2014 oleva auto. Onko näissä jotain mitä pitää erityisesti huomioida? Mites moottorien luotettavuus D5, D4 ja D3? Peräongelmat ja johtosarjaongelmat lienee jo näissä korjattu?
Vai saako luotettavimman, jos katselee ennen 2008 valmistettuja classikkeja?
2011: D5 = 205 hv, D3 = 163 hv. Vanha keskikonsoli (samanlainen kuin siinä vuoden 2008 mallissasi), jossa mahdollinen navi nousevalla näytöllä eikä naviin saa enää päivityksiä.
2012: D5 = 215 hv, D3 = 163 hv. Uusi Sensus-keskikonsoli, joko 5" näytöllä leveillä muovireunuksilla (hinnat alkaen -mallit) tai 7" näytöllä (High Performance Multimedia / Premium Sound). Naviin saa edelleen karttapäivityksiä.
2013: D5 = 215 hv, D4 = 163 hv. Muuten kuin 2012, mutta vaihdekeppi on samanlainen kuin facelifteissä 2014->.
2014: D5 = 215 hv, D4 = 163 hv. Facelift, eli edessä kennomaski, uudet kirkkaat takavalot alareunan kromireunuksella ja kromilista takavalojen välissä. Etuvaloissa vielä oranssit nurkat (poistuivat vuosimallissa 2015), mutta LED-päivävalot etusumuvalojen paikalla vakiona. Mittaristo joko digitaalinen tai hinnat alkaen -malleissa susiruma halpisversio analogisesta yhdellä pyöreällä mittarilla.
Johtosarjaongelma ei muistikuvani mukaan vaivaa kuin aivan ensimmäisiä tämän korimallin vuosimalleja, ei siis näitä enää. Dieselmoottorien luotettavuudessa ei D3/D4 vs. D5 välillä ole eroja, koska kyse on samasta moottorista eri softalla, ja D3/D4 päivittyy Polestar-softalla D5:n teholukemiin.
Itse ost(ais)in vuosimallin 2012 tai uudemman jo sen takia, että niissä on uusi keskikonsoli ja navi edelleen päivitettävissä, toisin kuin 2011 ja vanhemmissa. 2014 ja uudemmat vuosimallit ovat käytettyinä yleensä hieman kalliimpia, koska facelift. Sekä digimittariston, facelift-takavalot että vaihdekepin voi päivittää vanhempiinkin facelift-mallisiksi jälkikäteen itse, jos haluaa, osia löytyy mm. varaosahaku.fi -sivuston kautta.
Kaksi edellisen korimallin XC70:ä (vm. 2004 ja 2006) omistaneena suosittelen lämpimästi uudempaa korimallia. Huomattavasti tilavampi ja laadukkaamman tuntoinen auto, eikä edellisessä korimallissa ollut tarjolla mm. Driver Support -pakettia (adaptiivinen cruise, jonoavustin ja kaistavahti), jota ilman ei halua elää, kun adaptiivisella cruisella on kerran ajanut.
Oma vm. 2012
XC70:ni (D5 Summum erittäin hyvillä varusteilla, mm. Driver Support, Premium Audio, kauko-ohjattava webasto, parkkitutkat molemmissa päissä + kamera takana sekä jälkikäteen asennettuina faceliftin LED-päivävalot ja digitaalimittaristo) olisi parhaillaan
myynnissä, koska tulin siihen tulokseen, että tarvitsen harrastusteni takia Land Roverin. Kallein huolto eli jakopää tehty 18.3.2021 ja vaihteistoöljytkin vaihdettu 10.9.2020, eli tiedossa on huolettomia kilometrejä. Kysele lisää, jos kiinnostaa.