Eli vapari 2.4 ja d5 sekä 2.5 t5 ilmeisesti on ainaki luotettavia?
Lisäksi kiinnostais mitä noissa on suositeltu öljyn vaihtovälit automaatille, perälle, haldexille jne? Entä jakopään vaihtoväli ja vaihdetaanko samalla yleensä moniurahihna?
Aika huonosti on monet isojen volvojen omistajat huoltaneet autojaan ku kattelee huoltokirjan merkintöjä. Ei paljo laatikon öljyjä ole vaihdeltu ja haldexista harvoin näkee mitään mainintaa. Hassua että on pitäny säästellä huolloissa vaikka ostaneet noinkin kalliin edustusauton..
Yksilöitähän tämän ikäiset autot jo alkaa olla. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että jos D5:sta havittelee, niin kannattaa katsella vuosimallin 2010, ja siitä uudempia autoja, jos vaan paukut riittää. 2006-2009 vuosimallin moottoreissa on monesti nostinvikoja. Tämä johtuu 30tkm huoltovälistä, joka on moottorin yläkerralle ja venttiilikoneistolle myrkkyä. Öljy menee jo niin ohueksi, ettei enää kunnolla voitele myös hiukkassuodattimen tyhjennyspolton takia, koska dieseliä pääsee öljyn sekaan. Toki, jos löytää auton, johon on jo nostinremppa tehty, tai ajettu lyhyemmällä huoltovälillä, eikä moottorin yläkerrasta kuulu ylimääräistä metakkaa, niin kyllähän tuollaisenkin voi melko huoletta ostella. Tuon ikäluokan moottoreissa on myös pullonkaulana imusarjan pyörreläppien säätötangon löystyminen. Monet ovat nippusiteellä lukinneet tangon, ettei pääse liikkumaan, mikä poistaa ongelman. Vuosimallista 2010 lähtien pyörreläpät ja nostinviat jäivät pois. Itse tosin silti vaihdan moottoriöljyt tiheämmin kuin 30tkm. Yleensä tulee vaihdettua 15-20tkm välillä.
Voimansiirron rasvat on hyvä vaihdella siinä 60tkm välein. Haldexin öljytilavuus ei ole edes litraa, niin kyllähän siinä öljy on kovilla jo tuollaisilla ajomäärillä. Omaan autoon oli ensimmäisen kerran vaihdettu muistaakseni 117tkm lukemassa ja nyt vaihdoin itse 182tkm ajettuna. Melko mustaa öljyä oli vaihteistossa ja Haldexissa.
Harmillista on se, ettei voimansiirron öljyjen vaihto kuulu huolto-ohjelmaan, vaan on erikseen tilattava lisätyö, kuten on myös esimerkiksi jakopään huolto. Monilla ei varmaan käy edes mielessä, että öljyjä olisi hyvä vaihdella muuallekin, kuin moottoriin ja jos huoltomyyjäkään ei sitä osaa suositella, niin helposti ne jää vaihtamatta.
Jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 180tkm / 4 vuotta. Moniurahihnoilla ei kannata ryskäistä samaa matkaa, vaan Volvon väkikin suosittelee vaihtoa 90tkm välein. Surullisen kuuluisaa on se, että hihna menee poikki ja syöksyy jakohihnan väliin. Meidän talouden toiseen autoon tuli tästä kuittien mukaan 7000 euron remontti. Täälläkin joku myi niihin itse tekemää suojarautaa, jonka pitäisi estää kyseinen tapahtuma.
Miten esim. Tommonen 2.4 d5 -07? Miten isoihin remppoihin kannattaa alkaa henkisesti valmistautumaan jos ostaa 270t ajettuna? Paljo tuommosesta kannattaa maksaa jos tuntuu kaikki toimivan ok?
No ensimmäisenä tulee tietysti se nostinjumppa. Kannattaa vilkaista huoltokirjasta paljonko on ollut huoltoväli ja moottorin käydessä ottaa moottorin päältä suojamuovi pois ja kuunnella tarkkaan, ettei venttiilikoneistosta kuulu säksätystä tai tikitystä.
Kyllä se kai jossain siinä 6000-10 000€ välillä vissiin on? Ei ainakaan yli kympin, tai sitten pitää olla ihan viimeisen päälle hyvässä kunnossa.