Kiitoksia jälleen asianomaisille. Kokemukset ja näkemykset ovat kaikki tervetulleita.
Tämä on myös ehdokin listalla
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/33174718/Volvo/V70/2009/Tuusula?pos=12&page=1Edellä ilmiannettuun volvoon nähden vielä parempi vaihtoehto. Ajettukin 50t vähemmän. Tuo kuparin ruskea väritys olisi vielä käyttäjä ystävällinen. Ei näkyisi kesäisin tiepöly eikä rapa niin helposti.
Muovijakkarat tai ei niin kuvien perusteella ihan ok kunnossa näyttäisivät olevan vielä 150tkm jälkeenkin. En osaa sanoa voiko noita keinonahkoja jotenkin pitää pehmeämpänä. Viisaammat voi antaa vinkkiä tähän.
Volvon käyttämä nahka on ihan hyvää laadullisesti. Hoitamalla niitä oikein ne pysyvät nätissä kunnossa vaikka kilometrejä olisi takana yli 300tkm. Tuon sanon oman kokemuksen pohjalta koska isäukko ajoi omalla V70:llä noin 150tkm jonka jälkeen auto siirtyi äidin isän nimiin, joka on pyyhkinyt volvolla vielä toiset 150tkm. Penkit ovat vielä tänäkin päivänä hyvässä kunnossa. Vieläkin parempaa nahkaa löytyy Mersun jakkarasta. Niitä Isäukolla on kaksi joista toinen on ensimmäinen AMG diesel ja toinen pari vuotta vanha E-sarjalainen 350CDI. Tuo AMG on jo melko iäkäs, mutta penkit ovat täysin rypyttömät ja näyttävät lähes istumattomilta. Tähän tietysti vaikuttaa penkin kovuus. Kovempi penkki ei jousta niin paljon eikä täten myöskään viru eikä rypyty.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että kun peleistään pitää huolen niin ne kestää hyvässä kunnossa. Myynnissä näkee myös autoja joiden jakkarat on raiskattu pilalle jo 100tkm kohdalla. Kuskin penkki kuluu luonnollisesti eniten, koska sillä istuu aina joku. On myös paljosta kiinni kuinka kuski on tottunut nousemaan autosta ylös ja menemään autoon istumaan. Ajaako karkeat ja likaiset työhousut jalassa vaiko tuulipuvun housuilla jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Tuon nykyisenkin V50 volvon "titek" kangas jakkarat piti olla herkkiä ratkeamaan. Kaikkea mitä. Edes kangas ei ole lähtenyt nukkautumaan. Hyvin kestää, ainakin omassa käytössä. Kilometrejä tosin ei ole kertynyt vielä kuin 77tkm.
Sähköinen takaluukku olisi kyllä iso plussa. Itseä suorastaan oksettaa pyyhkiä kuraista kontin luukkua. Auki sen saisi nätisti avaimesta ja napista nätisti kiinni. Siinä ei likaannu omat hanskat, ja luukkukin pysyy reunoista paremmassa kunnossa.
Tuo hihnan vaihto toisinsanoen tulisi ajankohtaiseksi viimeistään vuoden päästä. Veikkaan että se on 180tkm/ 6 vuotta. Hihnan yhteydessä luonnollisesti uusitaan kiristysrullat ja vesipumppu. Tuo 2.0 ei juuri mitään sano. Muuta kuin että sisältää maksuttoman ohjelmistopäivityksen. Ellei autossa lähtökohtaisesti ole jo jotain tehtaan vikaa joka korjataan päivityksellä niin tuon hyödyllisyys on vähän niin ja näin. Vaikka kyseessä on ns tietokone niin tietokoneessa ajuripäivityksen päätarkoitus on parantaa vakautta tai suorituskykyä. Suorituskyky tuskin tuntuvasti paranee Volvon huollossa ja kuten sanottua niin jos autossa ei ole lähtökohtaisesti vikaa joka korjaantuu päivityksellä, on päivitys vain yksi tapa lisää nostaa huoltojen kustannuksia. Tästä eteenpäin vien Volvon huoltoonkin omat öljyt. Ajoin samoilla öljyillä kuin mitä laittoivat huollossa koneeseen niin minusta 4-5 litrasta öljyä 90€ on aivan posketon litrahinta. 4L:n sama mobilin 5W-30 kannu Tokmannillla maksaa maksimissaan 30€. Huvittavaa oli että laskun erittelyssä työn hinta oli reippaasti vähemmän kuin mitä moottoriöljy tuli maksamaan.
Laskuttivathan nuo myös 2 litraa pesunestettäkin vaikka täytin säiliön aamulla ennen huoltoon vientiä aivan korkkiin asti. Siinä kun laskua ynnäilin yhteen niin olisin tuonkin Avainvaunun huollon yhteydessä säästänyt 100€ jos olisin ajatellut etukäteen, ja tästäkin huolimatta olisin huollattanut autoni Volvon merkkihuollossa. Jos lasku oli vaikka 400-500€ niin 100€:n säästö on jo suhteessa minusta melko merkittävä säästö.
Tiepalvelu on käytössä Autoliiton kautta joten siitä on turha maksaa kahteen kertaan. Omatuntoni ei myöskään koe takaiskua jos ajan huollon aikana Renaultilla. En siis vielä ole nähnyt tuota 2.0 huoltoa omalla kohdalla mitenkään tarpeelliseksi
Siinä nyt jotain mietteitä koskien nykyisen volvon huoltoja.