Onneks ei yksityisten välisessä kaupassa ole virhevastuuta. Todennäköisesti joskus voi tulla hyvät testit tuolle nokiloukulle.
Ei ole kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta, mutta ei yksityisten välinen kauppakaan mitään villin lännen touhua ole.
Yksityisten väliseen kauppaan sovelletaan
kauppalakia, jonka 17 §:n mukaan tavaran tulee soveltua siihen käyttöön, johon se on myytäessä tarkoitettu eli rekisteröidyn auton pitää olla kelpoinen maantieliikenteeseen. Jos näin ei ole, niin tavarassa on virhe, josta myyjä vastaa. Vastuu on sitäkin ankarampi, jos virhe on ollut sellainen, ettei sitä voi huolellinenkaan ostaja havaita.
Melko selvä tapaus on, jos omistaja on poistanut DPF:n ja siitä ilmoittamatta myynyt auton edelleen katukäyttöön. Käry kun käy myöhemmin, niin en kyllä alkuperäisenä omistajana uskaltaisi käräjille lähteä. Kyse kun on riita-asiasta, niin häviäjällä on vastuu vastapuolen kuluista. DPF-pönttö asennettuna + käräjäkulut = ei paljoa 10 tonnista jää uupumaan..
Toinen vaihtoehto on edetä poliisin kautta eli tutkia, onko kyseessä petos. Silloin tulee korvausten lisäksi sakkoa.
Näistä molemmista selviää ilman seuraamuksia, kunhan myydessä kertoo todistetusti DPF:n olevan disabloitu. Eli myynti-ilmoitukseen tai viimeistään kauppakirjaan merkintä, ettei sen takia ole soveltuva tieliikenteeseen.
Eniten itseä ihmetyttää miksi täällä vedetään pultteja siitä että joku haluaa säästää polttoainekuluissa heittää tuon keksinnön pois.
Jos joku pultteja on vetämässä, niin kyse on jobbareiden hämäräbisneksien paheksumisesta. Sehän on silkkaa kusettamista, jos myyt dieselin, josta olet poistanut DPF:n ja jätät asiasta kertomatta!
On se kummaa, kun mittarin rukkaajia jahdataan keskustelupalstoilla oikein miehissä, mutta DPF:n kanssa koijaajia ei nähdä samanlaisena kusettamisena, vaikka asia on täysin sama.