Ateho  Elekma

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 65445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #30 : 10.11.2018, 23:37:49 »
Eilen oli pelkkä alempi suoja paikallaan niin 120kmh vauhdissa lämpö nousi 77asteeseen. Tänään oli koko keula peitossa niin lämmöt nousi 120kmh vauhdissa 99 asteeseen.
Ois voinu nousta enemmänkin mut moottoritie loppui.
Otin sitten alemman suojan pois paluumatkalla ja sitten ei lämmöt enää nousseet kuin 75 asteeseen samassa vauhdissa.

Oho. Täytyykin seurailla myös omaa kun peitin myös koko keulan. Eikös tuo 99 oo vähän turhan paljon?

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #31 : 11.11.2018, 03:29:00 »
riippunee vähän mistäkohtaa se mittaa, jos flekti huutaa kokoajan niin on vähän liikaa, mutta kokonaama umpeen vaan ja teet vaan muutaman reiän niin että menee vähän ilmaa läpi, niin ei tälleen plussa asteilla keitä, tai sitten vaihdat kokoumpinaista kun tulee oikeat pakkaset. Tavote moottorin lämpötila on kuitenkin sen 85-95c
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Hextall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #32 : 11.11.2018, 11:35:34 »
Testerin mukaan flekti pyöri jollain 18% tehoilla. Tietty ilmastointi oli päällä niin osa tehoista tuli siitä. Täytyy vielä 100kmh vauhdissa katsoa miten käy.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #33 : 11.11.2018, 15:58:40 »
Mulla 50 km motariajon piti 81-83 koko matkan. 3km kohdalla  n. 50 astetta  ja  n.8km kohdalla sai normaalilämmöt. Ulkona 4 astetta. Keula kokonaan ummessa. Moottori 1.6 D2. Flekti ei pyörinyt kun pysähdyin.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #34 : 11.11.2018, 17:24:38 »
Jotenkin tuntuu oudolta, että jos ehjä auto hyötyisi merkittävästi tuosta keulan peittämisestä, miksi tätä ei olisi huomioitu auton suunnittelussa? Luulisi erityisesti Volvon huomioineen tämän historiansa vuoksi. Totta kai autot suunnitellaan mahdollisimman "vihreiksi" siten, että ne pärjäävät virallisissa testeissä, mutta kyllä ne todellisen käyttökulut ja käyttäjien kokemukset kuitenkin painavat aika paljon hankintapäätöksissä. Vähimmäisvaatimus luulisi täten olevan, että autossa olisi valmis "slotti", johon suojan saa nätisti pujotettua maskin sisäpuolelle. Ja jos kunnolla tehtäisiin, olisi keulalla moottoriohjattu kaihdin, jota ohjattaisiin olosuhteiden mukaan. Ei pitäisi olla mikään maailman monimutkaisin systeemi, jos ohjauksen saisi toteutettua puhtaasti moottorin lämmön ja ulkolämpötilan avulla. Kuitenkin jostain syystä on päädytty ratkaisuun, että webaston käyttö ajon aikana on parempi ratkaisu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #35 : 11.11.2018, 17:45:06 »
Ei nollakeleillä sen nokan umpeenlaittamisesta ehjässä autossa ole mitään hyötyä.. Tai no kyllähän konehuone on lämpöisempi, ja todennäköisesti kulutuskin voi vähän pudota ainakin pienentyneen ilmanvastuksen takia, mutta vasta kun aletaan olla tuolla -15°C lämmöissä alkaa olla siinä koneen lämpenemisessä ja riittävän hukkalämmöntuotossa jotain haasteita.

Toisaalta ei siellä termarissa kummoistakaan vuotoa tarvitse olla, kun se alkaa jo näkyä koneen lämmöissä nollakelillä.

Poissa kany

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #36 : 11.11.2018, 17:47:23 »
Oliko tässä alunperin pointti selvittää onko termari kunnossa vai ei - tai mikä on normaali käyntilämpö näillä ekohippimyllyillä?

No tässä kokeiltuna omaa katiskaa (V70 2.4D 2010) ja ajattelin tarkistaa koneen lämmöt kun tuntuu että Webasto pyörii jatkuvasti näilläkin keleillä. Weba pois päältä ja ajamaan työmaalle (n35km 60-80km/h) alueella, lämmöt koneessa maksimissaan 65C.

Keula kokonaan umpeen ja ajelemaan vastaavaa nopeusaluetta, 30km ajon jälkeen 70C. 60km kohdalla 96C ja riipasin peitteet ylämaskin edestä pois -> viiminen 10km matkasta n 80C. Paluu samaa reittiä parin tunnin kuluttua ja nyt siis vain puskurin alapuolinen osa peitettynä. Lämmöt max 67C yhen ohituksen jälkeen, muutoin 63C. Ulkolämmöt näissä testeissä +2 - +5C ja tihkusadetta jatkuvasti, flektin pyörimisiä en tajunnut seurata.

Ja mitäkö tästä opittiin? Väitän että 2.4Dssä ei kestä näillä keleillä laittaa koko keulaa umpeen pidemmällä ajolla.

Hitaan lämpenemisen perusteella epäilen että termari falskaa tässä allekirjoittaneen murheenkryynissä. Termarin vaihtokustannus lienee jotain järjettömän ja pöyristyttävän välimailla?

Edelleenkin kiinnostaa tietää mikä on tämän moottorin normaali käyntilämpötila?

XC70 D5 2003 & XC70 D5 2007
menneet: V70 2.4D 2010, V70 2.4D 2002, 945 TDIC 1991, 765 B230FT 1989, 245 D6 1979, 244 B23E 1977, 164 B30E 1974, 142 B20A 1974, L3315 1964, C304 1975, 145 B20A 1970, jne.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #37 : 11.11.2018, 19:28:35 »
Jotenkin tuntuu oudolta, että jos ehjä auto hyötyisi merkittävästi tuosta keulan peittämisestä, miksi tätä ei olisi huomioitu auton suunnittelussa? Luulisi erityisesti Volvon huomioineen tämän historiansa vuoksi. Totta kai autot suunnitellaan mahdollisimman "vihreiksi" siten, että ne pärjäävät virallisissa testeissä, mutta kyllä ne todellisen käyttökulut ja käyttäjien kokemukset kuitenkin painavat aika paljon hankintapäätöksissä. Vähimmäisvaatimus luulisi täten olevan, että autossa olisi valmis "slotti", johon suojan saa nätisti pujotettua maskin sisäpuolelle. Ja jos kunnolla tehtäisiin, olisi keulalla moottoriohjattu kaihdin, jota ohjattaisiin olosuhteiden mukaan. Ei pitäisi olla mikään maailman monimutkaisin systeemi, jos ohjauksen saisi toteutettua puhtaasti moottorin lämmön ja ulkolämpötilan avulla. Kuitenkin jostain syystä on päädytty ratkaisuun, että webaston käyttö ajon aikana on parempi ratkaisu.

S60 on kaihdin. Ainakin 5 pyttysessä d4.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #38 : 11.11.2018, 19:43:39 »
Volvo on tehnyt 5 syl 2 litran D3 moottorin kovalla kiireellä, eikä heillä ole ollut aikaa paneutua sen lämpötalouteen. Hädissään ovat laittaneet kaminan Pohjolassa myytäviin autoihin, jotta saa koneen riittävän lämpöiseksi. Pöyristyttävä sovellus. Onkohan sen päästöt laskettu moottorin kokonaispäästöihin? Olisi kannattanut hyödyntää pakosarjan lämpöä tavalla tai toisella.
Jättivät hädissään myös moottorin lämpömittarin pois (ainakin 2011 mallista), koska se olsi käyttäytynyt oudosti ja osoittanut koneen käyvän kylmänä.
Odotan, että Volvo tekisi jonkinlaisen korjaussarjan näihin autoihin. Ainakin lämpömittarin jälkiasennuksena (softalla lukema mittaristoon) ja kaihtimen.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Hextall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #39 : 11.11.2018, 19:44:55 »
Satasen vauhdissa nousi lämmöt kans 99 asteeseen ja sit alkoi flekti tiputtaa lämpöä.
Vaikuttaa että omassa 2.0d koneessa kanssa termostaatti falskaa tai jääny auki. Ilmeisesti kyseisessä koneessa ei ihan niin paha ole tuo termostaatin vaihto?

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #40 : 11.11.2018, 20:04:23 »
Volvo on tehnyt 5 syl 2 litran D3 moottorin kovalla kiireellä, eikä heillä ole ollut aikaa paneutua sen lämpötalouteen. Hädissään ovat laittaneet kaminan Pohjolassa myytäviin autoihin, jotta saa koneen riittävän lämpöiseksi. Pöyristyttävä sovellus. Onkohan sen päästöt laskettu moottorin kokonaispäästöihin? Olisi kannattanut hyödyntää pakosarjan lämpöä tavalla tai toisella.
Jättivät hädissään myös moottorin lämpömittarin pois (ainakin 2011 mallista), koska se olsi käyttäytynyt oudosti ja osoittanut koneen käyvän kylmänä.
Odotan, että Volvo tekisi jonkinlaisen korjaussarjan näihin autoihin. Ainakin lämpömittarin jälkiasennuksena (softalla lukema mittaristoon) ja kaihtimen.

Muistaakseni diesel kuluttaa vähemmän lämpimänä ja ex-volkkarimiehenä tukin keulan umpeen 0 asteessa volkkareista. Lämmöt eli öljyn lämmöt saa nousta yli 100 asteen. Onkos tietoa missä D5:n öljynlämmöt pitäisi olla?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #41 : 11.11.2018, 20:29:01 »
Tiedossani on 2 kpl 2.0d koneisia V70:ä joissa molemmissa lämmöt 76-77 kesät talvet ilman webastoa.

Satasen vauhdissa nousi lämmöt kans 99 asteeseen ja sit alkoi flekti tiputtaa lämpöä.
Vaikuttaa että omassa 2.0d koneessa kanssa termostaatti falskaa tai jääny auki. Ilmeisesti kyseisessä koneessa ei ihan niin paha ole tuo termostaatin vaihto?
Muistahan raportoida miten käy jos vaihdat termarin.

Poissa Hextall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #42 : 11.11.2018, 20:34:59 »
Katsotaan mihin ratkaisuun päädyn :)
Ainakin nyt otan alemman suojan pois kunnes kelit hieman viilenee :)

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #43 : 11.11.2018, 21:26:05 »
Mulla 50 km motariajon piti 81-83 koko matkan. 3km kohdalla  n. 50 astetta  ja  n.8km kohdalla sai normaalilämmöt. Ulkona 4 astetta. Keula kokonaan ummessa. Moottori 1.6 D2. Flekti ei pyörinyt kun pysähdyin.

Testasin vielä toiseen suuntaan keula kokonaan peitettynä. Vauhti n.110kmh, n.50km.
Sama juttu että 81-82 lämmöt. Webasto on niin ettei mene päälle. Paluumatkalla on muutama kilsa lopussa 80-60 aluetta niin lämmöt tippui 78-79, joten tällä ekokatiskalla tuskin on ongelmia ainakaan ylikuumenemisen kanssa näillä keleillä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #44 : 11.11.2018, 21:31:13 »
Katsotaan mihin ratkaisuun päädyn :)
Ainakin nyt otan alemman suojan pois kunnes kelit hieman viilenee :)
Mä oon omassa pitäny pelkästään ala-aukossa suojaa pakkasilla.

 

Carcom Oy  Ateho