Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.

  • 58 Vastauksia
  • 7556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« : 19.04.2021, 14:31:36 »
Otsikon mukainen auto ostettiin käytettynä yksityiseltä ja 100km. ajojen jälkeen syttyi mittaristoon keltainen häiriövalo joka kertoo käsittääkseni ettei päästöt ole niin kuin pitäisi.
Epäilys on että edellinen omistaja on valon nollannut ennen myyntiä ja yllätys yllätys valo sitten syttyikin myynnin jälkeen.
Kuntoon kai tuo täytyy kuitenkin laittaa ja vikakoodien lukemisella ja nollauksella varmaan viisainta olisi edetä.

Käykö Volvoon jokin yleismallinen testeri vai pitääkö olla jokin Volvon oma ohjelmisto (kuten Mercedeksissä MB Star) jotta kaikki koodit pystyy näkemään ja ongelman korjaamaan? Eli onko järkevää ostaa esim. tällainen hintaan 129€: ICARSOFT I906 VOLVO/SAAB VIKAKOODINLUKIJA, linkki: https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
vai onko auto vietävä korjaamolle joille Volvot on tuttuja?

Auto on automaattivaihteilla ja ajettu jo vajaa 300tkm.

Kunhan koodit saadaan ulos, alkaakin arvuuttelu mahdollisesta viasta. Tästä päivitystä kun koodit saadaan luettua.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #1 : 19.04.2021, 14:51:55 »
Tuo linkkaamasi iCarsoftin lukija on oikein pätevä laite ja tuolla pääsee kaikkiin ohjausyksiköihin käsiksi. Vahva suositus tuolle laitteelle. Toki noilla yleismallisilla testereilläkin jotain saa ulos, mutta yleensä sieltä tulee niitä geneerisiä P-alkuisia koodeja, jotka eivät ole niin tarkkoja kuin mitä tuo iCarsoft esimerkiksi osaa antaa.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #2 : 19.04.2021, 15:02:02 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Tuolla siis saadaan samat koodit ulos Volvosta mitä saavat esim. merkkikorjaamoissa? Eli juuri kuten sanoit niin vikakoodit tulee samassa muodossa kuin Volvon "oikeilla" testereillä ja on siis verrattavissa keskenään.
Jossain toisessa autossa aikoinaan testattiin jotain halpis lukijaa ja koodit oli juurikin sellaista geneeristä höpötystä josta ei selvinnyt oikein mitään.

Pitääpä käydä ostamassa tuo laite niin päästään eteenpäin.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #3 : 19.04.2021, 15:09:39 »
Kyllä, tuolla saa samat koodit ulos kuin Volvon merkkiohjelmistolla (Vida).

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #4 : 19.04.2021, 15:26:26 »
 ICARSOFT I906 VOLVO/SAAB VIKAKOODINLUKIJA, linkki: https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija



V70 -01 2,4T ollu jo jonkin aikaa iCarsoft i906 käytössä, suosittelen  :)
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5026
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #5 : 19.04.2021, 16:30:38 »
Joo, sitten kun viat on luettu niin veikkaan että on puolavika.
Icarsoft kyllä kertoo minkä sylinterin puola se on.

Motonetin OEM puola oli ainakin mulle Bosch. 60 ekua.

Tai sit se vika on muualla..  ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #6 : 19.04.2021, 17:17:01 »
Nyt laite ostettu ja koodit luettu jonka jälkeen nollattukin. Saapa nähdä montako kilometriä pääsee ennen kuin taas syttyy palamaan.

Koodeina antaa seuraavat:
- ECM-640A (camshaft control, intake. Signal too high/Signal too low. DTC Status: Present)
- ECM-100A (Engine control module (ECM). Faulty signal. DTC Status: Present)
- ECM-990F (Torque monitoring. Faulty signal. DTC Status: Present)
- ECM-140A (Manifold absolute pressure (MAP) sensor. Faulty signal. DTC Status: Present)

Koodit luettu virrat päällä mutta ei auton ollessa käynnissä.

Mistähän lie koodit kertoo ja miten ongelmaa kannattaa lähestyä? Vieläköhän Volvo on korjattavissa vai onko toivoton tapaus.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #7 : 19.04.2021, 19:16:22 »
Eipä tuota vielä kannata diagnosoida sen pahemmin, ajele normaalisti ja jos vikavalo syttyy, niin sitten katsoo ettö mitä vikakoodeja sieltä tulee. Osa noista koodeista voi olla vanhojakin, niin siksi ei kannata tehdä hätiköityä johtopäätöstä. Mutta ei noissa kodeissa nyt mitään akuuttia pitäisi olla.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #8 : 19.04.2021, 20:47:01 »
Icarsoftilla saa livedataa ajossakin hyvin seurattua, ruksii ne anturit mitä haluaa katsastella tai mistä koodin pukannut..
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2225
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #9 : 19.04.2021, 20:51:07 »
Nollaat nuo ja katselet mitä tulee tilalle. Mikäli koodeja tulee uusia niin suin päin ei kannata antureita alkaa uusimaan vaan tutkia mikä vian voi aiheuttaa. Monesti koodit tulevat kun anturin raja-arvot ylittyvät, ei itse anturi viallinen, siihen voi olla synnä esim ilmavuodot, jne jne.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #10 : 20.04.2021, 06:22:54 »
Taitaa tosiaan olla viisainta ajella ja katsoa tuleeko samat koodit uudestaan. Hyvä huomio että osa koodeista voi olla vanhojakin ja vielä ei kannata tehdä mitään.

Viikonloppuna voisi olla aikaa vähän tarkastella mahdollisia imuvuotoja tutkailla silmämääräisesti konetilaa löytyisikö jotain letkuja jotka hapertuneet yms.
Toinen mihin foorumilla törmännyt on kaasuläppäkotelo ja sen puhdistus. Senkin voisi tehdä jos voi aiheuttaa tuollaista.

Ajossa tosiaan valolla ei tunnu olevan havaittavaa vaikutusta.

Tuota lukijaa täytyy kyllä vielä ylistää! Aivan loistava peli ja näkyy toimivan livedatakin (vielä kun osaisi antureiden arvoja tulkita  ;D). Tuolla hintaa mielestäni kannattaa ostaa eikä vaivautua käymään korjaamolla vikakoodien takia. Olisipa Mersuun samanlainen olemassa jolla pääsee kaikkialle niin ostaisin heti.

Jos ja kun valo palaa niin päivittelen tänne taas tietoja niin voidaan analysoida mistä johtuu. Kiitos.

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #11 : 20.04.2021, 11:43:44 »
Täällä toinen juuri auton ostanut (s60 2.4 vm.04). Samainen vikavalo palaa ja edellinen omistaja käynyt lukemassa koodit korjaamolla: ECM-640A Säätöventtiili, nokka-akseli. Signaali virheellinen.

Oireena täysi tehottomuus ja nykiminen kiihdyttäessä. Ottaa kierroksia paikallaan normaalisti. Pintakaasulla ei esiinny nykimistä. 0-100kmh tällä hetkellä 15-20s ja satasen jälkeen ei juuri kiihdy.

Säätöventtiili avattu ja puhdistettu. Akunkenkä oli operaation aikana irti sen 15min ja koeajolle lähtiessä vikakoodi ei palanut. puhdistuksella ei vaikutusta oireisiin. Nyt noin 60km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas.

Tarkistin puolien sekä johtojen kunnon ja 5 sylinterin tulpanhattu oli muista poiketen oranssin värinen tulpan päästä. Motonetistä hain uuden puolan mutta ei korjaantunut sillä.

« Viimeksi muokattu: 20.04.2021, 11:48:11 kirjoittanut JM-01 »
(S60 2,4 125kw 2004)

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #12 : 20.04.2021, 13:15:57 »
Täällä toinen juuri auton ostanut (s60 2.4 vm.04). Samainen vikavalo palaa ja edellinen omistaja käynyt lukemassa koodit korjaamolla: ECM-640A Säätöventtiili, nokka-akseli. Signaali virheellinen.

Oireena täysi tehottomuus ja nykiminen kiihdyttäessä. Ottaa kierroksia paikallaan normaalisti. Pintakaasulla ei esiinny nykimistä. 0-100kmh tällä hetkellä 15-20s ja satasen jälkeen ei juuri kiihdy.

Säätöventtiili avattu ja puhdistettu. Akunkenkä oli operaation aikana irti sen 15min ja koeajolle lähtiessä vikakoodi ei palanut. puhdistuksella ei vaikutusta oireisiin. Nyt noin 60km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas.

Tarkistin puolien sekä johtojen kunnon ja 5 sylinterin tulpanhattu oli muista poiketen oranssin värinen tulpan päästä. Motonetistä hain uuden puolan mutta ei korjaantunut sillä.
Voipi olla se VVT-solenoidi. Itse juuri vaihdoin siskon Volvoon tuon solenoidin, kun ei se vanha herännyt eloon enää, vaikka yritti kuinka tekohengittää.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #13 : 20.04.2021, 16:08:14 »
Eipä kauaa kestänyt ennen valon syttymistä. Tällä kertaa tuli koodiksi: ECM-140A, eli MAP anturia herjaa.

Valo taas nollattu ja katsotaan miten käy.

Mikähän olisi seuraava liike?

Poissa JM-01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
« Vastaus #14 : 20.04.2021, 18:46:05 »
Voipi olla se VVT-solenoidi. Itse juuri vaihdoin siskon Volvoon tuon solenoidin, kun ei se vanha herännyt eloon enää, vaikka yritti kuinka tekohengittää.


Haitko siniseltä uuden solenoidin vai löytyikö jostain muualta?
(S60 2,4 125kw 2004)

 

Kulkukoira  Proturbo