Edistystä tapahtuu tällekin projektille hissukseen.
Kansi oli kahdesta kohtaa halki. Halkeamat Vesitilasta venttiilikoineistoon. Varmaankin jossain vaiheessa kansi päässyt jäätymään (ei minun aikana). No, uutta kantta tilalle ja tästä sitten vähän myöhemmin jahka päästään sinne asti.
Nokkavaihtoehdot on VX tai tuo hiottu 10.6 mm nostoinen ja 271-272 asteinen malli (välykset huomioitu, mutta asteet 0-0mm nousulle), joka on voitelu fiaskosta huolimatta mitoissaan. Puristussuhde tulee vähän matalammaksi, koska kannesta tuskin höylätään yhtään pois. Mäntä tulee tällä hetkellä vähintään 0.1mm yli lohkosta ja männän monttuhan on se 0.6mm (orkkis 2.2mm). Eroa 5.65cc, vaan enpä oikein osaa näitä laskea. Sain vakio koneen puristukseksi netin laskureilla 9.3:1 ja tälle nykykoneelle olisi tulossa vain 10.2:1. Dynaaminen puristussuhde olisi tuolla hiotulla nokalla n. 8:1. Onko liian matala?
Hiottu nokka 0.4-0.45mm välyksellä:
imu | | pako | |
EYKK | JAKK | EAKK | JYKK |
26.25 | 66.25 | 64.75 | 26.25 |
Imun "duration" 272.5 astetta ja pakonokan 271 astetta. Overlap on 52.5 astetta.
Laskeskelin vakio B230FB:lle dynaamisen puristussuhteen 9.3:1 staattisella ja VX3 -nokalla ja sain vain 7.77:1. Vakio B230:n dynaaminen puristussuhde oli 8.79:1, mutta imu aukeaa vasta yläkuolokohdan jälkeen ja tätä ei laskurit osaa huomioida.
Toiseen 760:n tuli jarruremontti eteen ja siinä on ABS, mutta satulat on tuunattu valmistajan puolesta yhdelle jarruletkulle. Mäntien väliin on porattu kanava ja vain alemmalle männälle tulee letku. Molemmissa Girling ja Bendix/DBA jarruissa sama juttu. Tähän nyt työn alla olevaan joutui tilaamaan satuloiden lisäksi sen vastakappaleen. Tästäpä sainkin idean päivittää myös tämän projektiauton jarruja. Laitoin tilaukseen Girlingin yksimäntäisten jarrujen vastakappaleet 280mm x 26mm levyille. Satulat tulee Bilteman alahyllyltä á 64€. Zimmermanin reikälevyt olisi myös tulossa, mutta palat on vielä päättämättä.
---
Sattui silmään alelaarissa Taroxin G88 levyt eteen. Mitat on muuten ok, mutta 6mm ero korkeudessa. Jossain ketjussa oli näiden sovitteluun vinkit eli 6.3mm holkit tolpan ja satulan kannakkeen väliin. Pulttikin kaiketi pitää olla 6mm pidempi.