Race.fi  Puotilan autokorjaamo

amazon -66 Turbo, kevennetty.

  • 115 Vastauksia
  • 49362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
amazon -66 Turbo, kevennetty.
« : 28.03.2012, 13:40:02 »
Hei vaan, minä vasta liityin tänne, tai oikeastaan isäntä liittyi. Isukki on 60nen, ite oon 30+ ikäinen, kahdestaan tehdään amazoni.
Tarkoitus olis että, vehkeestä tulis kevyt, hyvä ajettava jne. Homma vaatii eksoottisia materiaaleja, suurlujuusteräksiä, lasi ja hiilikuitua yms.

Bensaa koneeseen tuppaa MS. Aluksi ajetaan eka toimintavuosi, eli joskus toivottavasti parin vuoden päästä. Eli ei nyt vaan sitä seuraavana kesänä. Niin, eka vuosi vedetään hyvällä t3:lla, laakerit uudet, t,painotettu yms. Tarkoitus on ajaa semmosell 1.2bar paineilla. Kone on kuitenkin tehty jo alunperin kestämään sen 350hv, esim puristussuhde on jotain 7.4. :P

Kanget on hiotut ja motti on tasapainossa, oli aiemmin mulla yhdessä 240-turbossa.

Autosta tulee kaksipaikkainen, ja sisusta on lähinnä alumiinia ja mittareita... :)

Tähän mennessä autoa on purettu jonkun verran ja osat säilötty hyvin. Keskeytän viestin, seuraavaan tulee sitten kuvia ja vähän enemmän selkoa projektista...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #1 : 28.03.2012, 14:24:42 »
Nuorempi versio taas päivää.

Rupesin haaveilemaan joulun tienoilla moista amazonia, mutta tuloni on niin pienet, eikä mulla oo oikein mitään, missä autoa laittaa. Kysäsin sitten isukilta lähtiskö tämä messiin, lupas lähteä, mutta sillä ehdolla, että minä ostan amazonin. Hänella on sitten hyvä talli ja vehkeet siellä.

Tämmöinen oli amazon, kun eka kertaa haaveilin amasta, terkut vaan myyjälle, taidat tunnistaa jos palstaa luet!


Uploaded with ImageShack.us

Nyt se on jo tallissa.


Uploaded with ImageShack.us

Tässä on vähän sisustaa, josta hyödynnettävissä ainnoastaan takapenkit, jota onkin jo myyty!


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Tässä näkyy vähän spesiaalimäntää koneesta.


Uploaded with ImageShack.us

Tässä on vähän kaaria, joissa on sentin pakkelikerros.


Uploaded with ImageShack.us

Spesiaalimallin maski, pitää vielä suunnitella, miten saa ilmaa konehuoneeseen ja ilmaa sieltä myös pois!


Uploaded with ImageShack.us

Täytynee laittaa kromisia putkia pitkittäissuunnassa muutama kappale tuohon. vaikka 12mm ja 4 kpl.
Kun on putkentaivutinkin, niin saa tuosta keskeltä aina tehtyä sen mutkan.

Juu, onhan tässä vielä hiomista, ihan pellille tämä hiotaan/hiekkapuhalletaan. Kun ei oikein tiedä millä hemmetin sellulossamaalilla tuota on maalattu, niin en halua kuplia maalipintaan... 16:nen fiiberilaikka on kyllä hyvä...


Uploaded with ImageShack.us

Tässä on tuulilasi irtonaisena, autossa ei ole enää kuin takalasi, joka poistetaan tänään joskus viiden maissa...


Uploaded with ImageShack.us

Amazoniin tulee lieviä muutoksia. luukut yms,. tulee tosiaan sitte kuidusta.
Sisemmät pellit, tulipellit, atulattiat yms, tulee 0,5mm suurlujuusteräksestä.
Mitään äänieristeitä ei tule, entiset painaa ainakin 20kg.
Tankki tulee alumiinista.
Koko kojelauta tulee uus hiilikuituinen.
Vähän jäykistetäänkin, sehän jäykisttyy jo sillä, että etupellejä ja kardaanitunneli tulee sulu -teräksestä.
Ovien sisään tulee crmo-putket, samoin kuin takapuolelle, siihen ovien kohdalle, tämähän on kakaovinen, niin vähän hankala sanoa, että mihin.

Hei, keksitään yhdesä tälle autolle nimi?
Ehdotuksia...  8)

Niin, ja ajettavuuteen, olisiko muuta, kuin yhdistetään tolpat takaa, laitetaan ns. Sport-jouset, uudet hyvät iskarit, polyuretaanipuslat joka paikkaan.
Rengastus olisi joku 205, jos mahtuu, jos ei niin 195/55/15 voisi olla ihan hyvä, kevythän tuosta tulee.

Keksikääpäs porukalla nimen lisäksi kevennysehdotuksia?  8)

« Viimeksi muokattu: 28.03.2012, 14:47:25 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #2 : 28.03.2012, 15:03:01 »
hyvältä näyttää, katso JuHaU:n ama projektipäiväkirja myös, ja tuo http://www.elisanet.fi/juha.uusitorppa/

projektipäiväkirja: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12.0

saatat saada niistä hyviä ideoita esim. ajettavuuteen, kuten sanoit
« Viimeksi muokattu: 28.03.2012, 15:06:19 kirjoittanut skebazu »

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #3 : 28.03.2012, 16:25:39 »
Tätä pitääkin seurata.  :pomo:

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #4 : 28.03.2012, 17:11:21 »
Tätä pitääkin seurata.  :pomo:

Joo se kannattaa. Tilasin justiinsa uudet helmat ja takakaaret ja sitten sen jatkopalan sinne taakse.
SOitinkin jo paikalliseen rautaliikkeeseen, sanoi että on 12mm. paksuista rosteri putkeä. Ne saa kyllä kiiltämään.
Tulee hyvä maski sitten.

 S*

Omituisia hymiöitä, pakko testata

Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #5 : 28.03.2012, 21:11:36 »
Onnea vaan projektiin! Meinaatteko varttimailia ruveta puhkomaan?

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #6 : 28.03.2012, 23:48:03 »
Phuuh, onpas  melko työ irrotttaa tuo vanha ohjjausakseli.
Laitan siihen sen uudemmat, joka taipuu törmäyksessä
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #7 : 31.03.2012, 14:17:37 »
Kävin hakemassa kannen koneeseen.
Ihan vaan 530:sen, mutta se oli ainutlaatuinen, ei halkeamia yhdessäkään venttiilinvälissä.
Porttautan ammattilaisella pakopuolen ja imupuolen "porttaan" itse, eli otan röpelöt pois, avarran vähän venttiilimaljaa, täytyy muistaa että vkanavan sisäkaarta, siitä läheltä venttiiliä ei kannata portata. Ainakin kun luin tos yhden reseptin, niin oli tullut virtauspenkissä huononnusta, siitä sisäkaarteen jouheuttamisesta.

Sitten vaan kanavien kohdistus, niin se on siinä.

Voisin toki itsekkin kokeilla portata pakokanavaa, koska turbollahan ne tehot näistä haetaan.
Kanavan yläreunaa kärsii ottaa ainakin pari-kolme milliä korkeammalle, ja muutankin on hyvät kuvat ja ohjeet, miten tehdä.

Noh, saas nyt nähdä.

Pitää marteliukselta tilata laipat pakosarjaan ja tehdä "vesimutkista" pakosarjan aihio hepeillä, ja hitsautan sen sitten tigillä, tulee nätti sauma. Sitten sen voisi hiekkapuhaltaa ja pinnoittaa, mikä on kyllä aika kallista, mutta eipähän ruostu.

Juuh, kuumailmapuhallin hajosi, ostin uuden. Nyt on hirveä työ vain puhdistaa rojekti vanhoista massoista ja maaleista.
16 karkeuksinen fiiberi ottaa kyllä maalin tehokkaasti, mutta pakkeli tukkii senkin laikan ittumaisen nopiasti.
Massaa ei kannata yrittääkkään muuten kun lämmittämällä ja taltalla.

Sanoinko jo, että löysin uudet helmat ja kaaret. Takahiekkapellin muotoilen itse, puskuria siihen ei tule.
Mutta 10mm putkesta ja millin pellistä saa tehtyä hyvän jatkeen, kun nurkat saa helposti pyöreiksi. Eikä hitsi edes yritä vedellä, kun neppailee kiinni taivutettuun putkeen sen. Kulmat on vaan vähän hankalammat, mutta kyllä nekin menee, täytyy vaan himpun verran enemmän tinaa laittaa.

SImmosta.

Pitänee touhutessa ruveta ettimään netistä porttausohjeita, säästäisi siinä kuitenkin sen pari sataa, jos tekisi kannen itse. Tai monikulmahionta seeteihin ja venoihin toki pajalla, mutta ei porttauksia.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Mr Rust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #8 : 31.03.2012, 19:52:51 »
Seurantaan menee.
Loistavaa etä olet pelastanut legendan! P>
Ja ehdotus nimeksi... Tweety (Tipi). 8)

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #9 : 01.04.2012, 14:47:36 »
Nyt kun sain kunnolla fiberillä hiottua kuskin puolen kyljen, niin rupesin miettimään jo värejä.
Siinä nimittäin oli useampaa väriä siinä kyljessä, onhan autokin jo 46vuotias. :)

Ajattelin, että maalaan katon valkoiseksi, tai semmoiseksi kermanvalkoiseksi.
Ja alaosan sitten jollakin hienolla metallihohtovihreällä, tyyliin custom. Tai kirkkaan punaisella, tyyliin originelli.

Tuo jälkimmäinen olisi hyvä, vielä peltivanteet ja pillerikapselit. Eka "teemaan" tulisi tietenkin kiiltävät alut.
Kyllä muuten menee fiiberilaikkoja, nyt on mennyt jo viiden sentin nippu ja pakkelipölyä on varmaan kertynyt ämpärillinen.

Kun tossa tallissa on pieni öljymonttu, jonka kautta iso imuri imee ilmaa parista eri paikkaa ja puhaltaa ne auton taakse, kun tuo tila eristetään, niin siellä voi maalata hyvinkin autoja.

Tallli jaetaan kahtia pressuilla, ja pestään kompuran vesiruiskulla, niin hyvin pystyy maalaamaan.
Sekin on paljon ruiskusta kiinni, itte tykkään käyttää sata jet -mallia 120 tai jotain. Yksi uudempi ja kalliimpikin on mutta tästä ruutasta eniten tykkään.

Meni jaaritteluksi.

Kahvi ja tupakki ja -> hiomaan pakkelia ja rappaamaan vanhoja massoja kuumailmapuhaltimella.

Ehdottakee värejä.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #10 : 01.04.2012, 18:12:21 »
Irrotin etuapurungon korista. Paljon helpompi sitten vaihdella puslia yms. sinne.
Kun eihän se ole ku 10 pultilla kiinni+jarruputket+pari ohjaustankoa.

Saa myös hitsatuksi ne pienet paikat mitä sinne tulee paljon paremmin ku on tilaa.

Hitsasin myös oviaukkoon 20*20*1mm neliöprofiilin, ettei kori väänny.
Laitan kuvia kohta.

Kyllä siinä on kerpeles hiomista ja käsityötä, vaan olihan se tiedossa.
Kaikki paikat käydään läpi, niin tulee parempi kun uutena ja hemmetisti paremmalla tehopainosuhteella.  :D

Työtä, työtä. Niin se valmistuu. oon vähän sluibaillu kun kahtena viime päivänä oon tehny vaan 8h. Pitää tänään tehä yö kahteentoista, niin sitten on kahdelle päivälle 14h. Ei vaan oo mitään maailman mukaviinta hommaa tuo pakkelin hionta ja vanhojen massojen poisrappaus. Mut ei se auta ku tehä, parin tunnin välein poltan tupakin, tahtoo vaan käydä selän päälle.

Over and out...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #11 : 02.04.2012, 17:55:14 »
No nyt tuloo muutama foto.
Kyllä tuo on työlästä tuo miljoonien maalikerrosten ja senttiä paksujen massakerrosten poispyyhkiminen.

Mutta kyllä tämä pellille työstetään ja tehään semmonen, että kestää ilman ruosteenkukkastakaan sen 15vuotta.

Tässä, vähän raaputettua hattuhyllyä. Kuten kuvastakin huomaa, kori on yleisesti ottaen ihan hyväkuntoinen, paitsi paikoitellen saa kyllä sepittää niin että tuntuu.



Uploaded with ImageShack.us

Tässäpä on koko ama sivustapäin, enää katto ja pohja hiottavana/muuten työstettävänä, jotenkin musta tuntuu, että katto on helpompi hioa...  :)



Uploaded with ImageShack.us

On sitä ruostettakin vähän, tässä foto etukulmasta, oven etupuolelta.



Uploaded with ImageShack.us

Tässäpä näkyy kun etuakseli on just irrotettu.



Uploaded with ImageShack.us

Onko tuo normaalia, että tästäpäin katsottuna tuo yks tanko on mutkalla?



Uploaded with ImageShack.us

Nyt pitää irroittaa vaihteisto, kardaani ja taka akselisto.

Sitten pitää nostaa kori aika ylös ja aloittaa pikkuhiljaa hitsauksia.
Toki käytän sillätavalla järkeä, että esim. pohjasta hitsaan kaikki huonot kohdat ja vasta sitten vien sen hiekkapuhallutukseen.

Ja hitsaan aina yhden kohdan kerrallaan, ettei tarvi koria tukea enempää.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #12 : 02.04.2012, 17:57:06 »
Itse asiassa näkyy olevan kaks tankoa mutkalla. Onko tuo normaalia vai meneekö uusittavien listalle?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #13 : 02.04.2012, 20:27:36 »
Nyt irtosi perä.

Se pitää hiekkapuhalluttaa ja maalata, tukivarsiin uudet polypuslat.

Tuohon ei vielä kiire.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6372
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #14 : 02.04.2012, 20:30:52 »
Noiden tankojen kuuluu olla suoria. Nivelen kuuluu olla aavistus vinossa tankoon nähden, mutta sen putkiosan kuuluu siis olla suora.

Yleisohjeena suosittelisin hankkiutumaan eroon M40 laatikosta ja Aman orkkis taka-akselista. Ne ei oikein viritetyssä vehkeessä varmaan kestä :P

 

Kulkukoira  Proturbo