Race.fi  Puotilan autokorjaamo

volvo 240 -83 *vanhaa koulua*

  • 107 Vastauksia
  • 46314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #30 : 19.01.2013, 13:32:28 »
Tuplat putsattu/huollettu, alkuviikosta imutorville laipat ja sitten odotellaan että kaveri saa imusarjan tigattu kasaan.

Pari kuvaa taas:
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00579_zps7fe9108f.jpg.html
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00580_zpse9d5a5df.jpg.html
Myös laippaa tarvii keskeltä lyhentää
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #31 : 24.01.2013, 15:21:55 »
laskimpa tossa volvon keskikulutuksen...n.50l/100km. Testimielessä ajoin tankin tyhjäksi, tankkasin 20€ (n.12l)ja nyt on kaupunki ajoa ajettu 20km ja seuraavaksi saa ajella taas tankille ettei bensa lopu kesken :) ..ja siis 98 bensalla ajelen.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #32 : 24.01.2013, 15:58:23 »
50L/100km :o Hörppii ihan kivasti lirpettii :2funny:
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #33 : 24.01.2013, 16:04:46 »
50L/100km :o Hörppii ihan kivasti lirpettii :2funny:
tämä ylemmän keskiluokan kulkine kulkee hieman arvokkaammin..nooh..muistetaan että korvakuulolla säädetty.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
« Vastaus #34 : 26.01.2013, 20:09:06 »
laskimpa tossa volvon keskikulutuksen...n.50l/100km.
korjataan sen verran että ryyppyvaijerin kuori oli mennyt edellä ja ryyppyläpät kiinni :) kun tuon huomasin ja kiilasin läpät auki, kulutus putosi 20-25l/100km..ja tänään pudotin bensanpaineet 0,2 bar niin auton luonne muuttui ihan kohtalaisesti..3-vaihteella lähtee vääntämään n.60km/h todella hyvin.
Ennen sai aina liikkeelle lähtiessä "herätellä" moottoria..siis bensanpaineen ollessa se vakio 0,3-0,35bar mitä volvon pumppu sykkii.

Jos joku viitsisi valaista että onko noihin solexin tupliin sama bensanpaine mitä tuohon DGV:hen
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 22:48:59 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #35 : 27.01.2013, 10:14:47 »
Mulla ainakin toimii hyvin omalla mekaanisella pumpulla. Sähköpumpun 0,5 bar oli liikaa, pudotin 0,3:een niin ei enää tulvinut. Muistaakseni joku 0,35 on maksimi minkä kestävät tulvimatta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #36 : 27.01.2013, 12:09:22 »
Mulla ainakin toimii hyvin omalla mekaanisella pumpulla. Sähköpumpun 0,5 bar oli liikaa, pudotin 0,3:een niin ei enää tulvinut. Muistaakseni joku 0,35 on maksimi minkä kestävät tulvimatta.
juu ei sillä 0.35bar vielä kaasari tulvi mutta tolla DGV:llä ainakin vakio pumpun paineella bensa haisee sisälle oikein railakkaasti, ja 0,2bar kun laskin niin toimii alhaalta paremmin ja bensankulutus tippui reilusti. Sitä vaan meinasin että onko 0.2bar sopiva myös tuplille?
Entä miten saisi bensanpaluun kytkettyä kaasariin, missä ei ole paikkaa tuolle? voiko tuloletkun väliin laittaa T-haaran ja paluu siihen vai pitääkö paluu kulkea kaasarin läpi?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #37 : 27.01.2013, 13:52:17 »
Solexeista en tiedä, mutta ainakin weberin tuplille optimi on 0,2-0,25bar.
BMW M5
Volvo 740

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #38 : 30.01.2013, 14:31:26 »
nyt on laipat tehtynä imutorville, koulussa kun saisi vielä sähköä hitsauspuolelle niin saisi tigata nuo laipat kiinni, pipercross suodattimet hommattu sekä 4-2-1 peltisarja+2,5" putken osat.

Seuraava CNC harjoitus on se, että tehdään volvoon käännetyt 16" pellit..katellaan mitä tulee :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #39 : 04.02.2013, 20:51:10 »
tänään aikaan saatua:
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00590_zps605b4672.jpg.html?sort=3&o=2
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00582_zpsd1bd0bec.jpg.html?sort=3&o=4
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00581_zpsf9c3db34.jpg.html?sort=3&o=5

Tarvii vielä ultra pesuriin (onko kaikki B230F männät mahlen tuotantoa??) :
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00587_zps9cc034b8.jpg.html?sort=3&o=3

Hieman alkaa hahmottua ensimmäinen kokoonpano. Elikkä jos tuo B230ET lohko menee koneistamon tarkastuksesta läpi, putsataan ja hoonataa lohko, sekä kampiakselin kaulat/suoruus tarkistetaan, tämä tulee ihan STD iskulla. Männät sorvasin tasalakisiksi (-2,17mm), ja lohkosta otetaan siivua pois niin, että rutut saadaan sinne 11,5-12 tietämille.
Myöhemmin jos järkevään rahaan saa B23 lohkon+kampuran niin akseli hiotaan sivuun niin että 230 kanget saadaan STD laakereilla sisään....siittä sen enempää, se on sitte joskus...ehkä :)

Pään vaivaa tuottaa nykyinen kokoonpano. Ajoituksen säädin 35ast./n.4500RPM ja kaasariin vaihdoin sellasen kannen missä on bensanpaluulle paikka, kulutus putosi..mutta auto käy ihan päin vi**ua mutta vetoja on paremmin kuin koskaan ennen, ainut on että rotaa silloin kun toisio kurkku aukeaa ja jos liian nopeasti kaasua painaa, ampuu putsariin...kun sytkä on tuossa 35 asteessa, kierrokset tippuu ihan kuin olisi imuvuotoa. Sitte kun laitan ajoituksen tyhjäkäynnillä 30ast. niin moottori vetää ihan ok..mutta sillon käy nakuraja turhan lähellä koska ennakko on n.4500RPM abaut 50ast. selitinko riittävän epäselvästi? :)

EDIT 5.2: volvon sain toimimaan kohtalaisesti, vielä laitan pienemmät suuttimet ja mittareissa säädän käryt kohilleen. Vaihdoin tuon kaasarin kannen takasin ei paluulliseen (paluullinen oli DGMS=ei toimi DGV:ssä), tuloletkuun tein kuristetun paluun ja ajoituksen laitoin kierroksilla n.37ast.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2013, 22:34:28 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #40 : 05.02.2013, 22:48:15 »
laskin aikani kuluksi jommostakin kokoonpanoa n.11,8:1 puristussuhteelle

poraus: 96mm
isku 80mm
kansipahvi puristettuna: 1mm
kannen palotila: 47cc (mikä mahtaa olla vakio??)
tasalaki männät
YKK kohdassa männät dekkipinnan tasalla

Noilla laskuri antaa puristussuhteeksi 11,67:1

voisiko tuollainen olla käytännössä toimiva setti?? mielessä on käynyt että venttiili kokoa kasvatetaan (ei vielä tietoa koosta) ja nokka-akseli pysyy H-akselina (ainakin näin alkuun). Vaatiiko/onko suositeltavaa laittaa tuplajouset? ja jos on niin mitä kokeneemmat moottorirakentajat suosittelevat?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #41 : 06.02.2013, 08:49:04 »
Ihan toimivalta paketilta kuulostaa. Optimi olisi jos olisi jos mäntä tulisi 0,4 mm yli lohkosta. Itse olen mittaillut, että kansipahvi on 1,2 mm kokoonpuristettuna, jos tämmöinen pilkun pahoinpitely sallitaan. 530:n palotila on vakiona noin 51,5 cc, kannesta riippuen tilavuus vaihtelee muutaman cc:n. Vakiot venajouset piisaa vakion nokkakepin kanssa, toki nekin kannattaa vaihtaa uusiin, puolikin miljoonaa ajetut ovat menettäneet parhaan terän.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #42 : 06.02.2013, 12:40:56 »
Ihan toimivalta paketilta kuulostaa. Optimi olisi jos olisi jos mäntä tulisi 0,4 mm yli lohkosta. Itse olen mittaillut, että kansipahvi on 1,2 mm kokoonpuristettuna, jos tämmöinen pilkun pahoinpitely sallitaan. 530:n palotila on vakiona noin 51,5 cc, kannesta riippuen tilavuus vaihtelee muutaman cc:n. Vakiot venajouset piisaa vakion nokkakepin kanssa, toki nekin kannattaa vaihtaa uusiin, puolikin miljoonaa ajetut ovat menettäneet parhaan terän.
kiitos täsmennyksistä, nyt on helpompi laskea oikea puristus suhde.
Elikkä pistin laskuriin nyt muuten samat luvut paitsi mäntä 0,4mm yli dekin, kansipahvi 1.2mm ja palotila 51,5cc, laskuri antaa noille puristus suhteeksi 10,75:1. Sitte laitoin kansipahvin paksuudeksi 0,2mm (koska kantta on milli laskettu) laskuri antoi 12,0:1...onko tuo mielestäsi katuautolle vakio sytkällä liikaa? tietysti kannen palotilaa voi hieman muotoilla että saadaan rutut sinne 11,5-11,8:1 tietämille.

Nokka on tällä hetkellä H ja ainakin toistaiseksi mennään sillä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2013, 12:47:25 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #43 : 06.02.2013, 12:58:13 »
kiitos täsmennyksistä, nyt on helpompi laskea oikea puristus suhde.
Elikkä pistin laskuriin nyt muuten samat luvut paitsi mäntä 0,4mm yli dekin, kansipahvi 1.2mm ja palotila 51,5cc, laskuri antaa noille puristus suhteeksi 10,75:1. Sitte laitoin kansipahvin paksuudeksi 0,2mm (koska kantta on milli laskettu) laskuri antoi 12,0:1...onko tuo mielestäsi katuautolle vakio sytkällä liikaa? tietysti kannen palotilaa voi hieman muotoilla että saadaan rutut sinne 11,5-11,8:1 tietämille.

Nokka on tällä hetkellä H ja ainakin toistaiseksi mennään sillä.

Mikset laske palotilalla 47cc jos se on mitattu kerta, etkä ala kikkaileen tiivisteen paksuudella laskukaavassa? Saisit ainakin oikean tuloksen ;)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #44 : 06.02.2013, 14:34:14 »
Mikset laske palotilalla 47cc jos se on mitattu kerta, etkä ala kikkaileen tiivisteen paksuudella laskukaavassa? Saisit ainakin oikean tuloksen ;)
palotilaa ei ole mitattu, laskin palotilan tilavuutta sen verran että sai oikean puristussuhteen. eli siis nykyinen kansi on vakio palotilalla.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Carcom Oy  Ateho