Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #15 : 26.10.2013, 22:33:09 »
Meiltä repes viime syksynä kuskin puolelta kanssa reaktiotangon kiinnikkeet akselista. Oli kulahtanut kiinnikkeet pari milliseksi. Paikallaan hitsattiin uudet. Sen verran rälläkkä raapas, etä jarruputki vaihtoon. Omasta 244 -83 b21ET:stä kun tankkia vaihtelin ja pääsi kunnolla katsomaan ja naputtelemaan takaosaa alta, niin ei tarvinnut enää uutta tankkia laittaa paikalleen. Kaikki palkit olisi menny uusiksi. Kovasti oli alkanut Turbon pohja mullaksi muuttua.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2013, 22:37:20 kirjoittanut 240 »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #16 : 26.10.2013, 22:58:28 »
Harmillisen rapeita rupee olemaan nämä vanhukset. Fiksumpi kaveri veis varmaan kummatkin paaliin, mutta aattelin noita nyt tekohengittää parhaani mukaan. Pitäis vaan päättää mitä tekee.  :idiot2: Uudet käytetyt reaktiotangot sain ja niiden kunnostus ei monen tunnin homma olisi. Hiekkapuhallus, oikaisu, vahvistus, maalaus ja vaikka nylonista uudet puslat. Sitten jää vaan kaivelemaan tuo mätä koppa jossa leimaa kuitenkin vain vuoden loppuun. Takapaksi on melkeimpä käyttökelvoton.

Fiksumpi veto olis melkeen tunkea tuo kone farmariin, mutta sekin vaatisi uutta peltiä. Toki vähemmän peltiä siihen menisi kuin TUA:han ja sitten voisi kasailla Tuamoa rauhassa eläkepäiville.


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #17 : 27.10.2013, 19:14:32 »
Harmillisen rapeita rupee olemaan nämä vanhukset.

Mä pelastin TUA:n paalaukselta silloin kun se mulle tuli. Korjattiin muistaakseni apukuskin helmapellin vierestä lattiaa "yhtä" leimaa varten.
Kyllä nää on sen verran ruoskaa saaneet ja olleet muinoin "lauluautoina", että ei ne ihan viimeisen päälle kunnossa tosiaan ole.
Sen takakylki pitäis kyllä ehdottomasti vaihtaa.

Ehdotan, että vaihdat sen tukivarren ja tekohengität autoa sen verran, että menee leimasta läpi. Vaihdat sen polttoainepuolen takaiskuventtiilin ja pidät
vanhan koneen konehuoneessa. Jos nostat tässä vaiheessa autosta koneen pois, niin seuraava etappi on pihanperälle maatumaan ja muutaman vuoden päästä paaliin.

Ostat vaikka 940 Turbon tekniikan siihen farkkuun, jos se on siinä vaiheessa, että konetta vajaa valmis.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #18 : 27.10.2013, 20:31:41 »
Tartteis melkein tilata Trafilta omistushistoria tohon. Joku paperi mulla on, mutta sais sitten kirjotettua sen puhtaaksi. Laulu/puuha-autonahan tämäkin on ollut. Kaikenlaisia viritelmiä lisävaloista tunginmittareihin on autossa ollut ja kyllähän sen huomaa siitäkin, että tossa on aika monta "seuraavalle leimalle" paikkaa. Esimerkiksi takapaksissa on kolmenpellinpokkaus kokonaan silikonilla kasassa ja vedet tulee paksiin sisään ainakin neljästä paikasta. Muunmuassa tämä tekee autosta sopimattoman käyttöautoiluun. Myös lattiat kastuvat ilmeisesti puhkiruostuneen sisähelman takia. On siis omasta mielestä parempi vetää liikenteestä pois nyt kuin esimerkiksi vuoden päästä. Paaliin tämä ei mene niin kauan kun paperissa on minun nimi. Se on varma. Ylen nettisivun mukaan 1981 turboja olis vain viitisen kappaletta enää. Purkaa kerralla atomeiksi ja kattelee kuntoon. Tarkotus olis myös maalauttaa tämä kunhan koppa on siinä vaiheessa.

Hieman myöhästä on tässä vaiheessa ottaa takapakkia kun auton kunto on tämä:

Toki myönnetään, että paljoa ei edes ole purettu, mutta onhan tässä aikaa kai.


Tämmönen kasa lähtee mukana huomenna kouluun:

Akkutelineet hiekkapuhallan, ylätuennat hiekkapuhalletaan, vahvistetaan ja puslitetaan, paisarille teen telineen. Tankkilaitteesta otetaan mitat tuleville versioille ja tuohon hitsataan uudet lähdöt.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:29:26 kirjoittanut Kalamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #19 : 28.10.2013, 14:36:31 »
240 Turbot kärsii parista jutusta, ja ruoste on niistä pahin. Ensiksi, niistä suurin osa meni työsuhdeautoiksi. Työsuhdeautoja ei ruostesuojata, vaikka muuten niistä  pidetään huolta siinä missä muistakin. Useimmat Turbot on tehty Belgiassa, jossa oli kevyempi tehdassuojaus kun olivat tarkoitettu Keski-Euroopan baanoille. Lopusta on sitten pitänyt suomalainen nuoriso huolta. Melkein kannattaa hankkia ehjäkorinen 240 luovuttajaksi, josta voi napsia korjauspaloja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #20 : 09.11.2013, 02:16:58 »
Hupsista.



Tänään nousi B21ET pois TUA:n keulalta. Vähän kahden vailla kasaanko alkuperäisillä kannatinkumeilla vai haenko mätänetistä uudet tarvikkeet. Dieselin omia ei kuulemma saa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:29:50 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #21 : 09.11.2013, 08:39:19 »

Vähän kahden vailla kasaanko alkuperäisillä kannatinkumeilla vai haenko mätänetistä uudet tarvikkeet. Dieselin omia ei kuulemma saa.

Käytiin t0mpp4n kanssa joskus sama keskustelu ja päädyin siihen mätänetti vaihtoehtoon ja t0mpp4 heitti vanhoilla. Lopputuloksena mun koneeni ravistaa huomattavasti enemmän  :-[
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #22 : 09.11.2013, 12:49:40 »
Kiitokset infosta. Tämän perusteella mennään vanhoilla jos niissä ei suurempia vikoja näy.

Tarttee hakea vaihdeaskille uusi kannatinkumi, hieman maalia ja jotain puhdistustököttiä.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:30:18 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #23 : 09.11.2013, 16:04:45 »
Kiitokset infosta. Tämän perusteella mennään vanhoilla jos niissä ei suurempia vikoja näy.

Tarttee hakea vaihdeaskille uusi kannatinkumi, hieman maalia ja jotain puhdistustököttiä jos saisi vaikka lohkon vielä tänään kartanoon asenneltua.

Vaihdathan öljynpaluulinjan tiivisteet ja etenkin takastefan? Muutenkin kannattaa pataan tehdä aivan kaikki sellaiset asiat mitkä on vittumaisia tehdä kun kone on laatikon kanssa korissa jo kiinni (mm. pakosarjan tiivisteet uusiin orkkiksiin jne). Nimimerkillä "alusta on ihan hyvin ölj.... massattu". Ja moottorin johtosarja kannattaa ehdottomasti käydä tarkasti lävitse, se on niin mulkku pujotella orkkisreittiä paikalleen kun kone on konehuoneessa, ja mikäli johtosarja on orginaali niin sen suojakuori on aivan paskana (tai siis se on paskana irroituksen jälkeen kun on kovettunut). Tuostakin sain muistutuksen kun laturin heräte veti jostain lohkon kyljestä maihin ja joulukuusi syttyi kojetaulussa sekä virta loppui...

Tämä siis sikälimikäli kyseessä ei ole vain sovittaminen, vaan lopullinen asennus...
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #24 : 09.11.2013, 16:37:19 »
Ja moottorin johtosarja kannattaa ehdottomasti käydä tarkasti lävitse, se on niin mulkku pujotella orkkisreittiä paikalleen kun kone on konehuoneessa, ja mikäli johtosarja on orginaali niin sen suojakuori on aivan paskana (tai siis se on paskana irroituksen jälkeen kun on kovettunut). Tuostakin sain muistutuksen kun laturin heräte veti jostain lohkon kyljestä maihin ja joulukuusi syttyi kojetaulussa sekä virta loppui...
Pahimmillaan laturin iso virtakaapeli voi ottaa maihin ja aiheuttaa vähän isomman vahingon...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #25 : 09.11.2013, 17:40:32 »
Koesovituksesta vasta oli kyse. Ennen lopullista asennusta olis tarkotus katella tuo vähän parempaan kuntoon. Johtosarjasta puuttuu puolet suojakuorista ja laturin iso virtakaapeli oli noin 2m pitkä "hifijohto". Laturin herätekin oli melkolailla saman mittanen.  :idiot2: Laturi piti pientä vinkunaa joten sillekkin varmaan laakerointi ja hiilien vaihto. Pakopuolelta vaihdetaan tiivisteet ja pinnapultit. Pakosarja hiekkapuhalletaan, hitsataan tarvittaessa ja maalataan. Imupuolelle kanssa tiivisteet, kuulerimallin imusarjan palikat, putsaus, suuttimille o-renkaat ym. Koneen takaosassa ei muuta kuin kytkimen tarkastus ja takastefa. Etupuolelle sitten ehjät stefat, vesipumppu ja jakopää. Jos jollain on jotain kokemusta toimivista tai toimimattomista kymppisarjan vesipumpuista, niin ilmoittakoon nyt. Kannesta saatetaan ottaa hieman pois, mutta tiiviste ja venakoppa vaihtuu ainakin. Nokka-akselikin tekis mieli vaihtaa, mutta miksi muuttaa hyvää. TUA:ssa voi sitten kokeilla mieleisiä nokkia. Lohkokin tekis mieli maalata, mutta saas nähdä.

Akkutelineet, ahtoputket, kardaanin tukipalkki ja vaihteiston tukipalkki on hiekkapuhallettu ja maalattu. Toinen akkuteline siis löytää paikkansa apukuskin munapussista.


Ja jos herra Oksanen on sitä kuulerimallin tuulitunnelia vielä vailla, niin laittakoot ihmeessä YV:n.  :)

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #26 : 10.11.2013, 18:18:27 »
http://www.retroturbo.com/?product=8v-pu-engine-mount-for-200-series-b200-b230-prt
Koneen tuki"kumit" Tollasina tai sitte ne dieselin ???
Rsi:ltäkin sais "polyja" mut veikkaampa että Retroturbolta tilatessa lähetyskuluineen tulis halvemmaksi.
Saakohan niitä dieselin omia siniseltäkään  :-\
Ite tilaamassa aikanaan kaiketi nuo Retroturbolta olevat  V:>
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #27 : 10.11.2013, 19:00:53 »
Pahimmillaan laturin iso virtakaapeli voi ottaa maihin ja aiheuttaa vähän isomman vahingon...

Näin kävi vuosia sitten ensimmäisessä kaksisatkussa, b200e ja imusarjan alla oli laturin virtakaapeli hinkannu ittensä puhki lohkon kylkeä vasten. Ihmeteltiin kun purkaa akkua ja välillä roiskaa kipinää ja akun navat sulaa, kun heiluttelee johtoja.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #28 : 04.12.2013, 21:30:26 »
Pientä ongelmaa motivaation kanssa täälläkin suunnassa. Raha ja aika on rajoitellut turhankin paljon projekteja. Hetkellisesti jo luovitinkin ja kävin kattomassa vapari 245:ttä käyttöpeliksi.  V:> Tuli sitten alustavasti sovittua svolvo:n kanssa että ostetaan rakkine puoliksi. Mulle jäis B200F, AW mikälie, paksinluukku ja pari pisteosaa. Loppu kökötys jatakisi sitten hänelle jatkojalostukseen ja lohdutuksena Turbon paksinluukku mukaan.

Alkanut sähköruutta houkutella, niin siitä sais helpolla LH:n romut TUA:han.  :-[ Mielessä nyt on käynyt pilata sitä koppaa myös jenkkikeulalla yms. malliin sopimattomalla.

B21ET otti senverta takapakkia, että kansi vaatis hommaa. Oikasu oli tarkotus tehdä muutenkin, mutta muutamassa pakoventtiilissä näkyi selvä öljyvana ja kynnellä oli porrasta tunnusteltavissa. Toki hylyssä olis 160 B19ET:n päältä jossa saattais olla ehyemmät venttiilit. Fiksu kaveri kunnostais kokonaan jonkun kannen, mutta ei pikkukannelle innosta alkaa suurempia tekemään ja 405 taas on hinnoisaan.


Pitäis kai vaan osata päättää mitä tekee ekana. Olishan tossa vapariseiskakin tarjolla, mutta mielummin ahdetulla talvimiittiin eksyis.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #29 : 08.12.2013, 22:43:14 »
Jos painepesurilla tohauttaa niin vanhat massat saa hyvin kyytiä. Ne jotka jää kiinni on muutenkin hyvin kiinni. Jos näkyy ruostetta niin estomaalia(rostex, happis) ja siihen pintaväri. Sitten ruiskuttaa vanhan kiinni olevan massan päälle kotelosuojaa niin että se pehmenee.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autoracing  KL-varaosat