Autodiagnoosi  Carcom Oy

Projekti Volvo amazon 1970.

  • 161 Vastauksia
  • 79366 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #120 : 17.03.2014, 22:08:56 »
Hyvää jälkeä. Tutun näköne vaihdelaatikko, lähinnä yhtä likainen siis. kärsin edelleen naaman epäpuhtauksista kun purin omaani irti  :2funny:
Volvo PV 444E -53

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #121 : 18.03.2014, 21:16:57 »
Kävin tänään jumppaamassa laatikon paikalleen ja pois. Kytkin ei mielestäni toiminut oikein, joten muutama kysymys. Onko kaikissa M40 laatikoissa samanlainen se varsi johon painelaakeri ja vaijeri tulee kiinni? Se varsi jäi noin sentin irti kopan kolon etureunasta kun rupesi tuntumaan vastusta, joten tein seuraavan testin. Vaihe silmään ja kaveri painoi vartta sen verran että vastasi koppaan niin laatikko ei pyörinyt kun pyöritti kardaanin laipasta, eli mielestäni ei irrota tarpeeksi? Mulle tuli uusi kytkinasetelma ja levy, en muista tarkkaan mikä, mutta on b20, joten painelaakeri taitaa sitten olla väärä? Painelaakeri on kuvan mukainen ja sain siihen mitat, kokonaispaksuus 35 mm ja kytkimen varren tappien takaa 23 mm. Varaosa kirjassa näkyy ainakin  kolmea paksuutta 32/36,5/43 mm mistä mihin tuo mitta on? Ja mikähän painelaakeri mulla pitäisi olla? (43 mm?)



Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #122 : 19.03.2014, 00:51:09 »
Itselle viimekesänä aiheutui ylimääräinen vaihdelaatikon irrotus auton alakautta kun oli vääränlainen painelaakeri. Kun vaihdoin kytkimen osat toisesta koneesta. Tietenkin sitä oletti osien olevan samanlaisia niin en nähnyt/tajunnut että toinen asetelma oli paljon matalempi kuin toinen, ja painelaakerit oli kanssa ihan eripituisia.

Kytkin jäi kantamaan ihan kokoajan, ja mukavasti huomasin sen vasta kun oli jo kaikki asennettu takasin, viimeisenä kun olin kytkinvaijeria laittamassa. Sillon otti kyllä vähän pattiin, sama homma alusta.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #123 : 23.03.2014, 20:29:01 »
Taas vähän nakertanut hommia eteenpäin. Kävin vetämässä bensalinjan pohjaan, laittelin vähän puuttuvia tiivisteitä paikoilleen ja rupesin tekemään kauan välteltyä hommaa, eli käymään sähköjä läpi... Johtojen ja liitosten putsaukset, korjauksen ja tinailut jne jne. Ei oo kyllä mitään minun unelma hommaa, eipä niitä onneksi montaa piuhaa ole, mutta aina sinne on joku seppä noita päässyt säveltämään.

Niin tuo painelaakeri homma selvisi kanssa. Laittelin sähköpostia tuonne VP:lle mistä tuli tuo paineasetelma ja sieltä tulikin nopsaa postia takaisin, että ns. 43 mm laakeria huutaa, sain tuosta paikallisen kautta tilattua kyseisen palikan ja maanantaiksi pitäis tulla, niin saa laatikon paikalleen ja pääsee suunnittelemaan putkea.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #124 : 05.05.2014, 20:46:00 »
Joko sitä on toista kuukautta kun tänne viimeksi päivitin tilannetta. Välillä on ollut vähän aktiivisempaa ja välillä vähän verkkaisempaa edistyminen johtuen monestakin muuttujasta, mutta asiaan.
Pakoputki on tullut rakennettua valmiiksi, saa nähä minkälaiset soundit sitten irtoaa. Sähköt on pääpiirteittäin läjässä, muutama lisämittari ja jotain pikkujuttuja puuttuu. Puola tuli uusi ja sille modailin vanhasta kiinnikkeestä uuden telineen, niin menee orggis paikalle. Laitoin loput äänieristykset paikoilleen, joka on ollut kauan kesken ja tehnyt aina kun muut hommat ei ole kiinnostanut. Sitten hiekkapuhalsin ja maalailin vappuna kasan osia ja nyt pitäisi ruveta olemaan melkein kaikki osat valmiina, penkkien rungot ja etulasin ympäri sisäpuolelle tuleva peitelista vielä harkinnassa maalaanko uusiksi. Maalatut osat oli lähinnä jarrutehostimeen, lämmityskoteloon, pakoputken kiinnikkeet, muuta pikkusälää konehuoneeseen ja vähän sinne tänne. Niin ja kardaani jonka kanssa nakkasin paikoilleen.



Tällästä oli aluksi.



Ja tälläistä on nyt.



Sitten laiteltu vähän äänieristystä.






Pakoputki ja Kardaani näkyy jotenkuten.



Konehuone tällähetkellä.


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa HTK-61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Amazon P220 vm. 1968, Duett 3 D stw vm. 1967
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #126 : 07.05.2014, 07:45:36 »
Kivan näköistä jälkeä  *taavih->

Samaa miletä  :)
Ollut joskus 940 Turbo, V70 2,5T. Nykyään käyttöautot volkkareita :)

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #127 : 10.05.2014, 20:58:51 »
Kiitos.  -H-


Kävin viikolla laittamassa jarrutehostajan ja puolan hilppeineen paikalleen. Ja pitkällisen venytyksen ja pohdinnan jälkeen uuden jäähdyttimen tilaukseen, joka nyt siis jossain päin maailmaa matkalla allekirjoittaneelle.





Sitten alkoi viimeinen kunnon "veistely homma" tämän projektin osalta tai näin ainakin olen ajatellut. Elikkä kojelaudan päällisen teko ja modaus. Vanha oli jo siinä kunnossa, ettei se oikein sopinut kuin kaatopaikkakuormaan. Joten päätin muotoilla sen uudelleen lasikuidusta ja samalla muotoilla siihen paikat parille lisämittarille. Onneksi kaveri on tehnyt enemmänkin näitä lasikuitu hommia, joten ei muutakuin asiantuntia paikalle ja opastusta kyselemään.

Tehdäänpäs tästä nyt oikein tälläinen projekti osio niin voisi olla muillekkin apua. Ensimmäinen vaihe eli pohjapalan  teko ja muotojen haku. Eli maalarinteipillä haetaan sopivat muodot kojelaudasta ja peitetään pahimmat reiät. Tässä valmiiksi teipattuna.




Sitten suojataan muuten pahimmat paikat, koska lasikuitu hommat on senverran sotkuista, että ilman asian mukaista suojausta olisi kaikki paikat sotkussa. Näitten teippailujen päälle vedetään sitten alumiiniteippi niille pinnoille jolle hartsia on tarkoitus levittää. Tämä kaksin kertainen teippaus, eli maalarinteippi ja alumiiniteippi, sen takia kun alumiiniteippi kestää hyvin hartsia ja kuivunut osa irtoaa siitä helposti, mutta alumiiniteippi tarttuu sen verran äkäisesti kiinni, että esim. maalipinta vaurioituu helposti. Maalarinteippi taas irtoaa maalipinnasta helposti, muttei tahdo kestää hyvin hartsia vaan sulaa ja liisteröityy. Joku voi tehdä toisinkin, mutta kuulosti ainakin hyvältä ohjeelta. Tässä paketti valmiina hartsin levitykseen.




Tässä vanha repaleinen päällinen, jota on tarkoitus käyttää muottina uuden tekemiseen. Tarkoitus on ensiksi leikata irti pala tuosta lipasta mittariston yläpuolelta oikeasta reunasta, tuota halkeamaa ja päällisessä olevaa uraa mukaillen. Sitten leikataan palaa apuna käyttäen kojalaudasta n. 3 kaistaleen levyinen pala pois ja liimataan mittariston yläpuolelta oleva pala takaisin siihen jolloin mittariston yläpuolinen lippa kasvaa leveämmäksi ja mittariston kanssa samaan linjaan ja lipan alle mahtuu myös pari lisämittaria. Vähän vaikea nyt selittää, mutta eiköhan kuvat auta. Tässä lähtötilanne.




Saatiin kaverin kanssa muodot jo suhteellisen lähelle, kuumaliimaa, puutikkuja, pahvia ja teippiä apuna käyttäen. Vielä vaatii hieno säätöä ja mutrujen tasoittelua, kuvaakaan ei tuosta vielä tullut näpsäistyä, mutta huomenna jatkuu.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #128 : 11.05.2014, 22:28:31 »
Nyt olisi kojelaudan päällinen suurinpiirtein muotoiltu. Viimeiset muodot ja sovitukset haetaan sitten kun tuo istutetaan tuonne paikalle ennen hartsin laittoa ja varmistetaan vielä kaiken olevan paikoillaan ja varmasti muodossa.




Päällisen pohja kovettumassa. Seuraavaksi pohja irti ja päällinen paikalle ja hartsi päälle. Sitten puolikkaat kuidutetaan yhteen, jonka jälkeen hiomiset, pakkeloinnit ja päällinen verhoilijalle.





Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #129 : 22.05.2014, 20:18:19 »
Yllättävän hidasta puuhaa nämä kuituhommat, kun jatkuvasti saa olla odottelemassa että kuitu kuivuu, mutta nyt rupeaa olemaan jo lähellä. Saatuani tuon yläpuolisen palan kuidutettua oli edessä suurin ongelma, eli saada nuo kaksi puolikasta istutettua yhteen ja kuidutettua ne kunnolla toisiinsa. Olisi voinut suunnitella tuon kyllä jotenkin toisinkin, nyt ongelmana oli kun kuitua olisi pitänyt saada alapuolen päälle ja yläpuolen alle, eli puolikkaitten väliin, mutta mites laitat. Noh kyllä se jotenkin onnistui. Hioskelin muodot raaka valmiiksi rälläkän lamellilaikalla, mutta vielä vaatii ainakin kerran kuitua ennen paklausta. Mielestäni päällinen on myöskin hieman pullolla tuosta jatketun lipan kohdalta, joten taidan vielä leikata päällisen siitä kohdalta halki ja muotoilla sen alemmaksi.

Kuitu hommien sivussa on tullut tehtyä kaikenlaisia pikkujuttuja ja suunnitteluja. Ainakin jäähdytin on letkuineen paikoillaan ja viimeiset jarruputket laitettu ja kaikki tiukattu. Vielä tuli tehtyä pikkutilaus autopartsille ja siinä on tulossa tiivisteet lämmityskoteloon, niin saa senkin paikoilleen.

« Viimeksi muokattu: 26.05.2014, 21:47:12 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #130 : 27.05.2014, 20:20:29 »
Nyt on pakkeloitu ja hinkattu pari kertaa kojelaudanpäällinen läpi ja tuollanen tuli. Tuohon päälle tulee vielä sitten n. 5 mm pehmuste jonka päälle mustaa keinonahkaa alkuperäisen päällisen tikkauksia mukaillen. Soittelin verhoilijalle ja ensiviikon alusta passaa viedä päällinen sinne. Lupaili kohtuullisen lyhytty tekoaikaa ja eihän tuollaisen soiron verhoiluun nyt kauan mene. Vielä pitäisi jyrsiä vähän lisäkoloa kojelautaan, jotta mittarit mahtuu paikoilleen. Mittarien asennus syvyys on vain 25 mm, josta osa jää jo tuohon päälliseen, kolot joutuu kuitenkin jyrsimään, mutta tilaa mittarit ei vie paljoa. Tuli tuohon jo kirjoiteltua ohjeet verhoilusta verhoilijalle niitä on nuo kuvassa näkyvät tekstit.



« Viimeksi muokattu: 27.05.2014, 20:22:28 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #131 : 10.06.2014, 21:17:16 »
Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. Nyt olis lämppärin kotelo paikalla, tulpat, pyörijä ja virranjakajankansi vaihdettu, äänieristeet kunnolla sisäkatossa, kaasupoljin paikoilla, penkkien rungot ja lasin ympärys listat maalattu ja kasaantumassa, sekä kattoverhoilu värjätty ja paikoilla. Vielä pitää kattoverhoilua vähän kiristellä ja viimeistellä, mutta yllättävänkin kivuttomasti meni paikoilleen, pidin hommaa ennakkoon huomattavasti pahempana. Toivottavasti saan kojelaudan päällisen huomenna tai viimeistään loppuviikosta niin pääsee senkin osalta eteenpäin.

Tässä kuvia kattoverhoilun värjäyksestä, joka onnistui lähtökohtiin nähden todella hyvin. Kattoverhoilu oli kunnolla kellastunut, paskainen ja sisällä on vedetty aikaisemmin röökiä, sekä kattoverhoilu kerkesi lojumaan n. 1,5 vuotta irrallaan tallissa, joten aika epäileväinen olin millainen mahtaa tulla. Viimeinen kuva on vähän pimeä eikä kerro ihan koko totuutta, mutta tuli tosi valkoinen ja puhtaan näköinen pinta. Värjäykseen käytin VHT Vinyl dye:tä. Nuo muutamat reiät sain suhteellisen piiloon, korjaamalla ne takapuolelta joustavalla, mutta tosi äkäisellä teipillä, mitä yleensä käytetään ilmastointi putkien tiivitykseen.


Aluksi.



Pestynä ja rasvanpoistajalla pyyhittynä.



Valmiina.




Penkin rungot maalattuna ja kasassa. Mutta nyt on pieni osapuute, eli molemmissa penkeissä on ne selkänojan kääntöraudat vasemmankätisiä, eli kuskinpenkkiin tarkoitettuja, joten tarvitsisin nyt yhdet oikeankätiset "kaatoraudat". Laitoin ostopuolelle ilmoituksen ja tarkemman kuvauksen millaisia rautoja olisin vailla, eli saa tarjota, vaikka YV:llä.






Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #132 : 11.06.2014, 16:24:52 »
Onko ihan varma, että nuo penkin raudan on väärät? Muistelisin, että omassa -69:ssä oli myös jotenkin omituisesti ne vivut. Olisiko joku ruotsalaisinsinöörin aivopieru :idiot2:

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #133 : 11.06.2014, 17:39:51 »
Onko ihan varma, että nuo penkin raudan on väärät? Muistelisin, että omassa -69:ssä oli myös jotenkin omituisesti ne vivut. Olisiko joku ruotsalaisinsinöörin aivopieru :idiot2:

Samanlainen muistikuva omasta menneestä kuuskasista, että ne vivut oli molemmissa penkeissä samalla puolella...
Valmistuskulujen säästöä?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #134 : 11.06.2014, 20:04:04 »
Voisko tosiaan olla noin? Huomasin vain että mulla on myös nuo L-malliset kulmapalat molemmat saman kätisiä, eli se ristiselän tuki vai mikä nyt onkaan tulee molemmissa penkeissä samalle puolen. Nuo liukukiskot mistä penkki liikkuu eteen/taakse on kyllä eriparia, eli molemmissa penkeissä kahva oven puolella. Koitin netistä kaivella kuvia, mutten löytänyt selvää kuvaa missä näkyisi vänkärin penkkiä, että onko siinä vipu oikealla puolella. Pitääpä vielä haeskella tietoa jos löytyis joku varmistus.   

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy