Carcom Oy  Ateho

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 182148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #30 : 07.12.2010, 12:58:08 »
Tätähän pitää seurata.. Hyvännäköistä palikkaa :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #31 : 08.12.2010, 21:02:46 »
Tänään saatu aikaseks jarru+kytkinnestesäiliön kannakkeet + letkut.
Myös vaihdekeppi tuli tehtyä vihdoin, nii pääsi hiukan jo kokeileen kepittämistä  ;)

Tein vaihdekepin siirtäjätangon vissiin M45:sen tangosta, jatkamalla sitä n. 4-5cm. Vakiokepillä getragin vaihdevälit vaati kepin yläpäästä n. 12cm liikkeen. Jatkoin kepin alapäätä sen verran, että sain liikkeen n. 8cm:iin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #32 : 12.12.2010, 14:43:55 »
Onko sulla getragin vai volvon keppi? Kuinka paljon jatkoit kepin alapäätä?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #33 : 12.12.2010, 16:41:32 »
Onko sulla getragin vai volvon keppi? Kuinka paljon jatkoit kepin alapäätä?


Volvon keppi, tarkkaa mittaa en tullu ottaneeksi ku vetäsin ihan MuTu-tuntumalla. Arviolta noin sentti lisää.

Viikonloppuna oon saanu sen verran aikaseks, että tein tolle Biltema-hukkikselle "jaetun" seetilaipan. Laippa jäi hiukan eri tasoon ilmeisesti kun alkuperäinen, koska jouduin tuomaan mäntää ulommas portista.
Jouduin vielä madaltamaan kalvossa kiinni olevaa jousen alakuppia, kun venttiilin liikerata oli olematon. Nyt sen pitäisi aueta aika reippaasti. Jännityksellä odotan, että toimiiko, vai saako heittää heti vesilintua.

Eilen otin vielä etutukivarret työn alle. Otin niistä vanhat puslat pois. Tänään poltin nuotiolla niistä vanhat massat pois, putsasin ja pohjamaalasin äsken. Illalla vielä jos viitsii, nii meen pintamaalaamaan. Sitten saa heittää uretaanipuslat niihinkin.
Ne kun on vaihdettu, nii alkais oleen kaikki alustan puslat uretaanisia. Innolla odotan, että paljonko se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Vanhat etupään puslat oli ihan hyvässä kunnossa kyllä, takapää onkin varmasti pahempi.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #34 : 15.12.2010, 21:21:13 »
Muutama kuvatus edellisten päivien puuhista.



Etutukivarret putsattuna, maalattuna ja uretaanipuslilla varustettuna.



Näistä pitäisi alkaa kyhäämään bensalinjoja.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:50:12 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #35 : 07.01.2011, 21:35:30 »
Tänään tuli vähä oltua tallillakin taas. Purin vanhan taka-akselin pois. Perä oli kahdella rivalla, mutta ilmeisesti silti 1030, 3.91 välityksellä. Lautaspyörästä löysin merkinnän : 384217

Etupään alusta on kasassa. Taitaa vielä joutua ostamaan koiranluihin uretaaniset "puslat", kun ne on ainoat kumiset.

Homma vähän tökkii, kun tarvis löytää sopiva kytkimen pääsylkky, että sais testata kytkimen toiminnan. Eli jos jollain on 740-turbon tai 850:n pääsylkky nii tarjotkaa :)
Samoin jos nurkissa on 900-sarjalaisen kartaani M47:n tai M90:n perästä, nii sellaselle myös tarve.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #36 : 25.01.2011, 18:18:06 »
Viime aikoina ollu vähä hiljasta, ku oon tehny "paskamaisia" hommia auton takapäässä. Purin vanhan taka-akselin pois, ja aattelin samalla putsailla koko pohjan, nyt kun sinne pääsee hyvin käsiksi.
Ruostetta löytyi yllättävän vähän. Takakaaria joutui molemmilta puolilta hiukan hitsailemaan, mutta siinä melkein kaikki hitsaustyöt. Onneksi nekin alkaa oleen lähes valmiina.



Sitten kun hitsaushommat on ohitte, nii vetäsen pohjiin Inerta Primerin, jonka päälle mahdollisesti Epitar- epoksitervan, ja sen päälle kiveniskumassan. Toivottavasti kestäis sen verran kauan, ettei ihan hetkeen tarvisi tehdä mitään.
Kaarista tuskin tulee "näyttelykelpoiset", kun ihan suorasta pellistä tein korjauspalaset, enkä varmaan viitsi viimeistellä riittävästi. Totesin, että pääasia kunhan ovat terveet...keskitytään ensin tuon tekniikka + alustapuolen loppuunsaattamiseen.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:51:04 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #37 : 30.01.2011, 16:56:49 »
Tänään vedetty pohja (ja pää täyteen) Inertaa.

« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:51:50 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa eccer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #38 : 30.01.2011, 21:43:07 »
Jotenkin niin tutun näköstä, ku kattois omaa projektia uusintana  O0  hyvä siitä tulee. Tsemppiä...
Volvo V70 Passion D2

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #39 : 14.02.2011, 16:04:54 »
mistä hommasit noita ns lentokone liittimiä, sini-punasia bensalinjaasi varten? saisin kyllä sukulaisen hydrauliikka liikkeestä samanlaisia mutta niistä uupuu toi niin kiva väritys  ;D pakko saada konehuoneeseen muutama tollanen kivan kivan värinen liitin  :D
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #40 : 14.02.2011, 21:51:06 »
mistä hommasit noita ns lentokone liittimiä, sini-punasia bensalinjaasi varten? saisin kyllä sukulaisen hydrauliikka liikkeestä samanlaisia mutta niistä uupuu toi niin kiva väritys  ;D pakko saada konehuoneeseen muutama tollanen kivan kivan värinen liitin  :D

OppTec:iltä Osa tuli Us-partsilta.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #41 : 22.02.2011, 21:22:48 »
Nyt alkais hiljalleen oleen kittaukset suoritettuna...tuli kerran vähä takapakkiakin, kun kitti ei jostain syystä ollut kovettunut. Jouduin klaappiin lastalla ja lamellilla pois, ja homma vähän niinkun alko taas alusta.

Eilen sain kartaanin matkahuollosta. Etupätkä on n. 73cm, eli 2cm mun mittaamaa optimia lyhyempi. Kun sais taka-akselin paikalleen nii tietäis tarkemmin, että toimiiko ihan noin.

Rättilaippa tosiaan sopii hienosti getragin perään, ja myös keskitystappi on tiivis kardaaniin. Mitäs raati on mieltä tuon rättilaipan kestävyydestä? Kannattaisiko teettää suoraan alumiinista vastaava  ???
Jos tuo jää lyhyeksi, nii sitten ainakin teetän pari senttiä paksumman alumiinisen adapterin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #42 : 22.02.2011, 22:01:53 »

Rättilaippa tosiaan sopii hienosti getragin perään, ja myös keskitystappi on tiivis kardaaniin. Mitäs raati on mieltä tuon rättilaipan kestävyydestä? Kannattaisiko teettää suoraan alumiinista vastaava  ???
Jos tuo jää lyhyeksi, nii sitten ainakin teetän pari senttiä paksumman alumiinisen adapterin.

Kyllä sen pitäis aika pitkälle kestää. muistelisin että jossain M-bemmissä olisi hieman vahvempaa mallia oleva joka sopisi ja oli hieman paksumpikin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #43 : 04.03.2011, 21:15:23 »
Kytkinongelma mahdollisesti voitettu. Kuvasta ilmenee, mitä eroa on 7xx/9xx -sarjan kytkimen pääsylintereillä.
Vertailukohtina vakio vs. turbomallin (4syl. turbot + d24tic + 6syl. koneet).



Eli turbomallin sylinteri on muuten aivan sama (halkaisija 19,05mm), mutta liikevara on pidempi. Tuo pykälä tuossa varressa vaikuttaa noin 10mm. Lisäksi ainakin kun vertailin -84 (turbo) / -91 (vakio) sylintereitä, niin tuossa vanhemmassa on erilainen seekerilukitus, joten liikevara on vielä millin, kaksi isompi.

Suurinpiirteisten mittausten mukaan, vakiopääsylkyn liikerata on n. 30mm
                                                                                      ja turbon n. 40mm

Nyt pitää vielä muokata kytkinpoljin uudelleen, sitten ilmaus, ja testaus, että joko se irrottais.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:52:35 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kytkinongelma voitettu?*
« Vastaus #44 : 05.03.2011, 22:39:12 »
Tänään tuli puuhasteltua tallilla hiukan pidempään...liekö syy siihen, että löysin alakaapista puoli laatikollista kylmää lonkeroa  :P

Jokatapauksessa sain kytkinpolkimen modifioitua....lisäksi tein pää- ja työsylintereille säädettävät "työntötangot". Lopuksi vielä ammuin pari litraa massaa alustaan, ja takapyöräkoteloihin.
Nyt on hyvä mieli  <Kippis>




Lisäksi tein sellasen havainnon, että talvi meni johonkin....kevät koittaa, asfaltti sulaa, ja Volvo makaa tallissa.....kukakohan sen laittais iskuun parin kuukauden sisällä  ???
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:53:00 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Futurez  Kulkukoira