Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

volvo 240 deekunation tupla holseteilla

  • 116 Vastauksia
  • 35857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
volvo 240 deekunation tupla holseteilla
« : 18.08.2013, 22:50:56 »
Tälläinen opiskelija budjettiin sopiva jäärata auto projekti menossa.

Auto tuli kotiin pelkkien etuvalojen takia ja nekin siirtyi toiseen 240 nopeasti. Illat meni ja ideoita pukkasi uuten jäärata autoon millä voisi sitten puhakilvilläkin mennä hämmennystä jakamaan ympäri kyliä. Siitä se sitten lähti ja ekat ideat oli ajella pelkällä garretin t3:sella ja hitsata kaaret sisälle, mutta sitten tuli kalamies ja sekotti ideat ihan toiselle tasolle kun ehdotti että pistäisin hänen vanhan holsetin vielä garretin jatkeeksi. Kauaahan siinä ei mennyt kun nuori ja innokas rakastui täysin ideaan.

Kaarethan hitsasin ekanaversiona puikolla eräänä talvisena viikkona... Tulin järkiini ja katkasin ne poikki ja räin uudet langalla tilalle. Samaan syssyyn tein uuden koelaudan ja penkeille tukevat kiinnitykset.

Koneeseen vaihdoin ensimmäisenä vuotavan kannentiivisteen uuteen ja vaihdoin samalla uudet jakoremmit. Pakosarjankin tein jossain välissä mutta jälki ei vieläkään itseäni tyydytä joten olen kaavaillut jos uuden tekisin ensitalveksi rosterista kerta valmiita putkia olisi hyllyssä mielin määrin.
         Isolle ahtimelle sai kauan aikaa miettiä ja kokeilla eri paikkoja ennenkun sain sen sopimaan tarpeeksi hyvälle paikalle. Pikkasen sen pilkistää kone pellin yli mutta kun sitä en saannut mahtumaan mitenkään konepellin alle sain tyytyä tähän.
         Turbiinoille hain öljynpaluusen hilfexiltä teräspuno letkua missä on teflon sisusta joka kestää pikkasen lämpöä, varmasti parempi nöin koska linjat menee melko lähellä putkistoa niin en otta riskiä että sulaisi.

Isolla kaavalla se olisi tässä vaiheessa nytten. Ahtoputkistoa teen para aikaa ja etenee aina kun on aikaa/rahaa tehdä lisää.


« Viimeksi muokattu: 07.06.2014, 14:09:20 kirjoittanut svolvo »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Jäärata volle
« Vastaus #1 : 19.08.2013, 00:56:38 »
E1. Mites on, sopiiko wolkkarin 12mm nestepää vollen pumpuun joka on tarkotettu 4 pyttyseen?
Ei sovi koska 6 koneen nestepäässä on tietysti 6 suuttimelle lähdöt ja 4 versiossa taas neljälle ja nestepään mäntäkin erilainen.

tuossa ve6 nestepää



ve4 pumpun osat :

4 version nestepään mäntä, ve6 on noita "lovia" tuossa männässä 6 .


ja nestepää



eli eivät sovi mitenkään keskenään...
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 01:05:08 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäärata volle
« Vastaus #2 : 19.08.2013, 17:10:06 »
Sitähän itekkin vähän epäilin, Joten jos jollai pyörii ylimääränen 12mm nestepää niin pistäkää yv:tä. (auttakaa opiskeliaa.)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 17:53:51 kirjoittanut svolvo »

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäärata volle
« Vastaus #3 : 19.08.2013, 21:51:30 »
Ei nyt heti sytytä mut mistä nelipyttysest vollest löytyy ve-pumppu? Kutosen nestepää sopii myös nelipyttysen pumppuu,mikäli pyörimissuunta on sama ja vaihtaa nestepään alle kiekon jossa on nokkalevyn rullat.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Jäärata volle
« Vastaus #4 : 19.08.2013, 22:03:53 »
Ei kai tuota VE4 pumppua taida löytyä kuin noista volkkarin 1.6 moottoreista ainakin...tuskinpa niitä volvon dieseleissä on käytetty ? ???

en ymmärrä että miten se 4 mallinen nestepää sopii 6 koneeseen, tai toisinpäin koska nestepään männässäkin on sen moottorin sylinterimäärän verran noita lovia ja samoin suuttimien lähtöjäkin ?

eihän se mitenkään voi toimia kumminkaan päin...
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 23:50:53 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäärata volle
« Vastaus #5 : 19.08.2013, 22:10:57 »
Siis jos tarkotit sitä että mistä toi 4-pyttysen 12mm nestepää tulisi? Niin caddyn pannusta olisi tullut tähän näin nestepää. Uutta en viitsisi ensikäteen ostaa jotta budjetissa pysyttäisiin, mutta katsotaan jos jollain olisi tarjota nestepäätä, kun kerran toi cadyn nestepää ei sovi.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #6 : 20.08.2013, 06:53:40 »
Nestepään voi vaihtaa pumpusta toisee sylinterimäärästä riippumatta..nestepäähän kuuluu myös mäntä eli se vaihtuu samalla aina.

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #7 : 20.08.2013, 07:24:25 »
Entäs sitten noi lähdöt sylinterille? Vai vaihdetaanko pelkkä nestepää akseli?

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #8 : 20.08.2013, 09:06:30 »
Siinä on nestepää.

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://images.gasgoo.com/MiMgIzQ3ODU2MzEwMA--/auto-part-distributor-head-0-460-404-081.gif&imgrefurl=http://www.gasgoo.com/showroom/wushuisen/auto-products/1185203.html&h=269&w=430&sz=15&tbnid=-MHjqV0jQBwHVM:&tbnh=76&tbnw=122&zoom=1&usg=__C11eWaAOZYMx32yL7QBftF5f2no=&docid=1H40gTa57Mg7jM&sa=X&ei=SwcTUqH4D8as4ASTrICwDA&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=540

Eli siis 4 pyttysen nestepäässä on mäntä jossa 4 lovea ja 4 putken lähtöä kun taas esim 5 pyttysen nestepäässä männässä on 5 lovea ja 5 putken lähtöä jne.
Seuraavan linkin ylimmästä kuvasta  näkee mitä muuta pitää pumpun sisälle vaihtaa ku sylinterimäärä vaihtuu.

http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.120
« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 09:12:01 kirjoittanut vpernu »

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #9 : 20.08.2013, 16:48:28 »
Kiitoksia avustuksesta ollaan nytten taas pikkasen viisaampia, kun tälläsista jutuista ei ole sen enempää tietoa taikka taitoa, joten volvon omaa 12mm nestepäätä ettiskelemään niin päästään helpomalla. Sellasta kysyisin että vaparin oma imusarja on varmaan ihan kelpo tähän tarkotukseen kunhan takapään hitsailee umpeen?
         Ja sellasta vielä että jää varmaan melko tiukkaa saada turbo kannen ja lokarin väliin imusarjan takia, joten meinasin tuoda sen ylös konepellin läpi jos on pakko vetää niin ylös että mahtuu kunnolla, mutta sillähän ei pitäisi olla vaikutusta pakosarjaan toimintaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #10 : 20.08.2013, 16:50:07 »
mutta suutinlähtöjä on nestepäässä edelleen 4, miten se 6 kone toimisi vain 4 suuttimella ?

Kiitoksia avustuksesta ollaan nytten taas pikkasen viisaampia, kun tälläsista jutuista ei ole sen enempää tietoa taikka taitoa, joten volvon omaa 12mm nestepäätä ettiskelemään niin päästään helpomalla.

aika kauan saat etsiä volvon tekemää 12mm nestepäätä, kun pumppu on boschin tekemä ;)

Ja sellasta vielä että jää varmaan melko tiukkaa saada turbo kannen ja lokarin väliin imusarjan takia, joten meinasin tuoda sen ylös konepellin läpi jos on pakko vetää niin ylös että mahtuu kunnolla, mutta sillähän ei pitäisi olla vaikutusta pakosarjaan toimintaan?
meneehän bensakoneissakin HX40 holsettikin sinne väliin...niin ja olihan jossakin 240 dieselissä GT37 garrettikin...
« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 16:53:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #11 : 20.08.2013, 17:07:03 »
No bensassa ei ole sitä imusarjaa edessä, sehän on sellanen pukinsarvi dieselissä joten turboa ei saa ylöspäin suunnattua cummins tyyppisellä pakosarjalla, joten meinasin että toiseks helpoiten tekee sen imusarjan viereen.

Tollai meinasin tehdä. (Piirrustus tehty cadillä ;D)


Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #12 : 20.08.2013, 17:09:52 »
Kestääköhän ne pakosarjan putket halkeamatta, jos sen ahtimen laittaa noinkin "ylös" ? ???

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #13 : 20.08.2013, 17:14:10 »
Rupeaa olemaan senverta hitecciä (ainakin piirrustuksissa), että pakko kuitata seurantaan.  :D

Poissa svolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d24 jäälle
« Vastaus #14 : 20.08.2013, 17:17:04 »
Tarpeeksi vahvaa putkea? ::) latat putkien väliin ja yksi/kaksi tuki lattaa koriin kiinni jos ei muuten kestä. Eihän ahdin tule noin  ylös mutta suuntaan antava piirrustus.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 18:36:55 kirjoittanut svolvo »

 

Futurez  Kulkukoira