Carcom Oy  Ateho

volvo 240 tdi

  • 743 Vastauksia
  • 247644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #705 : 27.10.2019, 13:29:20 »
Kesä taas ajeltu menemään, noin 4tkm. Tänään otin itseä niskasta kiinni ja alotin vaihteiston sovitus operaatioo. Sen verran että entisen purin irtaalleen. Jos jotain sattuu kiinnostamaan niin voin luopuakkin eli ehjä m90 löytyy jos tarve.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2019, 13:53:25 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #706 : 27.10.2019, 18:01:40 »
Näppäsin vielä kytkimen ja vauhtipyörän irti ja nostin laatikon paikalleen koesovitukseen.





Tilaa näyttää tunnelissa olevan :) siitäpä vaihdekeppi ja kartaanihommia seuraavaksi.
Kytkimeksi tulee tällä kertaa tavallinen jousitettu levy.

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #707 : 29.10.2019, 18:48:35 »
Kardaanilinjan hakemista ja tukikorvakkeen suunnittelua.
Tukikumin virkaa toimittaa ilmeisesti m47 laatikon kumi. Ollut koko ajan paikallaan minun aikana.





Sattuiskohan löytymään mistään mallista valmista kardaanin etupätkää? Hardykiekon laipasta toiseen päähän 665mm.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 18:50:12 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #708 : 02.11.2019, 16:53:30 »
Sen verran kävin volvon alla ryömimässä että vaihdekeppitelineen sain valmiiksi. Silmälaakeriksi ostin motonetistä audi 100 silmälaakerin. Sattui vielä niin onnellisesti että zf kytkinakselin pää on saman kokoinen kun audissa. Ei vaan yllä akseli ihan perille asti. Pitää mittailla voisko laakerin jättää vähän ulommaksi ja laittaa liimalla kiinni kampuraan.

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #709 : 05.11.2019, 15:46:23 »
Silmälaakerin saikin laittaa melkein pohjaan asti. 2,5mm paksuisen o renkaan laitoin tuohon väliin ettei mee pohjaan asti mutta ei sitä olis tarvinnu, oli sen verran tiukka menemään paikalleen että kyllä pysyy kohdallaan. Liima kuitenkin varulta välissä.





Huomenna jos veisi kardaanin, vauhtipyörän ja asetelman sorvarille. Oli sintterilevy kuluttanu puolen millin uran asetelmaan. Kysyä jos onnistuu oikaista.

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #710 : 21.11.2019, 20:24:51 »
Kardaanin, vauhtipyörän ja asetelman hain viime viikolla sorvarilta. 0,45mm oli pitäny asetelman pinnasta ottaa.
Kasailin kytkinhilut ja laatikon paikalleen. Kytkimen työsylinteriä piti vähän shimmata että sai kunnolla irrottamaan, toimii ainakin käsin pyöritellessä.
Pakoputkea piti vähän koputella lommolle kytkinkopan kohdalta että mahtuu olemaan. Etuvetosen koppa vähän eri muotoinen. Uusi kannake pitää tehä vielä pakoputkelle laatikon kohdalle, sitten pääsis koeajolle. :3/4 jättää sen:

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #711 : 22.11.2019, 16:19:26 »
Kasailin valmiiksi ja kokeilin sen verran että peretin tallista ulos ja ajon takaisin. Liikkuu ainaki pakilla ja ykkösellä :D toki muutkin pykälät löytyy.
Pitää huomenna ajella kunhan pakastuu keli niin ei rapa lennä :)

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #712 : 23.11.2019, 13:11:43 »
70km kävin ajelemassa, kyllä nyt kelpaa :) voimansiirron resonointiäänet hävisi käytännössä kokonaan ja vaihteisto toimii loistavasti, samoin kytkin.  S*
Kutosellakin pystyy ajamaan 80km/h ilman resonointia. M90:llä joutui ajamaan nelosella. Vaikuttaa toki myös act jousitettu kytkinlevy ja hardykiekollinen kardaani.

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #713 : 23.11.2019, 19:07:57 »
Paljokos on kierroksia koneessa kun ajelee 80 ja 100?
volvo 240 tdi :)

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #714 : 23.11.2019, 20:23:46 »
Ei ole tarkkaa tietoa. On tuo tarvike kiekkamittari mutta se näyttää liikaa, ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle. Pitäs laturin pyörä vaihtaa erikokoseen. Olisko 100km/h noin 2200-2300rpm. Mittari näyttää 2900 >:(
Vitonen on suora eli sama kun m90 nelonen ja kutonen suunnilleen sama ku m90 vitonen. Perävälitys 3.31.
M90 lootalla kulki 205km/h gps:n mukaan rajottimeen, renkaina 225/40 18.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #715 : 24.11.2019, 18:37:56 »
Ei ole tarkkaa tietoa. On tuo tarvike kiekkamittari mutta se näyttää liikaa, ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle. Pitäs laturin pyörä vaihtaa erikokoseen. Olisko 100km/h noin 2200-2300rpm. Mittari näyttää 2900 >:(
Vitonen on suora eli sama kun m90 nelonen ja kutonen suunnilleen sama ku m90 vitonen. Perävälitys 3.31.
M90 lootalla kulki 205km/h gps:n mukaan rajottimeen, renkaina 225/40 18.
Tein aikoinaan laskentataulukon, kun pähkäilin perävälitystä samanlaisen moottori+vaihteistopaketin jatkoksi. Jos perävälityksenä on 3,31, niin kierroksia on 1920@80kmh ja 2400@100kmh. Nämä 1,93m vierintäkehällä, eli kutakuinkin 195/65R15 renkaalla muistaakseeni.

On muuten huvittava paketti ajaa lyhyemmällä perävälityksellä, kun kuuttakymppiä voi körötellä kutosella  :D

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #716 : 24.11.2019, 19:52:38 »
Tein aikoinaan laskentataulukon, kun pähkäilin perävälitystä samanlaisen moottori+vaihteistopaketin jatkoksi. Jos perävälityksenä on 3,31, niin kierroksia on 1920@80kmh ja 2400@100kmh. Nämä 1,93m vierintäkehällä, eli kutakuinkin 195/65R15 renkaalla muistaakseeni.

On muuten huvittava paketti ajaa lyhyemmällä perävälityksellä, kun kuuttakymppiä voi körötellä kutosella  :D

Kiitos tiedosta :) eli aika tarkkaan korvakuulolta. Mitähän lie vierintäkehää 225/40 18, pitäs melkeen mitata.
Joku ehkä 3.0 perävälitys vois olla sopivampi mutta ei ole kyllä huono näinkään. Ei oo enää oikeen harvempaa tarjolla ;D vitosella mennään kuuttakymppiä.
Ykkönen ja pakki on kyllä miellyttävän hitaita, esim kärry perässä pyöritellessä 8) kärryä kun peretteli ennen niin sai sintterillä luistatella :D sen oli näköinenkin, puolta milliä vaille niitillä oli sintteripalat ja asetelmasta syöny sen vajaa puol milliä.

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #717 : 25.11.2019, 07:22:41 »
Kiitos tiedosta :) eli aika tarkkaan korvakuulolta. Mitähän lie vierintäkehää 225/40 18, pitäs melkeen mitata.
Joku ehkä 3.0 perävälitys vois olla sopivampi mutta ei ole kyllä huono näinkään. Ei oo enää oikeen harvempaa tarjolla ;D vitosella mennään kuuttakymppiä.
Ykkönen ja pakki on kyllä miellyttävän hitaita, esim kärry perässä pyöritellessä 8) kärryä kun peretteli ennen niin sai sintterillä luistatella :D sen oli näköinenkin, puolta milliä vaille niitillä oli sintteripalat ja asetelmasta syöny sen vajaa puol milliä.

Äkkiä laskettuna tolle renkaalle 2001mm on vierintäkehä  :)

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #718 : 15.02.2020, 19:08:29 »
Tulipa käytyä parin vuoden tauon jälkeen jäärataa kiertämässä. On kyllä aivan eri maailmasta ajaa tuo zf laatikko m90:n jälkeen. Sopivat vaihdevälit, pysyy hyvin tehoalueella ja kärsii runnoa nopeita vaihtoja :)

Ilmanputsari ei oo hyvässä paikassa jääratahommaan, meinaa kastua lumipöllystä. Alko taas loppupäivästä ahdin sakata täydessä vedossa :P

Toinen talmu lensi penkalle kun leikkasi sisäkurviin hieman liikaa. :D

« Viimeksi muokattu: 15.02.2020, 20:00:30 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #719 : 30.03.2020, 15:00:07 »
Pientä keväthuoltoa... Mistä kannattaa iskarin yläpäät ostaa? Mätänetin tuotteet kesti vuoden :facepalm:


 

Autoracing  KL-varaosat