Ateho  Elekma

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 217 Vastauksia
  • 143467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #30 : 19.11.2014, 17:35:40 »
Nuo Lankun kuvat oli hyviä, kovan työn olet tehnyt!

Jää kyllä turhan alas etuakseli suhteessa muuhun koriin jos ei jollain keinolla "upota". Tosin jos on tarkoituksena
pitää raktorin maavara niin ei silloin kait niin paljon merkitystä. . .
Juu ei raktori-luukkia.
Tuo akseli sopikin paikoilleen poistamalla aisoista vain se ulkokantti. Toki ylätukivarsia varten aisoja joutuu loveamaan sivusuunnassa. Omaan silmään sopiva korkeus voisi olla silloin kun kori lepää pohjaanlyöntikumien varassa näin:(jouset siis puuttuvat)



Etupalkista lattiaan on noin 14cm. Ensinnä voisi tutkia, jos jostain saisi sovitettua toiset olkavarret joilla hoitaa madallus ilman suuria kori muutoksia. Jälleen löytyi lisää ruostereikiä, aisojan pohjat pitää niiltä osin uusia mikä on ollut palkin alla, mutta jos tilanne muuttuu, en niitä vielä korjaa. Oikeasta aisasta pohja puuttuu etupäähän asti.

Rintapellistä hitsasin kaikki reiät umpeen. Koska ajatuksena oli muuttaa polkimet 240:stä, menee lämmityslaite jossain määrin uusiksi, koska nykyinen ilmanreitti osuu suoraan kytkinpolkimeen. Tarkoitus on viedä johdot ym. myös sen verran alempaa läpi etteivät jää niin näkyviin. Jos akun siirtäisi esim. takapenkin alle, lämppäri mahtuisi koetaulun alle. Tuulilasin tiivisteuran pienet reiät korjasin myös.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #31 : 19.11.2014, 18:30:13 »
Minä en kyllä etuakselia vaihtas kun tossa omassa akselissa on hyvät nuo pyöränkulmien säädöt ja ohjaus on paljon herkempi verrattuna 140:seen,kyllä tuo olkatappisysteemikin on melkosen kestävä kun sen kerralla kunnostaa kunnolla ja sitkun muistaa välillä rasvailla.
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #32 : 30.11.2014, 18:42:52 »
Pientä edistystä on tänään tapahtunut. Sain tehtyä uudelle etupalkille kiinnityspisteet ja tarvittavat kavennukset ylätukivarsia varten. En kaventanut koko aisoja, joten nyt joutuu irroittamaan ensin ylätukivarret jos haluaa akseliston pois.



Vasen alatukivarsi pitää vielä irroittaa toisesta akselista ja laittaa jouset, niin auton saa takaisin pyörilleen.

Ensimmäinen etupalkki osottautui kieroksi ja seuraava liian lahoksi, mutta kolmannen sai pienehköllä vaivalla ehjäksi. Pohja oli ruostunut sisältäpäin, mutta muuten siisti, koska joku oli sen joskus maalannut punaiseksi. Aisojen pohjat eivät kestäneet kopistelua, joten ne menivät kokonaan uusiksi. Ensimmäiset osat on nyt siis pohjamaalattukin.

Eilen vierailin ruttutukussa ja ostin ainakin varaosiksi yhden S40:n, jos ei sillä muuta tee.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #33 : 01.12.2014, 20:09:38 »
Ottaen huomioon miten usein etupalkkia yleensä joutuu irroittamaan lopullisen kasauksen jälkeen, ei tukivarsien irroittaminen ennen palkin irroitusta liene kovin iso vaiva ::) Kattelin että alla on Dracot, meinasitko käyttää 200/700/900 vanteita? Jos etulokasuojia ei levennä, joutuu hyvin suurella todennäköisyydellä käyttämään 140 omia tai etuvedon vanteita. En mitannut oliko mulla flipissä leveämmät kaaret, mutta 140 oma alukin tulee jo hyvin kaaren reunaan 195 kumilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #34 : 01.12.2014, 20:59:18 »
Ottaen huomioon miten usein etupalkkia yleensä joutuu irroittamaan lopullisen kasauksen jälkeen, ei tukivarsien irroittaminen ennen palkin irroitusta liene kovin iso vaiva ::)
Samoin ajattelin itse ja voipahan kertoa katsurille että on näin myös tukevampi. Tämmöinen siitä siis tuli:

Sisällä on 3mm kantattu U, johon hitsattu M12 mutterit palkin kiinnitystä varten. U:n reuna nousee sivuilla tuon näkyvän kantin korkeudelle.

Noi Dragot nyt vain sattuivat olemaan ensimmäiset tallin nurkalta joissa kävi jako. Tavoite on kyllä että vanteet tulevat suht lähelle pyöränkaarta, mutta todennäköisesti peltivanteet. Niitä kuituisia lokasuojia voi tarvittaessa leventää.

Tänää sain auton takaisin pyörilleen. Kori on nyt yhtä korkealla kuin alunperin, mutta ylätukivarret kiinni ulosjoustokumeissa.  V:> Onkohan kukaan sovittanut näihin hammastankoja? Pihassa olisi yksi 360, jossa on ohjaustehostin. Kaksatasen tanko ei käynyt kun kokeilin ja etuvetoisten ratit kääntyy "väärinpäin".

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #35 : 14.12.2014, 17:32:43 »
Asensin 240:n polkimet ja rattiakselin. Ensin kokeilin S40:n akselia, mutta tilttitoiminto vei liikaa tilaa ja 740:n virtalukko osoitti hassuun suuntaan. Ei tuo 240:n virtalukkokaan istunut, mutta ratkaisin "ongelman" siirtämällä koetaulun alaosaa 3cm alaspäin. Samalla tuli mittaristolle lisäkorkeutta ja nyt uudesta virtalukosta puolet näkyy alkuperäisestä reiästä. Viiksikytkimien varret on tarkoitus vaihtaa PV:n omiin, noiden muovisten tilalle ja kuvan ratti jää paikoilleen.



Tuon moottorin nostin koemielessä painoksi, niin sain jousitusta vähän kasaan. Tuo etuvedon ET todellakin istuu paljon paremmin. Kuvassa joustovara on noin puolessa välissä, katkennut/katkaistu jousi paikoillaan.

Tällä hetkellä on aikomus hakea poikkeuslupaa sittenkin muutoksille. :( Jos jollain on hommasta kokemusta, niin mielelläni lukisin niistä. Moottoria en vielä ala asentamaan ennen kuin asiat ratkeaa, vaan seuraavaksi hammastangon asennus ja keulan osien sovittaminen. Löytyisikö keneltäkään K-Suomesta suht ehjää etuhiekkapeltiä?


Sporttiinhan kuuluu SU:t? ;)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #36 : 21.12.2014, 20:52:53 »
Keulakappaleen sain tänään korjattua hiekkapeltiä vaille valmiiksi. Lokasuojan tiivistenauhan alunen oli hautunut ja ruoste turvottanut saumat. Leikkasin soiron pois ja hitsasin sivupellin suoraan kiinni pintapeltiin, niin eipähän pääse ruoste enää peltien väliin.

Lokasuojien sisäpellit eivät oikein istuneet hyvin ja akselimuutoksen takia runkoaisan ja pellin välissä oli vielä isompi rako kuin alunperin. Hitsasin reunaan 3" putkesta leikatun kaaren ja rikat joista pellin saa nyt kiinni aisan päälle ruuveilla. Putki pitää pellin reunan jäykkänä ja kun väliin laittaa tiivisteen kasatessa niin ei tule pöly ja kurakaan läpi. Keulakappaleeseen täytyypi vielä hitsata jatkoksi samanlainen.


Hammastangon laitoin koesovitukseen, mutta täytyy vielä hankkia lyhemmät ulkopäät ja sopiva nivel. Taas tulee hauskaa varaosatiskillä-> Raidetangonpää M14x1,5 sisäkierteella, 144:n kartiolla ja noin 4cm Bemarin päätä lyhyempi, kiitos.  :D
Volvon ristikko ei käynytkään tankoon vaikka se on ZF:n tekemä. Onkohan 240:n ZF ja CAM eri nivel rattiakselissa? Spoori näytti samalta, mutta halkaisija eri. Onneksi kaverin varaosa-autosta saa tankoon sopivan nivelen. Jonkin verran tanko ryöstää tilaa öljypohjalta, toivottavasti mahtuu.

Sitten tämmöisiin kysymyksiin pitäisi löytää jostakin vastaus:
Tinanelosen massa?
Vaihteiston massa M40/M90/M47?
(Etuakseliston massa PV/144?)
Katsuri kysyi eli "mustaa valkoisella" tarvittaisiin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #37 : 22.12.2014, 08:58:43 »
Taas tulee hauskaa varaosatiskillä-> Raidetangonpää M14x1,5 sisäkierteella, 144:n kartiolla ja noin 4cm Bemarin päätä lyhyempi, kiitos.  :D

Fiat Croma/Lancia Thema  V:>

Tuosta mittoja

Siitä kartiosta en ole ihan satavarma, mutta se on helposti sovellettavissa pikku viilauksella, tai väliholkilla.

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #38 : 31.12.2014, 21:44:09 »
Mulla olis ihan uusia etuhiekkapeltejä...
suomenvolvokerho.com

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #39 : 01.01.2015, 19:22:05 »
Mulla olis ihan uusia etuhiekkapeltejä...
Laitoin YV:n.

Fiat Croma/Lancia Thema  V:>
Siitä kartiosta en ole ihan satavarma, mutta se on helposti sovellettavissa pikku viilauksella, tai väliholkilla.
Ei ihan hyvä ollut. Onko 140-sarjan akseli leveämpi kuin Pyhimyksen, koska pää ei mennyt kuin vajaan sentin kierteelle? (auraus silmämääräisesti kohdilleen) Tangon oma pää voisi juuri ja juuri käydä, kun tekisi jenkaa lisää, mutta samalla pitäisi se kartiokiristys vaihtaa normaaliin lukitusmutteriin. Käyn vielä yhdestä paikasta katsomassa jos löytyisi parempia.



Tähän mennessä työläin homma oli saada polkimet oikeisiin paikkoihin ja liikkumaan oikein. Jarrutehostin ja pääsylinteri ovat 240:n, jota varten tein pultattavan välikappaleen. Palikaan on hitsattu 4kpl M8 pulttia, jotka menevät rintapellin läpi ja poljinsysteemi tulee samojen muttereiden alle kiinni. Kytkimen käyttöä varten asensin 940:n pääsylinterin koetaulun alle piiloon. Lopulta vain polkimien varret jäivät ilman muutoksia, joten olisi kai säästynyt aikaa jos olisi tehnyt runko-osan suorasta tavarasta eikä yrittänyt muuttaa noita 240:n polkimia. Kaasupoljin vielä.


Rattiakselin kanssa kävi paremmin. Tehostamattoman 240:n akseli kävi mittansa puolesta ja nivelristikon toisen palan vaihtamalla bemarin niveleen kävivät osat suoraan ilman muita muutoksia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #40 : 01.01.2015, 20:47:02 »
Omakohtainen rakennuskokemus syntyi Amazonin poljinkotelosta ja 164:sen ohjausakselista. Mutta autossa on 164:sen simpukka.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #41 : 04.01.2015, 17:35:33 »
-Vaihdoin edelliseen viestiin oikeat kuvat.-


Mittaristoa aloitin välillä suunnittelemaan. Hitsasin aukon umpeen, jolloin se tulee joskus korin väriin. Sopivat vanhanmalliset merkkivalot laitan ja metritavara liimalistan kiertämään alkuperäistä tyyliä mukaillen, mutta niin että se kulkee koko matkan pehmusteen alla, eikä katkea mittariston kohdalta. Nuo GT mittarit olisi voineet olla jo alunperin "Sporteissa".

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #42 : 05.01.2015, 00:32:24 »
Tuntusko hyvin pelaavan nuo polkimet vakiolattian muotojen kanssa? Onko etäisyys hyvä? Itse sitä pohtinut että mahtuuko tavalliset polkimet pelaaman
tuon viiston vakiolattian kanssa. Itselle tulee näillä näkymin vaan kaksi polinta :)

Mittaristokin on siisti! Paremmin sopii pyöreät tähän 40-luvun koppaan mitä vakio vaakamittari.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #44 : 06.01.2015, 09:09:38 »
Tuntusko hyvin pelaavan nuo polkimet vakiolattian muotojen kanssa? Onko etäisyys hyvä? Itse sitä pohtinut että mahtuuko tavalliset polkimet pelaaman
tuon viiston vakiolattian kanssa. Itselle tulee näillä näkymin vaan kaksi polinta :)

Mittaristokin on siisti! Paremmin sopii pyöreät tähän 40-luvun koppaan mitä vakio vaakamittari.

Otin kaikki mitat kaks-satasesta, joten toimivat samoilla liikeradoilla. Lattian muodon vuoksi jouduin ottamaan tosin pari centtiä lähemmäksi rattia. Jarrupolkimeen hitsasin palan toisesta, niin sai siirrettyä tehostinta sivusuunnassa lähemmäs lokasuojaa.
Itse en oikein pidä siitä vaakamittaristosta, eikä sitä ole kovin helppo muuttaa toimimaan sähköllä.

Tässä yksi rakennelma
http://s144.photobucket.com/user/malloy1/media/67%20122/RallyeGaugePV.jpg.html

Isällä on omassa PV:ssään juuri tuollainen mittaristo, mutta ilman leveää kromilistaa. Siitä se ajatus lähti.

 

Samppasport  Futurez