Proturbo  Autodiagnoosi

Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.

  • 365 Vastauksia
  • 124678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #240 : 04.01.2017, 19:48:04 »
Olipas mitsu vetänyt pahasti jäähän.. Ihmettelinkin miten ei työnnä normaalisti lämmintä. Koko kenno oli molemminpuolin ummessa. Suli kyllä nopeaan kun laitoin tunniksi max viilennykselle ja ulkonakin +1c. Aiemmin ongelmia ei ole ollut, mutta pika googletuksella juuri tälläinen 0 keli voi aiheuttaa tuota. Pitää seurailla näköjään enemmän tuota ulkoyksikköä. Aika vähällä käytöllä tuo ollut (kolmas talvi) kun pääosin puilla olen lämmitellyt, mutta tänä talvena puuvarasto aika niukka niin säästelen niitä kovemmille pakkasille harvakseen lämmittämällä.

Jäätämisen jälkeen toimi päivän hyvin, sitten lakkasi toimimasta lämmitys moodissa. Pelkäsin jo että nyt menee rahaa kun takuukin muutama kk sitten ummessa.
Onneksi vika olikin vain sulamisjää lämpäre ropellin välissä. Eli sulatellessa yläosaan jäin vähän jäätä joka irtosi ja oli jumittanut ropellin. Tuo pois välistä ja virrat takaisin niin toimii. Nyt ainakin puhaltaa lämmintä -20 asteessa  O0

Eka ongelma kolmeen vuoteen, malli mitsu SF25VE. Pitää nyt seurata viikoittain yksikköä, tuo kun on takapihalla niin ei ole tullut paljoa katsottua..

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #241 : 04.01.2017, 19:53:48 »
Jos minä olisin sinä, laittaisin pätkän sulana pitokaapelia sinne pohjalle ja taivuttelisin  kaikkiin paikkoihin mihin se tarvitaan, kökkö saisi äkkilähdön sekä pysyisi poissa!
Sulana pitokaapelihan itsesäätyvänä kuluttaa vain noin. 5W/metri/h sähköä joten hinnakkaaksi ei sen käyttö tulisi, edellyttää toki että on oltava suojamaadoitettu ulkokäyttöön hyväksytty pistorasia mistä se kaapeli tarvitsemansa  sähkön saa. Minä= :idiot2:???
Sitä pitää sitten ainakin tässä vehkeessä olla sentin välein. Nyt noin 5cm väliä ja jään alle jäävät hiljalleen kun on sopiva keli.
Pohja tässä ei niin pahasti jäädy.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #242 : 04.01.2017, 20:24:00 »
Sitä pitää sitten ainakin tässä vehkeessä olla sentin välein. Nyt noin 5cm väliä ja jään alle jäävät hiljalleen kun on sopiva keli.
Pohja tässä ei niin pahasti jäädy.

Täytyy sanoa että uskomattoman hyvin saat sen laitteesi jäätymään?  Onko siellä nyt jäätä paljonkin kun on ilmeisesti pakkanen sinunkin nurkissa?  Itse kävin katsomassa Mitsubishin ulkoyksikköä -19 astetta ulkona ja ihan jäätön on koko kapistus, lämpöä antaa hyvin ja edelleen on oleellisesti taloudellisempi kuin suora sähkölämpö tässä ulkolämpötilassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #243 : 04.01.2017, 20:28:50 »
Jos minä olisin sinä, laittaisin pätkän sulana pitokaapelia sinne pohjalle ja taivuttelisin  kaikkiin paikkoihin mihin se tarvitaan, kökkö saisi äkkilähdön sekä pysyisi poissa!
Sulana pitokaapelihan itsesäätyvänä kuluttaa vain noin. 5W/metri/h sähköä joten hinnakkaaksi ei sen käyttö tulisi, edellyttää toki että on oltava suojamaadoitettu ulkokäyttöön hyväksytty pistorasia mistä se kaapeli tarvitsemansa  sähkön saa. Minä= :idiot2:???
No joo, eipä tuo kummoista lämmitystä tarvisi tuohon puhaltimen moottorin korvakkeeseen. Sulanapitokaapelia sinne ei mahdu, mutta joku tehovastus vois olla hyvä. Kenno ja pohja mulla pysyy hyvin sulana sulatusjaksojen avulla. Mitä nyt jäävuori syntyy maahan. Pari vuotta tuo laitos on pyörinyt ja 4 tai 5 kertaa on tuo siipien kolke kuulunut.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #244 : 04.01.2017, 20:35:49 »
Jos minä olisin sinä, laittaisin pätkän sulana pitokaapelia sinne pohjalle ja taivuttelisin  kaikkiin paikkoihin mihin se tarvitaan, kökkö saisi äkkilähdön sekä pysyisi poissa!
Sulana pitokaapelihan itsesäätyvänä kuluttaa vain noin. 5W/metri/h sähköä joten hinnakkaaksi ei sen käyttö tulisi, edellyttää toki että on oltava suojamaadoitettu ulkokäyttöön hyväksytty pistorasia mistä se kaapeli tarvitsemansa  sähkön saa. Minä= :idiot2:???
Se sähkö sille sulanapitokaapelille otetaan ihan ulkoyksikön virransyötöstä  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #245 : 04.01.2017, 20:36:19 »
Täytyy sanoa että uskomattoman hyvin saat sen laitteesi jäätymään?  Onko siellä nyt jäätä paljonkin kun on ilmeisesti pakkanen sinunkin nurkissa?  Itse kävin katsomassa Mitsubishin ulkoyksikköä -19 astetta ulkona ja ihan jäätön on koko kapistus, lämpöä antaa hyvin ja edelleen on oleellisesti taloudellisempi kuin suora sähkölämpö tässä ulkolämpötilassa.
Ei sun talo ilp:llä lämpene, jos ei ole yhtään kenno huurteessa... kompuran kuuluu käydä nyt koko ajan ja siitä seuraa se, että kenno on lumivalkoinen. Ei jäässä, mutta luminen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #246 : 04.01.2017, 20:38:08 »
Sanokaa mitä sanotte mutta Mitsubishi ilmalämpöpumppu on ilmeisesti kaikkein paras tuote mikä on valmistettu?
Toiminut  vuodesta 2010 ihan moitteetta ja pienet on huoltojen tarpeet, sopii laiskalle :D :) :2funny:
Onhan se ihan hyvä, meillä Mitsun FD-35 toimi  yläkerrassa kesällä jäähdytyksessä. 10v kohta jäähdytellyt.  Huoltanut en ole kuin lehdet putsannu pois ulkoyksin suojan sisältä.
Muuten 220m2 rintsikkatalo ja 30m3 uima-allas lämpiää maalämmöllä. n 8000kwh vuodessa menee kaikkee lämmitykseen ja käyttöveteen.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #247 : 04.01.2017, 20:39:28 »
Ei sun talo ilp:llä lämpene, jos ei ole yhtään kenno huurteessa... kompuran kuuluu käydä nyt koko ajan ja siitä seuraa se, että kenno on lumivalkoinen. Ei jäässä, mutta luminen.

Tarkennus! Se on jäätön mutta huurretta on siis ei kiinteää jäätä. :)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #248 : 04.01.2017, 21:04:54 »
Täytyy sanoa että uskomattoman hyvin saat sen laitteesi jäätymään?  Onko siellä nyt jäätä paljonkin kun on ilmeisesti pakkanen sinunkin nurkissa?  Itse kävin katsomassa Mitsubishin ulkoyksikköä -19 astetta ulkona ja ihan jäätön on koko kapistus, lämpöä antaa hyvin ja edelleen on oleellisesti taloudellisempi kuin suora sähkölämpö tässä ulkolämpötilassa.
Eiköhän se ole se laite joka sen jäätymisen hoitaa, en minä.
Jos asia enemmän kiinnostaa niin Googlella löytyy tuon mallin ongelmista juttua.
Ei se näillä kuivilla pakkasilmoilla sitä tee. Aikaisemmin jo olen maininnut milloin jäätyy.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2017, 21:07:03 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #249 : 04.01.2017, 21:30:18 »
Omaan uudistaloon tulee kans maapiiri, vaikka torppa on kaukolämmön perässä. Maatöitä tehdessä laitettiin reilu sata metriä putkea pihaan ja talon alle. Muuten vastaavat systeemit eli kennot ennen iv-konetta ja tuloputkiin eristykset jne. LVI-suunnittelijan kanssa porisin, hieman penseästi suhtautu, tuttu LVI asentaja kuitenkin sanoi että ehdottomasti tehdään -> vaikkei vielä käyttökokemusta olekkaan niin en ole päätöstä katunut.

Jos systeemi ei ole jollekkin tuttu, niin tuollahan haetaan sitä, että pakkasella saadaan iv-koneelle tuleva ilma esilämmitettyä, kesällä taas viilennettyä. Omassa järjestelmässä tuon tuoma käyttökustannus on kiertovesipumpun sähkönkulutus, eli lähes mitätön. Mielenkiinnolla odotan kokemuksia.

Esilämmityspiiri pelaa loistavasti. Syksyn mittaan sai useamman kerran ilmata järjestelmää ennen kuin saatiin kaikki ilmat pois. Mutta esim nyt on -25 ulkolämpötila, ja esilämmityspatterin jälkeen -3 asteisena tulee IV-koneelle. Esilämmityspatteriin tulevissa maapiirin putkissa on pintalämpötilan mittaus ihan tuollaisilla halppismallisilla digimittareilla. Siis teipattu putken pintaan ennen eristämistä. Maapiiristä tulevan puolen pintalämpötila nyt 8.2, ja lähtevä 3.9. Järjestelmän paine 1.2bar.

Kustannukset: En tähän tarkkaa lukua muista, mutta reilu tonnin enempi otti LVI mies talourakan kokonaisuudesta kun systeemit asennettiin. Nyt kiertovesipumppu pyörii 22W teholla, jolla saadaan tuo 22astetta lämmitettyä tuloilmaa.

Todella tyytyväinen olen ollut. -15 pakkasella menee plussan puolelle tuloilman lämpötila. Mitä kovempi pakkanen, sitä enempi lämmitystehoa on irronnut. Mielenkiinnolla odottelen kesää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #250 : 04.01.2017, 22:19:25 »
Esilämmityspiiri pelaa loistavasti. Syksyn mittaan sai useamman kerran ilmata järjestelmää ennen kuin saatiin kaikki ilmat pois. Mutta esim nyt on -25 ulkolämpötila, ja esilämmityspatterin jälkeen -3 asteisena tulee IV-koneelle. Esilämmityspatteriin tulevissa maapiirin putkissa on pintalämpötilan mittaus ihan tuollaisilla halppismallisilla digimittareilla. Siis teipattu putken pintaan ennen eristämistä. Maapiiristä tulevan puolen pintalämpötila nyt 8.2, ja lähtevä 3.9. Järjestelmän paine 1.2bar.

Kustannukset: En tähän tarkkaa lukua muista, mutta reilu tonnin enempi otti LVI mies talourakan kokonaisuudesta kun systeemit asennettiin. Nyt kiertovesipumppu pyörii 22W teholla, jolla saadaan tuo 22astetta lämmitettyä tuloilmaa.

Todella tyytyväinen olen ollut. -15 pakkasella menee plussan puolelle tuloilman lämpötila. Mitä kovempi pakkanen, sitä enempi lämmitystehoa on irronnut. Mielenkiinnolla odottelen kesää.
Aika hyvin tuntuu toimivan. Lämpöteho riippuu ilmanvaihdon puhallusnopeudesta, mutta saattaa olla muutaman sata wattia, parhaimmillaan kilowatin luokkaa.

Kesähyöty riippuu keruuputkiston asennussyvyydestä. Jos se on lähellä maanpintaa tai talon alla, lämpötila voi olla turhan korkea. Itellä viilennys tulee lämpökaivosta ja siellä on kylmää, mutta ei ilmanvaihdon kautta pysty kovin montaa sataa wattia kylmää jakamaan. Jatkuvana tehona auttaa kuitenkin vähän.

Mulla on pyöriväkennoinen iv-kone, joka sekin toimii varsin hyvin. Ulkona on -20 ja katosta puhaltaa +17 asteista ja sähkönkulutus on 54 wattia (puhaltimet). En ymmärrä, mistä lämpö tulee, mutta pakko se on uskoa, kun on kulutusmittari piuhan välissä. Vähän alkaa olla vedon tuntua, joten harkitsen kohta sähkövastusten käyttöä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8930
  • Teiden tukko
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #251 : 06.01.2017, 12:03:20 »
Mulla menee sisäyksikön moottorin laakerit 2-2,5v välein. Pian saisi heittää neljättä pesään jo. 2008 asennettu

Mitsubishi GA-25

Alkaa pitämään ikävää ääntä: https://youtu.be/JorqyxrCZAs

Mulla on Mitsu FD 25. Seitsemän vuotta ollut nyt ajossa ja sisäpuhallin on käynyt kokoajan 24/7. Nyt rupeaa sisäpuhallin pitämään ääntä. Onko millanen homma ottaa puhallin esille? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #252 : 06.01.2017, 13:10:12 »
Joutuu purkamaa aika atomeiksi. Mutta onnistuu silti seinältä irroittamatta ja kylmäaineita poistamatta. Oikealta puolelta joutuu purkamaan emokortin ja ympärysmuovit pois. Suurin ihmetys oli miten moottori irroitetaan vipperän akselista. Vipperän yhden lavan välistä näky muistaakseni kuusiokolo jolla akseli oli kiristetty moottorin akseliin. Olisko vajaa kajden tunnin homma. Samalla saa hyvin puhdistettua kaikki paikat
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #253 : 06.01.2017, 14:00:16 »
Joutuu purkamaa aika atomeiksi. Mutta onnistuu silti seinältä irroittamatta ja kylmäaineita poistamatta. Oikealta puolelta joutuu purkamaan emokortin ja ympärysmuovit pois. Suurin ihmetys oli miten moottori irroitetaan vipperän akselista. Vipperän yhden lavan välistä näky muistaakseni kuusiokolo jolla akseli oli kiristetty moottorin akseliin. Olisko vajaa kajden tunnin homma. Samalla saa hyvin puhdistettua kaikki paikat
Saitko mitään muoviosia rikki purkaessa? Entä tuliko mitään sirinöitä kasauksen jälkeen ::)
Omaa Toshiban purkamista joskus katsellut kunnon puhdistusta varten, niin en oo arvannut lähteä purkamaan.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Talon lämmityksestä, ilmalämpöpumppu ym.
« Vastaus #254 : 06.01.2017, 18:37:42 »
Ei mitään hajonnut. Päinvastoin yksi ärsyttävä resonointi hävisi, oli ilmeisesti tehtaan jäljiltä joku löysällä tai sitten johdot meni vaan eri reittiä nyt
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Autoracing  KL-varaosat