Autoracing  KL-varaosat

D5 ei käynnisty kovalla pakkasella

  • 124 Vastauksia
  • 68120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #60 : 28.08.2012, 15:13:24 »
Valmistajan sallima ohivuoto on 40ml/min, mutta se tuntuu hirmu suurelta. Pienempikin vuoto aiheuttaa jo selvästi huonontunutta kylmäkäynnistyvyyttä. Itse pitäisi rajana noin 15-20ml/min. Mittaus kuuluu suorittaa tyhjäkäynnillä.
Kun mulla oli vajaa vuosi sitten käynnistysongelmia, yksi suutin vuoti 50 cm noin 5 sekunnissa tyhjäkäynnillä. Muut samassa ajassa noin 5cm. Minusta näyttää siltä, ettei sinulla ole akuuttia ongelmaa.
ok, kiitos tiedosta.
mittasin letkun jonka sisähalkaisija 5mm siinä 30cm on 5ml.
silloin 20cm on n. 3,3ml mitkä olisi oman auton ohivuodon suuruusluokka.
6cm=1ml.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2012, 18:43:20 kirjoittanut virkpe »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #61 : 28.08.2012, 16:58:43 »
Koskeeko tämä myös uusikorisia S80 / V70 / XC 70? (Topikki on "vanhempien" osiossa)

Onko bugi jo korjattu?

-05 D5A -sieti hyvin esim. 10 min polton ja käynnistyi ongelmitta
-08 XC70 samoin

Tulee ajettua lyhyitä matkoja ja siksi käytettyä lähtöajan manipulointia niin ettei lämmitin ole ollut käynnissä kuin 10 min tjsp.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #62 : 02.09.2012, 18:23:53 »
Sain kaikki neljä suutinta viime viikolla, maanantaina tilasin, tiistaina tuli yksi pohjanmaalta, perjantaina kolme ruotsista, jolla ajettu vain 43 tkm. Nyt on kaikki vaihdettu ja kone käy taas kuin sveitsiläinen kello. En tiedä kuinka yleistä, mutta mulla näytti 300 tkm olevan jonkunlainen rajapyykki suuttimien kestolle. Pari suutinta oli aika karstaisia, viime viikolla hehkuja ei saanut edes ulos, kai nekin tässä putsaantuu. Ohivuoto oli uusilla tosi pientä ja tasaista. Noin minuutin tyhjäkäynti ja 2-3 cm nousi neste letkuissa.
Nyt kiihtyy ja kukkuu tasaisesti. Olen putsannut turboa ohjaavan venttiilin startin yläpuolella (täällä ollut linkki UK sivulle) ja vähentänyt vastapainetta siinä kohdalla pakoputkea missä on jotain keramiikkaa ('02 D5, ei DPF). Enää ei ole tullut lainkaan vikakoodeja turbon paineesta. 80-120 menee nelosella 3.6-3.8 sec racechronon mukaan. Tammerdieselin kaveri sanoi, että pihassa oli mersu jossa mäntä sulanut kun suutin oli kussut. Tämä ja epämääräinen tikitys käyntiäänesssa kun painoi kaasua, sai investoimaan 600eur.
 

Poissa mla

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #63 : 21.12.2012, 19:20:41 »
[quoteReleen kelan toinen pää menee sulakerasian sulakkeeseen 11 ja kelan toinen pää ECM-moottorinohjaimeen. Jos tuo kansi on auki, niin oletetun hehkutuksen näkee myös siitä että se rele vetää hetken. Jos ei tapahdu mitään, niin vikaa pitää tutkia tarkemmin jostain LT-antureista tms.


« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 10:32:48 kirjoittanut Nortti »][/quote] 

Nostetaan aihetta taas yhden ogelmien takia, eli editissä mainitut kohdat tarkistettu ja noilla konsteilla saa meneen virtaa hehkulle. Voiko noita LT- antureita tutkia kotikonstein ja mistä löytyy, vai tarviiko viedä tepseliin.

Ardicilla hetken kun lämmittää niin saa käynnityyn mutta kun välillä tarvis päästä samantien matkaan.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #64 : 24.12.2012, 03:31:31 »
[quoteReleen kelan toinen pää menee sulakerasian sulakkeeseen 11 ja kelan toinen pää ECM-moottorinohjaimeen. Jos tuo kansi on auki, niin oletetun hehkutuksen näkee myös siitä että se rele vetää hetken. Jos ei tapahdu mitään, niin vikaa pitää tutkia tarkemmin jostain LT-antureista tms.


« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 10:32:48 kirjoittanut Nortti »] 

Nostetaan aihetta taas yhden ogelmien takia, eli editissä mainitut kohdat tarkistettu ja noilla konsteilla saa meneen virtaa hehkulle. Voiko noita LT- antureita tutkia kotikonstein ja mistä löytyy, vai tarviiko viedä tepseliin.

Ardicilla hetken kun lämmittää niin saa käynnityyn mutta kun välillä tarvis päästä samantien matkaan.

Viimeinen lause kertoo ratkaisun: jokin suutin "kusee".
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa mla

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #65 : 24.12.2012, 13:53:48 »
Estääkö tuo kuseminen ettei hehkut toimi?
Koska nyt ei mene hehkuille virtaa, releelle tulee virta ja kun releen kärjen painaa kii niin hehkun johtoon tulee sitten virtaa.
Sulakkeet tarkistettu ja ehjiä.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #66 : 24.12.2012, 23:13:52 »
Anteeksi, ei tokikaan. Vastasin vain siltä pohjalta mikä tulee tuosta Ardicin avusta "klassisesti" mieleen.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #67 : 24.12.2012, 23:24:33 »
Henk.Koht. Oon sitä mieltä että ne hehkut on siellä nykydiisselissä ihan vaan päästöjä varten. Jos kone on kunnossa niin lähtee käyntiin ilman hehkujakin. Varsinkin jossain 10 asteen pakkasessa noilla ei oo mitään merkitystä...

jos ei 10-15 asteen pakkasessa lähde käyntiin suoraan avainta kääntämällä niin suutin vika.

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #68 : 20.03.2013, 22:29:57 »
Ei lähde käyntiin jos hehkun on pimeenä. Raja menee jossain 15-20 pakkas-asteen tienoilla,
alle 10 asteen pakkasesta lähtee commonrailit käyntiin kohtuu hyvin...
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa Sujakka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #69 : 23.03.2013, 14:06:09 »
2,4D tärähti pari viikkoo sitte -30 asteen pakkasesta lämmittämättä käyntiin, en toki tarkotuksella jättäny lämmittämättä vaan artikki ei ollu lähteny pyörimään.. Mut voin sanoo että oli kädet kyynärpäitä myöten ristissä kun käänsin avaimesta..  :) n.5 sek kihnutus hehkutuksen jälkeen ja päsähti käyntiin, kilometrejä mittarissa 440tkm..  8)
Volvo XC90 -05 D5 awd geartronic

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #70 : 02.04.2013, 20:22:57 »
Mikäs se nyt on oikea letkun halkaisija tähän tutkimiseen, tässä topicissa on puhuttu 6 ja 9 mm letkuista. Sisä/ulkohalkaisija, mikä sopii sinne suuttimeen, kun paluuletkujen lähdöt puretaan pois?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #71 : 03.04.2013, 07:19:29 »
Mikäs se nyt on oikea letkun halkaisija tähän tutkimiseen, tässä topicissa on puhuttu 6 ja 9 mm letkuista. Sisä/ulkohalkaisija, mikä sopii sinne suuttimeen, kun paluuletkujen lähdöt puretaan pois?

Varmaan molemmat ovat ihan hyviä. Sisähalkaisijaltaan 9mm letku sopii siihen suuttimen paluureiän metalliosan päälle. Minulla on ulkohalkaisijaltaan 6mm pneumatiikkaletkusta leikattu muutaman sentin paloja jotka asettuvat varsin tiukkaan niihin suuttimien paluureikiin. Sitten sisähalkaisijaltaan 6mm kirkasta letkua on senverran pitkät palat että toiset päät ylettyvät nokkapellin lukon lenkistä läpi.

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #72 : 03.04.2013, 14:41:57 »
Ei tuo oikein ole perinteisten dieselhuoltojen hommaa, koska suuttimen vaihto on lähes tulpanvaihtoon verrattava homma. Mitään korjauksia ei tuollaisille kauheasti kannata tehdä kun käytettyjä toimivia saa jo satasen paikkeilla.

Tuo paluuvuoto on siis vuoto, joka valuu painepuolelta suoraan paluupuolelle. Se on hyvin helppo testata itsekin, mikä suutin vuotaa. Kirkasta letkua Etolasta 5 kpl 2 metrin pätkiä tai vähempikin riittää. toisetpäät jonnekin ylös ja toiset päät suuttimiin yläpäähän paluuletkun tilalle. Sitten moottori tyhjäkäynnille ja katsellaan, miten letkut täyttyvät. Pientä vuotoa on kaikissa, mutta yhden suuttimen ero muihin näkyy helposti.

Sitten vaan viallisen suuttimen tilalle ehjä käytetty missä on samat lukemat.

Voi se vika olla muuallakin, eikä suuttimissa ollenkaan vaan vikaa voi olla esim polttoaineen paineessa, paineensäädössä,  siirtopumpussa, suodattimessa ...

Täytyykin koittaa tätä myös omaan, mulla on 2 ja 3 suuttimien juureen kertynyt huomattavasti nokea ja osa niistä myös sirisee ja säksättää. Mielestäni säksätys kuuluu hyvin myös pienillä vaihteilla vedätettäessä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #73 : 03.04.2013, 15:10:56 »
Piki suuttimen juuressa tarkoittaa että suutinrungon ja palotilan liitos vuotaa. Kun polttoaineseos syttyy niin palokaasuja tulee tuolta. Ne kannattaa korjata ennenkuin suuttimet ovat täysin jumissa. Merkkiliikkeestä saa kiristyspannan ja tiivisteen á noin 20e.

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #74 : 03.04.2013, 15:44:10 »
Piki suuttimen juuressa tarkoittaa että suutinrungon ja palotilan liitos vuotaa. Kun polttoaineseos syttyy niin palokaasuja tulee tuolta. Ne kannattaa korjata ennenkuin suuttimet ovat täysin jumissa. Merkkiliikkeestä saa kiristyspannan ja tiivisteen á noin 20e.
Okei, kiitos. Miten se ilmenee, että ne on jumissa? Vuotaako se sillon takasin päin?

 

RallyBaron  Samppasport