Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: HJX - 22.04.2021, 12:16:33

Otsikko: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: HJX - 22.04.2021, 12:16:33
Uuden XC60:n myyjäliikkeen passiivinen suhtautuminen tyytyväisyyskyselyn ihmettelyyni.
Vastaanotin uuden auton helmikuun alussa. Parin viikon kuluttua tuli asiakastyytyväisyyskysely, johon vastasin 19.2.21.
Tämän jälkeen ei myyjältä ole kuulunut mitään vaikka mielestäni siihen olisi ollut asiallista vastata jotenkin. Toimitin alla olevan vastaukseni myyjälle myös paperisenakin.

"Ihmettelen auton luovutusaikataulua ja siihen liittyviä syitä.
Autosta tehtiin tilaussopimus 31.8.2020. Myyjä sanoi, että auton saisi joulukuussa -20, mutta minulle sopi paremmin tammikuu, joka merkittiin tilaussopimukseen  (19.1.2021).
Myyjä sai tietoon auton rungonnumeron 21.12.2020.
Kyselin myyjältä toimituspäivää tammikuun alussa, jolloin myyjä ilmoitti, että viivettä tulee ja toimitus siirtyy tammikuun loppuun. Viive ilmeisesti johtui siitä ettei tiedetty millloin auto tulee Suomeen ja miten rahti saadaan järjestymään. Tammikuun viikolla 3 selvisi, että auto tulee ilmeisesti Jyväskylään viikolla 4. Samalla oli myös selvinnyt, että autoon tilatut Nokian talvirenkailla on toimitusviivettä. Ymmärsin, että renkaiden menekki on suurempi kuin toimitusmäärät.
Auto luovutettin viimein viikolla 5 (3.2) asiallisesti.
Ihmetykseni herätti tällä viikolla 18.2. kun tarkastin talvirenkaiden valmistusviikon ja DOT on 3619. Eli renkaan on tehty Venäjällä puolitoista vuotta sitten. Eli minulla myytiin käyttämättömät vanhat renkaat. Kesärenkaiden DOTia en ole vielä tarkastanut.
Ihmettelen miten renkailla voi olla toimitusvaikeuksia.
Luulisi, että vaikka renkaat olisi tehty viime vuoden lopulla niin tälläisiä toimitusongelmia ei syntyisi. Ottaen huomioon, että tilaussopimus tehtiin 31.8.2020 niin on ollut aikaa sovittaa rengastoimitukset auton sovittuun toimitukseen. Ilmeisesti maahantuojan organisaatiossa ja logistiikassa on jotain ongelmia. Jos sopimus tehdään 5 kuukautta ennen toimitusta niin luulisi, että renkaiden toimitus onnistuisi myös ko ajankohtana jos haluja on.
Toinen asia oli, että tilaussopimusta tehtäessä olisin ostanut autoon roiskeläpät, mutta myyjä sanoi, että kaikkiin autoihin asennetaan jo tehtaala läpät.
Vastaanotossa huomasin, että läppiä ei ole jolloin myyjä totesi, että tehdas ei enää asennakaan niitä. Ihmetystä herätti miksei asiasta ilmoitettu minulle aiemmin.
Haluan selvityksen ja jatkotoimenpiteet asioihin."


Toimitusaika ei sinänsä ollut ongelma.
Renkaiden ikään olisin ensisijaisesti halunnut vastauksen. Renkaat tulee Ruotsin Volvolta, jossa ne asennetaan vanteilleen (tieto Volvo tuesta).
Roiskeläpät hiukan myös ihmetyttävät sillä tehdas oli ilmoittanut, että se ei asenna läppiä eteen viikon 46/20 jälkeen (sain tiedon Volvo tuesta taas). Myyjällä olisi pitänyt olla sama tieto ja aikaa ilmoittaa siitä minulle. Ilmeisesti myyjän ei turhaa käyttänyt aikaa jo tehtyyn kauppaa vaan keskitttyi uusiin  asiakkaisiin.
Volvo tukea voin kehua, sieltä saa asiallisia ja ammattitaitoisia vastauksia.

Onko kukaan törmännyt samanmoisiin ongelmiin.

Loppupäätelmänä voisin todeta, että tulevaisuudessa tulen valitsemaan auton myyjän vanhoja muistellen sillä autoliikkeitähän  löytyy.

Terveisiä Jyväskylästä.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Ribbe - 22.04.2021, 12:22:53
Taitaa olla renkaissa se että tehtaalle toimitetaan todella isot erät renkaita ja niitä käytetään. Jos rengas on varastossa ollut vuoden niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa niissä.  Tuo roiskeläppä asia minusta aika pieni asia. Ne kun voi laittaa jälkikäteen. Eri asia jos olisi joku varuste joka pakko olla tehdastilauksena.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: oh6dd - 22.04.2021, 13:16:56
Tässä tuli hyvin esille mikä erottaa huippumyyjän muista myyjistä. Huippumyyjä olisi huolehtinut loppuun asti, että olet varmasti tyytyväinen ja saanut sen mitä olet tilannut. Jos jotain jäi puuttumaan niin huolehtinut, että asiat hoidetaan kuntoon. Asiakkaat kun tuppaavat äänestämään jaloillaan. Joskus pienetkin asiat ratkaisevat.

Viimeisen Volvoni ostin tällaiselta huippumyyjältä. Uskon, että hän olisi hoitanut minkä tahansa ongelman mutta niitä ei kuitenkaan ilmennyt.

Volvo myyjien mokista tulee mieleen eräs nuori myyjä. Esitteli uusia malleja ja halusi printata tarjouksenkin mukaani. Kotona kun avasin sen, niin se oli ruotsinkielinen. Roskiin meni.
 
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Scraab - 22.04.2021, 14:53:51
Oletko lukenut sopimuksen? Yleensä siellä pidätetään oikeudet muutoksiin. Mielestäni on sangen kohtuutonta odottaa, että myyjä muistaisi kaikki avoimet kaupat "roiskeläppätasolla", mitä kenenkin kanssa on keskusteltu.
Jos olet auton vastaanottaessasi havainnut roiskeläppien puuttuvan, mikset pyytänyt niitä siltä seisomalta? Ainakin oma kauppiaani olisi ne asentanut mukisematta.

Mitä taas tulee logistisiin ongelmiin, maailmaa on vähän häirinnyt mm konttipula ja Covid-19. Moni ammattilainen on joutunut tuskailemaan melko yksinkertaistenkin komponenttien saatavuuden kanssa. Itäisen naapurin kanssa toiminta on vielä oma lukunsa.

Jokainen liike-elämän ammattilainen tuntee sekä rahan aika-arvon että varaston kiertonopeuden merkityksen. Kukaan ei ota tavaraa kuluikseen päivääkään ennen, kuin on tarve. Toimitusketjun hallintaa ei myöskään poikkeusolojen vallitessa helpota asiakkaan oma halu siirtää toimitusta muutamalla viikolla.

Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: gubbe - 22.04.2021, 19:34:14
Mitä tule renkaan ikään, niin uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Renkaat alkavat ikääntyä toden teolla vasta niiden käyttöönoton jälkeen. Näin siis autorengasliiton mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: ReijoM - 22.04.2021, 22:01:08
Noinhan se valitettavasti näyttää olevan ettei montaakaan myyjää kiinnosta asia sen jälkeen kun kauppa on tehty. Noinkin asialliseen palautteeseen olisin odottanut jonkinlaisen vastauksen.

Kuitenkin se myytykin auto vaihtuu taas uuteen 3-4 vuoden kuluessa.

Myyjän, jos kenen tehtävä on ”muistaa” mitä on puhunut ja luvannut asiakkaalle.

Mikäli kyse on JKLn Volvon myyjästä, niin pari uutta Volvoa sieltäkin ostaneena, en enää itsekään  pääse siellä kauppoihin. Minun tapauksessa vaihtui myös merkki eikä pelkkä kauppias. Autossa sinänsä ei ollut mitään vikaa.
 
Myyjät ovat kokeneet nuorennusleikkauksen, eikä sitä yhteistä säveltä tälläinen vanhempi kaveri enää noiden uusien kasvojen kanssa löytänyt. Mutta onneksi vaihtoehtoja riittää ja vaikka autoliike ei yhtä asiakasta kaipaa, ei myöskään asiakas kaipaa yhtä autokauppaa.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Volvomania - 24.04.2021, 09:08:26
No olipas siitä auton hankkimisesta tullut isoja ongelmia.  ;D

 
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: hespa - 24.04.2021, 09:34:36
Tämän vuoksi en koskaan ryhtyisi myyjäksi yhtään mihinkään enää koskaan....

Asiakkaiden vaatimustaso ja ymmärtämättömyys ylittää liian usein realistiikan ja minkäänlaista joustavuutta ei ole.

Ensinnäkin, suomessa ei ole tehty moneen vuoteen muutakuin Nokian testirenkaat.

Ja toisekseen, niinkuin aiemmassa joku jo mainitsikin, ei tuo renkaan paistoikä vielä tee kesää eikä talvea. Renkaan elinikä koskien materiaalia oikein säilöttynä on 5-vuotta, jonka jälkeen HA-öljyt alkaa haihtumaan ja alkaa vasta hapertamaan rengasta. (Michelin mm. antanut tämän lausunnon iästä)

Alkaa muutoinkin menemään Suomessa nämä kuluttajansuoja nillitykset aivan Ameriikan tasolle...kohta vissiin myyjän vastuulla sekin jos esim käytetyn auton ostaja tempasee ekassa risteyksessä Bemarinsa tolppaan.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Jameson73 - 24.04.2021, 10:49:03
Tämän vuoksi en koskaan ryhtyisi myyjäksi yhtään mihinkään enää koskaan....

Asiakkaiden vaatimustaso ja ymmärtämättömyys ylittää liian usein realistiikan ja minkäänlaista joustavuutta ei ole.

Joo, onhan se toki ammatinvalintakysymys. Mutta ei tuo vaihtoautomyyjien toimintakaan aina ihan nappiin mene. Ostoilmoituksen kun laittaa ja siihen tietyt speksit siitä minkälaista autoa etsii, niin sitten tulee myyjältä lista autoista, joissa on aivan liikaa hintaa, väärä vuosimalli, väärä vetotapa, väärän kokoinen moottori jne. Merkki ja malli sentään on tähän asti mennyt oikein. Mutta siis samat tiedot saa Nettiautosta ihan itsekin.

Osto- ja myyntiliikkeiden toimintahan on lyhyesti kiteytettynä sitä, että ostetaan mahdollisimman halvalla ja myydään mahdollisimman kalliilla. Kovin paljoa lisäarvoa siitä myyjän toiminnasta ei tällaisessa tapauksessa asiakkaalle ole.  Euroissa mitattuna se vähäinenkin "lisäarvo" vastaa kuitenkin 20 tuhannen hintaluokassa äkkiä keskimääräisen palkansaajan kuukauden tai kahden palkkaa. Kuluttajansuojan sillä liikkeestä ostamisella saa, mutta sekään ei ole sen yksittäisen myyjän ansiota. Mutta ei tuo ihan huonoa bisnestä ole, kun vaikka Kamuxin talouslukuja katsoo.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Korppi - 24.04.2021, 11:29:45
Kyllähän palautteeseen tulisi vastata, jos työntekijä syystä tai toisesta ei ole ollut nyt töissä, niin joku muu vastaa, että myyjä palaa asiaan kunhan palaa töihin. Lisäksi roiskeläpät asennettaisiin sopuhintaan. Näillä tiedoilla ihan asiallinen palaute.

Mutta niille jotka valittavat myyjien tarpeettomuudesta, kovista katteista ja että joku firma tekee ihan voittoa, niin teille on onneksi yksityiset myyjät ja Polestarin/Teslan konsepti. 
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Vacheron - 24.04.2021, 13:07:24
Eiköhän ne talvirenkaat mene tilaukseen siinä vaiheessa kun auton tulo maahan selviää?
Myyjä laittaa tilauksen sopimus firmaan ja jää odottamaan toimitusta. Kun renkaita ei saanut varastosta, niin myyjä tai joku muu taho on alkanut etsiä renkaita muualta ja onneksi jopa löytänyt. Tuo paistoikä ei vaikuta mitenkään renkaaseen. ¨
Jos autot on aiemmin toimitettu roiskeläppien kanssa ja nyt ei, niin ei myyjä välttämättä ole kuullut asiasta ja jos läpät on luvattu, niin nehän pitää asentaa ilman kustannuksia. Aina noihin autoihin saattaa tulla pieniä muutoksia ja yllätyksiä kun mallivuosi vaihtuu ja on pitkät toimitusajat. Myyjällä on varmasti muitakin asioita ja asiakkaita hoidettavana, eli ei hän ehdi jokaista tilausta seurata ja valvoa kokoajan.
Ei kannata pienistä asioista mielenrauhaansa menettää.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Volvomania - 24.04.2021, 18:57:29
Itsellä tuli 2011 ostettuun autoon Nokian nastat, joiden dot oli 2008. Pietarissa valmistut, esimerkillinen pito. Vaihdoin ne pois vasta viime vuonna.
Ei tulisi mielenkään katsoa taakseni yhden auton ostamisen jälkeen. Se on oikeasti " vain auto", joka toimitettiin, kuten on sovittukin.   
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: puliukk0 - 26.04.2021, 20:05:06
Mutta ei tuo ihan huonoa bisnestä ole, kun vaikka Kamuxin talouslukuja katsoo.

Taitaa suurin tuotto olla siinä se, että ostetaan ulkomailta huutokaupoista autoja mitkä ei mene omassa maassa kaupaksi... Monesti niissä on muukin syy kuin auton ikä, mutta silti ne autot on niin paljon halvempia vaikka rempattaisiin niin voitolle jäädään.

Todella moni ostaa autoja luottaen esim. kun myyjä sanoo "kaikki huollot tehty, mutta tässä on sähköinen huoltokirja jotenka ei ole mitään lappuja".
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Ribbe - 26.04.2021, 21:46:01
Taitaa suurin tuotto olla siinä se, että ostetaan ulkomailta huutokaupoista autoja mitkä ei mene omassa maassa kaupaksi... Monesti niissä on muukin syy kuin auton ikä, mutta silti ne autot on niin paljon halvempia vaikka rempattaisiin niin voitolle jäädään.

Todella moni ostaa autoja luottaen esim. kun myyjä sanoo "kaikki huollot tehty, mutta tässä on sähköinen huoltokirja jotenka ei ole mitään lappuja".
Kamuxin ja SAKAn myyjät ostaa sieltä vanhoja leasing autoja.  Hyvä kaveri tuo ruotsista kanssa autoja, ostanut samoista paikoista noita kuin nämä kaksi pahaa liikettä. Pari vuotta sitten Ruotsista vapautui leasing yhtiöiltä ihan järjettömästi viimeisiä V70 Volvoja. Tuntui että yhtä äkkiä suomessa ihan järjettömästi Momemtum varusteilla olevia V70 D4 malleja. Siellä leasing firma myy niitä pelkästään kilsojen perusteella.

Eikö sähköinen huoltokirja pitäisi näkyä auton näytöltä tai merkkihuollosta tietokoneelta?
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Volvomania - 27.04.2021, 19:52:58
Mitäpä ne muutaman vuoden vanhat, vähänajetut tuontiautot muuta on kuin entisiä liisareita.  Autoliikkeet oikovat niistä ensin parkkipaikkalommot ja laittavat sitten myyntiin.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Ribbe - 27.04.2021, 19:56:35
Mitäpä ne muutaman vuoden vanhat, vähänajetut tuontiautot muuta on kuin entisiä liisareita.  Autoliikkeet oikovat niistä ensin parkkipaikkalommot ja laittavat sitten myyntiin.
Samaa kuraa on suurin osa suomalaisistakin pari vuotta vanhoista autoista.
Otsikko: Vs: Volvo myyjäliikeen passiivisuus
Kirjoitti: Volvomania - 28.04.2021, 09:26:45
Huonompia nämä Suomalaiset pari  vuotta vanhat liisarit usein onkin. Ruotsalaiset liisaavat autoja yksityisesti ja pitävät niitä kuin omiaan. Suomessa liisareilla ei ole niin väliä, ne kun on firmoista työsuhde-etuina. Soppari kun päätetään ennen aikojaan, niin siihenkin on syynsä.
Eipä noita vähän ajettuja kotimaisia montaakaan ole täällä myytävänä.