Uuden XC60:n myyjäliikkeen passiivinen suhtautuminen tyytyväisyyskyselyn ihmettelyyni.
Vastaanotin uuden auton helmikuun alussa. Parin viikon kuluttua tuli asiakastyytyväisyyskysely, johon vastasin 19.2.21.
Tämän jälkeen ei myyjältä ole kuulunut mitään vaikka mielestäni siihen olisi ollut asiallista vastata jotenkin. Toimitin alla olevan vastaukseni myyjälle myös paperisenakin.
"Ihmettelen auton luovutusaikataulua ja siihen liittyviä syitä.
Autosta tehtiin tilaussopimus 31.8.2020. Myyjä sanoi, että auton saisi joulukuussa -20, mutta minulle sopi paremmin tammikuu, joka merkittiin tilaussopimukseen (19.1.2021).
Myyjä sai tietoon auton rungonnumeron 21.12.2020.
Kyselin myyjältä toimituspäivää tammikuun alussa, jolloin myyjä ilmoitti, että viivettä tulee ja toimitus siirtyy tammikuun loppuun. Viive ilmeisesti johtui siitä ettei tiedetty millloin auto tulee Suomeen ja miten rahti saadaan järjestymään. Tammikuun viikolla 3 selvisi, että auto tulee ilmeisesti Jyväskylään viikolla 4. Samalla oli myös selvinnyt, että autoon tilatut Nokian talvirenkailla on toimitusviivettä. Ymmärsin, että renkaiden menekki on suurempi kuin toimitusmäärät.
Auto luovutettin viimein viikolla 5 (3.2) asiallisesti.
Ihmetykseni herätti tällä viikolla 18.2. kun tarkastin talvirenkaiden valmistusviikon ja DOT on 3619. Eli renkaan on tehty Venäjällä puolitoista vuotta sitten. Eli minulla myytiin käyttämättömät vanhat renkaat. Kesärenkaiden DOTia en ole vielä tarkastanut.
Ihmettelen miten renkailla voi olla toimitusvaikeuksia.
Luulisi, että vaikka renkaat olisi tehty viime vuoden lopulla niin tälläisiä toimitusongelmia ei syntyisi. Ottaen huomioon, että tilaussopimus tehtiin 31.8.2020 niin on ollut aikaa sovittaa rengastoimitukset auton sovittuun toimitukseen. Ilmeisesti maahantuojan organisaatiossa ja logistiikassa on jotain ongelmia. Jos sopimus tehdään 5 kuukautta ennen toimitusta niin luulisi, että renkaiden toimitus onnistuisi myös ko ajankohtana jos haluja on.
Toinen asia oli, että tilaussopimusta tehtäessä olisin ostanut autoon roiskeläpät, mutta myyjä sanoi, että kaikkiin autoihin asennetaan jo tehtaala läpät.
Vastaanotossa huomasin, että läppiä ei ole jolloin myyjä totesi, että tehdas ei enää asennakaan niitä. Ihmetystä herätti miksei asiasta ilmoitettu minulle aiemmin.
Haluan selvityksen ja jatkotoimenpiteet asioihin."
Toimitusaika ei sinänsä ollut ongelma.
Renkaiden ikään olisin ensisijaisesti halunnut vastauksen. Renkaat tulee Ruotsin Volvolta, jossa ne asennetaan vanteilleen (tieto Volvo tuesta).
Roiskeläpät hiukan myös ihmetyttävät sillä tehdas oli ilmoittanut, että se ei asenna läppiä eteen viikon 46/20 jälkeen (sain tiedon Volvo tuesta taas). Myyjällä olisi pitänyt olla sama tieto ja aikaa ilmoittaa siitä minulle. Ilmeisesti myyjän ei turhaa käyttänyt aikaa jo tehtyyn kauppaa vaan keskitttyi uusiin asiakkaisiin.
Volvo tukea voin kehua, sieltä saa asiallisia ja ammattitaitoisia vastauksia.
Onko kukaan törmännyt samanmoisiin ongelmiin.
Loppupäätelmänä voisin todeta, että tulevaisuudessa tulen valitsemaan auton myyjän vanhoja muistellen sillä autoliikkeitähän löytyy.
Terveisiä Jyväskylästä.