Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881454 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3180 : 14.12.2018, 19:45:21 »
Jonkin sortin asenne vammaa pukkaa siellä päin?

Jotain tämän tyyppistä tuli kieltämättä mieleen, kun pitää alkaa kitisemään nastojen vaihdosta, koska MINÄ ajan kitkoilla täällä missä MINÄ satun autoilemaan.

Ja jos kykenet manifestiltasi huomaamaan, en ottanut kantaa minkään rengastyypin absoluuttiseen paremmuuteen, kuten monilla tuntuu olevan tarpeena. Totesin vain, ettei nuo omat, syystäkin kausirenkaiksi jääneet kitkat enää oikein sovellu mukavaan tai turvalliseenkaan liikennöintiin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3181 : 14.12.2018, 20:59:33 »
Jotain tämän tyyppistä tuli kieltämättä mieleen, kun pitää alkaa kitisemään nastojen vaihdosta, koska MINÄ ajan kitkoilla täällä missä MINÄ satun autoilemaan.

Ja minä tiedän netin välityksellä myös paremmin minkälainen keli on missä sinä ajat ja kitkojen täytyy olla siihen keliin paremmat  ;D. Kyllä tämä netti on ihmeellinen maailma.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3182 : 14.12.2018, 21:07:29 »
Ja minä tiedän netin välityksellä myös paremmin minkälainen keli on missä sinä ajat ja kitkojen täytyy olla siihen keliin paremmat  ;D. Kyllä tämä netti on ihmeellinen maailma.
Moneeko kertaan tässä välissä olet vaihtanut talvirenkaita 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3183 : 14.12.2018, 21:15:05 »
Moneeko kertaan tässä välissä olet vaihtanut talvirenkaita 8)

Se tuskin on sinulta pois, vaikka vaihtaisin useammin ja autojakin on muutama...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3184 : 14.12.2018, 21:29:45 »
Moneeko kertaan tässä välissä olet vaihtanut talvirenkaita 8)
Näinpä kun ei sitä kehtaa koko ajan renkaita vaihdella niin siksi kitkat. 
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3185 : 14.12.2018, 22:07:50 »
Onneksi tuo renkaiden vaihto ei ole osoittautunut mitenkään mahdottomaksi haasteeksi. Renkaiden pesu näin talviaikaan on aina vähän tapauskohtaista.

Niin kauan kuin ne sisäänvedettävät nastat on arkipäivää, on mukava että on valinnanvaraa kuin sotessa konsanaan. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3186 : 15.12.2018, 11:31:44 »
Tulee kivat kipinät kun polttaa nastoilla kumia assulla. Ääni kipinöille.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3187 : 15.12.2018, 13:19:22 »
Eiköhän ne pääväylät sielläkin suolata vai ajatko jossain Siperiassa.


EIhän sitä tarvitse kuin -10°C kun suolaamisen kanssa alkaa olla jo aika hiljaista. Ei hirveän pitkälle tarvitse sisämaahan mennä kun alkaa olla jo sen verran pakkasta ettei enää suolata.

Tosin eipä ne tietkään yleensä erityisen liukkaista ole kun on enemmän pakkasta.

Hieman juutuuban kautta maailmaan tutustuneena huomasin että NewYorkin osavaltiossa tuollaisessa n. -20°C pakkasilla oli tiet suolattu kunnollatukevasti, niin että isommat tiet olivat märkänä. Käytännössä mikä tahansa ympärivuotisessa käytössä oleva auto on viimeistään 10 vuoden iässä pakko paalata, koska ne ovat kaikki aivan umpiruosteessa, mutta eipähän tarvitse kinastella kitkat-nastat vääntöä.

E: Niin en tiedä oliko ne suolattu vai käsitelty jollain muulla nesteellä, jäässä ne tiet ei kuitenkaan olleet.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3188 : 15.12.2018, 13:22:48 »
EIhän sitä tarvitse kuin -10°C kun suolaamisen kanssa alkaa olla jo aika hiljaista. Ei hirveän pitkälle tarvitse sisämaahan mennä kun alkaa olla jo sen verran pakkasta ettei enää suolata.

Tosin eipä ne tietkään yleensä erityisen liukkaista ole kun on enemmän pakkasta.

Hieman juutuuban kautta maailmaan tutustuneena huomasin että NewYorkin osavaltiossa tuollaisessa n. -20°C pakkasilla oli tiet suolattu kunnollatukevasti, niin että isommat tiet olivat märkänä. Käytännössä mikä tahansa ympärivuotisessa käytössä oleva auto on viimeistään 10 vuoden iässä pakko paalata, koska ne ovat kaikki aivan umpiruosteessa, mutta eipähän tarvitse kinastella kitkat-nastat vääntöä.

E: Niin en tiedä oliko ne suolattu vai käsitelty jollain muulla nesteellä, jäässä ne tiet ei kuitenkaan olleet.
En muista ainetta, mutta "tujumpaa suolaa" joka puree jonnekkin päälle -20 pakkasiin.

Toissatalvena oli Jyväskylän motari suolattu, pakkasta oli juuri jotain -17.... >:(

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3189 : 15.12.2018, 13:27:20 »
En muista ainetta, mutta "tujumpaa suolaa" joka puree jonnekkin päälle -20 pakkasiin.

Toissatalvena oli Jyväskylän motari suolattu, pakkasta oli juuri jotain -17.... >:(

Joo, jokin toinen myrkky on jolla pääsee suosiolla tonne -20°C lukemiin.

Tietysti lisäämällä suolan määrää ihan överisti sekin sulattaa aika pitkälle, kuten tehtiin silloin jotain 10 vuotta sitten kun PK-seudulla oli kaikilla motareilla ne valtavat ketjukolarit. Seuraavana päivänä motarit lainehti suolaliuosta, niin että se kertyi auton alustaan sellaisiksi sentin paksuisiksi suolakökkäreiksi.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3190 : 15.12.2018, 18:41:18 »
Taitaa olla kaliumkloridi, joka pitää tiet sulina tuonne ~lähelle parinkympin pakkasiin asti. Hienona puolena että ruostuttaa autot huomattavan paljon äkäsemmin kuin normaalisti käyetty tiesuola suomessa.

Nähtävästi ainakin Venäjällä ylisesti käytetty. Kaveri joka oli töissä pitkään Pietarissa sanoi että ei siellä tuntunut paljon auroja näkyvän, mutta aina olit kaupungin tiet märkiä ja sohjossa, vaikka pakkasta enemmänkin kuin 15.

Mutta mun käsittääkseni kaliumkloridia ei käytetetä suomessa normaalien ajoratojen suolaukaseen kuin erikoistapauksessa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3191 : 15.12.2018, 18:58:58 »
Viikko sitten tuli hankittua uudet kitkarenkaat vanhojen tilalle. Continentalin ContiVikingContit7 tjsp tuli volvoon alle. Olisin halunnut Nokian R3 renkulat, mutta oli ko. liikkestä loppu.

Niin tai näin, neljä täyttä talvea tuli ja tämä alkusyksy ajettua edellisillä Nokian R2 kitkoilla. Kokonaiskokemus erittäin positiivinen. Kaksi ekaa talvea pitivät tosi hyvin ja edes vetinen jää ei tuottanut harmaita hiuksia sen vähän mitä tuli vastaan. Toki syrjäisiä maanteitä tuli ajettua vähän, pääosa liikennöinnistä oli Tampereen kehätiellä ja Tre-Hml väliä sekä Tampereen kaupunkiliikenteessä. Eli suurin osa suolattua motaria ja välillä kiillottunutta kaupunkitiestöä.

Kolmas talvi oli jo selkeästi enemmän liukastelua ja neljäs talvi oli jo ehkä enemmän pärjäämistä, vaikka 90% ajasta ei edes huomannut renkaiden kuluneisuutta. Pahin tapaus taisi olla Lahdesjärvellä kuurassa oleva asfaltti jossa meni koko valokierto, että pääsin risteyksen yli hyvin loivaan ylämäkeen. Muuten ei todellisia ongelmia liikenteessä. Renkailla oli kaikkiaan ajettu kyllä aika paljon, ~50tkm. Tästä puolet taisi tulla 2017 alkutalvesta. Pintaa renkaissa oli 5-6mm kun lähti kierrätykseen.
Sinällään sama homma oli edellisillä nastoilla, kolmas talvi oli liukastelua ja neljäntenä pärjäämistä.

Nyt kun alle tuli Contit niin ovat kyllä paljon jämäkämmät tuntumaltaan ja uusina renkaina reippaasti hiljaisemmat. Todellista pitoa on vaikea vielä arvioida kun ei ole ollut liukasta vielä Tampereella tänä talvena.

Tähän mennessä olleet kokemukset on sen suuntaiset, että suosittelen kokeilemaan kitkoja jos yhtään on ollut mielessä. Varsinkin omaa kohtuullisen ajokokemuksen ja hyvän tuntuman autoon. Ja vaikka sellaiseen talouteen jossa toisessa autossa voi pitää nastat ja sen viisi pahinta päivää kulkea vain toisella autolla tai jotenkin muuten, jos tuntuu ettei kitkoilla ole asiaa liikenteeseen. Itselläni ei sellaisia päiviä tullut, mutta herkkää tuntumaa ajamiseen on syytä olla.

Nastojen paras ja pahin puoli on ehdottomasti ärsyttävä rapina. Rapinasta kuulee kun ollaan lähellä luistoa, mutta silti marginaalia on vielä reilusti. Kitkoilla tätä äätä ei ole, vaan luistaminen pitää tuntea muuten.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3192 : 15.12.2018, 19:02:19 »
Contin ja Nokian väliltä itsekin. Contit olisin halunnut ja R3 tuli hankittua, ei oo oikeen valmistajia rengaskoolle nokia + eu kiina kitkoja.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3193 : 16.12.2018, 16:20:26 »
Jos on yli 10 astetta pakkasta niin kitka puree siihen jäähän paremmin. En kaipaa suolaa niillä pakkasilla.

Sama raskaalla kalustolla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3194 : 16.12.2018, 16:23:16 »
Jos on yli 10 astetta pakkasta niin kitka puree siihen jäähän paremmin. En kaipaa suolaa niillä pakkasilla.

Sama raskaalla kalustolla.

Kummasti tänäänkin motari oli loskainen/sula JKL:ssä vaikka pakkasta melkein -10 astetta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo