Carcom Oy  Ateho

AGM akun vaihdosta kysymys

  • 7 Vastauksia
  • 2903 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jani8

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
AGM akun vaihdosta kysymys
« : 07.12.2021, 20:07:10 »
Moi,

Vanha akku sanoi sopimuksen irti ja juuri uusi akku laitettu V60:seen.

Hörähti kerrasta käyntiin ja webastokin taas toimii.

Akun vaihdon yhteydessä en saanut tuota "korkkia" irti, johon huohotinletku olisi pitänyt liittää. Aiheuttaako ongelmia jos huohotinletku ei ole paikallaan?

Poissa Isosuo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #1 : 09.12.2021, 12:19:30 »
Minkä merkkinen/mallinen uusi akku on?
Ilmeisesti kuitenkin perinteinen akku (ei AGM), jos siinä on huohotinlähtö?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #2 : 09.12.2021, 15:51:33 »
Moi,

Vanha akku sanoi sopimuksen irti ja juuri uusi akku laitettu V60:seen.

Hörähti kerrasta käyntiin ja webastokin taas toimii.

Akun vaihdon yhteydessä en saanut tuota "korkkia" irti, johon huohotinletku olisi pitänyt liittää. Aiheuttaako ongelmia jos huohotinletku ei ole paikallaan?
Huohotinletkulla ei ole käytännön merkitystä. AGM-akku on periaatteessa suljettu, joten en tiedä, miksi alkuperäiseen on se letku edes laitettu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #3 : 09.12.2021, 16:05:50 »
Huohotinletkulla ei ole käytännön merkitystä. AGM-akku on periaatteessa suljettu, joten en tiedä, miksi alkuperäiseen on se letku edes laitettu.
AGM (absorbed glass mat) ei loppupeleissä paljoa perinteisestä nesteakusta eroa, siinä vain neste on imeytetty väliaineeseen. Siitäkin siis höyryjä tulee tulee, joka putkella voidaan johtaa pois. Ottaen huomioon, että akkukotelon kansi on kupu, voi sen alle periaatteessa kertyä vetyä, joka kipinästä sanoo POKS.

Se tulppa lähtee puukon kärjellä melko helposti irti. Minulle ei uudessa akussa ollut tulppia, mutta siirsin entisestä varmuuden vuoksi akun toiseen päähän ja toiseen siis tuli letku.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 994
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #4 : 09.12.2021, 16:06:38 »
Oli mullakin tuossa vm -16 XC70:ssä alkuperäisakku, joka oli EFB-tyyppinen, vaikka autossa on Webasto ja S&S-toiminto ja huohotinletku paikallaan. Uudesta AGM:stä en ko letkun liitäntää havainnut joten tuo jäi siihen hiukan irralleen. Ei tuossa vanhassakaan ollut mitään käyntiinlähdön ongelmia ja Sinisen huollossakin testattu älyissään olevaksi, tuo S&S vaan ei siinä läheskään aina toiminut ja välillä infosi akun säästötilasta, kun hiukan aikaa paikoilleen pysähtyi radio päällä. Vaan ei tuolla uudellakaan tuo S&S sen paremmin toimi, eipähän tarvii napista laittaa pois päältä.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #5 : 09.12.2021, 16:44:29 »
AGM (absorbed glass mat) ei loppupeleissä paljoa perinteisestä nesteakusta eroa, siinä vain neste on imeytetty väliaineeseen. Siitäkin siis höyryjä tulee tulee, joka putkella voidaan johtaa pois. Ottaen huomioon, että akkukotelon kansi on kupu, voi sen alle periaatteessa kertyä vetyä, joka kipinästä sanoo POKS.
Aikas teoreettinen mahdollisuus, että saisi kannen alle jäänet vedyt räjähtämään. Ulkopuolisen latauksen yhteydessä kansi on kuitenkin pois paikaltaan. Jos akkua ladataan muuta kautta, niin mistä se kipinä sinne kannen alle löytää? Toki vara on parempi kuin vahinko.

Tiedän yhden akun räjähtäneen vedyn muodostuksen ja kipinän seurauksena, mutta silloin muuntajalaturi oli unohtunut vuorokausiksi lataamaan akkua. Vähän rälläköintiä samassa tilassa ja akun kappaleet löytyivät pitkin seiniä. Onneksi rälläköitsijä sattui katsomaan toiseen suuntaan. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #6 : 09.12.2021, 17:41:49 »
Jos akun kenkä olisi löysällä niin helposti kipinöisi, se kai se riski on ajossa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: AGM akun vaihdosta kysymys
« Vastaus #7 : 09.12.2021, 19:03:28 »
Aikas teoreettinen mahdollisuus, että saisi kannen alle jäänet vedyt räjähtämään. Ulkopuolisen latauksen yhteydessä kansi on kuitenkin pois paikaltaan. Jos akkua ladataan muuta kautta, niin mistä se kipinä sinne kannen alle löytää? Toki vara on parempi kuin vahinko.

Tiedän yhden akun räjähtäneen vedyn muodostuksen ja kipinän seurauksena, mutta silloin muuntajalaturi oli unohtunut vuorokausiksi lataamaan akkua. Vähän rälläköintiä samassa tilassa ja akun kappaleet löytyivät pitkin seiniä. Onneksi rälläköitsijä sattui katsomaan toiseen suuntaan.

No jos näin pitkälle ajatellaan niin "samassa" kotelossa on myös lasinpyyhkijöiden moottori... :D Kääntäen se tila kuitenkin hengittää ajoviimassa jonkun verran.

Ei ne akut ole missään oikeasti ilmatiiviissä laatikossa missään autossa tehtaalta lähtiessään.

Erittäin harvassa ne tilanteet jolloin akun saa räjähtämään. Lähinnä joku jännitesäädin vika ja ladannut isoja voltteja pitkään. AGM kestää kuitenkin sitä huomattavasti pidempään kun lyijyakku. AGM autoissa sen takia korkeampi latausjännite muutenkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autoracing  KL-varaosat