Carcom Oy  Ateho

240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD

  • 28 Vastauksia
  • 5674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #15 : 04.02.2023, 10:18:34 »
21.10.2022 Tuli pestyä auto ja laitettua seisontaan mittarilukema oli 396380. Reilu 2tkm tuli siis viime kesänä ajettua, yhtä reilu 300km mummolareissua lukuunottamatta nuo kilometrit tulikin ihan tässä kaupungissa ajelusta.



Siitä lähtien ollutkin seisonnassa aina viime viikkoon asti, jolloin tuli pyöränlaakerit vaihdettua eteen ja samalla tuli käytyä ajelemassa autoa lämpimäksi. Siinä matkalle sattui katsastuskonttori ja ajattelin, että kun nyt on kerran ajamaan lähdetty niin käydään samalla reissulla tuollakin.





Ensimmäistä kertaa elämässä sain auton näin puhtain lapuin katsastuksesta ulos. Katsastuksen jälkeen tuli pienen lenkin kautta ajettua auto takaisin talliin odottelemaan kesää. Pitäisi käydä jossain lasiliikkeessä kyselemässä, jos liimaisivat tuon tuulilasin uudestaan, hieman tuntuu olevan irti tuo lasi. Vai onko näissä edes liimalla tuo lasi kiinni?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #16 : 04.02.2023, 10:45:14 »
Annas kun arvaan mistä irti=kuskin puolelta alanurkasta?

Tehtaalta tulleet on ollut alunperin butyylimassalla ja tiivisteellä.
Mutta nykyään taitaa tarjota sitä ns. liimattavaa "kasettilasia"..

Käy näyttämässä lasiliikkeessä ja kysy saako pelkkää lasia jos vanha tiiviste kromilistalla on käyttökelpoinen..

Omaan vaihdatin aikoinaan uuden lasin, niin laitettiin sillä kumitiivisteellä ja kromilistalla, mitkä otettiin varovasti talteen joten saatiin se orkkistyyli säilymään.
(Butyylimassan puhdistus karmista on sitten kivaa, kun lasin irroitus tehtiin omatoimisesti ennen lasiliikkeeseen vientiä..)



« Viimeksi muokattu: 04.02.2023, 11:15:45 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #17 : 04.02.2023, 12:41:06 »
Sama homma meikäläisen 240 tuulilasissa. Muutamia vuosia sitten vaihdettiin alan liikkeessä uusi lasi vanhalla systeemillä, eli uusi butyylimassanauha ja orkkis listat. Vuoden päivät meni niin vuoti perinteisesti kuskin alanurkasta. No ei siinä mitään, sikaa vain väliin niin sai vuodon loppumaan. Se, miksi ne vuotavat aina kuskin nurkasta eikä hanttarin puolelta, on vielä itselleni arvoitus.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #18 : 07.02.2023, 17:54:19 »
Annas kun arvaan mistä irti=kuskin puolelta alanurkasta?

Tehtaalta tulleet on ollut alunperin butyylimassalla ja tiivisteellä.
Mutta nykyään taitaa tarjota sitä ns. liimattavaa "kasettilasia"..

Käy näyttämässä lasiliikkeessä ja kysy saako pelkkää lasia jos vanha tiiviste kromilistalla on käyttökelpoinen..

Omaan vaihdatin aikoinaan uuden lasin, niin laitettiin sillä kumitiivisteellä ja kromilistalla, mitkä otettiin varovasti talteen joten saatiin se orkkistyyli säilymään.
(Butyylimassan puhdistus karmista on sitten kivaa, kun lasin irroitus tehtiin omatoimisesti ennen lasiliikkeeseen vientiä..)

No sieltähän se juurikin.. Lasi ja kromilista on kyllä ihan hyvä kuntoinen, ajattelin kysyä jos se saataisiin jollain tavoin kiinnitettyä uudestaan.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #19 : 08.02.2023, 12:25:17 »
Ite oon purkanu sisäpuolelta kojelautaa ja a pilarin muovit pois ja työntäny sikaa sinne kulmiin, nii loppu vuoto. Toki oikea tuulilasiliima ois varmaa parempi ratkaisu.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #20 : 08.02.2023, 14:29:16 »
Tässä taas mainio esimerkki miksi (tuokin) homma kannattaa tehdä itse. Huolellinen putsaus ja oikeanlainen liima niin homma toimii. Veemäisin on putsata vanhat butyylit pois mutta samalla tulee tsekattua mahdolliset ruosteet mitä lasiliike ei jaksa alkaa hoitamaan.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #21 : 11.08.2023, 22:53:11 »
Vappuna tuli tämäkin otettua liikenteeseen, toimittanutkin hyvin paljon käyttöauton virkaa tässä taajama-alueella, kauemmas sitten kuljettu muilla välineillä. Oikeastaan muuta muutosta ei talven aikana tullut autoon tehtyä kuin nuo huomiovalot lisättyä keulalle.



Talven aikana tuli kyllä tallissa vietettyä aikaa ja rakenneltua konetta tähän. Tekniikaksi tosiaan vaihtumassa tuollainen bmw:n valmistama M52B25, kone täysin läpikäyty ja tulipahan muutaman huonokuntoiseksi todetun alumiinisen lohkon tilalle vielä rautainen. Koneen jatkoksi tulee Zf:n Gs6-37bz. Vauhtipyörä ja kytkin vielä hommaamatta, pitää nämä tilata piakkoin ja sen jälkeen on paketti valmis keulalle nostettavaksi.



Laatikkoa ja konetta kannattelemaan tulee Andersson's Steel & Speed:n valmistaman raudat.

Tavoitteena olisi syksyllä kun tuulilasin ympärys on saatu korjautettua paikallisella koripajalla, nostaa vanha tekniikka pois ja uusi tilalle ja talven aikana punoa tämä kaikin puolin läjään.

Lisääntyneiden ajojen vuoksi, piti käyttöautokin päivittää tässä kesän aikana ja siihen virkaan löytyi tuollainen 2014 vuotinen XC60 D5 AWD Business Summum.



Tuostakin pitää vähän oman näköistä tehdä ja aloitin sen hommaamalla vanteet:



Alle päätyikin tuollaiset BBS CHR-II 9x21 ET45, omaan silmään istuu oikeinkin hyvin autoon.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2023, 23:04:31 kirjoittanut Miikala »

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #22 : 17.08.2023, 23:21:11 »
Xc kävi imusarjan vaihdossa liikkeen piikkiin. Huomasin kun auto minulle toimitettiin, että koneen etuosa on märkä öljystä. Tämä paljastui myöhemmin imusarjan halkeamasta tulevaksi huohotusöljyksi.

Autosta löytyy bi-xenonit, tuntui kuitenkin valoteho hieman vaisulta. Ensi hätään kiillottelin umpiot, mutta tuolla ei vielä hirveästi valotehoa parannettu. Eivät nuo kauhean huonossa kunnossa olleet, ylhäällä kiillotettu ja alhaalla kiillottamaton umpio.



Tuli kokeeksi tilattua tuollaiset D3S led polttimot.



Nämä menivät ihan heittämällä paikalleen ja mitään herjaa ei ainakaan mittaristoon ilmestynyt. Kaveriksi meni pitkiin vielä vakio halogeenien tilalle H9 ledit. Vielä en tienpäällä päässyt oikeasti pimeässä näitä testaamaan, mutta kännykkään asennetulla lux-mittari sovelluksella valoteho nelin kertaistui xenoneihin verrattuna ja pitkien kohdalla kolmin kertaistui. Pitkistä ei kuvaa tullut otettua, alla vertailukuva xenon vs. Led.



Valojen vaihdon yhteydessä tuli teipattua maskin ritilästä vaakakromit mustaksi, omaan silmään tämä oli hyvä muutos. Vielä kun uudet finnittömät kilvet saapuvat niin tämän osalta alkaa olla muutokset siinä.





Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #23 : 20.08.2023, 14:37:49 »
Vielä jatketaan tuosta uuemmasta tarinointia, hoidetaan tästä kaikki huollot alta pois niin saa talven keskittyä tuohon 240 tekniikan vaihtoon. Haldex, kulmavaihde ja perä saivat tänään uudet öljyt mittarilukemalla 282100.

Haldex pumpun sihti näytti kyllä siltä, että liekkö noita öljyjä koskaan vaihdettu..





Taidan vaihtaa nuo keväällä vielä uudestaan, öljytkin aika tummat siellä olivat.



Perän ja kulmavaihteen öljyt vaihtelin huuhtelemalla, perän kohdalla öljy alkoi olla kirkasta kolmannella huuhtelulla, kulmavaihteeseen vaati neljä kertaa. Öljyjä jäi näihin molempiin vielä jäljelle, katsoa jos nämä kaikki vaihtaisi keväällä uudestaan.

Vielä pitäisi laatikon öljyt vaihdella ja sitten alkaisi olla tämän osalta hommat "valmiit".

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #24 : 21.08.2023, 06:53:40 »
Ksenon näyttää siltä että on jo ehtoopuolella kun on muuttunut purppuraksi.
Minkä merkkinen led ja kävikö ihan bolt on ksenonin tilalle?
Vaikka itse en tykkää matalaprofiilisista renkaista niin XC näyttää hyvälle  :)

Edit. Kävin katsomassa youtubesta videon led polttimoista ja unohdin tuon idean. Osram Night Braker Laser edelleen hankintalistalla.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2023, 07:04:52 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #25 : 21.08.2023, 21:24:00 »
Ksenon näyttää siltä että on jo ehtoopuolella kun on muuttunut purppuraksi.
Minkä merkkinen led ja kävikö ihan bolt on ksenonin tilalle?
Vaikka itse en tykkää matalaprofiilisista renkaista niin XC näyttää hyvälle  :)

Edit. Kävin katsomassa youtubesta videon led polttimoista ja unohdin tuon idean. Osram Night Braker Laser edelleen hankintalistalla.

Kyllä nuo ihan bolt-on meni ja ilman mitään välipalikoita yms., vieläkun jaksaisi valvoa ja ajaa joskus pimeällä tuolla autolla niin näkisi miltä ne todellisuudessa näyttää.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #26 : 06.04.2024, 20:01:09 »
Talvi alkais olla ohi. Hirveästi ei autolle ehtinyt tehdä varsinaisen talven aikana, mutta päivitellään vähän tilannetta ja koitetaan pitää foorumia elossa omallakin panostuksella.

Syksyllä tuli käytettyä autoa hitsattavana, tuulilasin ympärys on kokonaisuudessaan tervettä peltiä.


Tuli sitten maalailtua tuohon vähän suojaa päälle niin ei nyt ainakaan omalla toiminnalla tätä tulis pilattua uudestaan. Väri ei sattunut ihan samaksi vaikka tuo värikoodilla tuli haettua.. Välttää kuitenkin siihen asti, että tämä joskus ylimaalataan koko auto.

Maalailujen jälkeen tuli käytettyä autoa leimalla ja hyväksyttyhän sieltä tuli. Eipä tuolla tullut kuin ~1500km ajettua katsastusten välillä. Näistäkin kilometreistä taisi suurin osa tulla kun muija kulki töihin tällä.




Leiman jälkeen tuli ajettua auto takaisin talliin ja pari päivää myöhemmin olikin tilanne tämä:






Eli kone ja laatikko tuli nostettua pois keulilta. Tarkoituksena ois nyt alkaa sovittamaan tuota M52B25 + Gs6-37bz pakettia keulille. Osia tähän on haalittu pitkin talvea ja isossa kuvassa pitäisi kaikki alkaa löytymään. Polttoainelinjat ja pumppu ovat vielä tilaamatta, pitää vielä hieman mittoa että kuinka paljon sitä letkua tarvitsee. Tarkoitus tehdä "mahan alle" putket alumiiniputkella ja päihin letkut joustoiksi, AN-liittimillä ois tarkoitus tehdä kaikki. Ajatuksena olisi, että kun tämä joskus ahdetaan niin siinä vaiheessa riittäisi vain isompien suuttimien vaihto. Putket, letkut ja pumppu valitaan kaikki niin, että ne kestävät myös E85:sta.



Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #27 : 10.04.2024, 13:28:18 »
Päivitelläänpä taas:
Näytti tuo konehuone niin tyhjältä, että piti nostaa sinne jotain täytettä. Hyvin näyttäis tuo kone tuonne istuvan.





Seuraavaksi pitäis kokeilla tuota konetta tuonne laatikon kanssa niin pääsee mittailemaan kardaania. Polttoainelinjat ja pumppu tuli juuri tilailtua ja ajattelin tehdä nuo alumiiniputkesta auton alle, meno an8 ja paluu an6, pumpuksi tulee vakiotankkiin AEM 340 l/h (50-1200). Kaikki polttoainepuolen osat on valittu silmällä pitäen tulevaisuutta ja sitä jos tämä tulee ahdettua niin tankkiin kelpaa myös E85. Pitäiskö tämä topic siirtää tuonne projekti puolelle  :o

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta + XC60 D5 AWD
« Vastaus #28 : 26.04.2024, 21:35:21 »
Konetta ei tullut laatikon kanssa sen enempää soviteltua, mittailin että vanha b200e+m47 ja m52b25+gs6-37 pituusero on 3cm joten eiköhän tuon kardaanin saa lyhennettyä tälläkin tiedolla sopivaksi. Laippa näissä molemmissa laatikoissa on 96mm pulttikehällä.

Polttoainelinjat tuli tuosta alumiinista taiteltua auton alle. Mukavan helppoa oli työstää tuollainen, voin kyllä lämpimästi suositella muillekkin. Pitää tilailla vielä tuota teräspunosteflonia niin saa tehtyä linjat loppuun asti, vielä on vähän auki mihin nuo alumiinilinjat tulee päätettyä.





Tulolinja on An8 kokoista ja taivuttelin tuon suoraan suodattimeen kiinni, jää pari liitosta vähemmäksi. Suodattimeksi Hengstin valmistama, rapakon takana kuulemma testattu audin turbomoottoreissa riittävän 800hv tehoihin. Sopi oikein hyvin tuohon vakio paikalle.

Vakio tankkilaitteeseen asentelin An8 ja An6 liittimet:



Muuta mitä tässä välissä on tapahtunut niin vaihdekeppi tuli asenneltua, tämän valmistaja on Swagier ja tuli suoraan puolasta. BMW:hen näitä markkinoidaan, mutta hyvin se näytti tuohon volvon tunneliinkin asettuvan.






Seuraavaksi pitäisi alkaa koneeseen sähköt ja apulaitteet asentamaan niin voisi nostaa koneen lopullisesti paikalleen.

 

Autoracing  KL-varaosat