Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Projektipäiväkirjat

Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo

(1/11) > >>

M.P:
Tarinoidaanpa vähän. Tässä kopassa oli alunperin vapari D24, joka oli puolen miljoonan ajon jälkeen valmis romulavalle. Auto tuli meidän perheeseen ysärillä ja toimi faijalla käyttöautona silloin kun diesel oli vielä halpaa.. Tämä oli jo silloin yli 400t ajettu ja isäukko teki tähän aika reippaat peltityöt. Pellitöiden jälkeen autolla ei ajettu juurikaan kun dieselin hinta pomppasi reippaasti ysärin lopussa ja Volvo ajettiin latoon.

Mennääs 20-vuotta eteenpäin. Auto päätyi itselleni kortin saannin aikaan, kun rupesin haaveilemaan 940 tai 240:stä ja kappas, muorilan ladossa olikin semmoinen. Noh, enemmän ja vähemmän ollut tekemistä kun parivuosikymmentä ajamattomana ei tee autolle kovin hyvää. Ei ollut ihan "suoraan ajoon" tyylinen prokkis.. ::)





Vaihdoin parivuotta sitten tekniikan B23A moottoriin. Näin saatiin käyttövoima helposti muutettua pois dieselistä ja auto jälleen ajoon. Tuo mosa meni bolt on tilalle ja sähkötyötkin sujui parin piuhan muutoksella. Samalla remppasin jarrut, alustaa, ruosteita, jne..

Tämän jälkeen päätin päivttää myös ruman harmaan sisustan. Eteen tuli BMW E60 penkit toimivilla sähkösäädöillä. Takapenkki 240:n oma mutta verhoiltu BMW:n jakkaroiden lookkiin. Ajaa asiansa hyvin ja tukemavammat istua. Päätin myös pilata auton kiinantina replica vanteilla ja muilla asiaan kuuluvilla "tuning" osilla.

Uusi turbotekniikka on nyt työnalla ja sen takia ajattelinkin aloittaa tänne tarinoinnin jos jotain kiinnostaa. Sain todella halvalla B200K moottorin, jonka mukana tuli about kaikki R-sport kaasariturbo hilppeet. Myöhemmin ostin kanssaharrastajalta B19A:n, johon olisi tarkoitus istuttaa tuo turbokitti. Syynä alakerran vaihtoon oli vahvemmat kiertokanget ja matalampi puristus + katsurin mukaan tuohon B19A löytyy Volvolta teholaput R-Sport kittiin, jolloin dynolappu ei ole välttämätön. 8)

 Tulevasta koneesta:
 - B19A sellaisenaan
 - T3 Garrett ja R-Sport pakosarja + downpipe
 - Zenith CD-175 turbokaasari
 - Pierburgin painetta ymmärtävä mekaaninen bensapumppu
 - Virranjakaja ahtopainekellolla

M.P:
Tuli purettua B19A. Kone seissyt noin 3-vuotta lämpimässä hallissa ilman kantta. Sisäpuolella oli pientä värjäymää paikoin, mutta lähtee hyvin teräsharjalla. Laakeripinnat ok kunnossa mikä on postiivista. Pytyt porattu joskus ylikokoon ja männät vaihdettu. Veikkaan mahlen mäntiä, mutta joku enemmän tietävä saa vahvistaa. Sylintereistä saa hyvät hoonauksella. :P



Jatketaan kysely linjalla.. Öljyn tulo turbolle. Näin aikoinaan foorumilla kuvan, jossa öljyn lähtö ahtimelle oli tehty tuohon suodattimen paikan oikealla puolella olevaan reikään. Ilmeisesti öljypaine anturin tms paikka. Öljykanavahan tuossa menee, mutta riittääkö virtaus ja paine turbon linjalle? Voiko tuohon tehdä mahdollisesti myös isomman reiän ja kierteen jos oikeaa sovitetta ei löydy? Haluaisin käyttää turbon mukana tullutta öljyputkea kun mitta olisi hyvä ja muutenkin orkkis osa.

VäLKKy:
Nuo jaatiedostosi.com kuvat ei näy...

M.P:
Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..

puppet:

--- Lainaus käyttäjältä: M.P - 06.07.2023, 23:57:28 ---Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..

--- Lainaus päättyy ---

Minä oon käyttäny tällästä: https://postimages.org

Ainakin puhelimella ärsyttävää, kun nuo pikkukuvat ei aukene "heti" isompana tolla foorumin kuvapalvelulla

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta