Kulkukoira  Proturbo

v70 2006 hammastangon vaihto...

  • 5 Vastauksia
  • 16180 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tessu85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
v70 2006 hammastangon vaihto...
« : 20.11.2012, 18:06:17 »
Eli olis edessä hammastangon vaihto operaatio... Olisko missään kuvitettua tai edes jotain ohjetta operaatiolle...??

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: v70 2006 hammastangon vaihto...
« Vastaus #1 : 20.11.2012, 18:52:32 »
Esim kirjastosta/Motonetistä Haynesin/vast korjausopas?

Poissa Terock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2006 hammastangon vaihto...
« Vastaus #2 : 20.11.2012, 20:06:03 »
Haynesin korjauskirjassa on ohjetta. Aika työläältä vaikutti.
Amazon -63, V70 D4 -16, 164 -70 (museorek.). (Inmemoriam 960 3.0 -91, V70 2.4t -01, V70 2.5T AWD -06, V70 D3 -13)

Poissa tessu85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2006 hammastangon vaihto...
« Vastaus #3 : 20.11.2012, 20:12:23 »
Varmaan aika työläs wetterin mukaan 5h menee vaihtoon...

Poissa tessu85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2006 hammastangon vaihto...
« Vastaus #4 : 21.11.2012, 21:21:35 »
Ens viikolla pitäs alkaa ite vaihtaan volleen hammastanko... Katsotaan mitä siitä tulee :) Ihmisethän niitä tekee :)

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: v70 2006 hammastangon vaihto...
« Vastaus #5 : 25.11.2012, 20:42:27 »
Itsellä pomppasi katsastuksesta auto, kun oli liikaa välystä kuskin puolella hammastangossa. Autona tosin mk2 V70 vm 2001.

Käytin hammastangon pöydällä tutkiakseni paremmin välyksen syytä ja yhden katkenneen pultin poistamiseksi. Onneksi sain säädettyä välyksen pois kiristämällä ohjausvaihteen säätöä (24mm halkaisijalla ja kierteillä oleva "pultti").  Jos hammastangossa on öljyvuoto, niin sitten tietysti koko hoito vaihtoon.

Homma vaatii nosturin, moottorin yläpuolelle puomi, johon koneen saa pakoputken  mustaksi maalatusta kannakkeesta kettingillä kiinni nostoa / laskua varten, kun apurungon taaemmat kiinnikkeet avataan ja irroitetaan.

Puomilla tarkoitetaan lokasuojien uriin nostettavaa tankoa, jossa on noin 30cm kierresäädöllä oleva koukku, johon saa kettingin kiinni.

Tein homman jokseenkin seuraavassa järjestyksessä:

1. Renkaat pois
2. Moottorin kiinnitys puomiin ja kettingin kiristäminen sopivaan tiukkuuteen.
3. Ulommat raidepäät irti olka-akselista ja uloimmat raidepäät irti raidetangosta, sekä koiranluiden alapäät irti vakaajatangosta.
4. Alamuovien ja pakoputken ensimmäisen suojuksen + tuen purkaminen.
5. Apurungon taaempien kiinnikkeiden irroitus ja rungon laskeminen puomin kierretankoa "löysäämällä" ~7cm
6. Vakaajatangon irroitus pois tieltä.
7. Hammastangon pulttien ja putkien irroitus. Apurungossa 5kpl pultteja / muttereita ja alipainetyynyssä 1kpl.
8. Öljyjen valuttelua
9. Ohjausnivelen irroitus kabiinista ja hammastangosta
10. Hammastangon pyörittelyä ja pois ottaminen

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa meni noin 8h, kun en ole aiemmin moista tehnyt.

Loppuyhteenvetona voisi sanoa, että tehtävissä on ja kannattaa varata aikaa ja eri kokoisille pulteille ja muttereille omat lokeronsa.

Niin ja ratti kannattaa kääntää keskiasentoon ennen purkamista ja varmistaa, että rattilukko menee päälle, ettei vahingossa kääntele rattia liikaa / väärään asentoon ja hajoita airbägin kellojousta / spiraalia.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 20:46:27 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

 

Samppasport  Futurez