Carcom Oy  Ateho

Rentun Ruusu, 760 Turbo -84

  • 112 Vastauksia
  • 44667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #15 : 05.07.2015, 21:57:42 »
Pitkän etsiskelyn jälkeen löysin jotain speksejäkin tolle B23FT moottorille ihan Volvon omista arkistoista.
Taitaa vaan olla puristussuhteet mennet sekaisin kun PeRVolle tarjosi 23:1 ja Deekulle sitten 8,8:1

Mainittakoon myös, että tuon mukaan punaista sisustaa olisi saanut vasta 1985. GLE ja TurboDiesel malleihin tarjoaa jo tosin mallivuodelle 1984. Toinen mielenkiintoinen asia on, että näissä toimii ilmeisesti penkinlämmpärin katkasijat toisinpäin kuin mitä on tottunut:
 :idiot2:

Samanlainen keksintö oli jossain 240:ssä aikoinaan, tosin ilman katkaisijoita, elikkä automaattisesti meni päälle ja sammui kun lämpötila muuttui.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #16 : 05.07.2015, 21:59:42 »
Jotenkin tekisi mieli kyseenalaistaa tuo puristussuhde, huonommat tehot ja väännöt kuin jälkeläisessään B230FT:ssä jossa kuitenkin on puristuksia vain se 8,7:1. Kaikki mitä itse netistä löysin tarjoaa samaa puristusta tuohonkin, edes "korkeapuristeiseen" B23ET:hen ei tarjota kuin 9,0:1 mutta tämä on taas tätä kun yritetään löytää tietoja 30 vuotta vanhasta vehkeestä joka tehtiin 15 vuotta ennen kuin Google edes perustettiin.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #17 : 05.07.2015, 22:05:11 »
Samanlainen keksintö oli jossain 240:ssä aikoinaan, tosin ilman katkaisijoita, elikkä automaattisesti meni päälle ja sammui kun lämpötila muuttui.
Tollanen on mullakin kakslankussa, mutta en nyt kuvitellut että poiskytkentää varten olis katkasija.

Jotenkin tekisi mieli kyseenalaistaa tuo puristussuhde, huonommat tehot ja väännöt kuin jälkeläisessään B230FT:ssä jossa kuitenkin on puristuksia vain se 8,7:1. Kaikki mitä itse netistä löysin tarjoaa samaa puristusta tuohonkin, edes "korkeapuristeiseen" B23ET:hen ei tarjota kuin 9,0:1 mutta tämä on taas tätä kun yritetään löytää tietoja 30 vuotta vanhasta vehkeestä joka tehtiin 15 vuotta ennen kuin Google edes perustettiin.
Sama ruttu, mutta tässä on Göran pyöristänyt ylöspäin 8,8 ja uudemmissa sitten 8,7? Jenkeillähän on ollut näissä aina mopokoneet. Vuotta uudempi B230FT tarjoaa tällästä:
Lainaus
Horsepower, SAE net:160 @ 5300 rpm
Torque, ft./lbs., SAE net:187 @ 2900 rpm
Compression Ratio 8.7:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #18 : 05.07.2015, 22:16:12 »
Eli tuossako ei oo matalakuoppaset männät ja 405 kansi?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #19 : 05.07.2015, 22:30:20 »
Mun käsittääkseni noille markkinoille ei koskaan mennyt isokantisia moottoreita ainakaan henkilöautoissa. Tässäkin on siis 398, mutta männistä en osaa sanoa mitään.

Parit muutokset autoon tapahtui taas viikonloppuna, mutta niistä lisää huomenna kuvien kera.  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #20 : 05.07.2015, 23:12:33 »
Eli tuossako ei oo matalakuoppaset männät ja 405 kansi?
Tuohan on FT, ei ET, siinä ei ole isoa kantta. Ruisku on tosiaan LH2.1, eli melko lailla 2.2 mutta siitä puuttuu nakutusrikastusominaisuus.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #21 : 05.07.2015, 23:20:29 »
 :facepalm: no niinpä olikin, ajattelin kokoajan ET:tä.
Ohjausta tuli ihmeteltyä jo TVS:n aikaan tosiaan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #22 : 06.07.2015, 21:53:22 »
Viikonlopun harrasteluista muutama otos ja pientä tarinaa.

Sumarien piuhat löytyi ja pienen kolvauksen jälkeen niillä on nyt ihan merkityskin. Tarvii vaan pienet speiserit tehdä että saa noita himpun ylöspäin. Huomaa kuvasta kuinka ovat lipassa kiinni ikävästi.


Samalla kun etsin johtoja löysin keulasta tommoisen peltiläpällä tilkityn pyöreän reiän. Tarvii varmaan puhkaista ja virittää tuosta "ram air" alkuperäiseen suodatinkoteloon. Tai alkuperäiseen ja alkuperäiseen... Suodatinpönttö tulee ysikantikkaasta kun tämän omassa ei ole edes ilmanottoa etupuolella. Ysikantikkaasta tarvis ryöstää myös pissapojan säiliö. Tuo nykyinen on suht naurettavan pieni ja kaikenlisäksi vuotaa.


Etuvastukselle tarvis myös näyttää hieman kolvia kun on päässyt vähän surkeaan kuntoon:



Kesämiitissä pyörähdin kakslankulla ja sieltä tarttui mukaan seitenkantikkaan perusmallin ruori. Kiitokset TVS ja Dartteri! Oli vaan vanha ratti muuten pikkasen tiukassa. Jäljistä päätellen mopolla vedetty kiinni ja taitaa tossa olla boorissakin pientä kartiota. Omat ulosvetimetkin oli kaikki sopivasti hukassa, mutta onneksi kamulta löytyi sopiva jolla homma saatiin aikaiseksi.


Miitistä tarttui mukaan myös roppakaupalla motivaatiota ja tästä johtuen autoon on pohdittukin jo ties minkälaista ratkaisua uudeksi sydämeksi. Tarvis vaan saada päätöksiä aikaan, niin voisi suunnitella laatikon haalimista.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:17:43 kirjoittanut Kalamies »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #23 : 06.07.2015, 23:41:10 »
Mukavaa luettavaa kun seiskaa laitetaan uuteen uskoon, ei näitä alkupään 760 volvoja turhan paljon ole säilynyt.  O0

Itsellä on juuri tuosta ajovalon alta nypätty pellinpala irti ja tilalle putki ilmanputsarikoteloon. Samalla myös muutenkin avarrettu koppa.

Normaali 740 ratti sopii tähän kyllä huomattavasti paremmin mitä tuo viritys. 83-84 mallissa oli alunperin silti 240 tyylinen ratti. Kaverin saman vuotisessa purku 760 on/oli vaan sellainen..
« Viimeksi muokattu: 06.07.2015, 23:43:31 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #24 : 07.07.2015, 19:26:49 »
Uudesta en tiedä, mutta kai se johonkin suuntaan muuttuu. Miitissä itseasiassa kattelin sun omaas ja naureskelin ajatukselle että tämä on joskus ollut melkein yhtä hyvässä kunnossa.  :D
Viikonloppuna muuten myös pussihousuilin hehkulankapolttimot noiden ledien tilalle. Loppui vaan vihreät kesken niin pariin paikkaan tuli tavalliset kellertävät. Pitää ne vaihtaa vielä kun joutaa.

Ratti on ihmetyttänyt itseäni kovasti. Tän ikäisessä kuuluis joo olla se aivan jäätävä ruori, mutta TVS:n kuvissa näkyy tommoinen nahkakapula ja en nyt usko että sitä ainakaan jälkeenpäin olis vaihdettu. Paha sanoa kun ei tiedä missä tuo ratti nyt menee joten ei oikein aikaleimojakaan pääse katsomaan. Kuvan rammari on myös paremmassa paikassa. Kuvalinkki

Tänään hain autosta työkaluja muita hommia varten ja samalla huomasin kivan "yllätyksen":


Lasilla on nyt suurin epäily. Siinä on kuitenkin paistoleima vuodelle 84 ja jopa sininen raita on vaihtanut sävynsä oranssiin. Vaihtoon menee siis vuoti tai ei. Muina epäiltyinä ovat a-pilarin saumat ja johtosarjakourut. Ulkona satais sopivasti vettä niin vois piruuttaan purkaa muovia pois ja tutkia. Ilmeisesti kuitenkin 2v sitten pitänyt vedet korin ulkopuolella ja lattiat olleet ehjät = on siis toivoa. Meinasin muutenkin purkailla matot pois joskus äänieristysprokkiksen takia ja samalla sitten hioa ja maalailla pois kaikki alkavat. Tarvii näköjään aikaistaa totakin projektia parilla kuukaudella.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:19:41 kirjoittanut Kalamies »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #25 : 07.07.2015, 22:10:03 »
Ratti hommaa vielä sen verran että pikasella kaivamisella löyty hemmetin huono kuva mutta kuitenkin. Eli kuvan mukainen ratti on/oli siinä kaverin purku seiskassa. Tuollainen ilmeisesti tässäkin ollut alunperin. Muistuttaa 240 rattia.

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #26 : 07.07.2015, 22:13:54 »
Eikun niin tuokin malli on olemassa. Sillä ihan jäätävällä tarkoitin tätä joka on ilmeisesti 84 vakioruori. Tuo 240 mallinen on sitten kai vielä vanhemmissa, joissa on 240 tyyliset peilit ja mittaritkin. Ehkä..?  :idiot2:



EDIT: Tuossa sun kaverin omassas on juurikin 240 tyylinen mittaristo. Huomaa lämpö- ja bensamittarit.
EDIT2: Tässä on sitten tuo ruma ruori ja 240 mittari Kuvalinkki. Huomaa myös alkupään rumat ilmasuulakkeet. Ihme keräilyeriä / protoja nämäkin. Tuntuu vakinaistuvan nuo osat vasta siellä sinkkikorin tienoilla.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 22:17:01 kirjoittanut Kalamies »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #27 : 07.07.2015, 22:18:17 »
Juu tiesin että meinaat tätä hirvittävää rattia.. :D Joo se on ollut alkupään malleissa. Olisko vm83 viimeinen missä on tuo 240 tyylinen ratti ollut. Kaivelin äsken volvo esitteitä tosta ja 82vuoden esitteessä oli silti tämä jäätätävä ratti. Ota selvää sitten näistä.  :idiot2:

Edit: Juu huomattu on. On jäänyt tuo vihreä värikin pois aika alkupäässä. Pahempi kuin sininen.  :D
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 22:22:48 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #28 : 07.07.2015, 22:37:45 »
Vihreä sisusta on melkeen yhtä hieno ku punanen  S*

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #29 : 10.07.2015, 19:15:45 »
Toi vihreä olis kyllä kuuminta hottia muuten, mutta sitä tais saada vain plyysinä.  :'(
Tuon lisäksi saattaa olla sisustan korjauspalat ja lisukkeet vielä harvemmassa kuin tähän punaiseen johon ei siihenkään tunnu löytävän mätsääviä takamattoja saati sitten kyynärnojaa mukitelineillä.

Vanha vetoakseli oli senverta kaput, että en sitten edes viitisnyt laakeroida sitä uudestaan vaikka olishan se saattanut pelatakin. Siipiveikolta löytyi "uusi" vetari sopuhintaan niin kävin noutelemassa pois. Tarkotus olis saada kinderi rullaavaksi ainakin. Sais käännettyä sen paremmin tallin eteen ja voisi sitten korjata yhden epäkohdan lisää. Nimittäin putkiston joka näyttää nykyasussaan aikalailla tälle:

Kuvassa tosiaan näkyy myös ainut vaimennin ja sen lisäksi ulostulo ei ihan nappaa omaan silmään.

Ratkaisuksi hommasin tälläsen Kalamies Custom CatBack:in (w/o cat)
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:24:03 kirjoittanut Kalamies »

 

KL-varaosat  Race.fi